Jump to content

Behandling av teak.


Absolut Båt

Recommended Posts

Men det var i utgangspunktet innvendig jeg lurte på. Hørte om en kar her om dagen, han beiset teaken først med en teak beis for så å lakke den. Dritt kjedelig om jeg må matte ned å lakke på nytt om bare et par år. Spørs om jeg ikke går for olje. Hvor mange strøk bør påregnes? :confused:

Hos meg er teaken grunnet først med tokomponent teakgrunning, deretter lakket flere lag med blank og matt lakk for til slutt å få et strøk med matt lakk, alt tokomponent. Dette sitter og er holdbart, tåler tøff behandling. Teakgrunningen er MEGET viktig for holdbarheten, lakken setter seg mye bedre. Prøver du å "rive" av lakken følger treverket med. Tåler løsningsmidler, oljesøl, bensinsøl osv...

 

Forrige båt benyttet jeg tre stjenes gulvlakk. Denne holdt seg like fin etter 10 år, men der det var utsatt for fukt dvs. lekasjer rundt vinduer ol.l. hold denne ikke.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Det jeg vet er at jeg IKKE vil ha grå teak.

Så hva gjør man? Oljer eller lakker? Hvor mange strøk olje - hva slags olje?

Kunne godt egentlig tenke meg en halvblank overflate. Må man lakke da, eller blir den blank med olje også?

 

På min båt var det gammel lakk på teaken, dette flasset av. Jeg pusset ned og brukte Hempel teakolje. Den skal man mette teaken med til den slutter å trekke inn. Deretter tørker man av den overflødige oljen. Fikk en fin halvblank overflate.

Jeg liker heller ikke grå teak, men det er som du sier en smaksak. Om du vil ha en litt mer "gyllen" farge kan du blande inn litt Teak restorer i oljen.

Her er et bilde før behandling, legg merke til hvordan lakken har flassetdoerken_foer_oppussing.jpg.

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Disse klutene som det er snakket om blir brukt av de fleste billakerere, disse får man i forskjellig farge som tillsir hvilken korning / gråvhet man ønsker å slipe med.

Selges av de som selger utstyr til bilverkstedene og på biltema.

Så til om de er å annvende til teak aner jeg ikke.

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Får vel legge til noen bilder selv jeg da. Siden jeg oppfordrer til dette..

 

Får vel vise hvordan båten så ut i høst.. Med min gamle far til rors...

dsc00136.jpg

 

Båten etter at dekket er slipt og natene fjernet.. Pluss noen andre ting som var montert da..

 

Ca 700 skruer osv osv.. Hehe

 

dsc00216.jpg

 

 

Så gjelder det bare å komme med gode bilder av ting som er oljet .....

 

Legg merke til "jernet" som ble laget for å rense natesporene..

Redigert av norflyer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke vært i tvil i alle fall. Med så mye fint treverk vil du få en teak-gyllen varm farge på båten med olje. I motsetning til såpe/grå teak som gjør at båten ser slitt ut (min mening). :wink:

 

Har ikke bilde av båt, men her en sammenligning på en stolrygg:

 

2181430.jpg

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo lakkmaling på skroget, og epoxyduk på dekk og kabintak, men kabinvegger, fotlist, luke og skylight + hele sittebrønnen er i pusset og lakket teak. Blir jo ikke store slitasjen der (vårpuss i år blir lett vannsliping og et tynt strøk med lakk, men på dørk har jeg oljet teak i tralleverk. Innvendig er det også endel malte flater og lakket på skott - olje på dørk.

 

Må jo ta vare på den fine teaken... :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Går vel egentlig med tanken om å olje med noe som trekker inn. Som ikke blir en blank overflate.

Har lest side opp og side ned om hva som kan gjøres. Har kommet frem til at det skal oljes.

Har forsøkt på luken i bauen. Synes det ble velig bra.. En må jo regne med litt etterarbeid hvert år. Men hvem gjør da ikke det for sin store lidenskap.

 

Så er det bare spørsmål om hva en skal bruke. Har forsøkt med Ovartrol teak olje da ble resultatet slik..

 

dsc00145.jpg

 

Så får en jo se hvor holdbart det er....

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke i tvil, Olje utvendig og lakk innvendig.

Enig med de som sier båten ser litt slitt ut om man ikke holder teaken i orden utvendig.

Innvendig er ikke teaken utsatt for kombinasjonen av vann og sollys,

derfor er det mer holdbart og med lakk.

 

Lakk utvendig vil alltid flasse av etter en tid og den vil legge seg som en hinne oppå teaken,

vann vil før eller siden trenge inn under lakken, og da ser det ikke pent ut lenger.

 

Oljen trekker inn i teaken og med vask og påføring av ny olje ved behov,

vil teaken alltid se flott ut.

Slik er i alle fall min erfaring med den teaken som har vært på båtene mine

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke i tvil, Olje utvendig og lakk innvendig.

Enig med de som sier båten ser litt slitt ut om man ikke holder teaken i orden utvendig.

Innvendig er ikke teaken utsatt for kombinasjonen av vann og sollys,

derfor er det mer holdbart og med lakk.

 

Lakk utvendig vil alltid flasse av etter en tid og den vil legge seg som en hinne oppå teaken,

vann vil før eller siden trenge inn under lakken, og da ser det ikke pent ut lenger.

 

Oljen trekker inn i teaken og med vask og påføring av ny olje ved behov,

vil teaken alltid se flott ut.

Slik er i alle fall min erfaring med den teaken som har vært på båtene mine

 

:flag: Enig! :yesnod::flag:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå får jeg endelig sjansen til å få forklaringen på hvorfor så mange ikke behandler teakdekkene sine. Er det rett og slett slurv med vedlikeholdet, eller skal det være slik. Mindre glatt kanskje. Ubehandlet treverk gir meg spasmisk ryggmargsrefleks på at dette går rett til..............

En ting er ihvertfall sikkert: Få treslag er så fine som teaken når de (den) er oljet eller blanklakkert. Selv har jeg brukt den innendørs hovedsaklig til listverk og rundt vinduene i styrhuset.

Redigert av Per Kålin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Endelig kom det litt varme slik at det var mulig å komme videre i arbeidet! Skjønner at jeg var litt tidlig ute med å lure på hvordan dette skal sluttbehandles :smiley:

 

dsc00230.jpg

 

....men det går framover...sakte men sikkert :smiley: ...litt mer nating nå så gleder jeg meg til pussejobben :yesnod:

 

...legg merke til krusningene på Hølen i bakgrunnen...det var fin vind idag...

Redigert av moosewine (see edit history)

.

Link to post
Share on other sites

Mmmmm. Dette blir lekkert. :flag:

 

Håper det :smiley:

 

Nå begynner det å gå rette veien med å bygge opp igjen...fram til nå har vi jo bare demontert ting og tang. Håper været holder seg slik at vi får jobbet skikkelig et par uker! Planen er jo å ligge i Pollen 17. mai :wink:

.

Link to post
Share on other sites

Noen som har tenkt på Coelan? Noen som har bruktdet og kan fortelle hvor lenge?

 

Leste litt om det her: http://www.galeas.no/Sider/Baatprodukter.htm kjenner ikke produktet, men det virket da veldig solid!

 

Var forøvrig bortom Sandøy Båtdekk idag og kjøpte mer natemasse(Simson), valgte også å kjøpe oljen de bruker til Teak...TEAKSEAL Silver Protector...Jarle som forøvrig er en usedvanlig hyggelig kar mente denne oljen skulle være knallbra og jeg fikk den til innkjøpspris hvis jeg ga tilbakemelding til høsten om jeg var fornøyd! Fantastisk god service hos Sandøy!!!

.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde vel bestemt meg for å legge Coelan på dekket,men så passet det slik at vi ble liggende på siden av Veronika som vel er en slags reklamebåt for Coelan.Du store verden for elendighet.Store felt som hadde sluppet underlaget og blitt helt hvitt under.Krakkelering over natene slik at en kunne skrape bort det som var igjen med fingrene.Nei det blir vel å bruke litt olje ,eventuelt sealer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...