Jump to content

Båten min omtalt som søppel på TV


Hydrox

Recommended Posts

I dag fikk jeg med meg en reprise i fra Vestlandsrevyens sending 18/4 og endte opp med å bli himla forbanna. De hadde en reportasje angående boss og søppel i Bergen by og i områdene rundt. En av dem som ble intervjuet klagde også over at søppel var et økende problem på Hjellestad hvor han selv bor. Det ble så vist en serie med bilder i fra havneområdet på Hjellestad hvor båten min står på land. Et bilde viste en gammel ribbet boble, kun ramen som står igjen. Ikke noe vakkert syn og burde nok vært fjærnet. Deretter fikk vi se et bilde av den gamle Porschen som nabogutten holder på å restaurere, var tydeligvis regnet som søppel. Sjokket kom når jeg fikk se min egen båt midt i skuddlinjen for kamera, sikkert regnet som et gammelt skipsvrak som burde fjærnes. Etter hva det framgikk av bildet var bilen min parkert ved siden av båten med bagasjeromslokket åpent. Luken over maskinrommet i båten min stod på vidt gap og jeg var tydeligvis i båten og jobbet når bildet ble tatt.

 

Nå har riktig nok sossen og rikfolk tatt overhånd på stedet og det forventes kansje at Hjellestad skal være et paradis utenfor Bergen. Det er altså ikke lovlig å ha en båt i fra 89 der ute lenger og heller ikke en gammel bil. Her skal alt sammen være nytt og av høy standard. Ellers vil jo sossen få et problem med alt "søppelet" som flyter rundt. Det er første gang jeg har reagert på at Hjellestad befolkes av overklasse pga sinnsykt høye boligpriser. Men nå er jeg faktisk rasende forbanna. En havn er en havn, det vil alltid være en del opplagsutstyr, gamle båter og gamle skakke naust i et slikt område. Hele sjarmen etter min mening.

 

Jeg har nå overtatt et naust på Hjellestad hvor det trengs en oppryddning. Planen var å leie en kontainer å lempe alt det gamle skrotet. Nå vurderer jeg å droppe kontaineren og lempe all dritten rett oppforbi naustet. Jeg eier helt opp til veien og dritten vil bli liggende på min eiendom til alles beskuelse. Når båten min er å regne for søppel så vet jeg faktisk ikke hva som er å regne for søppel lengre.........

 

Det straffer seg å henge ut en gammel klassisk Windy på den måten.....

Link to post
Share on other sites

LA PORSCEN OG WINDYEN STÅ!!!!! Fin historie for BT.no om de tørr..
:yesnod: Der har du jo overskriften til og med...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Nå har vel sosieteten herjet på Hjellestad i årtier, men kanskje det er en aksjon for striglet strandlinje på gang? :smiley:

Problemet er at alt for mange i dag ikke forstår det gode ved å gjøre ting selv og at man da tidvis har behov for å være litt skrotnisse............

Naboer godtar gjerne mer at man har golf og weekendreiser til Praha som hobby enn fiksing på gamle biler og båter.

Stå på for retten til å disponere fritiden til å skru på gamle greier som man liker!!! :flag:

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg med meg en reprise i fra Vestlandsrevyens sending 18/4 og endte opp med å bli himla forbanna.

 

Jeg mener bestemt at vi har en NRK-profil registrert på forumet her. Kanskje han kunne komme på banen her og gi en kvalifisert kommentar ? :confused::cheers:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

La oss heller se hva fintfolket sier om to år til når du kommer i en klassisk Porche, tidsriktig kledd, parkerer og setter kursen mot en strøken Windy...

Da kan de få kjøre RAV 4 alt de måtte ønske, og den fem år gamle Viksunden deres ser rimelig medtatt ut ved siden av din Windy. Da er det på tide å kontakte media og lage den samme reportasjoen om alt søppelet som ligger og flyter i vannet, eierene deres kaller det båter...og på parkeringsplassen står det en haug av Toyotaer uten sjarm...

Link to post
Share on other sites

Nå har vel sosieteten herjet på Hjellestad i årtier

Stemmer nok det at Hjellestad har vært å regne for en yndet plass for sosieteten i mange år. Men det har faktisk ikke plaget meg før nå. Mine foreldre bygget hus på Hjellestad den gang det var bondeland og det gikk buss hver torsdag. Naustetomten kjøpte min far for 6000 kroner, i dag må man ut med over en mill. Vi har i alle dager gjort det meste selv og småflirt av naboer som klipper gresset i skjorte og slips.

 

Jeg har nok over hodet ikke planer om å rette meg etter de "finere fruenes" interesser i området. Båten min er fin selv om den står på land og Porschen til nabogutten vil helt sikkert bli kanontøff når han er ferdig med den.

Hvis noen skulle ha planer om å rydde strandlinjen på Hjellestad så kan jeg ikke annet enn å si lykke til. Viken på Hjellestad er en bakevje hvor ALT av rekved samler seg. Kunne sikkert bygget et hus av alt som kommer rekende og legger seg inni nautet vårt. All denne rekveden vil nå bli lempet på oppsiden av naustet hvor det ikke plager meg. Det er faktisk ikke mitt rot.....

Link to post
Share on other sites

Slapp av Hydrox. Engang i tiden var jeg eier av et kjøretøy som så til de grader så ille ut at nabolaget sendte en delegasjon på døra og ba om at den ble parkert et sted slik at den ikke skjemmet nabolaget. :eek::lol: Resultatet av denne delegasjonens arbeide var at vraket fikk en enda mere fremtredene plassering på eiendommen. Nederlaget ble fullstendig den dagen vraket måtte gi starthjelp til naboens splitter nye Mercedes. :drink::drink:

Link to post
Share on other sites

Naustetomten kjøpte min far for 6000 kroner, i dag må man ut med over en mill. Vi har i alle dager gjort det meste selv og småflirt av naboer som klipper gresset i skjorte og slips.

 

Aner en liten kulturkolisjon her ja :lol:

 

Jeg hadde skrevet et brev/mail til juornalisten med kopi til ansvarlig redaktør og sagt at du forventer en forklaring på hvorfor din båt ble brukt som illustrasjon på søppel. Om dette er gjort av ondskap eller av dommskap, så er det like ille.

 

Ligger dette innslaget på nettet noe sted?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Jeg søkte på vestlandsrevyen her og fant innslaget.

Liten tvil om at bildene kom fra han som blir intervjuet. Så det er nok en herre i nabolaget som har et horn i siden på deg.

Navnet hans får du jo i innslaget, så du kan jo alltids møte opp på trappen hans og spørre hva som plager....

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Jeg får ikke sett film på nrk.no, men etter det jeg leser er jeg enig med Vivvi. Dårlig research - og ikke minst subjektiv vinkling av materialet. Slett journalistikk, som ikke burde vært vist.

 

Windyer og Porscher er klenodium. Når disse beskrives som søppel vitner det om fullstendig uvitenhet.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Her er det noen som ikke ser skogen for bare trær. Klart Windyen ikke er søppel, selv om Porschen kanskje er det. Ser ut som en 944, og det er vel ikke egentlig en Porsche blandt de som "har greie på det".

 

Ellers ser det jo ganske ille ut rundt disse edle objektene, og man kan jo begynne å lure på hvordan folk liker å ha det. :discuss:

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Ser ut som en 944, og det er vel ikke egentlig en Porsche blandt de som "har greie på det".

 

Du blander sammen "Audi-Porscha" 924 med den fullblods 944. 944 er, og har alltid vært en fullblods Porsche om vi holder knapper og lyshendler utenom. 924 hadde motor og understellkomponenter direkte fra Audis samlebånd.

 

At det er en økende andel "soss" blant båteierne kan nok gi seg sine utslag. Selv får jeg til tider kommentarer som "Jøss, skrur du sjøl?"

 

Desto større underholdningsverdi er det når de sjøl en sjelden gang har kluss, og man kan tre støttende til.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Husker jeg så innslaget, oppfattet slett ikke at båten (les: båten eier) ble "hengt ut". Windyen er jo også langt i bakgrunnen på naustbildet (se under). Uansett var vel akkurat dette bildet lite velvalgt, bortsett fra en litt sliten krybbe og litt smårot ser det OK ut ...? Også Porsche-bildet burde nok vært unngått, med mindre bilen har stått slik en del år :-)

 

Men resten av det 10 minutter lange innslaget er er dønn relevant og som sentrumsboer setter jeg stor pris på at NRK fokuserer på problemet. Det ser ut som en svinesti alt for mange steder, og jeg er så lei av å rydde opp etter andre. Plukker boss daglig rundt huset, og vi har to-tre dugnader i støket årlig der vi gjerne samler sammen 20-30 SEKKER med boss. Mye er "naturlig" avfall fra trær og busker, men mye skyldes diverse hamburgergumlende klatreaper som strør papp, kopper, sigpakker, papir, flasker og annet skrot der de vakler hjem til nachspiel, gjerne mens de pisser oppetter husveggene og rapper blomster fra naboene (jeg har ikke grønne fingre, hos oss er det lite å hente).

 

Langs innfartsårer og veier ligger det strødd, og (særlig) i hybeldominerte kvartaler står det møbler og skrot på fortauet, bossposer blir liggende til det går hull&stinker stygt og over alt er det slengt mer eller mindre slaktede sykkelvrak.

 

Antar dette ikke en noe særproblem for Bergen. Køddekalven vil ha 2000 i bot for forsøpling, beløpet kan tredobles for min del.

 

Men at båten og naustet til Hydrofox ikke hørte hjemme i kavalkaden, det kan jeg være enig i.

 

jan

 

boss.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg så nå sendingen her på nett-TV, og reportasjen virket forøvrig grei den. Men, jeg kan forstå at en kan føle seg litt støtt når det er mulig å se sin egen båt & bil (den blå med åpen bakdør?..) i en slik setting. Imidlertid må jeg si at når jeg så dette, så var det alt søplet som flyter i byen og i veiskråninger som sitter igjen i teflonhjernen min

.

Bilde fra naustene sitter i "husken" som et naust med et ledig opplagsstativ etc.etc. Jeg tror man må se etter båten, for å legge merke til Windyen din. Og om noen skulle rekke å se Windyen, så vil vel 9 av 10 mene at den faktisk skal være just der! Og i alle fall ikke oppfatte den som skrot & søppel.

 

Så hadde dette vært mitt så tror jeg at jeg ville irritert meg litt over det med det samme, men glemt det like fort.

 

 

Ser fram til at du får Windyen på vannet og får tatt et bedre bilde av den enn det glimtet vi fikk se her!

 

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Tror det er viktigere ting og bruke tankene på enn å irritere seg over dette. Forstår godt at du ble litt irritert, det hadde jeg også blitt.

Men her siktet han til dårlig vedlikeholdte naust, og det var jo ikke landets vakreste heller. Selv om jeg har sett veldig mange, mye verre eksempler.. :nono:

 

Og jeg tror de eneste som har lagt merke til det er vi her på Baatplassen. De andre som måtte ha sett det har glemt det nå :seeya:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Nå skal det faktisk nevnes at ingen av naustene på bildet tilhører min familie. Siden jeg trenger tilgang for kranebil i forbindelse med motorbytte har jeg fått lov til å ha båten stående på en bekjennts eiendom. Før båten ble satt på stedet kjørte vi vekk 4 tilhengerlass med gammelt rask for å gjøre plass til båten. Rasket som ligger ovenfor naustet i midten på bildet er rekved som er kommet i løpet av vinteren. Dette har vi lempet opp dit for å hindre det i å reke til havs igjen. Regner med de fleste her inne på baatplassen setter pris på det. Vannet stod midt opp på krybben på båten min, ca 40cm opp etter naustet til høyre og rakk helt opp til enden av naustet i midten. Jepp, jeg var seriøst bekymret for båten min....

Vedkommende som mener dette illustrerer forsøppling er helt på viddene og har tydeligvis ikke fulgt med på hva som skjer i området. Det forundrer meg faktisk ikke om han mener at naustene burde vært revet.

Porschen har dukket opp på plassen i løpet av vinteren, altså ikke noen grunn til at den skal fremstilles som søppel.

 

Jeg husker faktisk dagen dette bildet er tatt. Jeg holdt på å ribbe maskinrommet mitt for alt som rives ut kunne. Det som ligger mellom båten og bilen min er de gamle isolasjonsmattene i fra maskinrommet. De ble forsvarlig avlevert ved Lønningen Miljøstasjon dagen derpå....

 

Jeg er absolutt enig med FENRIKSEN, det er all for mye søppel i bydelene. Forslaget om bøter for å kaste boss på gaten støtter jeg. Men disse bildene illustrerer over hodet ikke problemet....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...