Jump to content

Norges dyreste diesel?


nimbuster

Recommended Posts

Hvis dette sprer seg til vestlandet, vil det ikke vare lenge, kjenner endel som kjører tankbil, og da avtaler vi i sammen om oppmøte på kaien og fyller opp tankene våres samtidig til en fornuftig pris. Dette gjorde jeg i januar og betalte 4.60 pr. liter. Jeg mener på det sterkeste at vi som bruker båten mye, må selfølgelig presse prisene ned som mye som mulig...

Jeg vet det er en del her inne på forumet som mener at vi bare må betale den prisen for at marinaene skal finne det fornuftig å drive dette, men jeg er i hvert fall ikke enig i dette.. Marinaene på østlandet spesielt tjener grovt på oss lystbåter, gjør som oss på vestlandet, snakk dere båtfolk imellom og avtal en fast dag i mnd. dere fyller opp tankene deres, så får dere vestlandpriser og vel så det hvis dere er mange nok.

Mange mener at det koster å drive en marina med et par ansatte o.s.v... Selvfølgelig koster det, men hos oss er den ubemannet, vi bruker visa når vi bunkrer og dermed har dei en god profitt.. :nonod:

I noen tilfeller tjener nok marinaen grovt på dette, men hele svaret ligger ikke der. Innpris til marinaene kan variere ganske mye, og der er det ikke mye konkurranse...... :headbang:

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post
Share on other sites

Fylte et par kanner med avgiftsfri diesel på en Statoil stasjon langs en av de lokale hovedveiene (for bil) i går, og det kostet 7.75 for literen. Så det er ikke noe å spare på det i forhold til å benytte marinaer, ser det ut til (nå var ikke det målet heller).

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Fylte diesel på Kambo, like nord for Mossesundet, i Østfold.

 

Helt rått, med kr. 8.80 / ltr. Noen dyrere?

 

Horten gjestehavn kr. 8,35 og Hurum kr. 6,50!

 

En båteier må finne seg i betale dyrt. Nå er vel kr 8,00 pr liter like om hjørnet over alt. Men at forurenser skal betale er vel mer aktuellt enn noen sinne. Likevel forstår jeg din frustasjon Nimbuster.

Link to post
Share on other sites

Fylte diesel på Kambo, like nord for Mossesundet, i Østfold.

 

Helt rått, med kr. 8.80 / ltr. Noen dyrere?

 

Horten gjestehavn kr. 8,35 og Hurum kr. 6,50!

 

En båteier må finne seg i betale dyrt. Nå er vel kr 8,00 pr liter like om hjørnet over alt. Men at forurenser skal betale er vel mer aktuellt enn noen sinne. Likevel forstår jeg din frustasjon Nimbuster.

Link to post
Share on other sites

Hos HSM, Horten indre havn var prisen i går kr.6,95. Men for mine 248 liter sparte jeg likevel kr.459,- fremfor å fylle på Kambo som jeg har gjort tidligere! Nix mer Kambo!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke begynne med noen moralpreken, men strekket fra Langesund til Strømstad er jo betydelig. Dersom du er såpass ny med båtlivet at du lurer på om 4 m/s er mye eller lite vind, ja da synes jeg kanskje du skal bli kjent med vær, vind, bølger, båt og værvarsler noe mer i nærområdet først. Dessuten, værvarsler kan slå feil, og er heller ikke nødvendigvis det samme hele veien. Og hjem skal du vel også - kanskje på et senere tidspunkt med annet vær...?

 

Men for å svare på spørsmålet - dersom det ikke blåser mer enn 4 m/s på hele strekningen, så snakker vi om vindforhold av det absolutt gunstige slaget. Uten at jeg kjenner båten din, og forutsatt at det ikke er gammel og grov sjø som henger igjen, så er nok dette kurant "mat" for en 24 foter. Men spørsmålet ditt tyder kanskje på at du er litt "fersk", så vær forsiktig.... Har du forresten med deg papirkart for hele strekket (hva hvis f.eks kartplotteren slutter å virke? Da får du kanskje "jobben" rundt Rakke m.m.?)

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal ikke begynne med noen moralpreken, men strekket fra Langesund til Strømstad er jo betydelig. Dersom du er såpass ny med båtlivet at du lurer på om 4 m/s er mye eller lite vind, ja da synes jeg kanskje du skal bli kjent med vær, vind, bølger, båt og værvarsler noe mer i nærområdet først. Dessuten, værvarsler kan slå feil, og er heller ikke nødvendigvis det samme hele veien. Og hjem skal du vel også - kanskje på et senere tidspunkt med annet vær...?

 

Men for å svare på spørsmålet - dersom det ikke blåser mer enn 4 m/s på hele strekningen, så snakker vi om vindforhold av det absolutt gunstige slaget. Uten at jeg kjenner båten din, og forutsatt at det ikke er gammel og grov sjø som henger igjen, så er nok dette kurant "mat" for en 24 foter. Men spørsmålet ditt tyder kanskje på at du er litt "fersk", så vær forsiktig.... Har du forresten med deg papirkart for hele strekket (hva hvis f.eks kartplotteren slutter å virke? Da får du kanskje "jobben" rundt Rakke m.m.?)

 

Ronald.

 

Er godt kjent med både båt å vann, men aldri satt meg noe inn i vind styrker;) ikke kjørt så lange strekker før, holdt meg på sørlands kysten, så er det inn når det blåser for mye..

Link to post
Share on other sites

Norges billigste diesel blir nok å finne på den nye gjestebryggen i Førresvik på Bokn som åpner sin nye gjestehavn 7 juli. Der blir det kortautomat og div ved handelslaget. Co op Haugaland har sagt at dem skal være billigst i landet uansett pris ved andre salgssteder.

Det er også høy servicefaktor hos den nye bestyreren der.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke prisen i Stavern nå, men de pleier å ligge på norgestoppen. Ula ligger normalt ca 50 øre under.

Nevlunghavn ?

Framnes maritime Sandefjord. 7,49 i går, som normalt ligger noe under Esso stasjonen i indre havn.

Noen som har fylt i Vrengen i det siste?

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...