Jump to content

Færdern 2007


Mulligan

Recommended Posts

Motorlanterne er ikke topplanterne, men en hvit lanterne som sitter ca. midt på masten. Dersom du kjører motor kun for lading av batterier skal ikke denne lanternen benyttes.

 

Det er ingen spesielle lanterne regler som gjelder for Færder'n. Vanlige sjøfartsregler holder.

 

Siden når sluttet da motorlanternen å være topplanterne?

 

Det kan hende du bør lese sjøveisreglene en gang til.

Link to post
Share on other sites

Det er nok riktig at motorlanternen er topplanterne selv om den gjerne sitter på masten litt nedenfor mastetoppen... men likefullt er det en topplanterne i henhold til sjøveisreglene. Når topplanternen tennes er båten pr. def en motorbåt, lanternenskal forøvrig lyse 225 grader, 112,5 grader til hver side av senterlinjen sett forfra.

 

Jeg har forøvrig en ankerlanterne i toppen av min mast og den er rundtlysende, men det er ikke noen topplanterne..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå er det meget mulig jeg ikke leste alle krav som er stillt til Færderen, men listen på siden til KNS inneholder vel ikke mere enn hva som er normalt sikkerhets utstyr ombord etter min mening...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Av annen dyr sikkerhetsutrustning kan jo nevnes hardværsfokk. Det står på sikkerhetslista. Heldigvis fulgte det en med båten, men var det ikke for dét hadde jeg ikke hatt råd til å kjøpe en nå....

 

:sailing:

 

 

KNS: SIKKERHETSUTSTYR OMBORD UNDER SEILASEN

- Lanterner (godkjent type) -husk ladet baterie for hele natten!

- Kompass

- Seilnummer

- Brannslukningsapparat (min.1 stk. av godkjent type)

- Håndpumpe

- 2 bøtter med tamp (9 liter)

- Anker (med tilstrekkelig line eller kjetting)

- Håndlykt (vanntett med reservebatterier og pærer)

- Førstehjelpsskrin med håndbok

- Tåkelur

- Radarreflektor

- Avstengningsventiler på alle brennstofftanker

- Loddeline eller ekkolodd lanterner (godkjent type)

- Hardværsfokk

- Reveanordning for storseil

- Utstyr for nødstyring (kan kreves demonstrert)

- Radiomottaker for værmeldinger

- Verktøy og reservedeler (inkl. utstyr for kapping av rigg)

- Livvester for samtlige besetningsmedlemmer

- Livbøye (hesteskotypen, med bøyelys og drivanker)

- Koniske treplugger av forskjellige størrelser (min. 6 stk.)

- Nødsignaler pakket i vanntett(e) beholder(e) (2 røde håndbluss og 2 oransje røyksignaler (maks. 4 år gamle)

- Kasteline (min. 16m).

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

4.15 Nødstyring

 

4.15.1

a)

Med unntak hvor rorkulten er av metall som ikke lar

seg brekke/ skade, skal en nødrorkult finnes og kunne

monteres til rorstammen raskt

 

b)

Besetningen skal være kjent med alternative måter å

styre båten om roret skulle falle av. Minst ett

alternativ skal ha vært prøvet på den aktuelle båt. En

inspektør kan kreve metoden demonstrert

 

 

 

....Min rorkult er av tre. Må jeg virkelig ha en ekstra? :confused:

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Husk også:

4.17 Båtens navn skal være på flytende utstyr som redningsvester, årer, puter, livbøyer etc.. (Kategori 1-6)

4.17 Livbøyer, redningsflåter og redningsvester skal ha refleksmerking for maritimt bruk. (Kategori 1-4)

 

 

4.22 LIVBØYER

Følgende skal være innen rekkevidde fra rormann og klargjort for øyeblikklig bruk:

__ a) Livbøye med drivanker, eller "Lifesling", utstyrt med vanntett, automatisk bøyelys

4.22.3 Enhver oppblåsbar livbøye skal testes i h h t leverandørens krav.

4.22.4 Enhverlivbøyer eller lifesling skal være utstyrt med refleksmateriale

4.24 Kasteline

__ a) En kaste line skal finnes tilgjenglig i cockpiten. Denne skal ha en lengde av . 15 – 25 m.

__ b) En â€kaste sokk†type er anbefalt (Se appendix D)

4.25 Cockpit kniv

En sterk og skarp kniv festet med en line skal være tilgjenglig fra

en cockpit eller dekk

 

 

 

Forstår det sånn at Færdern er kategori 4. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder hardværsfokk....det er et seil som består av vanlige materialer.

 

4.26.3 Matrialer

b) ORC anbefaler at en hardværfokk ikke inneholder aromatiske polyamider,kullfiber og andre høymodulære fibre, men spektra/ dyneema og tilsvarende materialer kan anbefales.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg skal være med som ballast i en HR ett eller annet.

Er vist påmeldt i en egen HR klasse. Er vel en turist klasse uten lystall.

HR klassen vokser fra år til år, og det er en del gode seilere med her. HR klubben sørger for omregning av tidene ihht LYS - så dette er også en LYs klasse.

 

Pappa deltar nok i år også - ser ut til at ambisjonsnivået er høyt som vanlig da han la på et meget tynt sjikt bunnstoff i år. Tror også det er noen nye seil ombord. Og riggen skal visst gås over av Elvstrøm for optimalisering. Det er noen år siden jeg var med som mannskap - det var dengang vi slo Lasse&Co med et par minutter - på LYS :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Kosmix, færdern er kategori 5+ noe ekstra som det står på nettet, Hardværsfokka pleier som regel å være av dacron eller annet eldre dukmatriale, jeg har stormfokk, men har ikke samme forlikstape. Det skal mye til å heise stormfokk på færdern.

 

Når det gjelder nødstyring så regner jeg med at påhengeren holder lenge for det er vell bare å bryte..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...