Jump to content

Simrad AIS for fritidsbåter - AI50


bliss X

Recommended Posts

  • 4 uker senere...

I disse AIS tider tar jeg fram denne igjen. :wink:

 

Som et alternativ til Radar (ja, jeg vet det ikke er det samme :wink: ) vurderer jeg en AIS løsning.

 

- Noen som har kjøpt den?

- Noen som har tenkt å kjøpe?

- Hva må man ha for slags duppeditter i tillegg til A150 for å bruke den?

- Kommer det tilsv. produkter (i samme prisklasse) fra f.eks Garmin?

- Argumenter for/mot dette produktet?

- Finnes det andre alternativer i samme prisklasse dersom man ikke ønsker å bruke PC eller "multiskjerm"?

- Hvor sikker er AIS ifht f.eks å bli sett på radar når det gjelder å bli sett av nyttetrafikken?

Link to post
Share on other sites

I disse AIS tider tar jeg fram denne igjen. :wink:

 

Som et alternativ til Radar (ja, jeg vet det ikke er det samme :wink: ) vurderer jeg en AIS løsning.

 

- Noen som har kjøpt den?

- Noen som har tenkt å kjøpe?

- Hva må man ha for slags duppeditter i tillegg til A150 for å bruke den?

- Kommer det tilsv. produkter (i samme prisklasse) fra f.eks Garmin?

- Argumenter for/mot dette produktet?

- Finnes det andre alternativer i samme prisklasse dersom man ikke ønsker å bruke PC eller "multiskjerm"?

- Hvor sikker er AIS ifht f.eks å bli sett på radar når det gjelder å bli sett av nyttetrafikken?

Jeg har brukt AIS mottaker i en sesong. Langs sørlandskysten var den ikke til noen hjelp,

ettersom alle båter på 300 br.tonn som har AIS seiler ute i skipsleia, langt fra oss småbåter.

 

Men ved kryssing av Skagerak til Danmark og videre til Sverige, var den fin å ha.

Jeg regner også med at AIS blir fint å ha når vi seiler i leia langs vestlandskysten i sommer.

 

Jeg har skaffet meg AIS transponder som skal monteres før årets sesongstart.

Både mottakeren jeg har hatt og den nye transponderen kopler jeg til kartplotteren (10.4" Techmarine) som har C-Map kart.

Fungerer utmerket og jeg får varsel om "nærgående" skip - innenfor selv-definerte grenseverdier.

 

Når det gjelder Simrads AIS, har denne fargeskjerm. Dette er sikkert greitt nok, men overflødig boks å ha fremme

på instrument/kartbord om du har kartplotter med AIS inngang.

Har du det kan du klare deg med en AIS mottaker/transponder av "black-box" type, som f.eks. Pronav/True headings eller COMAR CSB200.

Seatronic selger førstnevnte for rett under 9000.- Selv kjøpte jeg CSB200 fra England for 8000.- inkl. frakt/moms.

Skal bli moro å få testet den.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Simrads AIS, har denne fargeskjerm. Dette er sikkert greitt nok, men overflødig boks å ha fremme

på instrument/kartbord om du har kartplotter med AIS inngang.

Jeg tror ikke plotteren min har AIS inngang - Har en Garmin 182C.

Det var derfor jeg ville ha den fargeskjermen, og jeg så for meg at den kunne taes fram ved behov, f.eks ved seiling om natten og i dårlig sikt.

Link to post
Share on other sites

Jo, det funker sikkert greitt nok. Men du må da ha tilkoplingsmulighet for VHF antenne,

GPS antenne og 12V der du skal ha den plassert.

 

Vi har foresten bestillt en slik til bruk ombord i mann-over-bord båten på plattformen jeg jobber på.

Den vil bl.a. alltid vise veien tilbake til plattformen, ifall man må drive søk og tåka siger inn,

samt at vi kan kontinuerlig holde øye med hvor den er.

Båten er en 26 fot aluminiums "RIB" med stor diesel og vannjet.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

I en annen tråd: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=29007 diskuteres enkelte tekniske sider ved montering av AIS sender og mottager. Jeg skal ikke vurdere om Simrad systemet er bedre enn ProAIS systemet. Men jeg er ganske sikker på at AIS sendere og mottagere kommert til å bli mer vanlig i lystbåter. Neste år vil nok de fleste store produsenter ha AIS klasse B sendere ogt mottagere, og det vil ikke forundre meg om morgendagens VHFer vil ha innebygd AIS!! Det er litt interessant at fiskebåter som er pålagt å ha AIS sender ombord - har klaget på dette. De mener at dette kan "avsløre" deres fiskeplasser. Jeg seiler endel alene og håper at de andre i familien etter hvert kan se på internett hvor jeg er. AIS klasse B senderne har mulighet for å slå av sending av egen posisjon - visstnok av interesse for noen når de passerer territorialfarvann (les fra Danmark til Norge). Jeg monterte AIS sender og mottager i båten i går - og det er fasienrende hvor mye informasjon som gjøres tilgjengelig ombord. Det blir viktig å prioritere tilgjengelig informasjon ombord.

Link to post
Share on other sites

Jeg seiler på min tredje sesong med AIS-mottager ombord. Først sammen med en lap-top med Win Chart Mautic som kartprogram. Selv med en stor og god skjerm blir det for mange kabler ved førerplass.

 

Nå har jeg en mottager tilkoblet min 11" Lorentz-plotter. Husk at ikke alle plottere har muligheter for bruk av AIS. Dette har med software å gjøre. Inngangen til min plotter ligger i kablene. (nmea pluss og minus)

 

Rekkevidden er som på en VHF-radio. Fordelen er at den kan "se" rundt åser og svinger. Kjekt også når en nyttefartøy kommer innhentene hvor du kan se på skipets informasjon fart og kurs, og justere egen fart og kurs etter dette.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Astor, jeg tror at det fremover blir stadig flere som kommer til å montere AIS sender og mottager ombord i båten. En begrunnelse er egensikkerhet: Inntil nå har vi vært avhengig av å melde vår posisjoin på VHF. Nye småbåteiere har mulighet for automatisk meddeling av sin posisjon via AIS sender. Når denne muligheten er tilstede for under 10.000 kroner - vil jeg tro at mange samboere/ektefeller synes at AIS sender er en meget klok investering for å ivareta egensikkerhet?. For å gjenta: AIS sending krever ikke kompetanse i bruk av VHF - slik jeg har forstått. (mulig det er krav om VHF sertifikat) Jeg kan ikke se mer enn ett argument som taler mot at flest mulig monterer AIS sender/mottager om bord.

Link to post
Share on other sites

Som et alternativ til Radar (ja, jeg vet det ikke er det samme :wink: ) vurderer jeg en AIS løsning.

Siden du etterlyste informasjon om AI50 på sidene til Simrad: http://www.simradyachting.com/Products/Nav...n/AIS/AI50.aspx

 

Jeg kommer til å kjøpe en AIS-B, men ikke før jeg har kjøpt radar. (Da kjøper jeg radar/plotter som kan vise AIS-data.) I dag er AIS nyttig for fritidsbåter som beveger seg nær eler krysser en skipsled. Kjekt i indre Oslofjord, og kjekt når man skal til Skagen. Da ser man de store båtene, og det er en viss sannsynlighet for at de store båtene ser deg. Mindre båter skal du ikke regne med at du ser. Derfor er AIS på ingen måte noen erstatning for radar.

 

Å ha AIS-B uten å ha VHF-radio er også rimelig meningsløst. De som kan se deg ser et MMSI-nummer, men kan ikke komme i kontakt. Du bruker dermed dette utstyret til å si "her er jeg, men jeg vil ikke snakke med deg".

Link to post
Share on other sites

Har du det kan du klare deg med en AIS mottaker/transponder av "black-box" type, som f.eks. Pronav/True headings eller COMAR CSB200.

Seatronic selger førstnevnte for rett under 9000.- Selv kjøpte jeg CSB200 fra England for 8000.- inkl. frakt/moms.

 

Er man avhengig av en separat VHF antenne eller kan man bruke en splitter på VHF antenna?

Link to post
Share on other sites

Er man avhengig av en separat VHF antenne eller kan man bruke en splitter på VHF antenna?

For en AIS-mottager kan det kanskje være greit å bruke en splitter. Så lenge du ikke snakker i VHFen mottar du AIS-signalene. Om splitteren feiler så risikerer du å blåse AIS-mottageren. Splitteren vil uansett dempe signalene ut og inn til VHF-radioen.

 

Med en AIS-B sender denne regelmessig, og vil dermed komme i en mer aktiv konflikt med VFH-radioen. Splitteren vil dempe effekten til AIS-senderen som i utgangspunktet er langt svakere enn VHF-radioen. Dermed vil jeg nok anbefale å bruke separat antenne for AIS-B.

Link to post
Share on other sites

Jeg banner litt i kjerka her. AIS er sikkert fint å ha for at andre skal se deg - dvs at man har en AIS sender ombord. Å ha en AIS mottaker anser jeg som "kjekt å ha" for å se de store båtene.

 

En OK radar går løs på ca 13000 kroner (Setronic har en Furuno komplett). En AIS mottaker går løs på ca 10.000 kroner inkl antenne/splitter etc. Om man har råd til å legge de ekstra kronene på verket for å kjøpe radar ville jeg gjort det. En betydelig bedre sikkerhet enn AIS ettersom man ser alt rundt seg.

Jeg var tidligere elektronikk freak. Nå er det papirkart og radar som gjelder ombord hos meg. Har kanskje blitt litt for gammal :rolleyes:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg banner litt i kjerka her. AIS er sikkert fint å ha for at andre skal se deg - dvs at man har en AIS sender ombord. Å ha en AIS mottaker anser jeg som "kjekt å ha" for å se de store båtene.

"Bil sett" faktoren er klart det viktigste her, men det skader ikke å se hvor de andre er heller.

Har opplevd noen situasjoner der det å se de andre hadde vært nyttig, og der radar antagelig ikke ville vært til så god hjelp.

 

Eksempel: Inngående i drøbaksundet i mørke med stor skipstrafikk utgående.

Link to post
Share on other sites

Nei, det stemmer - man ser ikke rundt svingen. Så der har du et godt poeng. Men radaren er overlegen i nedsatt sikt. hva hjelper det om man ser båten rundt neste sving om man står på den grunn? Det er jo ennå ikke krav om at holmer og skjær skal ha AIS :wink:

 

Så min prioritet ombord hos meg er:

1. papirkart

2. radar (og en bedre enn den jeg har i dag)

3. kartplotter

4. AIS

 

I tillegg kommer VHF - men den regner jeg som standardutstyr - for det er kanskje det viktigste sikkerhetsutstyret vi har ombord.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den burde jeg jo ha husket på - helt klart. Sjelden i bruk - men akk så viktig. Sjelden i bruk hos oss fordi det sitter en rate gyro i bunnen av båten som gir kurs til autopiloten.

 

Like viktig som kompass er det da også å ha en deviasjonstabell. For kompasset kan fort vise mye feil. Og det blir interessant å sjekke deviasjonen på kompasset mot rate gyroen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du ser vel ikke hva som er "bak neste sving" med en radar?

Hvor mye svinger er det i Drøbaksundet? Akkurat i dette området kan det være greit med en AIS-mottager for å gjøre det enklere å leve opp til sjøveisregel 44, men du har egentlig like god nytte av å følge med på Oslo og Horten trafikkontroll. For å se småbåttrafikken er det nok mest hensiktsmessig med radar.

Link to post
Share on other sites

Når jeg vurderer nytten av nye duppeditter, forsøker jeg alltid å relatere det til situasjoner eller ting jeg har erfart.

Jeg har f.eks ikke behov for hverken "buddytracking" eller å vite om Stena Saga ligger til kai :wink:

 

Jeg tok fram dette med Drøbaksundet som et eksempel på et sted der jeg tror AIS hadde vært nyttig fordi jeg har erfart at det ikke alltid er så lett å ta seg fram der.

 

Kom innover midt på natta i oktober, og det var minst 3 skip på vei utover. Med alle lysene fra Oslo i bakgrunnen, og alle lysene fra skipene + sjømerker og andre ting, føltes det utrygt å gå inn i sundet. Det ble alt for mange lys til at man klarte å skille ting fra hverandre. Vi måtte legge bi til det roet seg. Hadde jeg hatt AIS i det tilfellet tror jeg det hadde vært nyttig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...