Jump to content

Bunnstoff fjerner som fungerer !


tomeriks

Recommended Posts

Ligger vanvittig mange tråder om emnet her, men jeg har kommet frem til et produkt som fungerer!!!

 

På min 30 år gamle scand ligger det bunnstoff fra tidenes begynnelse. Har vært et ordentlig herk, har prøvd metoden med vanlig håndskrape i kulda. Fungerer, men er tungt, og man blir møkka ned med gammelt, irriterende bunnstoff.

 

På sjøen for alle fikk jeg kjøpt bunnstoff fjerner fra Undri (natur produkt). Følte meg litt lurt av en overivrig selger når jeg gikk fra standen. Betalte 400 kr for de drøyt 2 literne :headbang:

 

Før helga smurte jeg inn stoffet, lot det stå fra fredag til søndag. Da gikk jeg til med elektrisk skrape, og jobben kan sammenliknes med å skjære ost. Det går lekende lett, og jeg slipper støvet. Bunnstoffet har nå en seig, flak konsistens og faller rett ned på bakken, ikke på meg. Klarte å skrape 2-3m2 i timen :yesnod:

 

Når man skraper er det alltids noen rester som blir igjen. Ikke like lett å skrape buede områder av skroget. Har derfor tenkt å smøre inn hele bunnen med stoffet og spyle det av med høytrykk. Det går fint å spyle av mindre flekker med bunnstoff med min lille kärcher med rotejet dyse.

 

Kan varmt anbefales!!

Link to post
Share on other sites

Undri.no Klikk på linker, så får du en video av alle mulige forskjellige sprayflaske-luriumer. Bunnstoffjerneren gjorde jo gammelt bunnstoff om til tykkflytende...snedig om dette kan gjøres uten miljøfarlige løsemidler?? :confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

For å si det sånn.. Videoen på hjemmesiden deres er for god til å være sann. Men det som skjer er at bunnstoffet får en løsere, mer klebrig konsistens. Man må skrape, den som prøver bare høytrykk spyler eller slik som det gjøres i filmen blir nok skuffet.

 

Men har du ligget under båten og fått nok bunnstoffstøv i trynet, og slitt med hardt bunnstoff, da vet du hvor ille det er.

 

Du slipper støv, brukte verken briller eller maske på slutten i går, da det ikke var noe støv i det hele tatt, samt at du slipper å slite deg ihjel for å få det til. Men uansett, fjerne bunnstoff er noe herk, og jeg tror dette må være den mest komfortable måten å gjøre dette på.

 

Det står også at den ikke tar gelcoaten og det gjør den ikke heller. Smurte på en "prøveflekk" når jeg kom hjem fra messen for en uke siden og den har ikke tatt skade.

Link to post
Share on other sites

Det går fint med kaustisk soda, så lenge du har pakket deg inn skikkelig så du ikke får det på huden og pustet det inn. Har prøvd det og det er for å være helt ærlig noe sikkelig klin, for der må du vel jobbe mens det fortsatt fungerer. Hvis ikke du gjør det, så blir det dønn hardt (bunnstoffet herder etter at det har blitt etsa opp).

 

Det positive jeg ville ha frem ved dette stoffet er at det er behagelig (passe løs konsistens for å skrape, jeg bruker bosch skrape), samt at det er renslig. Man slipper støv og klin, som er den verste biten av jobben for min del. Det blir bare en myk gummifilm.

 

400kr.. kostet "luriumet". Arabin tapetklister kostet 130kr på byggmakker, kaustisk soda kostet 39kr flaska, kjøpte 3.. hansker og pensler som etser bort.. Kommer fort opp i 400kr uansett. For min del har det blitt dyere, da jeg har forsøkt det meste.

Link to post
Share on other sites

Tok bunnstoffet av en GH14 på lørdag. Vi brukte Reprin malingfjerner. Smøre på, vente 10-15 minutter, skrape av med malingskrape. Bunnstoffet blir som smøreost i konsistensen. Brukte deretter høytrykkspyler og avsluttet med vannslipepapir 240 korning. Nå er båten omtrent like ren i bunn som når den var ny.

Man skal være oppmerksom på at Reprinen løser opp bunnstoffet, deretter fordamper løsemidlene og bunnstoffet begynner å herde igjen. Vi var to mann og tok halve bunnen om gangen (lå med bunnen i været).

Ikke smør hele båten på en gang. Så lenge ventetiden er såpass kort er det ikke noe problem å jobbe seg bit for bit hvis det er en større båt. Brukte to liter til sammen.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd dette også, og det fungerer kjempebra! Eneste problemet med denne er at når man ligger under båten og får noe av det i ansiktet, så blir det surt for å si det på den måten. Ellers var nok reprin det mest effektive jeg prøvde. Litt skeptisk til at det også tar gelcoaten om det blir stående for lenge..

Link to post
Share on other sites

Det som er minus med maling fjerner er att dette blir seigt og vansklig og stime av.Prøvde på en siden selv syntes dette ble får seigt.Da må en bruke varmt vann for og få av dævelskapet,eller skrape da.Tok så og brukte bare skrape på denn andre siden gikk mye raskere og pusset pent med vann slipepapir etter på.Mvh BJørn :wink:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Har skrapt og pusset ferdig på min båt nå, helt ned. Dritt jobb som jeg neppe kommer til å gjøre igjen, håper jeg...

Hvis jeg må det igjen så skal jeg nok prøve dette middelet.

Jeg koblet til støvsuger på skrapa og det fungerte fantastisk, kastet maska og brillene :smiley:

Brukte askebøtte og ekstra slange.

Link to post
Share on other sites

Skal legge ut bilder når jeg er ferdig, så kan jo folket se hvor fint det blir :rolleyes:

 

Er stort sett ferdig med skrapinga nå, skal pusse rent. Er det ok å gjøre dette med en eksentersliper med litt grovt papir?? Noen som vet?? Eller må det gjøres så fint som mulig for å fortsatt holde gelcoaten glatt??

Link to post
Share on other sites

For de interesserte, Undri består av følgende:

 

Alkoholetoxylat 15 - 30%

Talg / Rapsolie 5 - 15%

Propanol < 5%

 

Tilstand ved levering: Klar/uklar opløsning pH 7,7 nøytral

Kokepunkt:© >100

Oppløselig/kan blandes i vann (danner emulsjon)

Smeltepunkt © ~0

Masseprosent for vann 50%

Masseprosent for talg-propionat 25%

Antennelsepunkt © >150

Egenvekt 0,87

 

Dette er hentet fra produsentens (Islandsk) varedeklarasjon. Produktet inneholder ingen kjente miljøskadelige komponenter og danner heller ikke slike ved nedbryting. Det er mao et godt miljøvennlig alternativ.

 

Alkoholetoxylat er 'vaskemiddlet' og defineres som lokalirriterende. Produktet virker seriøst, prisen useriøs (min oppfatning).

 

Jeg kommer til å prøve det selv. På den danske importørs websider (www.undri.dk) fremstår flere glitrende vitnesbyrd fra brukere, faktisk ingen negative kommentarer ( hmmmm... :confused: ).

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Jeg er bare positiv til dette produktet, så jeg henger meg på danskene. Man må selvfølgelig legge i litt jobb, men det er det beste jeg har prøvd, og jeg føler jeg har prøvd det meste nå.

 

Prisen virker useriøs, som jeg skrev i det første innlegget følte jeg meg lurt når jeg gikk fra standen på sjøen for alle.. 400kr rett i potta var min eneste tanke..

 

Det som er litt kjedelig når man forsøker å dele positive erfaringer her på båtplassen er alle som er skeptiske, ikke tror deg, eller kommer med bedre forslag.. Men det er vel det som er å diskutere..

Link to post
Share on other sites

Er det ok å gjøre dette med en eksentersliper med litt grovt papir?? Noen som vet?? Eller må det gjøres så fint som mulig for å fortsatt holde gelcoaten glatt??

Jeg skal legge epoxy i bånn og fikk beskjed om å bruke 60 papir, bare bra at epoxyen har noe å bite seg fast i var beskjeden fra West system.

Det er lett å pusse seg igjennom gelcoaten med så grovt papir, men det var ikke så farlig sa de.

Link to post
Share on other sites

For de interesserte, Undri består av følgende:

 

Alkoholetoxylat 15 - 30%

Talg / Rapsolie 5 - 15%

Propanol < 5%

 

Tilstand ved levering: Klar/uklar opløsning pH 7,7 nøytral

Kokepunkt:© >100

Oppløselig/kan blandes i vann (danner emulsjon)

Smeltepunkt © ~0

Masseprosent for vann 50%

Masseprosent for talg-propionat 25%

Antennelsepunkt © >150

Egenvekt 0,87

 

Dette er hentet fra produsentens (Islandsk) varedeklarasjon. Produktet inneholder ingen kjente miljøskadelige komponenter og danner heller ikke slike ved nedbryting. Det er mao et godt miljøvennlig alternativ.

 

Alkoholetoxylat er 'vaskemiddlet' og defineres som lokalirriterende. Produktet virker seriøst, prisen useriøs (min oppfatning).

 

Jeg kommer til å prøve det selv. På den danske importørs websider (www.undri.dk) fremstår flere glitrende vitnesbyrd fra brukere, faktisk ingen negative kommentarer ( hmmmm... :confused: ).

 

Her har man noe av problemet, Eller, det kan være et problem. Jeg har drevet med malingsfjerning i 25 år, og det har hele tiden vært en forutsetning at malingsfjerningskjemikaliene ikke skal inneholde voks eller talg. De som gjør det blir ikke godkjent brukt, på grunn av etterfølgende behandling av flaten. Disse fettstoffene er nemlig svært vanskelig å fjerne, selv med varmt vann.

 

Kaustisk Soda skader gelcoat, det samme gjør Reprin. Derfor er ikke det noe spesiellt smart og bruke. Dessuten etser begge stoffene hud i større og mindre grad.

 

Prisen på miljøstoffet er helt vill. Om du bruker for eksempel STS 7M, inneholder den kjemikalien ikke talg/voks, virkestoffet er tilnermet det samme. Virkningen er den samme, og prisen er under det halve. Om man disponerer høytrykksvasker for varmt vann kan man bare vaske det av, en 30 fots båt tar i beste fall et par tre timer, i værste fall opp mot 10 timer, med et par - tre ganger pålegging av kjemi. Ellers skraper man og ettervasker med en liten hobbyvasker, eller med skrubb og bøtte/haveslange. Gir ingen nevneverdige ulemper i forbindelse med kontakt med hud.

 

 

NB! Jeg har ingen interesser hos kjemikalieleverandøren. Jeg (firmaet mitt) gjør fra tid til annen jobber på dette når jeg har tid i forhold til andre jobber, men det er dyrt (denne våren skal jeg fjerne på en seilbåt på 27 fot, enkel jobb ser det ut som, man vet aldri, og den vil koste eieren 6000,- + mva. Da skal han ta seg av dekking og opprying), så det er bedre og billigere for den enkelte å gjøre det selv, selv om det er en skikkelig drittjobb. Jeg gir gjerne råd kostnadsfritt til baatplassens medlemmer, eller andre for den slags skyld, om det passer inn i mine gjøremål.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg ferdig med å skrape bunnen. Har blitt endel sår, som jeg pusser ned og skal sparkle. Må jeg bruke epoxy sparkel da, eller kan jeg bruke feks glassfibersparkerl eller polyester sparkel. Har hørt at det er sparklingen som er viktigst for å få det tett.. Noen som kan svare meg??

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Kalkblåsing er sikkert det enkleste og mest miljøvennligem.
Et litt bedre alternativ er blåsing med tørris. Hadde nettopp en i havna vår som gjorde dette med en omlag 15 år gammel stålbåt på rundt 36 fot. Han mente det var vel verdt de rundt kr 7.000.- det kostet. Betydelig mindre arbeid enn skraping men det var ikke noen lett jobb dette heller, som å jobbe med en kraftig høytrykkspyler. Pustevern og øreklokker er obligatorisk.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...