Jump to content

Behandling av teak.

Absolut Båt

Recommended Posts

Har funnet en metode for å friske opp ubehandlet teak på en skånsom måte. Det består i å vaske med en spesiell type fiberklut/matte. Aner ikke hvor man får kjøpt disse sakene, men de brukes av rørleggere for å pusse over loddinger på rør (tror jeg). Fikk tak i en pakke i fjor via bekjente. Dekket ble som nytt. Brukte masse vann sammen med klutene, og spylte med vannslange etterhvert som jeg vasket. Klutene blir fort "sløve" og mister effekt, så det gikk med en hel pakke til dekket.

Mulig jeg er på jordet her, men på dørken utvendig og på platene på badeplattformen har jeg kommet frem til at en grei mellomting er en tyntflytende og billig teakolje fra Maritim som påføres med klut og ikke pensel (2-3 lag). Synes disse skikkelige teakoljene gir for glatte overflater som ikke er sikre og dessuten ser noe jålete ut (for meg).

Men på smykker av trebåter skal det jo skinne litt - og da må man vel til med 14 strøk av Ovatrol ditt og datt.

Redigert av BårdK (see edit history)

Dette er jo et evig tema og må være det mest diskuterte her inne. Likefullt er jeg faktisk selv i tvil hva jeg skal gjøre med dette nye ubehandledet teakdekket i cocpit. Har ikke erfaring med ubehandlet teak "innendørs" før. Blanke oljer eller lakk er helt uaktuelt.

Men jeg lurer litt på en enkel tyntflytende teakolje for å "mette" treverket fra å tørke ut og for å unngå at fettflekker osv. Hva sier dere som har erfaring med teakdekk under kalesjen?

Kan noen svare meg på hvorfor teak ikke skal være blankt?? Skjønner selvfølgelig at en blank teakdørk er glatt, men for meg som har en gammel plast båt fra 70 tallet, så ser båten mye freshere ut om jeg lakker de få teakdetaljene som er.. Brukte ravilakk sist, og fikk en halvblank flate som jeg er kjempefornøyd med. Båten ser 10 ganger så bra og mer velholdt ut enn sliten, ubehandlet teak..

nimbuster skrev:
Hva med et middel som heter Boracol? Det sies at man med fordel kan bruke Boracol påført teaken 1 gang/år.

Har brukt Boracol på badeplatform. Det siste året har det blitt satt inn med 7-8 strøk Boracol, og den har vært utrolig "hvit" og fin. Nå har jeg oljet all teaken 2 strøk, og deretter tatt på 2 strøk voks (som øker friksjonen og hindre olje å svette ut på samme måte). Er veldig fornøyd med resultatet på badeplatformen som tidligere har blitt satt inn med Boracol. Den innvendige teaken er sluttbehandlet på samme måte, men her har ikke solen og Boracol gjort sitt. Og etter min mening er teaken innvendig alt for mørk.

tompa2 skrev:
Kan noen svare meg på hvorfor teak ikke skal være blankt?? Skjønner selvfølgelig at en blank teakdørk er glatt, men for meg som har en gammel plast båt fra 70 tallet, så ser båten mye freshere ut om jeg lakker de få teakdetaljene som er.. Brukte ravilakk sist, og fikk en halvblank flate som jeg er kjempefornøyd med. Båten ser 10 ganger så bra og mer velholdt ut enn sliten, ubehandlet teak..

Synes det bør være en smaksak hva man gjør med teaken. Kan ikke huske å ha sett noen regelverk over hvordan teak skal behandles. :rolleyes:

Eneste jeg har hørt er at teak ikke trenger behandling, fordi den har så mye olje i seg fra før. Det sprekker ikke opp slik som andre tresorter.

De som liker at teaken ser grå og trist ut må jo få lov til det. Jeg personlig synes at teaken fortjener et par strøk olje. Det har den fortjent. Koster jo tross alt en del kroner.

:flag:

Redigert av Baatmannen (see edit history)
  Baatmannen skrev:
Synes det bør være en smaksak hva man gjør med teaken. Kan ikke huske å ha sett noen regelverk over hvordan teak skal behandles. :rolleyes:

Eneste jeg har hørt er at teak ikke trenger behandling, fordi den har så mye olje i seg fra før. Det sprekker ikke opp slik som andre tresorter.

De som liker at teaken ser grå og trist ut må jo få lov til det. Jeg personlig synes at teaken fortjener et par strøk olje. Det har den fortjent. Koster jo tross alt en del kroner.

:flag:

Jeg synes også at det bør være en smaksak, men her er det mange som mener det motsatte.. De som lakker teaken bør henges har jeg fått inntrykk av :eek::eek:

Kjøpte en pakke fra ?? (kjent merke) som inneholdt, teakrens, teakolje, pensel og skurekost.

Vannet teaken, strødde pulveret (teakrensen) på, skuret litt, ventet et kvarter, skylte godt, skylte enda mere, skylte litt til....ventet... ventet og når det var tørt så olja jeg.

Meget bra og en lett og trivelig jobb siden dette ble vellyket.

Har teak kun på benkene, stoffet er drygt.

• 4 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

OK, som jeg har skjønt så er dette smak og behag.

Vi skal nå legge ny teakdørk i vår Joda, og er i tvil om hva man skal gjøre.

Har jo lest her nå, og er fortsatt ikke klokere. Det jeg vet er at jeg IKKE vil ha grå teak.

Så hva gjør man? Oljer eller lakker? Hvor mange strøk olje - hva slags olje?

Kunne godt egentlig tenke meg en halvblank overflate. Må man lakke da, eller blir den blank med olje også?

Og hva gjør man med innvendige skap i teak? Olje eller lakk?

Hei.. dere som har oljet dekk på båtene deres, det hadde vært utrolig fint om noen kunne legge ut noen bilder av dekkene sine etter at de er blitt oljet.

Kansje noen kan ta bilder av dekket fra "ifjor" slik det ser ut i år før vårpussen har startet.

Har selv akkurat slipt ned hele dekket på båten.. Skal legge i nye nater og vurderer jo da å olje dekket.

Står da klar for hugg men det kan får jo bare være..

Så da er jo utfordingen til alle med oljet dekk.. Send inn bilder..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...