Jump to content

Oppussing av trebåt!

Sleipner93

Recommended Posts

Zalo for eksempel, eventuelt Biltema sin grovrent. Jeg ville ikke ha malt den etterpå, kun satt den inn med f.eks Owatrol D1 olje. Kan påføres med pumpesprøyte, og dette gjør det lett å påføre nye strøk senere! Vet mange bruker denne metoden overalt innvendig i skroget som en del av vårpussen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tviler på om du får maligen til å henge nedi der, uansett hvor godt du vasker! Og om du mislykkes og får maling som flasser av, så vil du få mer problemer enn det som godt er! F.eks lensepumper som tetter seg av malingsflak...

Jeg er av den oppfatning at treverk trenger å puste, og derfor ikke må stenges inne med maling. Men her er det mange meninger ute og går, og min er ikke nødvendigvis mer rett en andres... :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Trebåt og meninger er det mange av, ja..

Om du skal male eller ikke bør vel egentlig bare gå på utseendemessig på en båt som denne.

Om du maler med en helt diff. tett maling (om du klarer å finne det), så vil nok treverket holde i så mange år at du nok ikke eier båten på det tidspunkt. Om ny eier så vil fjerne malingen igjen er jo opp til ham... Tror at det du er ute etter er et lysere utseende og litt lettere å holde rent - men som index sier så kan malingen flasse av og tette pumper etc. Ikke er det pent når det er flassete heller, og med så mye olje som det nok er i treverket her, så vil du nok slite med å få noe til å sitte.

Jeg vet at en kar i langesund brukte hvit beis på kjølen innvendig, og det trekker jo bedre inn og flasser ikke. Om du bruker dette, så vil nok de berørte bord holde i 50 år til de, om du bare holder ferskvannet unna! Hiv en neve havsalt nedi der en gang i blant! :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Husk verneutstyr

!!!! Black Varnish er "sterk tobakk" ja. Jeg greide å klø meg bak øret mens jeg hadde BV på hansken. Jeg merket ingenting akkurat da, men etter ei stund var øret ildrødt og sårt, og det verket helt frem i kinnet og bak i nakken. Etter et par dager fant jeg en liten svart flekk bak øret som jeg vasket bort, og verken forsvant. I trebåt er BV glimrende til å bruke under tiljer og nedi kjølen, tror jeg ville gått for det hvis jeg var deg.

Hvorfor ikke maling? Jeg har sett endel båter med det blant annet Bastard..?

Mange meninger om dette her. Poenget er at treverket skal puste selv om det kanskje hørs litt rart ut. Båten er lakket med mange strøk utvendig og hvis du da maler innvendig så har ikke fuktigheten noe sted å "gå". Før så brukte man et blystoff som vi kalte for blymønje men dette er forbudt nå. Båtene er tidligere også smurt innvendig med noe som er kalt karbolinium. Dette herder treverket på en måte. Blir da veldig sårbar når båten ligger på land. Sprekker mye mer en normalt. vask båten godt innvendig og la det være med det. Hvis dy absolutt vil smøre noe så bruk vanlig grå primer. Den stenger ikke noe inne hvertfall... :smiley:

Takk for svar alle.. Grunnen for at jeg har vært lite aktiv er at internettet her hjemme streiker. Er oppe og går iløpet av uka sansynligvis.. Nå bruker jeg mobilen...

Derimot under dørken er nå planen og bruke tjære (som jeg skal forsøke og utvinne av død furuved (tyri) som blir et kjempespennende prosjekt :wink: Visst det ikke blir noe av bruker jeg primer :smiley:

Ellers har jeg fått tilpassa den nye plata til overbygget og malingen tørker nå ;-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...