Jump to content

Norges dyreste diesel?


nimbuster

Recommended Posts

Fylte diesel på Kambo, like nord for Mossesundet, i Østfold.

 

Helt rått, med kr. 8.80 / ltr. Noen dyrere?

 

Horten gjestehavn kr. 8,35 og Hurum kr. 6,50!

 

Jo, jeg har postet prisen på dertil egnet sted også, men jeg bare måtte fortelle dette til alle andre båteiere i Oslofjorden.

Link to post
Share on other sites

Horten gjestehavn kr. 8,35

Vi lå ved siden av pumpa på Horten gjestehavn en langweekend sist høst. I løpet av de tre dagene vi lå der, var det ingen, jeg gjentar ingen, som benyttet pumpene. Dette var midt i den beste sessongen, med full gjestehavn. Hva er egentlig vitsen? Istedenfor å prise seg så fullstendig ut av markedet, burde man ikke heller benytte verdifull bryggeplass til noe som genererer inntekter?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Betalte 7.45 i Langesund da jeg bunkret opp mandag i påskeuken... De er ikke kjent for å være blant de billigste, men ligger vel midt på treet vil jeg tro

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tja, på en eller annen av de siste dieselfyllingene jeg gjorde i fjor høst fikk jeg en del annet enn bare diesel på tanken, vann, sand :eek: og en uidentifisert guffe som medførte at jeg må tømme og vaske tanken i tillegg til en liten ekstraservice på motoren for å skifte filtre og rense hele drivstoffsystemet. Det var dyr diesel, det. :headbang:

Link to post
Share on other sites

De sinnsvake dieselprisene vi har på marinaene på østlandet gir meg bare enda en god grunn til å bruke tankbil. Alltid ren diesel som kommer rett fra tankanlegg samme dag er en annen god grunn. At avgiftsfri diesel på marina skal koste like mye som jeg betaler for avgistbelagt diesel på land ser jeg ingen fornuft i.

 

Koser meg like mye hver gang jeg svinger innom en marina med båt med høy bunkerskapasitet. Ser stjerner i øynene på dieselpusheren når han spør: Diesel? Svar da; Ingen sjans med dine priser. En is, takk.

 

Det er bare én ting å gjøre med høye dieselpriser, og det er og slutte å kjøpe der :smash:. Gå heller til et billigere sted (f.eks Horten, indre havn), eller bruk tankbil.

Argumentet med "stakkars oss, vi har bare noen mnd. på å tjene en årslønn" holder ikke.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan gi meg en god forklaring på hvorfor dieselprisene på sør og østlandet skal være så mye høyere enn i Rogaland ? Invisteringskostnaden skulle jo ikke være noe høyere... Har også erfart at diesleprisene i Hordaland er i drøyeste laget, sett i forhold til Rogaland :confused:

Link to post
Share on other sites

Noe av grunnen er vel at det er en god del mer yrkesbåter som traffikerer og fyller med en gang kysten snur seg mot vest. En god brorpart av offshore-flåten hører til fra Stavanger til Bergen, mens fiskeflåten presser litt priser et stykke nordover fra der igjen, i tillegg til all annen nyttetrafikk som går der.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan gi meg en god forklaring på hvorfor dieselprisene på sør og østlandet skal være så mye høyere enn i Rogaland ?

Etter min mening er det avansen til utsalgsstedet som avgjør.. vi er nok en del grådigere her på østlandet enn i vest..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Shell i Kopervik sier de ikke tjener noe på båtdieselen men båtfolket legger igjen en masse penger på softis og annet knask og da blir det butikk likevel. De har jo opparbeidet seg et rykte på å alltid ha billig diesel.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Etter min mening er det avansen til utsalgsstedet som avgjør.. vi er nok en del grådigere her på østlandet enn i vest..

 

Det er markedet som avgjør, tilbud og etterspørsel. Problemet på østlandet er at det er for stor etterspørsel i forhold til tilbudet. Det blir litt feil å si at marinaene på Østlandet er grådigere. Alle som driver butikk vil sette prisen så høyt som de bare kan så lenge oss som forbrukere er villig til å betale.

 

Her på vestlandet er det nok flere utsalgssteder og mer konkurranse dem i mellom. De fleste utsalgsstedene her i distriktet selger billig diesel som du kjøper utenom det vanlige distribusjons nettverket til bensinstasjonene (Statoil / Esso osv). For eksempel så har de i Helgøysund to dieselpumper, en ved bensinpumpene med Statoil logo og pris tilsvarende som på Østlandet. Nummer to står borte på hurtigbåt kaien og er lavpris. Her får vi småbåteiere nyte godt av konkurransen som skapes av de store forbrukerne som hurtigbåtene i rutetrafikk er.

 

Jeg har selv lagt meg til ved Statoil pumpa et par ganger, begge gangene har jeg blitt jagd bort til rutebåt kaien. Kommentaren jeg har fått er at den dieselen ved Statoil pumpa er alt for dyr til at jeg kan kjøpe den. Vil nok tippe at nok har minst like god avanse på billig dieselen. :yesnod:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

slenger meg på :crazy:

 

Jeg er gårdbruker og betalte i går kr 4,70 pr liter - 60 øre rabatt pr liter. = 4,10 kr pr liter. inkl transport.

 

Hvorfor skal man da måtte betale, helt opp til 9,30 kr pr liter :confused::confused::confused:

 

Er det vi forbrukere som er dumme :confused:

 

Hva med å gå i sammen med andre båteiere som ligger i samme havn og investere i en tank m/pumpe :confused:

 

:sailing::drink::sailing:

Link to post
Share on other sites

Ikke helt diesel, men når det gjelder bensin tror jeg hortensområdet ofte har lave priser pga. Esso holder til like i nærheten - på Slagentangen. Om dieselen også kommer derfra kan marinaene i østlandsområdet hvertfall ikke skylde på transportkostnadene.

Håper marianene greier å sette prisene sine til et akseptabelt nivå. Hvordan er det med marinaer; justeres prisene 10-12 ganger om dagen i takt med trafikken som på vanlige bensinstasjoner? (Jeg spør fordi jeg ikke vet bedre)

 

Hvor er det best å betale avgiften? Til marina eller staten?

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Vi lå ved siden av pumpa på Horten gjestehavn en langweekend sist høst. I løpet av de tre dagene vi lå der, var det ingen, jeg gjentar ingen, som benyttet pumpene.

Hørt at han er pålangt å ha diesel , men er null inntresert å ha det . Pluss omtrent alle veit om diesel'n på indre havn nå .Kamerat fylte i Tønsberg sist sommer , marinan ved kanalbrua . 8.95- med sur betjening , nei takk

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Når "Litt Peiling" sier han bealer i overkant av kr 4.- pr liter som bonde, burde kanskje tlf nummeret til disse som leverer så billig diesel offentliggjøres her på forumet. Tror da at dissel leverandørene vill få mange flere bestillinger. Er det noen som har tlf nummer som kan legges ut?

Link to post
Share on other sites

det blir kaldt "landbruksdiesel" og bestilles av din lokale levrandør av diesel og fyringsolje. shell,esso eller andre.

jeg fyller 400 liter på min båt. tror ikke det kommer en tank bil kun får å fylle min båt. men hvis flere hadde gått sammen om dette. kanskje avtalt med lokal levrandør

av diesel og å komme på havna/marinaen fredager mellom 14 og 17 f.eks. eller kanskje annen hver fredag?

jeg vet flere med store båter og tanker, bruker diesel levert av tankbil på havna.

jeg hadde for noen år tilbake en mindre båt og mindre tank(er) og hadde da med 2 jerry kanner hver helg vi skulle ut, men uff for et slit.............. :headbang:

er dette en dum tanke :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...