Jump to content

Færdern 2007


Mulligan

Recommended Posts

Jeg skal nok delta for 4. året på rad, i Lys 1,13-1,14.

 

Jeg synes du skulle være med i lysklassen også!

Må jo være håpløst i turklassen hvis du får en seilas tilsvarende 2005. Da blåste vi med lette vinder på spinnakeren helt til runding.

 

Mvh.

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Hadde vært moro å vært med på, men vi har ikke vært med på noen regatta tidligere. Har lett litt på sidene til færderen, men finner ikke no særlig info om skøyteklassen. Vi har ikke målebrev på skøyta, heller ikke redningsflåte. Kanskje er dette krav vi må oppfylle? Er det noen som kan fortelle litt mer om dette? De som deltar, er det bare de som virkelig kan seiling/trimming, eller er det for slike som oss også som heiser seil og håper på god vind i rett retning :blush:

Link to post
Share on other sites

Jeg har meldt meg på i turklassen. Onkel Blå trives vel best hvis det blir en frisk kryss ut fjorden. Jeg vet ikke om jeg har alt som trengs for å bruke spinnakeren. Mannskap som er trent i spinnakerhåndtering har jeg i hvertfall ikke... Det er mulig å endre klasse fram til 15. mai, så hvis jeg ser at jeg kan håndtere spinnakeren med et utrent mannskap, blir det kanskje LYS med spinnaker. Ellers kan man jo alltids ta med spinnakeren og heller bli diskvalifisert hvis man blir fristet til å bruke den. Turklassen er vel for de som i første rekke bare vil 'være med'. Er dette dårlig sportsånd?

 

Man trenger ikke redningsflåte. Les mer om hva som kreves her.

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal være med som ballast i en HR ett eller annet.

Er vist påmeldt i en egen HR klasse. Er vel en turist klasse uten lystall.

Vi har ingen ambisjoner om å hevde oss. Men skal være med for å ha det morro. selv syns jeg det er fint å få mer erfaring om seiling. Jobber jo fortsatt med å få resten av familen med på å konvertere.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ikke helt sikkert ennå, har tilbud om å seiele i en + 1.30 båt. FOr se, dvs dette er en av som var mest vinnede ifjor. I egen båt blir det ikke. Har også ett annet tilbud, samme klasse. Men litt avhenging av jobb. Men er vel spurt pga vennskap

og ikke pga erfaring. eller :lol:

 

Men uansett, stiller jeg blir det i lys. I egen båt hadde det blitt tur.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Har nettopp fått tilbud om 6. deltakelse. Siden jeg bor på vestlandet må jeg tenke litt på det, sist kjørt vi torsdag kveld, seilte til lørdg ettermiddag og kjøre direkte hjem. DET gjøre vi ikke en gang til...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har meldt meg på i Tur-klassen. Dersom båten plasseres der den pleier betyr det TUR 5. Dermed blir det runding ved Hollendern.

 

Det kunne vært aktuelt å seile etter LYS om jeg slapp seilmåling og LYS-bevis, men det er ikke verdt prisen for det antallet regattaer jeg seiler i året..

Link to post
Share on other sites

Hvis man ikke er spesielt opptatt av å bli hyllet i mediene, men gjerne kunne tenkt seg å gjøre det bra så spiller det egentlig ikke så stor rolle hvilken klasse man seiler i. Det viktigste er å ha noen "arge" konkurrenter. De argeste konkurrentene finner man ved å gå gjennom tidligere resultatlister for klassen hos KNS, plukke ut de beste plasseringene og sjekke at de er med i år også.

 

Det holder med å finne et par båter. Så gjelder det å identifisere disse båtene så tidlig som mulig under seilasen, og ha full oppmerksomhet på å "ta rotta" på dem.

 

Har man mannskap nok, kan det være en dedikert oppgave for en av besetningen å holde styr på hvor konkurrenten befinner seg til enhver tid.

Link to post
Share on other sites

Team LOL skal stille, nå er det tredje året vi prøver og delta og alle ting er 3, men vi må måle båten først og det ser faktisk ut at vi får til det også, men vi stiller om vi har målebrev eller ei i år. Vi kan ike ende opp som i fjorå seile IF. Det er uansett 30 år siden hunter sonata vant over all i færdern. Skal vi lage vår egen båtplassenkok?

 

Men til en annen sak færdern begynner å bli skremmende dyrt, vi kan nesten ikke seile noe annen regattai juni for alle penga går jo til færdern.....

Link to post
Share on other sites

Dyrt? Jeg vet ikke hva som er vanlig for startkontingenter i regatta, men med mannskap på 4 blir det ca 250,- pr. pers. for min båt. Nødvendig sikkerhetsutstyr som ikke allerede er innkjøpt kommer til å koste en pen sum....

 

 

Ja det er dette med sikkerhetsutstyr som beskymrer lommeboka mi mest og hva er i det hele tatt poenget med alt? Jeg skal jo seile minste banen, går jeg ned så er det bare og svømme til nærmeste båt eller nesten gå i enkelte tilfeller. Men vi får noe bare godtta det som vi må goddta nynorsken

Link to post
Share on other sites

Dere som seiler i tur-klassene, og har gjort det noen ganger. Når kan man regne med å være inne på lørdag. Er det et sjansespill ha en avtale i Tønsberg klokka 1400 på lørdag? Jeg regner en halvtime i bil fra Horten til Tønsberg. Må jo legge inn at jeg skal finne en bil først...

 

Hvor lang tid det tar er selvfølgelig avhengig av vind, båt og mannskap. Men dere som har deltatt noen ganger har kanskje litt statisitikk over forbrukt tid?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Enig i det Mulligan.

Er bare endel penger å ut med på en gang (mai: kommunale avgifter, forsikringer, studielån ), men sikkerhetsutstyr skal det være i båten uansett. Må bare prioritere litt.

 

Fikk høre at 3-farget mastelanterne ikke er nok for Færdern - må ha lanterner i dekkshøyde i tillegg/reserve fordi båten fortsatt skal kunne føre lys selv om masta brekker. Forstår at dette er et poeng, men seilasen er jo relativt godt overvåket, og hjelpen aldri langt unna. Var det Hodan-Skagen ville jeg hadd bedre forståelse for dette.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Enig i det Mulligan.

Er bare endel penger å ut med på en gang (mai: kommunale avgifter, forsikringer, studielån ), men sikkerhetsutstyr skal det være i båten uansett. Må bare prioritere litt.

 

Fikk høre at 3-farget mastelanterne ikke er nok for Færdern - må ha lanterner i dekkshøyde i tillegg/reserve fordi båten fortsatt skal kunne føre lys selv om masta brekker. Forstår at dette er et poeng, men seilasen er jo relativt godt overvåket, og hjelpen aldri langt unna. Var det Hodan-Skagen ville jeg hadd bedre forståelse for dette.

 

Har du motor i båten din?

Bruker du den noen gang etter mørkets frembrudd?

Isåfall må du jo ha lanterneri dekkshøyde uansett, tricolor er jo ikke lovlig under motorgange.

Link to post
Share on other sites

Motorlanterne er ikke topplanterne, men en hvit lanterne som sitter ca. midt på masten. Dersom du kjører motor kun for lading av batterier skal ikke denne lanternen benyttes.

 

Det er ingen spesielle lanterne regler som gjelder for Færder'n. Vanlige sjøfartsregler holder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...