Jump to content

Behandling av teak.


Absolut Båt

Recommended Posts

På teakdekket med nater anbefaler båtbyggere at det brukes rå linolje uten tilsetninger, slik at natene ikke går i oppløsning på sikt. Har akkurat gjort jobben på fb-dekket til Astor.

Som jeg skrev lenger opp i denne tråden så gikk jeg over teakdekket med noe Owatrol teakolje, beregnet på hagemøbler etc. De var ingen suksess. Var fint i starten men etter hvert så opplever jeg det som Astor påpeker; natene tørker ikke skikkelig, blir klissete og dras utover teakbordene. Ikke pent.

 

Må nok derfor til med å pusse ned på nytt og benytte en annen type olje. Rå linolje er anbefalt her, ser også at det er andre former for lurium som har vært benyttet med hell. Alternativet blir å lakke, men er lite lysten på det...

Link to post
Share on other sites

Jeg slet i 3 år med dørken på en Askeladden skjærgårdsjeep. Jeg ønsket at teaken skulle være gylden hele tiden. Dette resulterte i at jeg kjørte rundt med teakolje i båten. Dette vare en båt jeg hadde i forbindelse med hytte og den ble behandlet hver 14. dag. Selv med denne hyppige behandling måtte jeg slipe etter 2 år. Jeg benyttet teakolje fra forskjellige produsenter uten å merke noen særlig forskjell. Alle var helt supre umiddelbart, men alle tørket også relativt fort ut. Båten lå utenfor Stavern, så noen veldig påvirkning av regn var det heller ikke.

 

Har aldri forsøkt rå linolje som Astor påpeker at dekksleverandørene anbefaler, men jeg vet jo at den har super virkning i maling for husvegg. Hus malt med linoljemaling rottner jo ikke. Problemet der er derimot at maler man etter med noe annet så blærer det. Har også i ettertid sett mye reklame for oljer med høyt innhold av "Kinesisk treolje", men ikke hørt noen ærfaringer. Lakk hører i hvert fall ikke hjemme på utvendig teak. Så elastisk lakk finnes ikke.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Grå teak = møkkete teak! Jeg gjorde et forsøk og vasket deler av teakdekket med lunket vann og Biltema båtsjampo. Brukte en god fiberklut til å vaske og skylte med menger av vann. Møkka bokstavelig rant av, og dekket forandret farge og ser nå tilnærmet nytt ut. Skal gjøre dette med resten av dekket og legge ut bilder av resultatet.

Link to post
Share on other sites

Har gått helt bort fra å olje teakdekkene. Ingen problem å holde dekket pent hvis man pakker dekket inn for vinteren. Står dekket ute i vær og vindi 12 måneder blir det fort mørkt. Jeg har lit ned dekket og det orblir grått inntil noen kan overbevise meg om et middel som holder seg pent med normalt vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

Bruker Respect dekkcleaner 1og 2 hvert år. Gir et pent dekk men man slipper ikke unna vask med grønnsåpevann med jevne intervaller. Dekk må stelles hele året i gjennom. Vinteren gir oss snø som feies med kost på tvers. Dette renser også. Og saltvannsvask kommer naturlig på båtturene.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke skryte på meg slik erfaring da de båtene jeg har brukt det på solgte jeg på høsten, men synes teaken virket veldig "ren" med denne oljen, og innbiller meg at den til slutt bare har tørket og at enkel vask eller rens da er tingen og at man ikke må slite med "hard" eller forurenset olje slik tilfellet er med mange andre produkter.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Er noen som har en formening om hvor viktig det er å matte ned lakk på teak mellom strøkene? jeg har ikke konsekvent gjort dette men har lagdt på nytt strøk mens det forige enda var litt klebrig for god heft. deretter har jeg mattet ned mellom hvert andre strøk. er det noen som gjør likedan eller er denne metoden helt på villspor? Her er det snakk om vanlig hard lakk og ikke oljelakk


Redigert av Alternes. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil man ha teaken glatt og svart etter en tid; Bruke olje eller lakk på den.

Vil man fjerne det naturlige fettet i teaken slik at den blir porøs: Vask den med grønnsåpe eller annen sterk såpe.

Vil man beholde den slik den er: Vask med rent sjøvann evt. bruk en fargeløs sealer som motvirker flekker.

Link to post
Share on other sites

 

Er noen som har en formening om hvor viktig det er å matte ned lakk på teak mellom strøkene? jeg har ikke konsekvent gjort dette men har lagdt på nytt strøk mens det forige enda var litt klebrig for god heft. deretter har jeg mattet ned mellom hvert andre strøk. er det noen som gjør likedan eller er denne metoden helt på villspor? Her er det snakk om vanlig hard lakk og ikke oljelakk

Hei

Har bygd noen båter før i tiden og lakkering var for meg en av de store jobbene som var gøy. Brukte selv Oxan silkematt gulvlakk og 5-6 strøk+, de 2 første fortynnet og med pussing da veden reiser endel da. Alle videre strøk ble alltid lakkert innen 24 timer for god addesjon (vedheft) for neste lag, som er viktig. Jeg pusset aldri mellom lagene, da det bare blir masse ekstra arbeide. Du kjøper deg heller en god stål chikkel (ikke sikker på åssen det skrives da) og med den tar du jo alt av knupper som skal vekk, da det er det som er viktig. Superviktig å avfette ny ubehandlet teak godt før start og litt lett puss.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Som Jens_P skriver, ønsker man Owatrol finish er det helt riktig å slipe med våtslipepapir dyppet i nr1. Du kan også da til og med gjøre dette etter siste strøk og få en fantastisk finish. Overflødig olje etter sliping vasker du av med fille. OBS OBS, husk at filler IKKE skal ligge igjen med helst brennes opp, da selvantenning er skumle greier med olje.

 

som sagt igjen bruk stål sikkel mellom lakk strøk om det er det man bruker

Link to post
Share on other sites

Hei

Har bygd noen båter før i tiden og lakkering var for meg en av de store jobbene som var gøy. Brukte selv Oxan silkematt gulvlakk og 5-6 strøk+, de 2 første fortynnet og med pussing da veden reiser endel da. Alle videre strøk ble alltid lakkert innen 24 timer for god addesjon (vedheft) for neste lag, som er viktig. Jeg pusset aldri mellom lagene, da det bare blir masse ekstra arbeide. Du kjøper deg heller en god stål chikkel (ikke sikker på åssen det skrives da) og med den tar du jo alt av knupper som skal vekk, da det er det som er viktig. Superviktig å avfette ny ubehandlet teak godt før start og litt lett puss.

 

Lykke til

 

 

Takker for tips :smiley: dette skulle jeg vist før nå når jeg nærmer meg 8 strøk og nok kunne spart meg for mye sliping. men nå må det jo ihverfall sitte god :yesnod: nå gjenstår det bare å få frakta benkene i båten igjen og vente på at burkaen skal av så jeg får beskue herligheten :yesnod:

Redigert av Alternes. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har man ubehandlet dekk vil jeg anbefale dere å bruke Boracol. DEn er fargeløs og gir ikke teaken noe nytt preg, men du slipper grønske og annet småskitt. Vi tar en omgang med Boracol hvert år.

 

Her er mer om Boracol:

Boracol er et svært effektivt impregneringsmiddel som benyttes for å forebygge og bekjempe sopp, alger, mugg, treborende insekter samt mugg og jordslag. Produktet brukes til impregnering av nye og eldre hus, hytter, broer, båter etc.

Egenskaper
Boracol legger seg ikke bare på overflaten av det behandlede treverket, men trenger inn i selve kjerneveden. Dette er viktig, og helt avgjørende for at impregneringen skal bli fullgod og vare lenge.
Boracol trenger inn i både tørt, fuktig og vått treverk, og ødelegger vekstvilkårene til soppen slik at denne dør. Det er altså kombinasjonen av evnen til å trenge inn i treverket og den effektive utryddelsen av soppen som gjør Boracol til et unikt impregneringsmiddel for treverk i båt eller andre konstruksjoner. En behandling/påføring av Boracol kan ha så god effekt at den virker opp mot 3 år, avhengig av materialet og klimatiske forhold

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...