Sleipner93 Svart 27.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2007 Har forøvrig meldt meg på båtkurs hos Poseidon Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 27.April.2007 Del på Facebook Svart 27.April.2007 Naglene er ikke noe å bekymre seg over så lenge de ser OK ut Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 27.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2007 Ok. Til nå har jeg funnet et lite parti med råte i et bord i skroget. Hva gjør jeg med dette? Er bordet som er rett over vannlinja. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 27.April.2007 Del på Facebook Svart 27.April.2007 Ok. Til nå har jeg funnet et lite parti med råte i et bord i skroget. Hva gjør jeg med dette? Er bordet som er rett over vannlinja. Du må sjekke hvor stort område som er skadet. Er der et lite område og skaden ikke er gjennomgående kan det være en midlertidig løsning å behandle med f. eks. Antiparasit. Avhengig av skadeomfanget er alternativ til endelig reparasjon alt fra å fjerne skadet treverk og lime inn en spuns med epoxy til å skifte ut hele eller deler av bordet. Kan forresten anbefale en maling som heter Power Coat til å male motoren med. Jeg har malt en Sabb 2H med denne malingen og er fornøyd med denne. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 27.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2007 Fiks : Knipser noen bilder av "skader" på båten o.l. Angående maling tror jeg at jeg går for hammerslags lakk. Men vi får se, takk for tipset uansett! Men nå må jeg sove å lade opp til i morgen, Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 28.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2007 (redigert) Har fått jobbet i båten idag Det jeg har gjordt er å fått pusset ferdig babord side og oljet 3 strøk. Har også kommet halveis på styrbord side av skroget. Pusset også akter dekk ikke er så fint og må byttes en gang i fremtiden. Motoren startet også idag!! Vet det er noen som er imot det men båten gikk ikke i deler ihvertfall Nedenfor følger noen bilder. Tok ikke bilder av skader, glemte det selvfølgelig! :headbang: :headbang: Oljet skrog Akter dekk pusset Etter litt oljing Sveiving Sabben virker men bildet er ikke tatt når motoren gikk Fant denne nede i brønnen på båten. Regner med det er denne som hører til smørekoppen i toppen av motoren?? Hva syns dere om prosjektet så langt?? Ørjan Redigert 28.April.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 28.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2007 (redigert) Lurer også på om dere syns jeg bør kalle dette en tresjark?? Redigert 28.April.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 28.April.2007 Del på Facebook Svart 28.April.2007 (redigert) Ja, det er den rørdingsen du fant nede i brønnen som hører til smørekoppen på toppen. De korte rørene skal ha en veke, en slags "piperenserlignende" greie som drypper olje ned på vippearmene du ser under toppdekselet - de som dytter på ventilene. Tror du fortsatt får disse og eventuelt smørekoppen hvis du mangler den hos Sabben i Bergen. Det lange røret tar oljespruten fra kannen din ned på en ventil, slik at oljen renner inn i sylinderen og sørger for tetting langs sylinderveggene og bedre kompresjon ved start. Tror du har et fint prosjekt her, veldig fine linjer på båten og man lærer mye når man holder på med slikt! Redigert 28.April.2007 av Trond C (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 28.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2007 Er enig. Linjene er veldig fine på denne båten. Bred og sikkert stødig i sjøen. Men smørekoppen får jeg tilsendt gratis av en fra forumet her! Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 28.April.2007 Del på Facebook Svart 28.April.2007 Godt jobba, også på en dag da Har sagt det før og sier det igjen, iallefall nå: blir sikkert en flott dame dette her! Lykke til videre og ikke mist motet Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Sinten Svart 28.April.2007 Del på Facebook Svart 28.April.2007 Skal sei det går unna her, ja Berre lurer, kva har du tenkt å bruke til toppstrøk? Lakk, maling eller olje (ala benar) ? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Sleipner93 Svart 29.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2007 (redigert) Skal bruke lakk som toppstrøk. Nå er det olje på begge sidene. 6strøk på babord og 3 på styrbord. Redigert 29.April.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 (redigert) Ska sei du jobbe! Du har nesten gjort liga møye så meg Her er det kansje noen deler du kan bruke til motoren din? Eg rakk ikkje komma oppom deg Får ta det til uken.. Redigert 29.April.2007 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sleipner93 Svart 30.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2007 Ja eg jobbe så svetten renne eg!! :lol: Har nå fått olja nesten ferdig skroget og fått lagt på grunning te bunnstoffet på den ene siden. Er desverre lite med bilder ettersom jeg er lat, dette må vel skjerpes inn?? Men skal få knipset noen bilder i morgen. Syns båten begynner å bli LEKKER! Ørjan Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 30.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2007 Bumper litt jeg. Da er sansynligvis navn bestemt : Kira (Min gamle hund som døde ) Er det noen som har bilder av lignende båter som har master? Må jo få bygget meg ei lita mast oppå taket syns jeg Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 1.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 Da har jeg endelig fått tatt bilder! Idag har jeg fått smurt på grunning til bunnstoffet på begge sider og nå skal det bare et til strøk med det. Har også oljet 1 lag på hver side av båten og tror den snart er klar til lakking. Har blitt ravilakk nå istedenfor Clipper 2. Har også malt lokket til kassen dieseltanken står i. Brukte en grå maling som heter Shipolin som følgte med båten. Under følger noen bilder : Slik ser båten ut nå Siden Malt lokk Her er skaden i overbygget. Må ha ny kryssfiner plate og få trukket inntil planken som har sprukket ut på siden. Råte skaden i skroget Her er også et problem. "Plasten" på sveiven sitter ikke fast. Hvordan skal denne være festet?? Har også satt mål om å sjøsette om 2 uker Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 1.Mai.2007 Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 men sveiva virker jo du må montere dynamo og starter da Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Sleipner93 Svart 1.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 Dynamo og starter skal på men fokuserer ikke så mye på motor mens båten er på land! Har noen dynamoer men er ikke sikker på hvor gode de er da Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 1.Mai.2007 Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 Traff en båt i Riskafjord i dag som var helt lik din! Trodde virkelig du hadde fått fart på sakene Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sleipner93 Svart 2.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Nei så fort går det ikkje Men om 2 uker kan det vær med treffes utpå fjorden! Gjekk turen te hyttå bra foressten?? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Joda, hytteturen gjekk bra den Junkeren seile som ein kanon!! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sleipner93 Svart 3.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 Bra då! Har nå smurt 2 lag med grunning til bunnstoffet. Og idag skal et lag eller 2 med ravilakk på den ene siden tror jeg! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 Du har for mye fritid, ta deg en tur til meg. Her er masse og gjøre. Neida, dette blir nok bra Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 Ikke 2 strøk samme dag da vel Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Hilmar 2 Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 :nono: :nono: Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.