Jump to content

Hifo 29, ombygging til tunnel


hifo

Recommended Posts

kan dette være noe for meg å drømme om? er eco drive drev holdbart??

ser at jeg må bygge om bakdel av skroget (igjen ), men kan det dra meg opp i 20 marsj , gjør jeg det gjerne..

er det noen som har erfaring med akselbåt ombygd til eco drive drev??

 

Har vert borti to prosjekter der vi monterte et til forveksling likt produkt : Levi drive

Det ene var en 18 m SES testfartøy med 2 x 1200 hk. sveisen på et av rora røk under testkjøring, og fallt ned over propellen i "noen-og-førti knop". Scaring....

Det andre prosjektet var en 16 m ambulanse/hurtigbåt (2 x 840 hk, tradisjonell V-skrog).

Rista i filler.

Hele hekken ble til slutt skåret av, og båten ble bygget om til konvensjonell propell.

 

Dette er 15 år siden, og jeg ser at Levi ikke lager drev i denne størrelsen mer.

Måtte le når Levi hevder "Levi Drives® have been in the field working for twenty years without any problems." på hjemmesidene

 

Konseptet med overflatebrytende propellere er spennende, og er tingen som gjelder i racing. Men jeg kjenner ikke til en eneste installasjon som ikke har problemer med det tekniske, dvs mye vedlikehold i forhold til brukstid.

 

Servogear gjorde også en testinstalasjon av overflatebrytende propeller, men dette ble skrinlagt.

 

Men tror du får liten effekt uansett før du passerer 40 knop, så om du ikke skal opp dit, skal du legge denne tanken innerst på hylla.

 

Ellers er prosjektet ditt rått, basert på øyemål!

Kritisk -men stabilt.....

Link to post
Share on other sites

Men tror du får liten effekt uansett før du passerer 40 knop, så om du ikke skal opp dit, skal du legge denne tanken innerst på hylla.

 

hmm. 40 knop kan bli en smule vanskelig ja.. tusen takk for at du sier den billige løsningen er å foretrekke...

det er vel egentlig flere hestekrefter jeg nå trenger... funderer litt på å få tak i en 400hk lastebilmotor eller no , og marinisere selv.. må ikke være for tung og høy , så utvalget er vel begrenset. noen tips om hva jeg bør se etter???

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

nei... tror ikke det er nødvendig , da forlengingen av flapsa i fjor vår, virker til å være nok.. la på de ca 10cm i lengderetningen . merkbar forskjell..

det er ikke skrinlagt dog , men må prioritere andre ting først.. når jeg får tid ett år , vil jeg gjøre det. tror det hjelper noe , da jeg kansje kan å ha flapsa temmlig rett bakover i marsj\toppfart... ..i dag må jeg kjøre de ca 1\3 ned for å finne den gunstigste vinklen i ca 15 knop...

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Du kunne alternativt vurdere å legge litt på chainen...

Ut fra det du sier tror jeg 3-4 cm nullet ut ca 2.5 m fremover ville bidra godt.

Og så er det myyyye mindre arbeid

 

Har du det greit med sjøsetting, dvs enkle forhold til å prøve og feile, kunne du også prøve å strupe tunellen i akterkant litt.

Redigert av Bruningen (see edit history)

Kritisk -men stabilt.....

Link to post
Share on other sites

takk for tilbakemeldingen... men min tunell er vel ikke så langt ifra din?

hmm. lurer kansje på om du har bittelitt bedre propellakselvinkel enn meg..

 

For å unngå å bombe tråden din med bilder fra min båt, så kan du heller gå inn på hjemmesiden og se på de bildene som ligger det av undervannsskroget.

 

Trykk på "JODA" i signaturen i innlegget så er det noen flere bilder...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Chine er den rette stavinga - overgangen mellom bunn og side.

chine.jpg

Chine kilen i rødt. Gir godt løft, bedrer stabiliteten under fart, og er enklere å justere.

 

Både lengde, bredde og vinkel kan brukes for å regulere

 

Er naturligvis mer sårbar en den orginale chain, men med normalt bruk ikke noe problem.

 

Struping av propelltunell gir ofte en utrolig virkning på thrust'en, spessielt på en så dyp tunell du har laga.

For å gi et bilde på omfang, typisk start rett bak propellen, progresivt konkavt til 30 mm i hekken (huff for en forklaring...), minkende til 10 mm ved overgang til bunnpanel.

Men dette er eksprimentellt, du risikerer også at det ikke gir noe, sågar opplevd det negativt. Men du verden så tøft når det funker

Redigert av Bruningen (see edit history)

Kritisk -men stabilt.....

Link to post
Share on other sites

spennende ..men skjønner ikke helt jeg.. ok begynner der propellen står . og legger på gradvis bakover med polyesterduk til den er 30 mm tykk bakerst ??

overgang til bunnpanel?? hva er det :-) ?

den chine tegningen din var interessant..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

hva i huleste gjør jeg nå.. skruene til akslestøtten min innvendig og klemflensen i forkant av propellakselen + fettkoppen har begynt å korrodere veldig.. gearkassen er også blitt litt fort rusten. i fjor kjørte jeg uten zink på propellakselen fordi jeg GLEMTE det.

kan det være hele årsaken. og bør jeg i tillegg ha zink på propellakselstøtten???? alle svar aplauderes...:-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Tør ikke si om det kan være hele årsaken. Hadde i det minste laget forbindelse mellom akselstøtten og zink. Du får kanskje "rotete" sjø inn på propellen om du setter zink direkte på den. Hadde også tatt ut akselen og kontrollert den for tæring, tror området hvor indrehylsa tetter er et sted akselen snarest viser tegn til tæring.

Link to post
Share on other sites

Bruker aldri smergelpapir på propellen. Etter ca 20 år med en vanlig rustbestandig hand stålkost var propellen på skøyta vår like fin som den var ny. Det var nærmere en dags arbeid men noe annet ble ikke tillatt. I dag bruker jeg en 5" vinkelsliper med roterende rustbestandig børste med vridd tråd og da går det som en lek.

 

NB!

Om noen vil prøve dette må det brukes en børste som er litt slitt (men ikke brukt på vanlig stål), børsten kan lage striper på propellen når børsten er ny.

Link to post
Share on other sites

eneste jern der er "ramma" til zinken som var på flyndra i fjor.. den er ihvertfall rustet nesten bort.. og ca en halv meter ifra propellen.. skal zinke hele båten om nødvendig for å hindre fremgang i tæringen...

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg sluttet med zink på akselbrakatten for jeg følte den skapte turbolens på propellen. I stedet koblet jeg en ledning innvendig mellom braketten og flapsen. Jeg har mer zink på flapsen enn tidligere.

 

Det ser ut for at dette virker bra.

 

Når zinken forsvinner helt kommer vel rusten frem, kanskje det er der rusten på propellen kommer fra?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

helv... mangler 200 rpm og 2 knop i år i forhold til i fjor.. eneste jeg har gjort er å polere propellen... merker det også i lavere hastigheter , og sammenlignet med tidligere turtall og fart. har observert noe gress langs vannlinjen i baugen , men har liksom ikke brydd meg så mye , fordi jeg trodde det kansje kun lå i vannlinjen og ikke lengre nedover på skroget.. noen med erfaring ang slikt grønt gress?.

testet nå mens jeg skriver turbotrykket , og det lå nå på 0,4 bar , i forhold til 0,8 i fjor.. svarte fa... . hva gjør jeg nå? kan dieselpumpen som er oppjustert stille seg selv tilbake? eller bør jeg forsøke å løsne justeringsskruene til wastgaten og justere litt på dem?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Hei Nemo.. wastgaten hadde satt seg fast der akslen går inn i turboen. så jeg løsnet av stagene og guffet på med rustløser og fikk tilslutt løsnet spjeldet uten mere demontering . da var det bare å jobbe litt att og fram med akselen til den gikk lett som smør igjen.

hjalp ikke så mye på farten da , kom vel opp i 17+ knop etter det. tipper- tror det var slimet under båten og ferielast som gjorde det..

Nå har jeg akkurat flyttet noe tyndgde fremover i båten = koblet bort den nye plasttanken som er under køya i akterkabinen , og satte en ny ferskvannspumpe på den orginalt innstøpte tanken i forkabinen. flytter da 100kg ca fra akter til litt fremfor midten av båten , for å slippe å bruke så mye flaps.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hei Hifo!

Det var bra at du har fått sving på sakene. Kjenner ikke så godt til wastgaten, bare hvordan den skal fungere. Blir turbotrykket redusert når det setter seg fast og kan de også bli for høyt hvis det setter seg fast i en annen stilling?

 

Er ltt nyskjerrig på hvor mye turtallet øket da du fikk løsnet wastgaten. Jeg har gjort samme tabben som deg med å flytte vanntanken bak i båten, opprinnelig var den framme. Båten ble for tung bak og vannet for varmt. Jeg gjorde dette etter et uhell med at tanken rant over under fylling og fikk en h.... jobb med å tørke opp. Tanken framme er der fortsatt så det blir nok til at jeg flytter vannet fram igjen.

 

Har du montert manometer i båten for å måle turbotrykket, eller er det en transporttabel måler du bruker? Turboen min er sikkert litt sliten nå, ser det eksostemperaturen. Den blir høy allerede på et lavere turtall enn før.

Link to post
Share on other sites

Turtallet gikk noe opp . husker ikke hvor mye.. ja turbotrykket kan bli for høyt hvis den setter seg i lukket stilling..Det er jo det wastgaten er til , altså mnedjustere turbotrykket. noe jeg tror er vanligst.

Har et turbotrykksmanometer provisorisk klemt under en list ved vasken i kokpit. ser den fra førerplass og den er kun med slange ( ikke elektrisk)

Jeg er egentlig litt spent på hva den vektforflyttingen vil ugjøre på farten og hvor mye mindre flaps jeg må bruke..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Er ikke turbotrykket ditt litt lavt, eller skal det være slik på denne motoren?

 

Håper du får et bedre resultat med å flytte vekt. På min båt kan det merkes på fatren når flre personer flytter seg framover eller bakover i båten. Hvordan er baugbølgen på båten din da?

Går den ut til siden eller kanskje den går mer inn under båten. Den er jo med å gi et ekstra løft.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...