Jump to content

Lus ombord


Anton H

Recommended Posts

Hallo der.

 

Egentlig skulle det ikke bli noen innlegg i det hele tatt om dette utysket vi har fått ombord. Fikk tatt ca. 20 bilder i makro (er det det det heter?) idag og skulle overføre det til datamaskinen. Så har det underveis skjedd noe som ihvertfall jeg ikke forstår. Min sønn sier "at det er bare noe som skjer". Alle de bildene jeg tok og trodde jeg hadde overført til datamaskinen var borte og det samme var de i fotografiapparatet. Borte er iallefall bildene og de lar seg ikke mane tilbake sier han. Vel vel, nok om det.

 

Så derfor får jeg prøve å beskrive de udyrene vi oppdaget ombord.

 

Mens vi satt ombord og nøt vår kaffe og konjakk etter middagen her på mandag (har bevilget meg fri idag - inneklemt som dere vet), ble min kone observant på en lodott på dørken (gulvet) som tilsynelatende beveget seg. Lå på svai og da kan hva som helst bevege seg og jeg ble ikke nevneverdig affisert av observasjonen.

Lodotten slo seg imidlertid ikke til ro og da ble kona mere nyskjerrig og måtte studere fenomenet nærmere.

 

Det viste seg at det vi i første omgang trudde var en lodott viste seg å være noe helt annet. En lus. Tok frem mitt digitale camera. 8.1 picsler (eller noe i den duren) og fotograferte ivei.

 

Størrelsen på lusen var ca. 8 mm i lengde og ca. 5 mm i bredde. Den hadde en liten kjeft med to klør og flere armer som den fektet med (soomet in med fotografiapparatet, virket igrunnen som om udyret lo av meg). Lignet nærmest på en dvergkrabbe hvis det er noe som heter det. Borsett fra at kroppen var kulerund, eller helst som en amerikansk fotball. Nærmest mørkegrønn.

Nå ble det desverre litt oppstyr da vi fikk konstatert at det var liv i denne lodotten eller rettere sagt lusa så den rett og slett ble borte og forsvantt. Mener bestemt at det måtte være flere av de ombord da vi syntes vi så flere som vi desverre ikke kunne fange. Vi har brukt ettermiddagen og kvelden på å lete men like mye borte er de. Kanskje de har kommet i sengetøyet eller egentlig hvor som helst.

 

Min kone og jeg + Tiara (en snill og godlynt pitbullterrier, som vi har på lån) har nå forlatt båten i påvente av at skadedyrkontrollen skal innfinne seg for å undersøke hva slags faenskap som har blitt bragt ombord.

 

Mistenker noe grønt vi kjøpte på samvirkelaget. Hørte jo nylig at noen hadde funnet en Sør Amerikansk frosk i kålen.

 

Vi har nå bestemt å ikke flytte ombord igjen før Skadedyrkontrollen kan erklære skipet fri for skadedyr. Hvem vet hva de spiser igrunnen?

 

Har noen andre vært borti noe lignende ombord og hvordan skal vi bli kvitt dette?

 

Som en tilleggsoplysning må det tilføyes at hverken rederen eller skipperen har nydt absint eller andre former for hallisunasjonsmidler. Når man ser bort fra et enkelt , eller kanskje to glass konjakk.

 

Her ber jeg om hjelp fra den samlede kunnskap som finnes på Båtplassen.

Link to post
Share on other sites

Lus er vel ikke så store, ikke vanlige i alle fall.

Rund kropp - større enn lus, da tenker jeg lopper. Ikke noe den firbeinte har hatt med seg da??

Min kone og jeg har også blitt gjort oppmerksom på at det kan være lopper. Men der sier eieren av Tiara at det kan det nok ikke være.

Han sier lopper kjenner du best igjen hvis du leser Snoopy, de sees bare som en sky så små er de. Og dessuten har hans hund aldri sett en loppe før. Langt mindre hatt den i pelsen.

Her snakker vi nok om større ting er jeg redd for. Føler han snakker med overbevisning.

Link to post
Share on other sites

Størrelsen på lusen var ca. 8 mm i lengde og ca. 5 mm i bredde.

 

Den var da særs stor til å være lus eller loppe... Disse to ikkevingede innsektene er parasitter som suger blod og størrelsen er tilpasset derav... Er vel kanskje noe som har flydd inn? Sitti i pelsen på frøkna? Det hender seg vel av og til at en og annen uskyldig liten en finner veien innomhus- trur ikke dere trenger å være redd for å bli spist opp :eek:

 

Lopper har store bakben og en lett krom rygg- lett gjennkjennelig fra dem "vanlige" billene med. Tops 5mm ... Lus er mer flatlig og taggete kropp som er rundt 2-3mm ... Høres mer ut som om du har fått en luring inn fra skogen:)

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Plukket årets første flått av minsten i går kveld jeg....

 

Den er rund, har "klør" joda skal ikke se vekk ifra at det er en av skogens små j...er...som har besøkt dere.

 

Mye annet rart og i lyngen nå fortia. Nabo båten ble invatert av masse små brune "marihøner" ble så ille at rederinnen beordret flytting til mere trivelige farvann(hvor vi lå)

Link to post
Share on other sites

Kan ikke hjelpe med lusa, Men dine bilder som du skriver er borte skyldes at du ikke formaterer minnekortet i ny og ne. Husk å formater minnebrikken i kameraet, det er det beste. MEN før du gjør det, så ta med brikken til en fotoforhandler. de har et lite program som kan få tilbake bildene dine , kanskje ikke alle, men de fleste. Lykke til

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Flått?

Som bikkjs har dratt med seg. Når de har mesket seg ferdig på blod fra vertsdyret, faller de av. Jeg synes beskrivelsen tyder på dette.

Det var det første som slo meg også. Flåtten har vært aktiv en stund allerede i år. Men det eneste jeg ikke skjønner helt, er at hvis det er en flott som har spist seg god og mett, så er det ingen problemer med å fange den. Den er veldig treg av seg. Og har nok litt problemer med å gjemme seg så fort.

Link to post
Share on other sites

flaatt_1.jpgflaatt_tick7.jpgflaatt_negl.jpg

 

Her er noen bilder av en flott, var det dere hadde ombord?

 

Der er serdeles morsomme å bli bitt av, har vært til og fra jobb i en tre års periode pga flottbitt.

 

Det er stor sannsynelighet at det har sittet en på hunden, som har sluppet taket ette at den har sugd ferdig.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Kan det ha vært denne?

image1oq8.gif

 

Den lignet ikke noe særlig på denne men jeg synes å dra litt kjensel på denne, er det det som kalles for dieseldyr eller er det et Troll eller lignende eller tar jeg feil her også?

 

 

Her er noen bilder av en flott, var det dere hadde ombord?

Det er stor sannsynelighet at det har sittet en på hunden, som har sluppet taket ette at den har sugd ferdig.

 

Nei, det var visst ingen av delene , det var denne skaubjonn.jpg Den heter visst Skaubjønn. Kom sikkert fra Tiara sier fagkunnskapen.

Grunnen til at den ble borte var jo at den trillet som en klinkekule når skipet rullet litt. Har forresten ikke funnet den ennå.

 

Kan den forresten legge egg etter å ha fått i seg så mye blod? Myggen gjør visst det etter et godt glass rødt blod.

 

Da kryr det vel snart av disse udyrene hvis det er tilfelle.

Redigert av Anton H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skauflått, skogmann, skaumann, skogbjørn, skogbjønn, skaubjørn, skaubjønn, saueflått, hundeflått, blodmidd, hundemidd, oreflått, orelus, einerlus, kinnflått, lyngflått, lyngbobb, hasselflått, hatleflått, tikk, hantikk, sugar, bitar, påte, stygging, stakkar, festning, krekse, skogtroll. - beist med mange navn.

Link to post
Share on other sites

Ask kunne spart seg for innlegg nr 19....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Anton H, du får ulike midler som holder hunden din tilnærmet flåttfri. det enkelset er et såkalt flåtthalsbånd som du setter på hunden, virker 6-8 uker. Fåes hos veterinær.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kan flåttbitt være farlig?

flatt.jpg

 

Når våren kommer våkner flått fra vinterdvalen og er klar til angrep på dyr og mennesker. Flått er et insekt som lever av å suge blod, og kan overføre en bakterie, Borrelia, til mennesker via sitt oppspytt når den suger. Mennesker kan få sykdommen Lyme Borreliose av bakterien flåtten av og til bærer med seg.

 

 

Hvor i Norge finnes flått?

I Norge finnes flåtten hovedsakelig i kystområdene sør for polarsirkelen, det vil si i mildt og fuktig klima. Flåtten trives best i blandingsskog, krattskog og områder med høyt gress. Den venter i lav vegetasjon på forbipasserende dyr eller mennesker, og hopper på når man går forbi. Deretter kryper den rundt på kroppen til den finner et godt sted å bite seg fast. Den liker seg best på områder med tynn hud, som i armhuler, knehase og lysker, men kan bite seg fast hvor som helst.

 

Hunder får ofte flått i pelsen. Dersom flåtten ikke har bitt seg fast, kan den krype over på mennesker som har kontakt med hunden.

 

 

Er det alltid farlig med flåttbitt?

Hvor stor andel av flåtten som er bærere av bakterien varierer fra område til område i Norge. Det er ikke alle, men en viss andel av flåtten i et område som er bærere av smitten. Størst er faren på Sørlandets østkyst, der opptil 70% av flåtten kan bære smitte. De fleste som bor i dette området har da også som regel vært utsatt for smitten i løpet av oppveksten. Smittestoffet flåtten bærer med seg overføres først til mennesket etter ca. ett døgn etter at flåtten har bitt seg fast. Den fyller seg først med blod og når blodposen (magesekken) er nesten full sender smittestoffet opp fra denne posen og over til det dyret eller mennesket den suger av. Er blodposen fjernet, fjerner man derfor smittestoffet. Det er de færreste som blir smittet som blir alvorlig syke.

 

 

Hva gjør man hvis man oppdager en flått på huden?

Sjansen for å bli smittet av borreliose er liten hvis flåtten fjernes innen ett døgn. Barn som leker i skog og mark i områder med flått bør derfor sjekkes en gang i døgnet etter flått. Oppdager man flått på huden bør den fjernes umiddelbart (av personalet i barnehagen). I tillegg bør man følge med rundt bittstedet de nærmeste dagene om det blir et rødt ringformet utslett og oppsøke lege dersom det er tegn til dette.

 

Det kan være enklest å få tak rundt flåtten hvis man har en pinsett eller spesialpinsett til dette formålet fra apoteket. Noen anbefaler å vri en halv gang ut før flåtten trekkes rett ut. Har man ikke pinsett kan man bruke fingrene eller det man har for hånden. Ikke smør på fett, bensin eller andre midler, da dette som oftest kun bidrar til å forurense bittet og ikke hjelper til å løsne flåtten. Det viktigste er å fjerne den delen som fylles med blod, og skulle deler av hodet, eller bittet, sitte igjen er det ikke så farlig, da dette kan fjernes etter hvert hvis det ikke løsner av seg selv. Man kan godt smøre på litt sårsalve på bittstedet.

 

 

Hvordan kan man vite om man er smittet?

flatt_to.jpg

Det første tegnet på at man er blitt smittet av borreliose, er et rødt utslett som sprer seg ringformet utover i huden fra det stedet hvor flåtten bet seg fast. Hvis du får utslett eller andre symptomer som hovne lymfeknuter og feber, bør du oppsøke lege for å få stilt diagnosen med blodprøve og få behandling med antibiotika. En sjelden gang kan de som blir smittet utvikle alvorligere sykdom, også lenge etter at de er blitt bitt av flått. De kan heldigvis kureres med riktig antibiotika.

 

Virussykdommen skogflåttencefalitt, som også overføres via flåttbitt, er nylig oppdaget på Sørlandet. Sykdommen er imidlertid sjelden, og det finnes en effektiv vaksine mot den.

 

 

Hvordan forhindre at man blir bitt av flått?

  • Bruk bukser og vær godt tildekket rundt anklene
  • Sjekk klærne for flått, bruk gjerne lyse klær så er det lettere å oppdage flåtten
  • Sjekk huden en gang i døgnet over hele kroppen, spesielt i knehaser, mellom tær, lyskene og armhuler
  • Fjern flåtten raskest mulig
  • Myggmidler reduserer risikoen for flåttbitt

HUSK

Det er heldigvis sjelden at noen blir alvorlig syke av flåttbitt og det er ingen grunn til å unngå å være ute i skog og mark om det finnes flått i området. Det er svært liten risiko for smitte dersom flåtten fjernes innen ett døgn.

 

 

Tatt fra Barnehageforumet Skrevet av: Dr. Siri Håberg

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Den liker seg best på områder med tynn hud, som i armhuler, knehase og lysker

Helt riktig, fruen fikk en under puppen (som jeg fikk lov å fjerne) :yesnod:, og jeg fikk en på scrotum (pent ord for ballene) :cryin: !

 

Jeg fikk også en nede på leggen som jeg etter hvert fikk en rund rød ring rundt. Da ble det full alarm og antibiotikakur for meg. Jeg tror det gikk bra, men det er mulig jeg er blitt litt gal! :lol: Vurder selv etter mine innlegg her på forumet!

 

Lars H. :cool:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...