Jump to content

Behandling av teak.


Absolut Båt

Recommended Posts

Nå har jeg plukket ut og pusset alle teak listene rundt vinduene oppe i båten. Hva er den beste behandlingen nå? Lakk/olje, eventuelt hvilken type bør jeg behandle listene med? Siden skal jeg pusse teak platene rundt oppe i båten. Hvordan bør disse behandles? Hvor ofte må en slik jobb påberegnes, hvert 10ende år?

:crazy::crazy::crazy::crazy::crazy::crazy::crazy::crazy::crazy::crazy::crazy:

Link to post
Share on other sites

Og min mening er:

Innvendig gulv, bord og sliteflater, lakk

Øvrig innvendig, olje

Utvendig på flater man skal gå på, 15 strøk med olje når treverket er nytt, siden bare vask

Pynteteak utvendig? Vet ikke, uansett så sprekker behandlingen i løpet av 3-4 år.

 

Ulempe med lakk er at det må slipes mer ned ved etterbehandlig

Fordel med lakk er at dette gir en blankere overflate (Nesten litt plastikkaktig etter mitt syn) og det holder i mange år om ikke sola får slippe til

 

Ulempe med olje er at det må etterbehandles hvert 3.-5. år.

Fordelen er at ved etterbehanling slipper man å slipe ned. (Ikke minst når du får en ripe etter ett uhell)

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at dette er smak og ikke noe annet, men det går etter min mening langt forbi sikkerhet. Jeg synes ubehandlet teak på en seilbåt er penere enn oljet teak dessuten svetter den ikke i varmen og hvite klær unngår brune striper. I tillegg er det slik at hvis du starter å olje må du olje og olje og ....... til du blir smårar. Så i tillegg til smak er det hvor mye du har lyst til å legge ned i det. Ellers kan du gjøre som yachtene feks i Vest India der pusser og lakker de rundt en gang i måneden, men pent er det.

Link to post
Share on other sites

Teaken bør absolutt behandles for å beholde glansen hele sommeren. Ett godt alternativ her er Epifanes Teak Olje Sealer. Denne bare fremhever glansen i teaken ved å tilsette ekstra fettstoffer som treet allerede inneholder, slik at den ikke gjør noe "skade". Da teaken mister noe av glansen: vask med rødsprit og olje på nytt.

Link to post
Share on other sites

Bare for å vaske bort urenhetene fra fingrene dine, Nils. :wink:

 

Og dere med grå teak kan si hva dere vil, men at det er pent blir feil. :discuss: Sikrere å gå på utvendig enn lakkert er jo selvsagt, men oljebehandlet teak er rett og slett pent og er ikke så glatt å gå på den heller, og ikke sprekker den om du gir den en liten vask og et strøk olje i ny og ne. Lakkert teak har jeg aldri hatt.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hva med et middel som heter Boracol? Det sies at man med fordel kan bruke Boracol påført teaken 1 gang/år.

Vask utføres best med vann tilsatt litt grønnsåpe eller Zalo, og bruke en myk børste på tvers av veden, eller?

 

Men er det ikke ulike typer grønnsåpe å få kjøpt, eller er grønnsåpe grønnsåpe?

 

Hva kan brukes til å fjerne oljesøl på et teakdekk? White Spirit eller rødsprit er vel ikke å anbefale?

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er også av den oppfsatning at teakdekk ikke skal behandes, men hvilke midler bør brukes til vask/rens?

 

Leste om et middel som heter såpespon.......at det er en grønnsåpe med en større metning av fettsyrer på opptil 80-85 %, og at det er et enda bedre middel til å vaske, og mette treverket.

Link to post
Share on other sites

"Hva med et middel som heter Boracol? "

 

Googlet Boracol, det oppgis å være en sopp og insektdrepende impregnering, ser ikke ut til å ha noen effekt som treolje.

 

Forsøkte Snappy teaksealer i fjor, etter å ha vasket dekket med grønnsåpe (effektivt) og hempel teakcleaner (usiker på hvor effektivt det var, grønnsåpen virket som tok like mye). Første gang i løpet av tre sesonger det har holdt seg noenlunde bra uten etterbehandling i løpet av sesongen (tidlig mai til medio september. Hvis jeg husker rett har jeg tidligere brukt de vanlige teakoljene fra hhv jotun og hempel og da måttet etterbehandle minst en gang). Snappys teaksealer inneholder noe farge, kan hende enkelte ikke liker det, men jeg synes det ble fint.

 

Jeg har forresten også snakket med flere som bare vasker over teakdørken med rødsprit og så oljer.

ØR

Link to post
Share on other sites

Her er bilde fra første båttur i fjor med den ny innkjøpt FM26. Her har jeg oljet teaken og mahongnien. Jeg valgte å olje mahongnien også for å slippe å pusse lakk som etterhver ville flasse. Først høytrykkspylte jeg, mattet lett ned med pusse papir, tørket av med rødsprite og oljet så med Epifanes Teak sealer. Måtte gjenta olje behandlingen en gang til i løpet av sommeren. Har nettopp kjøpt en flaske med en teakwax som er beregnet for utvendig teakdekk. Denne kjøpte jeg på Topfritid, skal bli spennende å se hvordan den virker.

 

233_3384.jpg

Link to post
Share on other sites

Jo........... :rolleyes: Skulle i utgangspunktet bare vaske plasten, men så kom jeg ned på teakdekket. Ble jo veldig fint akkurat der jeg traff da. Dekket var dritgrått, møkkete og jæv...... Han jeg kjøpte båten av tror jeg ikke hadde vasket båten de siste fem årene, hverken utvendig eller innvendig. Var redd treverket skulle flise seg men må si jeg ble kjempefornøyd med sluttresultatet, det ble ikke en flis. Mulig dette ikke er etter boka, det er min første båt så noen feil må man jo gjøre.

 

234_3430.jpg

Link to post
Share on other sites

Men det var i utgangspunktet innvendig jeg lurte på. Hørte om en kar her om dagen, han beiset teaken først med en teak beis for så å lakke den. Dritt kjedelig om jeg må matte ned å lakke på nytt om bare et par år. Spørs om jeg ikke går for olje. Hvor mange strøk bør påregnes? :confused:

Link to post
Share on other sites

Har brukt litt Boracol på et par steder der sopp hadde slått seg ned på teakdekket. De svarte prikkene forsvant og har ikke kommet tilbake. Registrerer at Hallberg Rassy anbefaler en strøk Boracol årlig på ubehandlet teakdekk.

Bruker ellers grønnsåpe og svamp par ganger årlig. På gjenstridige flekker av diesel, sololje og salatdressing gjør litt oksalsyre nytten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...