Jump to content

98 blyfri gir bedre effekt enn 95?


TASSMUS

Recommended Posts

Dette er en sak for MythBusters.

 

Tror jeg også.

Min lille firesylindrede motor bruker akkurat like mye, 06/1.0, uansett hva jeg kjører på mellom 92 og 98.

En annen sak er at den trekker ikke like godt under 1800 ved kjøring på 92 oktan, men det skyldes at APS'en har lettet på turbotrykket for å unngå banking. Ikke at det er mindre energi i bensinen.

Link to post
Share on other sites

Og det har Svein helt rett i.

Motoren hans gir 185 hk. på 95 oktan, og 210 på E-85.

APS'en hans sørger for det.

 

Biler med E-100 motor fra samme fabrikk tas ikke inn til Norge fordi de blir for dyre, grunnet at de har nærmere 300 hk.

 

Kan ikke se at Saab tilbyr noen motoralternativer nå som tilsvarer dine tall. Han har sikkert en eldre modell. Uansett, Saab opplyser at økt effekt (20%) tas ut ved å benytte turbo, altså ingenting med fortenning å gjøre. De forteller også om et økt drivstoff forbruk fordi E-85 inneholder mindre energi.

 

At E-100 kjøretøy ikke er å få i Norge skyldes ikke avgifter men det faktum at dette fremdeles er en konseptstudie og ikke noe ferdig/salgbart produkt.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Jeg svarte at jeg trodde E-85 inneholdt mindre energi/liter enn ordinær bensin. Dette bekreftet han og forklarte at økningen i HK samt mindre forbruk skyldes et langt høyere oktantall som gjør at man kan bruke svært høy fortenning slik at man utnytter vesentlig mer av energien i drivstoffet. Faktisk så mye at man reduserer forbruket til nær det halve og motoreffekten økes med nesten 50% !

 

Skal nok endel fortenning til for å halvere forbruket samt øke motoreffekten med nesten 50% ved å bruke E85....!

 

Metanol brukes jo endel i racing, blant annet i speedway/israce. Sant nok at de kan hente ut mer effekt enn med vanlig bensin - men på bekostning av at forbruket blir omtrent fordoblet.

 

link til Saab's motor med variabel kompresjon:

http://www.saabnet.com/tsn/press/000318.html

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

I instruksjonsboken til min bil står det følgende:

 

Dreiemoment:

245 Nm/3000rpm ved bruk av 95 ROZ blyfri.

250 Nm/3000rpm ved bruk av 98 ROZ blyfri.

 

Dvs 5 "gratis" Nm ved bruk av 98 oktan.

 

 

Så spørs det hvem som har rett, ingeniørene til Audi eller synserne til Båtplassen. Rekner med dette ikke er skrevet bare for moro skyld.

 

Vil forøvrig legge til at jeg ikke merker noen forskjell på 95/98 oktan. Fyller stort sett 95-oktan, spesielt med de bensinprisaene vi har nå om dagen.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Da er sikkert Audien din av eldre modell, uten bankesensor. Dermed er tenninga di justert for 98-oktan.

 

Det kan hende, men i følge boken er bilen utstyrt med "Fully electronic fuel injection with cylinder-selective knock control ".

Er ikke dette det samme som bankesensor?

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Godt for japanerne at de kan gjøre seg nytte av svensk teknologi.

 

har ingen ting med svensk teknologi å gjøre - dette er kun basert på VTEC systemet + en del annet elektronisk styrt lurium på innsugssiden og har ikke ikke variable topplokk mv å gjøre.

 

mye enklere for de som behersker teknikken og mye mer effektivt da man defakto kjører rundt med en 1,5l motor til vanlig og 2l motor ved høy belastning.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan hende, men i følge boken er bilen utstyrt med "Fully electronic fuel injection with cylinder-selective knock control ".

Er ikke dette det samme som bankesensor?

 

Hørtes unektelig ut som en bankesensor, det da...

 

Hva slags årsmodell og motor snakker vi om? Alle motorstyringer siden Bosch KE-jetronic har bankesensor og automatisk tenningstilpassing innenfor vanlige oktantall.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

flere av disse komponentene (inkl terpentin) går også igjen i racingfuels og mye av hemmeligheten er å få drivstoffet til å være bankefast ved feks "overboosting" ved bruk på turbo racingmotorer ala rally.

 

Bare for å presisere det, rallybiler går i dag på vanlig bensin, som under VM-løp tankes fra FIA sine egne pumper.

Det gjøres også forsøk med E-85 i WRC, og forsøkene virket så langt meget vellykkede, jeg tror vi får se at E-85 (eller annet "miljøvennlig" drivstoff) er eneste tilgjengelige drivstoff i WRC innen 3-4 år.

Link to post
Share on other sites

tja... senest i fjor hadde jeg mye kontakt med en av rallyførerene som kjørte og kjøpte racing fuel til 40 kr literen på grå 25l kanner så da må det være nye regler i år. Vanlig bensin pluss oktan booster kan også benyttes.

 

http://www.sunocoinc.com/site/Consumer/Rac...aditionalFuels/

 

http://www.kollevold.no/elf/index.htm

 

rally arrangørene i Finland opplyste at de privatførerene (de som ikke tok seg råd til å kjøre på svindyr FIA racing fuel) som ønsket det kunne fylle vanlig bensin fra utvalgte stasjoner.

 

har kopi av skrivet fra arrangøren.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hørtes unektelig ut som en bankesensor, det da...

 

Hva slags årsmodell og motor snakker vi om? Alle motorstyringer siden Bosch KE-jetronic har bankesensor og automatisk tenningstilpassing innenfor vanlige oktantall.

 

Det er en 1995 12-ventilers 2.8 V6, motorkode AAH.

Ser forøvrig at de andre motorene i instruksjonsboken har tekniske data oppgitt ved 95ROZ, men at de kan kjøres på 91ROZ med noe redusert ytelse

 

 

Litt offtopic:

Ser at du har 150hk Mercruiser i båten, er du fornøyd med denne? Er det D530, eller D183?

Jeg har samme motoren, bare i sølv, hehe....

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Vi har prøvd dette på flere biler og med forskjellige eiere/sjåfører. Alle er enige om at forbruket reduseres og at det virker som effekten øker. Bilene dette er prøvd på er en 1985 Mercedes, 1998 passat 1.8turbo og en 2000 saab 9-5 2.0 turbo.

 

Jeg kjørte samme strekning med både 95 og 98 oktan. Var ekstremt forsiktig på gassen, ingen forbikjøringer, osv.

Med 95 oktan var det ikke mulig å komme ned i det samme forbruket som ved 98 oktan.

 

Det kan synses og menes mye om evnet og jeg var selv veldig i tvil. Hvis man chipper bilen kreves det at det fylles 98 oktan, hvorfor vet ikke jeg men..........

Hva andre gjør og tror om saken er det samme for meg. Skal jeg drive mye småkjøring fyller jeg 95 og skal jeg på langkjøring fyller jeg 98 oktan. Forbruk pr mil med de forskjellige oktanvalgene er loggført og blindtestet da det er min kone som benytter bilen mest. 98 oktan gir lavest forbruk!

Link to post
Share on other sites

Jeg har også hatt biler som har vært oppgitt til å yte best med 97 eller 98 oktan, men det har stort sett vært biler med forgasser og stiftetenning. Med en tenningsjustering eller ved å snu en kontaktplugg på motorstyringa har jeg alltid kunnet kjøre på 95 uten å kjenne forskjell. Og hvordan en motor med så lav litereffekt som din Audi, og som i tillegg vitterligen er utstyrt med bankesensor, skal kunne yte forskjellig på så like oktantall, kan vanskelig forklares med noe annet enn defekte bankesensorer eller behov for "ctrl-alt-del" av motorstyringa.

 

Men for all del, det verste man kan kjempe mot skal visstnok være vindmøller og tradisjonsbefestede fordommer kombinert med overtro, så jeg tenker vi sier stopp her.

 

Ser at du har 150hk Mercruiser i båten, er du fornøyd med denne? Er det D530, eller D183?

Jeg har samme motoren, bare i sølv, hehe....

 

Jeg håper DU er fornøyd, for jeg har nettopp kjøpt båten... Har 150hk, så det tilsvarer vel D530? Ryker litt ved oppstart, ellers OK. Har ikke rukket å penneføre noen bastante konklusjoner ennå, men er veldig spent på drev osv.

 

Ellers tror jeg det skal være noen forskjeller mellom motorene. Forsøkte meg med D530-benevnelsen da jeg skulle handle dieselfilter og oljefilter, men ble arrestert på at motoren var for ny. Jeg har -95 mod, mens D530 ikke er levert etter -89. D3.0 var visstnok en HELT annen motor, iflg Industri og Marinediesel i Trondheim. Jeg hadde det for travelt til å få hele avhandlingen, men det var visst bla en annen dieselpumpe, annet termostathus, forbedret ladeluftkjøling osv. Jeg får sikkert repetert leksa neste gang jeg er innom.

 

Pen båt du har forresten!

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Nå skal vi kanskje fremheve noe som jeg også først ble bevist over nå: Med avanserte motorstyringer kan det nok tenkes at effekten kan økes merkbart - men også på bekostning av forbruket - og kostnadene. Mitt innlegg oppe gikk - feilaktig kanskje - ut fra at forbruket ble det samme.

Link to post
Share on other sites

tror nok bestemt at "moderne" drivstoff og motorstyringer tilsammen kan både øke effekten og spare drivstoff... dette er jo egentlig knyttet direkte sammen.

til vanlig bruker man jo ikke max effekt... snarere tvært imot of bedre effekt = mindre gasspådrag.....

Link to post
Share on other sites

selv gamle biler m stift har "automatisk" tenningsjustering for å få ned forbruk på delbelastning.....vakumklokka på fordeler...denne er ikke på båtmotorer siden de ikke går på "lett"belastning og ville hatt tennings bank..så høyere tenning for å redusere forbruk er ikke noe "mythbuster"

Link to post
Share on other sites

På en båt bør vel dette være noe enklere å teste ut en på en bil.

Man kan gi full spiker på et gitt strekke og sjekke farten med GPS både fram og tilbake, gjenta med en annen type bensin og sammenligne resultatet. For å være helt sikker kan man gjøre det når tidevannet er i samme posisjon begge ganger og at det er vindstille etc.

 

Kanskje litt verre å gi full spiker med bilen for å se om f.eks. toppfarten er endret.

Link to post
Share on other sites

Poenget er vel at du kan kanskje få litt mer effekt utav motoren om den er innstilt på 98 oktan og fores med 98 oktan, enn om den er innstilt og fores med 95. Imidlertid så vil nok denne økningen i effekt også gi en tilsvarende økning i forbruk.

 

 

dette er nok dessverre feil.

 

alle som har hatt gleden av å drifte en gammel båtmotor ala sleipner eller fm vet dette.

 

siden tenningen kan justeres fra normal til svært lav vet/merker man at motorens effekt OG drivstofforbruk daler med lav-lavtenning.

kjører man på full fart med max lavtenning bruker den mye drivstoff og yter lite.

kjører man på riktig tenning bruker den mye mindre drivstoff og yter mye.

samme drivstoff - samme motor - helt forskjellig ytelse og økonomi.

tillater drivstoffet/motoren enda høyere tenning yter den med med mindre gasspådrag.

 

overført til nyere motorer kan bedre drivstoff gii bedre ytelse OG lavere forbruk.

 

vanskligere er det ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...