Jump to content

Forkatting av anker i praksis - prosedyrer


roaldbj

Recommended Posts

Referert litt fra temaet Nigel Calder's Cruising Handbook.

 

Setting more than one anchor

It is not uncommon to set two anchors. Following are several good reasons:

* Because the holding is poor

* Because a big blow is expected

* To hold the boat off a hazard if the wind shifts

* To keep the boat more or less in one spot

* To hold the boat into a chop in a wind-over-tide situation

* Simply for peace of mind at night.

 

Where the holding is poor or a big blow is expected, the anchors should be set fairly close to one another (except when a major wind shift is expected, in which case the second anchor should be set in direction the wind is expected to come from- when doing this, think about which way the boat will swing so the rodes don’t get crossed). The most holding power will be achieved by setting two anchors in line, but if they are set independently is this manner and the boats drags, the nearer one may foul the other’s rode. To avoid problems, one anchor can be shackled to the crown of the other at the end up on the same rode. This improves the holding power like no other technique, but it makes the anchors awkward to deploy and the first overboard (the one that is attached to the crown of the other anchor) difficult to retrieve ( a tripline and float on the first anchor are helpful in getting it back onboard).

Link to post
Share on other sites

Avstanden mellom de to ankrene bør være noe større enn vanndybden for at ikke begge ankrene skal bli hengende samtidig på kjettingen/tauet ved letting. Vil spare både manuelt og mekanisk ankerspill.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Innlegget til Gladiator gav svar på det meste. Forkatting er bra ikke minst for å få peace of mind at night. Ser også at kjettingen til reserveankeret skal sjakles foran på hoveedankeret lyder rimelig. Tror også at en skal passe på å ha minst

vanndybden i kjetting, tau på forkattingen og at en bruker en line med blåse :wink:

Redigert av kurth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurer på, den andre dreggen er vel endel mindre enn hoveddreggen. Merker du noe til slitasje på tauet når du ligger på svai .

 

 

Den andre dreggen var mindre enn hoveddreggen som var 15kg Engbo som nå er byttet ut med en 7,5 kg Bruce kopi. Reserveankerrt er nå byttet ut med et 6kg amerikansk marineanker på 6kg. Denne kombinasjonen har jeg ikke prøvd sammen enda.

Slitasje på tauverket er det sikert uten at kan peke på det og si se,der er det blitt slitt. Jeg ligger aldri på svai i sterk vind fordi jeg er så innmari bedagelig.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Kanskje med unntak av når ein forventar svært hardt vær på ein utsatt stad, så har eg funne ut at ankring med to anker (forkatting) ikkje er noko for meg. Dette har litt med båten sin kontstruksjon å gjera, men ikkje minst fordi det er viktig å kunna få ankeret opp i ein fart. Td. dersom andre båtar driv mot ein.

Eg meiner at det er betre å heller skaffa eit vesentleg tyngre anker, lengre og kraftigare kjetting og ein kraftigare vinsj.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Tips til dem som tenker på ankerseil. Det bor en dame i Bodø som syr seil,reparerer div som kalesjer glidelås vinduer i kalesje mm . Prismessig så har jeg ikke funnet noen som kan konkurere ned henne :yesnod: Fikk sydd nytt mesan-seil til min båt (ca 5kvadratmeter) 1700.- kroner inkl frakt.

Hun har tlf 755 25 129 (Kari)

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
Jeg tenker følgende:

1. Jeg har planlagt å ha 5 meter 6 mm kjetting (forkattingskjetting) fra forkattingsankeret til en sjakkel jeg kan koble inn på hovedankeret.

 

2. Dernest har jeg planlagt å feste et 10 mm tau enten fra forkattingsankeret til båten med slakt tau - slik at jeg kan løfte dette opp først, eller

 

3. feste et 10 mm tau til midten av forfattingskjettingen og feste dette i båten slik at jeg kan heve forkattingskjetting og forkattingsanker før jeg løfter hovedsnkeret.

 

4. Jeg har tenkt å starte ankringen ved først å legge ut hovedankeret slik at dette har en ekstra 6 mm kjetting festet til forkanten med sjakkel-tilkobling - denne 6 mm kjettingen sjakles deretter inn på forkattingsankeret som kastes i sjøen.

 

Hvilke prosedyrer følger de erfarne brukere av forkatting?

 

Mer spesifikt:

 

A) Hva bør forholdstallet i kg være mellom hovedanker og forkattingsanker?

 

B) Hva bør avstanden være mellom hovedanker og forkattingsanker?

 

C) Er det noe som taler for å bruke Bruce-kopi som hovedanker og forkattingsanker?

 

D) Hvordan slippes forkatiingsankeret?

Diskusjonen fremover skal bli lærerik.

 

A : Avhengier av båtens størrelse, men det praktiske er jo at man har et hovedanker og reserveanker og lager ankerriggen med foratting av disse to. Jeg har 25 kg. Delta som hovedanker og 16 kg Danforth kopi som reserve.

 

B : Avstanden litt lenger en vanndybden så du får opp ankerene uavhengig av hverandre er vel det beste. Men det er i for seg ikke noe i veien for noe lenger avstand ut over at den totale lengden da kan bli stor, med de ulemper det har ved heving, andre båtes om ankrer over etc.

 

C: Se egen debatt om ankertype

 

D: Jeg ordner forkattingen slik: Hovedankeret er som vanlig festet i 50 m. 10mm. kjetting på vinsj. Reserveankeret og 7 m. kjetting bringes frem til baugen og enden av 7m kjettingen (motsatt av reserveankeret) sjakles inn på hovedankeret (der kjettingen er festet ikke i det lille øyet på kronen av ankeret, men det er fordi sjakkelen er for tykk) og slipper dette ut. Når reserveankeret er i bunen, bakker jeg litt og samtidig slipper ut hovedankeret (som er på vinsj i baugen). På den måten leggs først reserveankeret ut, dernest 7 m. kjetting og så hovedankeret før passende mengde kjetting mates ut men jeg bakker og forkattingen ligger strekt ut på bunnen. Vanndyp over 7 m. krevert en taustump i tillegg mellom hoved og reserveanker. Jeg skjønner ikke din ide punkt 4 der du slipper hovedankeret først?

 

Jeg bruker ikke forkatting ofte, bare når godt feste er meget viktig. Ellers foretrekker jeg heller å satse på ankervakt når det blåser opp, og muligheten til å raskt flytte seg til en annen plass. Ulempene er mer håndering, mer som må opp når man må forlate plassen. I bukter med mange båter på svai kan det bli ankersalat og da kan forkatting være en kompliserende faktor. Tenk deg følgene scenario: Vinden snur og vinden står plutselig rett in i bukta. Bølgene blir ubehagelige og båtene foran deg begynner å dregge med det resultat at de huker sitt anker inn på forkattingen :-)

Link to post
Share on other sites

Dette bruker vi en del når vi ankrer opp riggene med ankerhåndterings båter (AHTS), det blir jo selvsagt i en annen målestokk, men prisnippet er det samme. ( vi kaller det "piggyback")

-som tommelfingerregel skal anker nr 2 sammen med kjetting mellom de 2 ankrene holde 70% av holdekraften til hovedankeret..

- jeg vil som tidligere nevnt sørget for å ha minst 1 gang vanndybden melleom de 2 ankrene, slik at de lar seg lette fra bunn på et rimeligt vis.

- Bruce ankere er mye brukt, og det viser seg å holde meget godt, det kommer selvfølgelig an på bunnforholdene, men dette er et bra allround anker.

Dette systemet bruker vi ofte på plasser der der er dårlig bunnbeskaffenhet, da man er mehet avhengig av at ankrene sitter når vi får tension på systemene.

Link to post
Share on other sites

Jeg har forsøkt meg på forkatting i sommer, og det tror jeg hadde godt resultat.

 

-Båten er 38fot seiler med turvekt 8 tonn. Hvis jeg skal legge meg med baug inn og hekkanker ut bak, føles det ikke trygt å kun ha 15kg bruce og 6,5mm kjetting. Har da sjaklet en 5kg Bruce som jeg har laget ferdig med et 5 meters tau i det lille hullet bak på Bruce ankeret. Har fått veldig godt feste de få gangene jeg har prøvd dette, og når jeg skal løsnet dem blir det uproblematiskt ettersom jeg napper dem løs etter tur. Er litt usikker på om det er lurt å sjakle i det lille hullet i enden, men har foreløpig gjort det slik. Ved svai har jeg brukt samme lille 5 kilo Brucen sjaklet i 20kg Bruce i baug, med 8mm kjetting. Sammen med ankervakt og 110db sirene sover jeg da godt selv i ruskevær.

 

Grunnen til at jeg ikke vil ha for langt tau/kjetting på nr.2 ankeret er at dette ikke skal være for tungvint/farlig fordi det tar for lang tid å berge anker ved pålandsvind. Med 5 meter tau vil jeg normalt sett ha reserveankeret klar av bunnen når hovedankeret er oppe i holderen. Da kan jeg kjøre forsiktig for motor hvis jeg er i trangt farvann.

 

 

Fant også en kjekk måte å dag ankre på i sverige i sommer. Kjørte opp mot vinden ganske nær land, slapp ankeret foran, og alle 50 meterene. Bakket fast, slapp akterankeret, og ca 50 meter kjetting. Kjørte så inn 30 meter i baugen. Kjørte fast hekkanker, og slapp ut igjen endel akter. Dermed lå jeg og pendlet på svai relativt nærme land, men hadde en sikkerhetskrok som hang slakt i akterankeret. Da jeg skulle gå kjørte jeg inn og hevet ankeret foran først (fortsatt med sikring akter). Dette er en "kaffiløsning". Men det var kjekt å komme litt nærmere land uten å beregne 360 svingning.

Link to post
Share on other sites

Liggende på svai med forkatting kan være bra så lenge noen er våken, eller har ankervakt gående. Skifter vinden noen ganger i løpet av natten (dagen mens en er på land) og løs kjettingen dras over et av ankrene vil en få en uhorvelig vekt som skal opp. Kan bli mye vase av slikt. Det kan også bli problemer med å brekke løs ankrene. Skulle en bli nødt til å forlate stedet raskt, har en et problem. En kan la alt gå ut med en blåse/markering (vær forberedt på dette), for så å hente det opp på et senere tidspunkt.

 

Som nevnt tidligere i tråden av andre, ville jeg også, satset på et tyngre anker dersom dette er mulig. Og i tillegg ha nok tyngde på daumannen. Med så mye kjetting ute som mulig mellom anker og daumann. Det vil så og si altid være det svakeste leddet i systemet som ryker først av ankrene/kjettingene/tauværket. Mitt motto, er å ankre for det værst ventende av værforhold. Uansett om solen og værmeldingen forteller oss noe annet. Først da sover du "trygt".

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Heisann!

 

Henter opp en gammel tråd. Jeg har lest igjennom denne tråden, og ser at alle som vurderer å legge ut anker som moring, kun har tenkt å ligge på svai. Jeg har tenkt tanken på flyttbar moring i form av et tungt bruce-anker, men jeg ligger med landtau i hekken, og moring i baug. (eller motsatt). Vil et (eller to) 20kg bruce med lang grov kjetting sammen med et godt tau, holde Matilda på plass? Ligger utsatt til på Randsfjorden, med leire/mudder-bunn. Så lenge jeg ligger med land-tau vil jo belastningen på ankeret hovedsaklig gå en vei. Noen kommentarer?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å vurdere hvor stor vekt du skal bruke. Jeg har to traktordekk på tilsammen 5 tonn - båten ca. 15 tonn - og ønsker å la skuta ligge med landfortøyning, men så er det dette med roen i sjela når en er borte. Ligger i en fjord med mye drag (flo og fjære) og av og til kraftig vind. Sidebevegelsene kan bli heftig når vinden tar tak. Ville nok ha foretrukket å ligge uten landfortøyning selv om denne letter tilgangen til skuta. Mindre press på båten. Skulle tro at i ditt tilfelle ville jeg få så mye vekt som mulig og mudden vil jo suge godt tak i moringen.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at noen er meget redd for å dregge når de ankrer. Jeg har foretrukket å ligge på svai for anker. Jeg finner meg da ei lun bukt, etter først å høre på værmeldingen om forventet vindretning. Jeg bruker til vanlig en paraplydregg på 12 kg med ca 10m 6mm kjetting og tilstrekkelig med tau. Forventes det vind legger jeg ut et brusanker på 15 kg med ca 10m 8mm kjetting. Jeg har gjennom mine 30 år i fritidsbåt opplevd å dregge to ganger.

 

Når det er et ankertegn i kartet er det en bra plass å ankre på.

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Jeg har tenkt tanken på flyttbar moring i form av et tungt bruce-anker, men jeg ligger med landtau i hekken, og moring i baug. (eller motsatt). Vil et (eller to) 20kg bruce med lang grov kjetting sammen med et godt tau, holde Matilda på plass?

Med fare for å ødelegge tråden om forkatting. Jeg støpte et 10 kg Biltema Bruce-kopi inn i et betonglodd på ca. 110-120 kg. Bruker dette som avlasting akter i utrigger. Dette fungerer fint da det ikke er mer enn 2-3 m dypt. Kun ett eller to anker tror jeg blir for lett.

 

Hvorfor må moringen være flyttbar, er det pga. is?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Dette er en gammel tråd som er verdt å lese synes jeg.

 

Jeg skal kjøpe meg nytt ekstra anker å ha ombord Har tenkt å kjøpe et Rocna anker. Hovedankeret er 20 kg Bruce anker med 50 meter kjetting. Så er spørsmålet hvor stort ekstra anker jeg bør ha. Jeg har tenkt 10kb Rocna som kan brukes til forkatting eller som eget anker der ankrene legges i en V form fra baugen. 10kg er på grensen vektmessig av hva som er håndterbart (kommer noen meter med kjetting i tillegg). Noen som har tanker om dette?

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har tenkt det, er kjetting på forkattingsankeret strengt tatt ikke nødvendig. Draget på dette ankeret kommer for alle praktiske formål å være horisontalt, eller riktigere: I samme retning som havbunnen. Og gnaget blir minimert siden det andre ankeret tar snerten av all bevegelse. Størrelsen har jeg ingen tanker om, annet enn at hvis de 10 kg øker ankereffekten fortøyningen med til noe i retning av (20+10)*4 - som nevnt i første post, har du oppnådd mye. Det er et poeng at forkattingsankeret ikke skal være så stort og uhåndterlig at man kvier seg for å bruke det.

Redigert av Tintin (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Først og fremst bør du ha et skikkelig hovedanker, som tåler "vanlig" vind og vær. Forkatting er noe du trenger kun i spesielle tilfeller når du ankrer i spesielt dårlig vær. Velg et ekstraanker som kan fungere ikke bare til forkatting men også til andre formål. Typisk mener jeg man trenger et skikkelig bauganker for å ligge på svai ev. hekken mot brygge/land og et hekkanker for å ligge med baugen mot land. Skal man legge en forkatting flytter man da det ene frem (eller bak).

Link to post
Share on other sites

Vi seiler i Middelhavet og ligger for det meste på svai. Jeg har også prøvd forkatting men er usikker på effekten, eller om det er riktig utført. Vi har et godt hovedanker, 20 kg Rocna og som fork.ank. har jeg et svensk kloanker på 12- 15 kg av den typen som kan slåes sammen. Jeg har ett tau ( ser ikke helt poenget med kjetting) i dette som er litt lengre enn ankerdybden, og fester tauet i plogen på hovedankret. Drar opp hovedankret med vinsjen og fork.ank. med hånd. Jeg har aldri dregget med dette opplegget, men jeg har heller ikke ligget i virkelig røffe forhold med det. Noen erfaringer/meninger om det?

 

Å legge ut to anker foran har jeg også erfaring med, men det som skjer er at belastningen i hovedsak går på ett av ankrene ved sterk vind og dreier vinden kan det bli noe trøblete.

Link to post
Share on other sites

pettersand - forkattingsankeret skal ikke festes i hovedankeret - det skal festes i kjettingen rett ved stammen til hovedankeret.

 

Vi har 20 kg Bruce foran og bak. Har aldri fått testet det skikkelig på svai. Jeg skulle gjerne hatt et 20kg Rocna foran i stedet - men det passer ikke i rulla (som er integret i baugnebbet)

Derfor tenker jeg at et 10kg Rocna som sjakles inn i tillegg er bra.

Link to post
Share on other sites

Jeg lager meg nå et "forkattingskitt" der alt pakkes i en bag jeg enkelt kan ta frem på dekk. I denne ligger det nå en tang for sjakler (festet med line i bagen), tau med karabinkrok i hver ende som skal festes mellom forankeret og hovedankeret for å enkelt å ta opp forkattingsankeret når vi vinsjer opp hovedankeret også kommer det Rocna 10 kg og 4-5 meter 8mm kjetting med sjakkel.

Blir spennende å teste dette her. Rapporter kommer når dette er testet ut.

 

Bruce ankeret jeg kjøpte i sommer er til salgs. 15 kgs kvalitetsanker til halv pris. Vært i vannet 2 ganger.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det tauet med karabinkroker - hvordan bruker du det / hvilken funksjon har det?

 

Jeg var før sesongen veldig fristet til å forsøke forkatting - men kom ikke så lang. Har et 20 kg bruce i baugen og et 20 kg akter, men det er ikke aktuelt å flytte fra akter til foran - det blir for tungt. I boden hjemme har jeg at par 15 kg liggende, og føler også at det er tung åha liggende å "slenge" i båten (har ingen luke foran som nåes fra dekk, så med må inn i båten). Så jeg har vurdert å skaffe meg et lite 7.5 kg, etter 10 kg, men har lurt litt på om effekten da ikke blir som ønsket - spesielt om jeg går for et på 7.5.

 

Men er det nødvendig med mer enn 2-3 meter med kjetting i mellom ankrene?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...