Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Nå er jeg ikke komfirmert (heldigvis!)men jeg måtte ha en "stor" 15 årsdag som tilsvarte en komfirmasjon. Jeg tok bildet i dromedillen jeg hadde da. Iført regntøy :lol:

Vi brukte samme kort som takkekort og julekort. To fluer i en smekk :cheers: (Penger spart!)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Godklumpen har nå blitt lyseblå. Jeg får bare la det være denne lyse fargen. Som index sa det viktigste er at den blir fin og er lett og rengjøre.. :smiley:

 

nymalt_blaa.jpg

 

nymalt_blaa_2.jpg

 

nymalt_blaa_3.jpg

 

Nå skal den få enda et strøk med maling så skal jeg male bokstaver, retningspil på svinghjul og litt sånt rødt. Så blir det forhåpentligvis montering i helgen visst det blir greit vær! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du er jo konservativ. :lol:

 

Her er min tidligere Albin O-411 som jeg lakket rett før julen 2006. :lol:

 

Albin_etter.jpg

 

Mobilbilde, men tydelig inspirert av høytiden....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg syns faktiskt heller ikke fargen var så verst! Når jeg får malt bokstavene, peilepinn, retningspil, og slikt tror jeg det blir riktig lekkert!! :smiley:

 

Tok forøvrig ut hylsa igår. Den var som vi fryktet rimelig slitt. Så til helgen blir det montering av motor og hylse forhåpentligvis (har fått "ny" hylse og aksling).

Link to post
Share on other sites

har akkurat samme probleme med sabben min,har stådd på land i 4 år.så i morra ska smørrolja inn på stemple,så prøver vi og starte,motorn tenner på sigaretten men nekta og starte.Prate med sabb på tlf i dag,fikk en del gode råd.ta av ventildeksen og pank litt på ventilene,før mulig og få bort eventuelt dritt som ligger mellom ventil og sete,sjekk tilførsen av disel,og ha olje inn på stemple.vist ikkemotoren starter så kan de være at ventilene må slippes og stempelringer kontroleres.ved kontroll av omm toppen er sprukket så er de bare og skru ut pluggen før siggarett,må være vann på motoren sefølgelig,kommer de vann ut av hulle dær sigaretten ska stå når du sveiver,så er toppen sprukket.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har du kompresjon på motoren?

 

Min hadde vært under vann før jeg kjøpte den og de hadde skiftet olje og prøvd og startet. De hadde ikke fått det til. Men etter mye sveiving, mangen startsigaretter og mye olje i sylinderen startet den. Sveiv som regel helt til startsigaretten var oppbrent. Antar at stempelringene har suttet fast og løsnet etterhvert..

 

Lykke til! :wink:

Link to post
Share on other sites

Visst du har kompresjon burde den starte visst den får luft og diesel også! :wink: Kompresjonen sjekker du ved og se om du klarer og dra den over topp når den er komprimert. Klarer du det er det ikke god kompresjon. Ville ikke begynt og skru enda. Tenner den i det hele tatt når du pumper litt olje inn i sylinderen og startsigarett? Min kom seg mer og mer. Sveiv liksom litt lenger og lenger for hver gang og til slutt klarte den og holde seg gående! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har hatt en god økt idag i båten. Begynte med og kappe litt av hylserøret så det passa med lengden som det gamle. Deretter fikk vi motoren inn i bilen.. Så var vi og hentet farm og drev i skøyta. Så var det og kjøre tilbake til båten min, her tok vi ut motoren og det gikk som smurt. Ingenting galt skjedde og alt gikk perfekt! :smiley: Så festet vi tautalgja i stilaset igjenn og løftet opp. Jaggu meg ikke lett den der jernklumpen.. :wink:

 

Etter masse muskelkraft var motoren over ripa. Da var det bare og skyve røret som ligger oppå stilaset innover så den hang over motorboltene. Deretter firte vi den forsiktig ned. Dette gikk også som smurt.

 

Etter motoren var på plass begynte vi med hylsa. Begynte aller først med og skru fast smørerøret i den "nye" hylsa. Så var det og kline masse farm og drev rundt og skyve den inn og skru fast! Dette gikk også bra!

 

Så var det bare og dytte akslingen inn. Nå kom det vi hadde ventet på. Motor og akslingen sto helt skeivt iforhold til hverandre. Motoren må flyttes en god del til siden og en god del høyere. Da den ikke kan skyves mer til siden grunnet hullene må vi frese litt i dem. For og få den høyere legger vi en stålplate på ca. 8mm under motorfestet! Så blir det og finjustere med tynne stålplater til slutt. Tror dette kan bli riktig så bra!

 

Fikk desverre ikke tatt bilder idag men kan muligens ta noen neste gang :smiley:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skiftet netopp dieselfilter, eller skiftet blir feil og si satte i nytt filter :eek:

 

Det har seg slik at det manglet dieselfilter også!!! :eek: Hva blir det neste? Først termostat, så vingeklosser og nå dieselfilter som mangler? Huff a meg...

 

Men nå er det ihvertfall kommet et fint og nytt dieselfilter fra Sabb på Sabben. Vingeklosser og trustringer har jeg også fått..

Link to post
Share on other sites

Var bort i båten idag og fikk pussa og olja det siste partiet i hekken. Pussinga ble ikke helt topp men når det kom olje på blei det bra nok. Kunne sikkert blitt bedre med mer pussing men det er ikke noen trebåtfestival båt :wink:

 

Her er mesteparten pusset :

 

pusset.jpg

 

2-3 strøk olje :

 

litt_olje.jpg

 

Tok 5 strøk før jeg ga meg idag. Virker ikke som treet trekker så mye mer så ett strøk til neste gang kanskje.. :

 

5_lag_olje.jpg

 

Tok noen bilder av båten og motoren også.. :

 

sabben_monterat.jpg

 

sabben_monterat_1.jpg

 

 

oversiktsbilde.jpg

 

oversiktsbilde_2.jpg

 

oversiktsbilde_3.jpg

 

 

Nydelig bilde :

 

oversiktsbilde_4.jpg

 

Fornøyd nå Sjarkens Venn? :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...