Jump to content

Simrad AIS for fritidsbåter - AI50


bliss X

Recommended Posts

Jeg antar at en forsterkning kan slås av og på.

 

Jeg er utelukkende interessert i å overvåke båten når den ligger i Son.

 

Når jeg kjører på større hav strekninger går jeg selvfølgelig ned på vanlig sendereffekt.

Syntes det er merkelig at du ikke når frem til Hurum AIS.

Er du sikker på at antenne pluggene er riktig montert ? Har du målt antennen ?

Har du feil på dette kan det føre til at senderen ikke sender, eller sender med sterkt redussert effekt.

 

Se om du kan låne et wattmeter. Flytt antenneplugg fra AIS'en til VHF'en via watt meteret.

Mål reflekter effekt. Skal være tilnærmet null. Sjekk dette og ikke tenk på å øke effekten.

 

Vi må ikke falle for fristelsen til å hevde "den sterkes rett" på slike systemer.

Skal de fungere må vi overholde de reglene som er utarbeidet.

 

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

AISen jeg nylig monterte er av merket ProAis klasse B, og har en rekke interne testsystemer med 4 signallys som indikerer funksjonsnivå. Når melding er sendt via tilfredsstillende tilkoblet antenne kommer et grønt signallys til syne. Systemet har videre programvare som gjør at jeg kan overvåke sending og mottak via PC. Alt virker tilfredsstillende her. Men jeg skal sjekke måleutsty av VHF - er dette kostbart i anskaffelse (type)?

Link to post
Share on other sites

......Jeg er utelukkende interessert i å overvåke båten når den ligger i Son........

Nettopp ... veldig god grunn for at AIS B kun sender på 1W .... DVS at de som har AIS for navigasjons sikkerhets årsaker ikke får 100vis av lystbåter hvor eierene vil "se" sin egen båt når den ligger i havn.....

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Men jeg skal sjekke måleutsty av VHF - er dette kostbart i anskaffelse (type)?

Tidligere omtalte firma, Permo, selger et greit wattmeter som heter Avair AV-20, til Kr. 795.-

Ser sånn ut:

av20.jpg

'

Med den blå trykk-knappen velger du måleområde 30W utsendt/10W reflektert eller 300W utsendt/100W reflektert.

Du skal bruke 30W. Wattmeteret har to UHF/female kontakter på baksiden (som på VHF'en)

Den ene tilkoples antenne, den andre til utstyr (VHF).

Du vil trenge en kort coax-kabel mellom watt-meteret og VHF'en, som har UHF/Male-connector i begge ender.

Du får denne også hos Permo.

 

Du kopler det sammen slik: VHF <-> wattmeter <-> antenne.

Legg deg på kanal 86 og nøkle senderen. Du skal ha tilnærmet 25 watt ut (på ene skalaen) og tilnærnet 0 watt på den andre.

Har du ikke det har du følgende feilmuligheter. Dårlig terminerte antenneplugger. Dårlig jordplan.

Eller andre antenner eller vertikale metalliske objekter som står for nær antenna.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

AISen jeg nylig monterte er av merket ProAis klasse B, og har en rekke interne testsystemer med 4 signallys som indikerer funksjonsnivå.

 

Når melding er sendt via tilfredsstillende tilkoblet antenne kommer et grønt signallys til syne.

'

Systemet har videre programvare som gjør at jeg kan overvåke sending og mottak via PC.

 

Alt virker tilfredsstillende her.

 

Men jeg skal sjekke måleutsty av VHF - er dette kostbart i anskaffelse (type)?

Har sett på dette innlegget du har fra tidligere. På bildet i innlegg 10 viser to antenner ved siden av hverandre. Jeg ville tatt ned VHF antennen og se om resultatet for AIS ble bedre dersom du har samme antenneplasseringen enda. Bare for å være sikker.

 

Som noen har vert inne på vil antenner som står så nær hverandre ødelegge forholdet for mottak og spesielt sending. Ellers enig med GeirT med å kontrollere opplegget slik han har skissert.

 

Så på en Svensk side at maks sendeeffekt for AIS B er 2 W, kunne være vert å sjekke.

 

Her er linken.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Når man øker effekten til to eller tre watt fra en watt betyr ikke det at skipstrafikken ser flere skip. Det betyr kun at man når fram med sitt signal. Son, hvor fartøyet til Roald ligger har en stor kolle mellom Hurum AIS og fartyets hjemmehavn. Dette kan skjerme for signalet.

 

Om man reekker to eller fire natiske mil på AIS betyr ikke at man vil oversvømme av signaler i et aktuellt område. Det betyr at man blir sett! F.eks. Batøferjene vil ikke bli genert av Roalds AIS signaler når hans farøy ligger i Son. De er kun intressert i hva som skjer i sitt farvann. Om hans signal skulle rekke helt til Moss så betyr ikke dette noe for den øvrige skipstrafikken.

 

Jeg vet ingenting om lovligheten av dette med å forsterke opp signalet. Det får andre vurdere.

Jeg ser kun rent praktisk på saken.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Espen hos Permo opplyser at AISen sender så korte og krevende signaler at det verken er mulig å:

 

1) forsterke signalene med vanlige signalforsterkere, eller

 

2) måle signalstyrken med vanlige wattmetre, eksempelvis av typen AVAIR AV-40 C

 

 

Men jeg har lært litt mer om AIS-signalene.

Link to post
Share on other sites

1) forsterke signalene med vanlige signalforsterkere, eller

2) måle signalstyrken med vanlige wattmetre, eksempelvis av typen AVAIR AV-40 C

Høres riktig ut dette ja, en måler antennen på den vanlige vhfen istedet. AISen gir normalt alarm om den får reflektert effekt.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

AIS og signalstyrke:

 

Det er fullt mulig å sette inn en forsterker for å øke sendereffekten til f. eks 5 W. I utgangspunktet burde ikke dette være dyrt utstyr, men fordi det er et komersielt frekvensområde og en er avhengig av en komersiel forsterker med god filtrering blir det dyrt. (harmoniske frekvenser, d.v.s.den dobble,tredoble,firedobble o.s.v. frekvensen må filtreres bort.)

 

En annen ting er at disse frekvensene utbrer seg stort sett rett fram, med minimal avbøying. Det har derfor ikke spesielt mye å si for signalstyrken at en øker utgangseffekt.

 

Bytting fra f.eks GP-antenne til 1/2bølgantenne tilsvarer ca. en dobbling av effekten. Antennehøyde er den viktigste enkeltfaktor.

 

Et Wattmeter er avhengig av en konstant uteffekt for avlesing. Dette har du ikke fra AIS-senderen, men som tidligere nevt, bruk den ordinære VHF`en tilkoblet AIS-antenna for sjekk av denne.

 

Hilsen

Espen

Link to post
Share on other sites

Espen hos Permo opplyser at AISen sender så korte og krevende signaler at det verken er mulig å:

 

1) forsterke signalene med vanlige signalforsterkere, eller

 

2) måle signalstyrken med vanlige wattmetre, eksempelvis av typen AVAIR AV-40 C

Men jeg har lært litt mer om AIS-signalene.

Årsaken til 1) er at AIS'en sender veldig korte pulser, og en evt. forsterker rekker ikke å starte å sende i tide.

 

2) Nei du kan ikke måle ut effekt eller reflektert effekt med å bruke AIS'en.

Jeg foreslo derfor at du i stedet for AIS, bruker VHF radioen din på kanal 86 for å teste/måle antenne og kabel,

og til dette formålet duger AVAIR AV-40 C i massevis.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Espen hos Permo opplyser at AISen sender så korte og krevende signaler at det verken er mulig å:

 

1) forsterke signalene med vanlige signalforsterkere, eller

 

2) måle signalstyrken med vanlige wattmetre, eksempelvis av typen AVAIR AV-40 C

Men jeg har lært litt mer om AIS-signalene.

Antenne plassering er svært viktig for AIS. Legger ved litt av retningslinjer for oppsett av antenne.

 

2.2 VHF Antenna Installation

 

2.2.1 Location

Location of the mandatory AIS VHF antenna should be carefully

considered. Digital communication is more sensitive than analogue/voice

communication to interference created by reflections in obstructions like

masts and booms. It may be necessary to relocate the VHF radiotelephone

antenna to minimize interference effects.

 

To minimise interference effects, the following guidelines apply:

 

· The AIS VHF antenna should have omnidirectional vertical polarisation.

 

· The AIS VHF antenna should be placed in an elevated position that is as

free as possible with a minimum of 2 metres in horizontal direction from

constructions made of conductive materials. The antenna should not be

insta lled close to any large vertical obstruction. The objective for the AIS

VHF antenna is to see the horizon freely through 360°.

 

· The AIS VHF antenna should be installed safely away from interfering

high-power energy sources like radar and other transmitting radio antennas,

preferably at least 3 m away from and out of the transmitting beam.

 

· Ideally there should not be more than one antenna on the same level. The

AIS VHF antenna should be mounted directly above or below the ship’s

primary VHF radiotelephone antenna, with no horizontal separation and

with a minimum of 2 m vertical separation. If it is located on the same level

as other antennas, the distance apart should be at least 10 m.

 

2.2.2 Cabling

The cable should be kept as short as possible to minimise attenuation of the

signal. Double screened coaxial cables equal or better than RG214 are

recommended.

 

All outdoor installed connectors on the coaxial cables should be waterproof

by design to protect against water penetration into the antenna cable.

 

Coaxial cables should be installed in separate signal cable channels/tubes

and at least 10 cm away from power supply cables. Crossing of cables

should be done at right angles (90°). Coaxial cables should not be exposed

to sharp bends, which may lead to change the characteristic impedance of

the cable. The minimum bend radius should be 5 times the cable's outside

diameter.

 

2.2.3 Grounding

Coaxial down-leads should be used for all antennas, and the coaxial screen

should be connected to ground at one end.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Dette innlegget til Nemo var svært klargjørende. Jeg antar at det beste for meg er å montere ny antenne med svært kort kabel fra AIS senderen til antennen. Jeg har nå 0.9 m antenne i toppen av masta, men vurderer å montere lengre antenne nærmere AIS senderen på SB side på overbygget. Hva vil være mest hensiktsmessig antenne?

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi snakker om små forskjeller her Roald. Om du korter ned på annenekabelen tror jeg neppe forskjellen lar seg måle. Til det snakker vi hele tiden om relativt korte kabellengder.

 

Men det er jo lov å prøve.

 

Et kort spørsmål. Har du noen jording på antennen din? Eller ligger det innebygd jording i antennen?

 

Inge

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har koblet Dynaplate jordplate til AIS senderen - dette har latt seg gjøre fordi jeg har separat strømforsyning til AIS senderen - men jeg er åpen for flere vurderinger. Det heter også at pluggmonteringene skal være bra. Betyr dette at senterledningen på antenneledningen må loddes inn på senterkontakten? Jeg er litt forsiktig med å lodde ledningsforbindelser ombord i båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har koblet Dynaplate jordplate til AIS senderen - dette har latt seg gjøre fordi jeg har separat strømforsyning til AIS senderen - men jeg er åpen for flere vurderinger.

 

Det heter også at pluggmonteringene skal være bra.

 

Betyr dette at senterledningen på antenneledningen må loddes inn på senterkontakten?

 

Jeg er litt forsiktig med å lodde ledningsforbindelser ombord i båten.

Jordingen til Dynaplate høres bra ut.

 

På bildet av antennen i masten er det to VHF?-antenner. Her tror jeg det er stor mulighet for å få antenneforholdet for AIS redusert. Som du ser bør det være en vertikal avstand mellom antennene på min 2 meter. Behold AIS-VHF antennen i toppen av masten og flytt VHF-antennen ned.

 

Merk også at det bør være dobbelskjermet koaks, men det har du kanskje allerede.

 

Enig med å være forsiktig med loddinger. For å montere pluggene foretrekker jeg riktig pressverktøy og som gir det beste resultatet. Jeg ville tatt kontakt med en som har riktig verktøy til å sette på pluggen.

 

Det virker som Espen hos Permo har misforstått GeirT sin beskrivelse av å måle antennen. Det er mulig som han skriver å bruke VHF til å teste antennen med. Du kobler VHF-AIS antennen til VHF i stedet for AIS. Koblingen har han beskrevet.

 

Håper å se AIS-signalet ditt snart.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

varför Nemo?

 

skulle resonerna tvärtom...bedre med större rekkvidd på radion enn på AIS'n ...in case of emergency

Hei Gunga Din.

 

Det er ikke alltid man kan velge den ideelle løsning for alt man gjerne vil. Derfor må man ofte bruke andre løsninger som likevel gir så godt resultat som mulig.

 

Digital kommunikasjon er mer sensitiv enn analog tale kommunikasjon

for interferens som skapes av refleksjoner i hindringer som mast

og bom. Det kan være nødvendig å omplassere VHF radiotelefon antennen

for å minske interferens effektene.

 

AIS VHF antennen bør "se" horisonten fritt uten hindringer i 360 grader. Den sender jo også med svært liten effekt.

 

Det er heller ikke gunstig for VHF radiotelefon antennen å stå så nærmt masten at masten "skygger" for signalet.

 

Når den flytte ned er det best å få montert den et stykke fra masten, men som sagt er ikke den plasseringen så kritisk.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jording av antenna er ikke nødvendig. Det som er nødvendig er at antenna har en motvekt for signalet.

 

Er antenna ei 1/4 eller f. eks. 5/8 bølgeantenne må det være et eller annet jordplan.

Er antenna ei 1/2 bølgeantenne trenger en ikke noe jordplan.

 

Lodding av plugger er helt OK. En loddet plugg er luft-tett i loddingen og følgelig ingen korosjon. Overgangsmotstanden er også så lav at en kan se bort fra den. (og da putta jeg vel hele kroppen inn i et vepsebol......)

 

Espen

Link to post
Share on other sites

Jeg henter bildet av nåværende antennesystem fra en annen lenke:

 

antenneswan.jpg

 

 

De to 90 cm stålpiskene er for hhv for VHF (den aktre - til venstre på bildet) og AIS. Begge er av typen Glomex med standard kabel. Antennekablene ligger inne i masta hvor kabel til 4 kW radardome også løper - sammen med noen andre ledninger til lanterner. Jeg kan vel ikke tape så mye på å forsøke en annen type antenne (kanskje "lang" type) som kan plasseres på overdekket ca 1 meter fra selve AIS senderen. Denne vil i så fall forhåpentligvis bli stående noe under radarstrålen. Er det noen (trolig Nemo) som har flere lenker til beskrivelse av antenneplassering. Jeg har nå sjekket at mottageren faktisk får inn signaler fra nyttefartøyer i Oslofjorden - og det virker greit. Jeg må få dette i orden innen 23. juni. Da starter 6 uker langtur sør-øst over. Jeg skal senere i dag legge ut bilde som viser 4 kontrollys på AISen - som viser status.

Link to post
Share on other sites

Behold AIS-VHF antennen i toppen av masten og flytt VHF-antennen ned.

Dårlig prioritering. AIS er i større grad ekstrautstyr enn VHF-radio. Du ønsker best mulig rekkevidde for VHF-radioen den dagen du får problemer, og da lar du antennen til radioen få den beste plasseringen. Argumenter om analige og digitale signaler er uinteressante.

Link to post
Share on other sites

De to 90 cm stålpiskene er for hhv for VHF (den aktre - til venstre på bildet) og AIS.

 

Begge er av typen Glomex med standard kabel.

 

Antennekablene ligger inne i masta hvor kabel til 4 kW radardome også løper - sammen med noen andre ledninger til lanterner.

Jeg kan vel ikke tape så mye på å forsøke en annen type antenne (kanskje "lang" type) som kan plasseres på overdekket ca 1 meter fra selve AIS senderen.

 

Denne vil i så fall forhåpentligvis bli stående noe under radarstrålen.

 

Er det noen (trolig Nemo) som har flere lenker til beskrivelse av antenneplassering.

 

Legger til en link om montering av AIS VHF antennen.

 

Her finner du siden.

 

Velg så punkt 3 - "INSTALLATION OF AIS". Det er fra denne veiledningen jeg har klippet informasjonen, men som du vil se står det mye mer om installasjonen.

 

Som du er inne på er det ikke bare plasseringen av antennen til VHF telefonen som avgjør resultatet for sending og mottak. Det beste er om du har mulighet til å teste eventuell ny VHF antenne før du kjøper den.

 

 

Til Sjøtummel

Om argumentene er uinteressante må jo Roaldbj selv få lov til å vurdere.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...