Jump to content

Behandling av teak.


Absolut Båt

Recommended Posts

Jeg hadde vel bestemt meg for å legge Coelan på dekket,men så passet det slik at vi ble liggende på siden av Veronika som vel er en slags reklamebåt for Coelan.Du store verden for elendighet.Store felt som hadde sluppet underlaget og blitt helt hvitt under.Krakkelering over natene slik at en kunne skrape bort det som var igjen med fingrene.Nei det blir vel å bruke litt olje ,eventuelt sealer.

 

Huff da. hørtes ikke bra ut. Hva er forskjellen på en teak sealer og olje & Lakk??

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjellen på en teak sealer og olje & Lakk??

 

Forsto det slik at den sealeren jeg fikk idag gjør at teaken beholder fargen den har når den er ny/nyslipt, den blir ikke grå!...forhåpentligvis! Teaken blir heller ikke mørk som ved oljing! Men tror kanskje at jeg er en prøvekanin for Sandøy så vi får se :cheers: Håper virkelig dette fungerer, for jeg synes teaken er veldig fin nå som den er nyslipt!

 

Det er vel enda et par uker til at jeg kan få behandlet teaken, da skal jeg holde dere oppdatert med bilder!

.

Link to post
Share on other sites

Noen som har tenkt på Coelan? Noen som har bruktdet og kan fortelle hvor lenge?

 

Mvh

Pjolter som vurderer å legge Coelan på dekket,

 

Hei Pjolter.

Jeg har Coelan på dekk og overbygg på min båt.

3 år siden behandling og fortsatt like pent og ikke minst tett.

 

habilde2.jpg

 

Coelan kan være litt ugrei å jobbe med i sol lys, varme områder, duggfall på natt etc så det er en fordel med bygg rundt båten eller å ha den inne da du gjør jobben.

Er grunnjobben gjort riktig så har du en vedlikeholdsfri båt i mange år.

 

Teak ubehandlet eller behandlet:

Dette har vært debattert her på BP alle år siden jeg ble medlem, og det får være opp til hver og en.

Ubehandlet teak er utrolig sikkert. Har en kollega som har ubehandlet teak på en 30 fots trebåt og med snø på dekket hoppet han rett på dekket med tresko uten å skli, mens jeg med lakkert dekk måtte krype ut dekk og holdt på å bade.

 

ubehandlet: Sikkert med grått og kjedelig.

Behandlet: Glatt og usikkert men helt utrolig pent.

 

Selv lakkerer jeg teak utvendig, selv plattformen. Må skrapes og lakkes litt hvert år og er glatt som f.... men pent.

 

 

mvh

Tommy.

Link to post
Share on other sites

Jeg har noen teak-detaljer i cockpit, og synes det er greit å bruke olje på dem (Owatrol D1). Men noe er kryssfiner, og jeg tenker at de kanskje bør forsegles bedre etter at jeg har slipt og stelt dem. Så tanken så langt har vært å bruke olje først, og legge noen strøk med lakk på toppen. Men jeg vil nødig ha blank lakk slik at det ser "lakkert" ut. Med matt lakk vil de ligne mer på det treverket som bare er oljet.

 

Og her er da spørsmålet: Hittil har jeg bare funnet blanke båtlakker. Er det noen som har anbefalinger på en matt - oljelignende - lakk?

Link to post
Share on other sites

Har stående noe Owatrol teakolje, beregnet på hagemøbler etc. Hva med å bruke det på teakdekk ute og inne. Har ellers lest noe om at natene kan reagere på enkelte typer oje med å bli klissete og ikke tørke. Noe som har erfaringer?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Har stående noe Owatrol teakolje, beregnet på hagemøbler etc. Hva med å bruke det på teakdekk ute og inne. Har ellers lest noe om at natene kan reagere på enkelte typer oje med å bli klissete og ikke tørke. Noe som har erfaringer?

 

 

Det har jeg også. Jeg kommer til å bruke dette i år. istede for D1- Den er litt fetere og lager en silkemyk finish. Har brukt den med stort hell på ny teak.

Gldere meg til å se hvordan den oppfører seg på sjøen. Jeg akn fortelle at jeg har 2 teak stoler på akterdekket, og de er som nye enda. ( etter ett år )

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Her er min teakbehandling av sittebrønn i seilbåt:

 

1. Pusset vekk all gammel lakk/olje med plansliper.

2. Vasket grundig med rødsprit.

3. Et tynt og velarbeidet 1. strøk ble lagt på med Owatrol Teak Olje.

4. Etter en halvtime ble 2. strøk påført og da sparte jeg ikke på noe.

5. Etter en time påførte jeg 3. strøk også så det holdt. Teaken sugde til seg oljen!

6. Neste dag gikk jeg på med 4. og 5. strøk. Etter 5. strøk fikk jeg en matt overflate men vannet dråpet seg akkurat som på en nypolert bil! Utover sommeren blir det nok påført noen strøk til. 5 strøk er minimum da etter 4. strøk oppførte vannet seg som på en uvasket bil; vannet trekte utover...

 

Resultatet ble veldig pent!! :smiley:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Jeg begynte på søndag å vaske teakdekket. Jeg hadde rennende ferskvann og pussekork (slipesvamp) med en form for påstøpt sandpapir (jeg kaller den bare for pussekork). Jeg skal si at gammelt belegg rant av. Det tar litt tid, men jeg ser ingen grunn til å bruke kjemikaler utover vannsliping. Arbeidet vil nok ta noen timer. Men dette er grei jobb når varmen er god. Dersom saltvann kan gi samme "slipeeffeeffekten" kan jeg bruke saltvannspumpe når jeg ligger på svai.

Link to post
Share on other sites

Hva ville dere brukt på en teak rorkult? Har akkurat pusset av den gamle lakken og skulle til å smøre på ny, men så så jeg denne tråden og ble innmari i tvil. Lakk eller olje? Jeg kommer ikke til å la den være ubehandlet :smiley:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Tora har håndrekker og mast i teak. Dette har jeg behandlet med Owatrol D1 + D2. Det står meget bra. Årlig vedlikehold er lett pussing med fint sandpapir og ett strøk D2.

 

Ellers bør du ikke "smøre på" lakk. Legg på tynne lag med sliping med fint sandpapir mellom lagene. Owatrol D2 trenger ingen sliping mellom lagene dersom det ikke går altfor lang tid. Men for å få det ekstra fint, kan du vente til det er helt tørt og slipe lett med fint papir (korning 240 - 320) før det siste laget.

 

Jeg synes D2 blir like blank og fin som lakk. Dessuten lukter det trebåt.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils, jeg har enda ikke behandlet navneplatene i teak som du skaffet til meg. Anbefaler du Owatrol eller 2-komponent lakk (uttynnet Epifanes lakk) på disse?

Jeg har kommet til at polyuretanlakk kanskje er det beste. Har nettopp brukt det (Epifanes) på navneplatene til Tora (bilder kommer snart). Dette fordi pu-lakk har lysfilter som bevarer fargen.

Jeg brukte to-komponent, men en-komponent er muligens også bra(?). Tideligere var navneplatene til tora behandlet med Owatrol. De holdt seg meget bra, bortsett fra at fargen på bokstavene etter hvert ble ubestemmelig brunaktig. Har også behandlet noen andre plater jeg tok med hjem fra Thailand på samme måten. Det gikk utmerket. Ikke noe problem med gullfargen.

 

Fordelene med Owatrol D2 er at den ikke krakelerer så lett, er ganske lett å fjerne med varmluft, og så lukter det "båt".

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har planer om behandling av innvendig (og kanskje utvendig..) teakdekk. Det blir nok brukt en eller annen form for teakolje. Er usikker med tanke på hvordan natene vil reagere, ser det er blandet erfaring med dette. Båten er en Skibsplast 655. Nå er dekket ubehandlet og merker at det er lett at natemassen blir dratt utover og lager stygge flekker på teakbordene. Vil bruk at teakolje hindre at natene blir dratt utover? Kom gjerne med erfaringer om hvilke oljer som anbefales/ikke anbefales.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Det som jeg gjorde på utvendig teak var og vaske først med rødsprit,deretter mettet jeg med teakolje til treverket ikke sugde opp mere. Overflødig olje tørkes bort,brukte svamp pensel,lettvint og raskt. Teakdekket ble ikke glatt etterpå. Vil tro at litt olje i ny og ne er godt for teak.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Problemet med mange oljer er at de gjør vondt værre. Dvs at de samler opp skit.

 

Lurer faktisk på om naturell vasket med grønnsåpe eller lignende er det beste alikevel.

 

Har en Skibsplast 605 med teak på dørk, dreggluke forut, ripe og badeplattform. Båt og teak er fra 1999 og ubehandlet. Foreløpig heller jeg til å fortsatt å ikke behandle. Ser mange mener grønnsåpe er tingen, men snakker vi da om REN grønnsåpe uten vann? Det viktigste for meg er at utvendig teak er sikkert. Inne ønsker jeg heller ikke å stå på skøyter, men jeg må gi noen av de foregående rett i at det virker grått og trist. Alle råd tas imot med takk, og gi det gjerne inn med teskje.

Link to post
Share on other sites

M/S Aiolos, epoxy tåler ikke sol lys så godt den minster evnen sin etterhvert dersom man ikke beskytter den. Egentlig er metoden du har benyttet motsatt; sørge for ren teak (ingen lakk først), legge på epoxy, for så å lakke med en uv beskyttende lakk. Hvor lenge har det holdt det du har gjort, mulig at det vil holde lenger dersom du overlakker med en UV bestandig lakk.

 

Mvh

 

Champagne

Link to post
Share on other sites

M/S Aiolos, epoxy tåler ikke sol lys så godt den minster evnen sin etterhvert dersom man ikke beskytter den. Egentlig er metoden du har benyttet motsatt; sørge for ren teak (ingen lakk først), legge på epoxy, for så å lakke med en uv beskyttende lakk. Hvor lenge har det holdt det du har gjort, mulig at det vil holde lenger dersom du overlakker med en UV bestandig lakk.

 

Mvh

 

Champagne

Har jo fått høre dette med at epoxy ikke tåler dette med sollys i det lange løp. Jeg behandlet diverse utsatte lister i fjor vår og har enda ikke sett tegn på at det blir bleking. Har brukt samme metote med lakk først og epoxy som dekkstrøk på et bord jeg laget for utebruk, også det holdt seg til det ble stjålet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det som jeg gjorde på utvendig teak var og vaske først med rødsprit,deretter mettet jeg med teakolje til treverket ikke sugde opp mere. Overflødig olje tørkes bort,brukte svamp pensel,lettvint og raskt. Teakdekket ble ikke glatt etterpå. Vil tro at litt olje i ny og ne er godt for teak.

På teakdekket med nater anbefaler båtbyggere at det brukes rå linolje uten tilsetninger, slik at natene ikke går i oppløsning på sikt. Har akkurat gjort jobben på fb-dekket til Astor.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...