Sleipner93 Svart 3.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Til noe annet.. Må jo få renska opp i kjølen nå som motoren.. Noen tips til ikke så dyrt vaskemiddel til dette? Jeg regner med det går greit og male under dørken når jeg har vaska? Eller tetter jeg da slik at det ikke kommer luft? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Zalo for eksempel, eventuelt Biltema sin grovrent. Jeg ville ikke ha malt den etterpå, kun satt den inn med f.eks Owatrol D1 olje. Kan påføres med pumpesprøyte, og dette gjør det lett å påføre nye strøk senere! Vet mange bruker denne metoden overalt innvendig i skroget som en del av vårpussen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sleipner93 Svart 3.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Hvorfor ikke maling? Jeg har sett endel båter med det blant annet Bastard..? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Tviler på om du får maligen til å henge nedi der, uansett hvor godt du vasker! Og om du mislykkes og får maling som flasser av, så vil du få mer problemer enn det som godt er! F.eks lensepumper som tetter seg av malingsflak... Jeg er av den oppfatning at treverk trenger å puste, og derfor ikke må stenges inne med maling. Men her er det mange meninger ute og går, og min er ikke nødvendigvis mer rett en andres... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
vikers Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Trebåt og meninger er det mange av, ja.. Om du skal male eller ikke bør vel egentlig bare gå på utseendemessig på en båt som denne. Om du maler med en helt diff. tett maling (om du klarer å finne det), så vil nok treverket holde i så mange år at du nok ikke eier båten på det tidspunkt. Om ny eier så vil fjerne malingen igjen er jo opp til ham... Tror at det du er ute etter er et lysere utseende og litt lettere å holde rent - men som index sier så kan malingen flasse av og tette pumper etc. Ikke er det pent når det er flassete heller, og med så mye olje som det nok er i treverket her, så vil du nok slite med å få noe til å sitte. Jeg vet at en kar i langesund brukte hvit beis på kjølen innvendig, og det trekker jo bedre inn og flasser ikke. Om du bruker dette, så vil nok de berørte bord holde i 50 år til de, om du bare holder ferskvannet unna! Hiv en neve havsalt nedi der en gang i blant! Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
M/S Bastard Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Er nok ikke maling Sleipner, det er nok noe blymønje greier Ellers er det nok tjæret også hos meg Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Uansett er det en fordel å få så mye olje som mulig i treverket Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 3.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Okei da tror jeg at jeg glemmer det Hva med tjære? Dette er vel veldig klissete? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 BV er grei og holde på med, varm den opp i vannbad da blir den tynn som suppe. Husk verneutstyr Sitér dette innlegget Link to post
hengefjes Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Husk verneutstyr !!!! Black Varnish er "sterk tobakk" ja. Jeg greide å klø meg bak øret mens jeg hadde BV på hansken. Jeg merket ingenting akkurat da, men etter ei stund var øret ildrødt og sårt, og det verket helt frem i kinnet og bak i nakken. Etter et par dager fant jeg en liten svart flekk bak øret som jeg vasket bort, og verken forsvant. I trebåt er BV glimrende til å bruke under tiljer og nedi kjølen, tror jeg ville gått for det hvis jeg var deg. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Sleipner93 Svart 4.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Hvor mye vil jeg trenge i tilfelle og hva koster det? Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Du får dekka mykje med ein liter, viss du varmer den opp som Bastard seier. Pris er eg litt usikker på, men tipper den ligg mellom 150-200 kr pr. liter. Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
M/S Bastard Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Kan være du sparer en del på og kjøpe ett 3 liters spann, fremfor en liters boks Sitér dette innlegget Link to post
Leksand12 Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Har Bv under durkarna i min båt och det funkar toppen...priset i Göterborg..www.claessons.com är 310kr för 5 liter ,Jag vet inte hur det är i Norge men här i Sverige får det endast nyttjas i yrkesmässig användning. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Jeg handlet hos fargehandleren min forrige år, men mulig det er blitt strengere i år? Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Nå har vi ikke hørt livstegn fra Sleipner på lenge, og jeg har en sterk mistanke om at det kan ha noe med båten hans å gjøre.... Så, da er det bare ett spørsmål å stille; har det blitt noe framgang Sleipner? Sitér dette innlegget Link to post
jorhan Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Hvorfor ikke maling? Jeg har sett endel båter med det blant annet Bastard..? Mange meninger om dette her. Poenget er at treverket skal puste selv om det kanskje hørs litt rart ut. Båten er lakket med mange strøk utvendig og hvis du da maler innvendig så har ikke fuktigheten noe sted å "gå". Før så brukte man et blystoff som vi kalte for blymønje men dette er forbudt nå. Båtene er tidligere også smurt innvendig med noe som er kalt karbolinium. Dette herder treverket på en måte. Blir da veldig sårbar når båten ligger på land. Sprekker mye mer en normalt. vask båten godt innvendig og la det være med det. Hvis dy absolutt vil smøre noe så bruk vanlig grå primer. Den stenger ikke noe inne hvertfall... Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 9.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Takk for svar alle.. Grunnen for at jeg har vært lite aktiv er at internettet her hjemme streiker. Er oppe og går iløpet av uka sansynligvis.. Nå bruker jeg mobilen... Derimot under dørken er nå planen og bruke tjære (som jeg skal forsøke og utvinne av død furuved (tyri) som blir et kjempespennende prosjekt Visst det ikke blir noe av bruker jeg primer Ellers har jeg fått tilpassa den nye plata til overbygget og malingen tørker nå ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Spennende at du vil forsøke å lage din egen tjære, istedet for å kjøpe den i butikk. Vi får vel referat og bilder Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Sjarkens venn Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 (redigert) Dette blir kult å følge med på Sleipner! Legg ut en masse bilder da! Du har sikkert sett på "Farmen" når de utvinnet tjære fra tyrived.... Redigert 9.Mars.2008 av Sjarkens venn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Ja, det blir artig og se om du får til Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Nå bruker jeg mobilen... Femiphone Stå på du. nå er det jo snart vår! Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Sinten Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 (redigert) ...bruke tjære (som jeg skal forsøke og utvinne av død furuved (tyri) som blir et kjempespennende prosjekt... Du har sett på Farmen altså? Lagt til: "Sjarkens venn" var visst ute før meg ... Redigert 9.Mars.2008 av Sinten (see edit history) Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Sleipner93 Svart 9.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Har sett Farmen ja synes at det så spennende ut så jeg må jo bare prøve! Derimot skjer det kanskje ikke med det første da jeg må gjøre det på hytta men kanskje i påske? Skal ta masse bilder! Dette bør vel du også prøve Sinten Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Nja, veit ikkje heilt om eg gidder det (sjølv om eg er gniten ). Såg ut til å vere ganske tidkrevjande, dessutan er det dårlig med furu i skogen vår, så trur eg heldt meg til å kjøpe den tjøre eg treng. Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.