Jump to content

Forkatting av anker i praksis - prosedyrer


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har hatt noen utrivelig opplevelser i sommer, med anker som har sluppet. 15 kilo burde kanskje holde på en båt som er 6-7 tonn, men en gang opplevde vi å våkne i fjæresteinene flere hundre meter fra der vi trodde vi lå på svai. Ikke veldig sterk vind. En annen gang lå vi med baugen mot land og hekkanker ute, og våknet klokken fire om natten da ankeret slapp. Vinden var 30 knop rett fra siden, og det ble mye ståk før situasjonen var ordnet. Begge ganger slapp vi fra det uten vesentlig skade, men det gjør at jeg vurderer tiltak som kan øke sikkerheten ved ankring.

 

En nærliggende løsning er å gå opp til 20 kilo på vinsjen, og i tillegg ha et 5 eller 7,5 kilo som brukes til forkatting. Tror ikke prolapsene mine vil like noe tyngre enn det. Da tenker jeg å legge ut hovedanker på vanlig måte, og koble det letteste ankeret innpå med en sjakkel og fire det ned som en daumann. Hvis jeg da lar det gå i bunn og å få en sjanse til å feste seg, bør det vel fungere som en bra forkatting. Det bør heller ikke være altfor tungvint å få opp igjen. Jeg har laget en skisse på dette med et svært avansert tegneprogram.anker.jpg

Link to post
Share on other sites

, men en gang opplevde vi å våkne i fjæresteinene flere hundre meter fra der vi trodde vi lå på svai. Ikke veldig sterk vind.

 

Å dregge flere hundre meter i lit evind høres litt rart ut, ankeret bør re-sette seg hvis du har nok kjetting ute?? Hvilket anker? Kjetting eller tau? Hvor mye legger du ut i forh. til dybden? Bakker du ankeret godt inn? Eventuelt var det speiselt vanskelig ankerbunn ?

 

Er det plass legger jeg alltid ut så mye kjetting som mulig, jo mer jo bedre, bør minst ha 1:5 gjerne 1:10. Etter at jeg har lagt ankeret og det har begynt å etablere seg i bunnen bakker jeg det skikkelig inn.

 

Unasett: skaff deg en GPS med ankeralarm, eller bruk dybde-alarm hvis du har det på ekkoloddet.

Link to post
Share on other sites

pettersand - forkattingsankeret skal ikke festes i hovedankeret - det skal festes i kjettingen rett ved stammen til hovedankeret.

 

Vi har 20 kg Bruce foran og bak. Har aldri fått testet det skikkelig på svai. Jeg skulle gjerne hatt et 20kg Rocna foran i stedet - men det passer ikke i rulla (som er integret i baugnebbet)

Derfor tenker jeg at et 10kg Rocna som sjakles inn i tillegg er bra.

Har lagt til en link om ankertest her: Link Testen viser at Fortress, Spade, og Rocna er meget bra. Fortress var beste enda det var et lettvektsanker, men blir kanskje mye utstikkende ræl i baugen? Selv har jeg CQR foran (som kommer meget dårlig ut i testen) og har selv opplevd å dregge med dette. Inntill jeg event. kjøper nytt anker foran nekter kona å ligge på svai om natten-jeg hadde ankervakt og denne gikk om natten.

Link to post
Share on other sites

Den testen er interessant. Claw som er en bruce kopi kommer elendig ut. Vi har en annen bruce kopi som ser ut til å ha litt lavere "hals" (dvs høyden fra stammen til der vingene starter). Jeg erfarer at dette setter seg raskt og sitter godt. Jeg har til dags dato ikke opplevd at jeg ikke må kjøre løs ankeret med motorkraft når det først har satt seg. Dog skal det sies at når vinsjen drar baugen nedover så lar jeg være å belaste vinsjen mer - da kjører jeg heller "over" ankeret så det løsner. Jeg legger alltid ut minst 4 ganger dybden med kjetting - helst 5 om jeg kan det. Og blåser det opp gir jeg ut mer (vi har 50 meter kjetting)<

 

Å få ankeret til å sette seg krever litt trening er min erfaring. I og med at vi har motorbåt funker ikke seilbåttipset om å gradvis gi mer og mer gass bakover opp til full gass. Med 860 hester drar vi løs det meste :smiley: Men om jeg bakker forsiktig med vinden i ca 1-2 knop til kjettingen strammer seg - og så setter begge motorer akterover på tomgang noen sekunder erfarer jeg at ankeret setter seg meget godt. Går jeg akterover med større fart fester ikke ankeret seg og gir jeg for mye gass når kjettingen er stram drar vi ankeret med oss.

 

Poenget mitt med forkatting er å få et ankersystem som i større grad tåler mer vind og som også setter seg igjen om festet løsner ved vindskift. Derfor velger jeg også Rocna anker til forkattingsanker - fordi tester viser at det setter seg veldig fort etter å ha løsnet. Så er spørsmålet om det setter seg så fort at hovedankeret ikke rekker å feste seg - men det får tiden vise.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Testen viser at Fortress, Spade, og Rocna er meget bra. Fortress var beste enda det var et lettvektsanker, men blir kanskje mye utstikkende ræl i baugen?

 

Takk for linken, slik jeg ser det var Rocna, Spade og Delta de tre beste i testen, Fortress kommr er stykke lenger ned? Fortress viser i andre tester jeg har sett at det fungerer meget godt i sand, men dårlig i søle og svært dårlig i grus. Denne testen testet bare en type bunnforhold slik jeg leser den?

 

Hadde selv veldig dårlig erfaringer med en CQR-kopi (SOC) den lå stor sett på siden og ville ikke grave seg inn. Nå har vi byttet til Delta og det var en helt annen verden. Vi har 25 kg. Delta og 50m 10mm. kjetting på en 10 tonns båt. Opplever sjelden at ankeret slipper men det må være nok kjetting ute - som nevnt: jo mer jo bedre.

Link to post
Share on other sites

Så faktisk ikke den siste siden av testen da dette er et tillegg fra Rockna designeren. Haddeselv den opprinnelige testen og søkte på nettet etter denne. Rocna designerens tilleggs kommentar på siste side og den grafiske testen der er fra en annen test i Yachting Montly gjort tidligere-hvor Rockna ble best. Slik jeg leser testen i MBM.com er det de ankerene som har flest grønne stolper og event. høyest oransje stolpe som viser best holde kraft under de forskjellige lokaliteter. Men som fremgår i teksten (men ikke i stolpe diagrammene) er det også hvor raskt ankeret graver seg ned igjen ved "veering"/vandrings testen av stor betydning. Særlig når man ligger på svai og vindretningen skifter 180 grader i løpet av natten. Ankertesten var foretatt på tre forskjellige lokasjoner, og med varierende grad av kompakt sand og leirholdighet. Hadde testene vært gjort på ren leirbunn hadde kanskje resultatene blitt noe annerledes?

Det utrolige er jo som testen skriver at Rocna ankeret har "stjelt" de beste ideene fra andre ankere: Delta-ankeret sitt skaft, Spade sitt konkave blad og bøylen fra Bugel - og vips har man sitt "eget designede" anker til en nette sum av 3000kr i England! Enda morsommere blir det på Rocna sine hjemmesider hvor de viser hva som kan skje med anker-etterlikninger av dårlig kvalitet. Selv kom jo slik jeg ser det Manson Supreme ankeret som er en Rocna kopi (som i tillegg inkluder Sarca ankeret sin slisse) ut som nr 4 i testen. Selv mener jeg Rocna "sitter i glasshus". Kanskje jeg selv skal begynn med "egen" anker design og produksjon-det er jo bare å stjele gode ideer over en lav sko.

 

om kopier Bruce, CQR etc.

 

Rocna vs Rocna kopi

Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At Rocna "stjeler" de "beste idèer" fra andre kan så være. Men at det er noen dårlige kopier på markedet er mer skummelt. Jeg har opplevd å knekke et Bruceanker(kopi) sett et kopi av Bugel innta en merkelig form på en annen båt, så dårlige kopier er ikke så bra. Men Rocna er ikke løsningen på alle ankerproblemer, ett bra anker ja, men jeg har dregget med det og også hatt problem med feste, så et anker er nå bare et anker.

Link to post
Share on other sites

her er prisene fra ILAS

10759 Rocnaanker, galvanisert 6 Kg 2 830,-

10760 Rocnaanker, galvanisert 10 Kg 3 635,-

10761 Rocnaanker, galvanisert 15 Kg 4 678,-

10762 Rocnaanker, galvanisert 20 Kg 5 455,-

10763 Rocnaanker, galvanisert 25 Kg 6 146,-

10764 Rocnaanker, galvanisert 33 Kg 7 853,-

10765 Rocnaanker, galvanisert 40 Kg 9 278,-

Link to post
Share on other sites

Unasett: skaff deg en GPS med ankeralarm, eller bruk dybde-alarm hvis du har det på ekkoloddet.

 

Interesant tråd :)

Hva setter dere ankeralarmen på? Jeg tenker da på hvor mye "svaiing"/avstand båten "får lov" til å bevege seg før alarmen går?

 

En annen ting som er litt uklart for meg er hvor kjettingen til forkattingsankeret skal settes, noen skrev i kronen av hovedankeret (hva menes med kronen?). Hva med det lille hullet som sitter i vinkel på toppen over "kloen"? Jeg har 20kg. Bruce kopi som hovedanker, og har også vurdert Rocna anker...

http://www.distantsh...fb11b9f-42.html

Link to post
Share on other sites

Kjettingen til forkattingsankeret bør settes slik at den i minst mulig grad endrer ankerets egenskaper. Det vil si: Den festes på kjettingen foran ankeret, slik at det kan jobbe slik det er tenkt. Hvis du fester forkattingskjettingen f.eks i hullet over toppen på kloen, kan du risikere at det er akkurat det som skal til for at ankeret legger seg på rygg.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Jeg deler oppfatningen til Tintin - forkattingsankerets kjetting skal festes i kjettingen til hovedankeret - feks 1/2 meter bak ankeret.

 

Ankeralarmen setter jeg erfaringsmessig på 0,02nm. Det er ca 37 meter. Legger jeg ut 40 meter kjetting så går ikke alarmen om vi bare snurrer rundt - men den går om vi flytter oss noen meter og dregger. Jeg har ikke behov for at vi dregger mye før jeg må våkne :smiley: Jeg setter også på track funksjonen på plotteren - da kan jeg se båtens siste bevegelser om jeg må stå opp. Registrerer nesten alltid at vi i løpet av natta snurrer 360 grader.

 

En av tingen jeg ser som en ulempe ved forkatting er at det vil være ekstra jobb å få ankeret opp dersom vi får dårlig tid - dette kan feks være om det blåser opp og vi må "evakuere" ankringsplassen. Vi har en boltsaks som klipper over ankerkjettingen vår ombord. Jeg ser for meg at jeg vil ha en fender med et tau å henge i kjettingen før jeg klipper den. Denne legger jeg foran på båten når vi ankerer opp. Mulig tyngden drar fenderen under vann - men det blir antakelig veldig mye enklere å finne igjen ankeret til verdi av mange tusen med en fender festet enn uten.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

eneste jeg tenker på er ekstra tyngde og motstand mot mekanisk slitajse

 

Jeg har også mistet to anker på grunn av pålestikk jeg vet har vært bra som har løsnet når ankeret vrir seg. Tauene bør etter min erfaring derfor være med spleiset kause og sjakles inn på ankeret og ankerkjettingen til hovedankeret.

Link to post
Share on other sites

Dette har vært tatt opp tidligere, men kan ikke huske noe forslag til forklaring. Hvorfor bruke kjetting fra forkattingsankret og ikke tau?

 

Jeg leste en gang om en sweden yacht som ble totalvrak i karibien da blytauet deres som ankeret var festet på hadde blitt skjært opp av korallene. Jeg har selv brukt tau festet til ankeret før og har opplevd grove hakk i tauet ved at tauet har ligget og gnidd mot noe. Derfor kjører jeg nå konsekvent kjetting. For meg er sikkerhet nr1. og viktigere enn vekt.

Link to post
Share on other sites

pettersand. Jeghar utfordringen med at ankerrullen sitter midt i baugnebbet og jeg må på en eller annen måte få hulket av forkattingsankeret for å få det opp av vannet.

 

Dette har jeg tenkt å løse ved at jeg både fester kjetting og et tau mellom forkattingsankeret og hovedankerets kjetting. Når jeg da vinsjer opp hovedankeret stopper jeg vinsjen rett før karabinkroken med tauet til forkattingsankeret kommer opp. Da kan jeg ta løs dette tauet, feste det i pullerten og løsne forkattingsankerets kjetting. Ankret blir da hengende på siden av båten i tauet. Forkattingsankeret løfter jeg så ombord.

 

Men jeg skulle gjerne ha et sikkert alternativ til sjakkel for å feste forkattingsankerets kjetting for hovedankerets kjetting. Noen tips der?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...