Jump to content

Færdern 2007


Mulligan

Recommended Posts

Hadde vært moro å vært med på, men vi har ikke vært med på noen regatta tidligere. Har lett litt på sidene til færderen, men finner ikke no særlig info om skøyteklassen. Vi har ikke målebrev på skøyta, heller ikke redningsflåte. Kanskje er dette krav vi må oppfylle? Er det noen som kan fortelle litt mer om dette? De som deltar, er det bare de som virkelig kan seiling/trimming, eller er det for slike som oss også som heiser seil og håper på god vind i rett retning :blush:

Målebrev er greit å ha. Send all info om Skjælø til Jeppe Juul (adressen finnes som link på hjemmesidene til SSCA ,Seilskøyteklubben Colin Archer,.) Redningsflåte er ikke påkrevet. Seilsen for skøyter starter fra Son på kvelden, de fleste runder Tristein, og ender opp i Horten. Mye morsommere seilas enn det "plastbåtene" har (har vert med på begge deler) Litt alvor men mest gøy, spesiellt før start og etter målgang. BLI MED DA VEL!!! Seiltrim i høyeste potens??? Glem det. Du seiler jo skøyte. Ikke for det... å dra inn klyvern 5cm på bommen og falle av med stikk i skjøtene.. det blir fart av slikt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Holder det å sende inn informasjon om båten til J.J.Nielsen? Må han ikke se båten og måle i "alle retninger"?

 

Vet du ca pris på dette? (Trodde egentlig at dette var en meget dyr affære)

 

Det hadde jo vært kjempegøy. Ser at ssca også har trutningseilas like etterpå også. Kunne jo vært med på det også da :smiley:

 

red: trutningsseilasen er like før, mener jeg. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ring Jeppe. Det er mulig han har alle data allt. Selv målte jeg seilene, lengder, bredder, anslo vekt ....etc selv. Målebrevet kom i posten en ukes tid etterpå. Ikke så dyrt tror det var ca en 400kr. Trutningen ja... et must for alle skøyter. Tror den starter ved Sandpollen og ender i Horten I år. Fin tur med masse moro. Eller så har du jo også Sail Isegran helgen føre. Fredrikstad er stedet.

Link to post
Share on other sites

Har man mannskap nok, kan det være en dedikert oppgave for en av besetningen å holde styr på hvor konkurrenten befinner seg til enhver tid.

 

Dersom du stiller Lasse blir jeg gjerne med som styrmann så kanskje vi vinner klassen :lol:

 

Så plukker vi med noen blondiner som kan distrahere konkurrentene :wink:

Jeg vet at både Vibeke og kona til HG har lyst til å være med, de trenger bare farge håret først :wink::lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

JIPPI, invitasjonen til 6. Færder kom på mandag og selv om jeg ikke har tid, mor er gravid huset halvferdig så kunne jeg ikke si nei, så da bærer det over fjellet igjen. Så får vi se om vi klarer å unngå feil valg i forhold til strøm og vind. Det er virkelig en nøtt, i fjor havne vi midt i fjorden i dimma og null vind. Det ble IKKE bra, men båten er det ikke noe å si på og mannskapet kan seile så det er strategien og valgene vi har en lei tendens til å bomme på... Det blir gøy. Seiler en Dehler 29... Lykke til for alle andre som også skal delta...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg skal også være med i Færderen med kun som ballast ombord i annen båt... Det kan bli morosamt vil eg tro.... og det kan se ut som det blir en lang helg... fra onsdag og til søndag med noen hundre nm tilbakelagt også

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kanskje vi havner i samme klasse..

Jeg regner med å rekke å få lys-målebrev på båten før 15.

Noe usikker på hva for et tall jeg vil få, siden jeg ikke har noen genoa for tiden, kun selvslående fokk.

 

Men det blir vel mest sannsynlig til at jeg stiller uten spinnaker, har aldri seilt med det før, og rekker nok ikke å få trent mannskapet i det før Færdern starter..

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet klasse fra tur til LYS med spinnaker. Har heller ikke trent, enn si heist spinnakeren på båten min, men regner med at det ordner seg. Min båt har uansett mest å hente på å seile med spinnaker i lett vind. Det vil være kjedelig å ikke kunne heise 70 kvm ekstra hvis forholdene er gode. Med strømpe på spinnakeren kan den uansett heises og berges uten for mye klabb og babb.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
HaHa.

Du er ikke han som jobber i Lange og har IW?

 

 

Nei, jeg er nok ikke det. Såvidt jeg kan se er jeg den eneste påmeldte IW 31 i år. Det finnes vel en håndfull IWer i Oslofjorden. Kanskje man burde lage en egen klasse - klassiske halvtonnere - for IW 31, Ballad, Comfort 30, Joker, Scampi, ...

Det er nå gode muligheter for at det blir en egen klasse for klassiske halvtonnere - som en utvidelse av Balladklassen. Se http://iw31.blogspot.com/2007/05/halvtonn.html

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når seiler du til Oslo? Har du bestemt hvor du skal ligge der inne?

 

Det høres ut fra ditt utsagn ut som du tror det er rikelig med plasser..

Faktum er at det natta før Færdern er håpløst overalt, spesiellt aker brygge og frognerkilen (også Dronningen)

 

Selv ville jeg forsøkt å legge til på Hovedøya den dagen om jeg ikke hadde hatt fast plass i Oslo.

Link to post
Share on other sites

Selv ville jeg forsøkt å legge til på Hovedøya den dagen om jeg ikke hadde hatt fast plass i Oslo.

Det er ikke mulig å "legge til" på Hovedøya. Bortsett fra de få plassene som er tilknyttet kroa på Revierhavna (og de er antagalig også opptatt da), er alle plasser private. Hvis du tenker på å legge til fjellet ett eller annet sted, er det en sport for spesielt interesserte. Oslofergene går forbi flere ganger i timen rundt hele øya og graver opp fjorden, i tillegg kommer all fritidstrafikken. Skal du legge til i en uthavn ville jeg nok valgt en av øyene i Asker, eller enda lenger ut i fjorden.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hvis man ankommer Oslo kvelden før regattaen starter:

 

Dersom været er bra, og man har utstyr for å ligge på svai ville jeg vurdert ankring i skinnerbukta.

Da er det bare noen minutter inn til start, og man kan ligge uforstyrret uten en masse spetakkel og jobb for å finne havneplass.

Det er greit å være utvilt før regattaen :smiley:

 

Se rød pil nederst til høyre på kartutsnittet

 

skinnerbukta.jpg

 

skinnerbukta3.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...