Jump to content

Færdern 2007


Mulligan

Recommended Posts

men i flg. infoblekka om Færdern, er det likevel et 10-talls rutebåter vi må hode utkikk etter.

 

De er nok ikke av samme størrelse, og har vel heller ikke markedsførst seg på samme måten...

 

 

(Nå må jeg stikke - båten skal sjøsettes!!!)

 

:sailing:

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Og i tillegg til Kuling.com har vi Windping http://www.windping.com/no/YSL/

Det var det. Ingen unnskyldninger til å ikke være oppdatert før Færdern...... Mangfoldet er ikke et poeng i seg selv men man ser ofte noen felles trekk, hvor da sannsynligheten for at det er riktig øker.

 

Eller så henter flere rådata fra samme sted. Værmeldingene har en tendens til å bli like da.

Link to post
Share on other sites

Regner med at skipperen gir beskjed når vi skal slippe ankeret, så skal jeg ordne med ankerdrammen :lol:

 

Jeg har også merket meg at tidevannet snur ved 18 tiden i Drøbak og det kan jo by på noen små utfordinger..

Danskene melder ganske mye vind. 8-10 m/s. Da blir det neppe ankerdram før Horten, men vi slipper forhåpentligvis å ligge å vake i Drøbaksundet hele natta. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Danskene melder ganske mye vind. 8-10 m/s.

Håper dette stemmer for Ugrib melder fortsatt lite vind... noen få knop på fredagen og natt til lørdagen

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå melder både storm og met 1 m/sek....

 

Dette er vel typisk Færder-vær. For håpe pizza-båten i Drøbak er ute, grei mat underveis. Blir det været som er spådd,

ja da blir ankret viktig. Ellers at besetningen holder plassene sine ombord.Blir det bevelgelse i båten, går den i hvertall

ikke fremover.

 

Men uansett er Færdern en meget hyggelig opplevelse. Tenk på Horten og et par kalde ved målgang, en topp følelse.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Dette er vel typisk Færder-vær. For håpe pizza-båten i Drøbak er ute, grei mat underveis. Blir det været som er spådd,

ja da blir ankret viktig. Ellers at besetningen holder plassene sine ombord.Blir det bevelgelse i båten, går den i hvertall

ikke fremover.

 

Men uansett er Færdern en meget hyggelig opplevelse. Tenk på Horten og et par kalde ved målgang, en topp følelse.

 

Forsåvet greit, emn det er littmye slit i tømming av båt, sikkerhetsutstyr og ikke minst den gode høvdingen det koster for å delta. Men vi får håpe neptun gir oss en finn strøm eller to da.. :lol:

Link to post
Share on other sites

Strøm blir det nok skal du se, ulempen er at den går "innover" Oslofjorden fra klokken 18....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ut i fra dette strøm kartet ser det jo ut som at all strøm går inn til Oslo, men det er vel ikke riktig for da blir det vel veldig mye vann der inne?

Met.no :cheers:

Global oppvarming og stigende havnivå, da vet du! :crazy::lol:

 

Vel, tipper vannet renner ut igjen i dybden. Legger også merke til at det hele tiden er svakere og av og til utgående langs vestsiden, sikkert på grunn av coriolis-effekten.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Tidevannet er på topp ca kl 12, så regattaen kommer til å gå omtrent som dette..:

 

Kl. 12-15 er starten, og det går mot lavvann. De båtene som starter først driver lengst.

Kl. 18 er det på tide å dregge opp. Ankerdram, spise og sove litt.

Kl. 22 kommer nattbrisen: 0 - 1 m/s, spinnaker, og det er mulig å se at de letteste båtene beveger seg.

Kl. 24 Tiden er inne for å heise dreggen, og drive så godt det lar seg gjøre utover med tidevannet. En og annen spinnaker fylles, og noen båter kommer til første rundingmerke.

Kl. 06 snur tidevannet, og det går mot høyvann. De båtene som ikke har kommet forbi Drøbak ankrer opp. Ankerdram og frokost. Alle misunner den båten med grill på rekka.

Kl. 12 snur tidevannet igjen. Ankeret heises, og de fleste tar en ankerdram på det.

Kl. 18 tidevannet snur igjen. De fleste båtene drevet til området Son/Gullholmen, men nå starter de motor og kjører korteste vei til sykehusbrygga for å rekke festen....

 

:cryin:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Sitter her på Herbern Marina og nyter en lokal forfriskning fra det lokale bryggeriet som gang i tiden holdt til på øvre Grunerløkka. Skipperen er på skippermøte og jeg som mannskap sørger for at nødveding mengde med lokalt brygg konsumeres i skipperen fravær.... Det begynner å fylles opp her nå og det er ikke noe for sarte motorbåtsjeler dette, her ligger det mange båter utenpå hvernadre longside, både med og uten vindusviskere... Blir det brann så er det bare å hopp i sjøpen og svømme som bare f.... forøvrig 17 grader i sjøen her nå..

 

Vi har vært her siden halv tre i dag etter 14 fantastiske timer på sjøen, 6 i går og 8 i dag, gikk fra Vrengen mellom Tjøme og Nøytterøy klokken halv 7, med nyelig sol,men lite vind...

 

I morgen klokken 15.10 bærer det til start med oss, når vi er i Horten er er vankelig å si, været er jo ikke akkurat en seilers drøm... *som sagt mengae båter her, men kun en vimpel registret sålangt, men så Kosmix rote rundt her litt her for en times tid siden.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Høres deilig ut!

Fikk akkurat referat fra skippermøtet fra min skipper - vi kan selvfølgelig se frem til lite vind, etter hvert fra nord og den slås i hjel av solgangsbrisen (perfekt...), og stort sett strøm fra syd hele helgen (pga at fjorden skal fylles med vann etter å vært tom en liten stund).

Det blir en tålmodighetsprøve og den lureste seileren vinner (og evt den med mest flaks?).

Men jeg gleder meg for det! Håper vi rekker festen i Horten! :drink:

Link to post
Share on other sites

Festen er det nok ikke noen fare med, den rekker vi alltid... Det gjelder å ha de rette prioriteringene... sjekket værmeldingen akkurat nå, er melt et par tre knopmed vind i morgen....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Festen er det nok ikke noen fare med, den rekker vi alltid... Det gjelder å ha de rette prioriteringene... sjekket værmeldingen akkurat nå, er melt et par tre knopmed vind i morgen....

 

Vel når det først skal være vindstille, med ro i båten for å ikke miste fart, da er det faktisk greit med en solkremseilas.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hvis Astor kommer fossende så er det bare å surfe på hekkbølgene. :lol::lol:

 

Ikke umulig at vi tar en tur ut for å se på. Hvor mange er det som deltar i år?

 

Når er de fleste ved Håøya?

 

Lykke til alle med BP-vimpel i masta. :sailing:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Fikk akkurat referat fra skippermøtet fra min skipper - vi kan selvfølgelig se frem til lite vind

Har også vært på skippermøte, selv om jeg ikke deltar i år. Det blir lite vind, men heldigvis også lite strøm i drøbaksudet.

Fikk intrykk av at strekningen Drøbak - Son kan bli en utfordring i år.

 

Tror det kan bli en spennende seilas der det gjelder å utnytte hvert minste vindpust. Angrer litt på at jeg ikke meldte meg på. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...