Jump to content

Makan til idioti, fortøyninger løsnet


Ardea 870

Recommended Posts

Overnattet i båten i Bergen Havn i natt etter en fin kveld på byen.

Bråvåknet kl 5 av et smell, løp ut for å se. Der lå det en Nibus og dunket i siden på meg.

Noen hadde løst fortøyningene på flere båter som lå og drev.

Hva i hel***** er det folk tenker med? :nonod:

Link to post
Share on other sites

Hva skal de ha i lua da?

Dregg?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ja det er mange store helter på havnen om kvelden når øl fyller opp tomrommet i hjernen på enkelte individer.... Hvis dere ser godt etter er Statsråd'en lenket fast med kjetting på fortøyningene når de ligger inne.

Nå skjønner nok flere hvorfor.......

Link to post
Share on other sites

Hørte desverre om en tilsvarende historie i indre havn i Strømstad i fjor eller kanskje det var et tidligere år.

 

Løsningen blir kanskje en av flere:

 

- Være forsiktig med å legge seg til å sove før alle festdeltagere er hjemme.

 

- Unnlate å fortøye nær områder hvor festglade mennesker oppholder seg

 

- Feste båten til brygga med vaier

 

 

I tillegg til nevnte historie fra Strømstad ble det en annen kveld sprutet ketchup ned i baugkassene på flere båter - ikke noe hyggelig å møte neste morgen.

Link to post
Share on other sites

Opplevde dette i Strømstad for mange år siden. da vi kom tilbake til båten etter å ha tatt noen øl på land, lå den å drev ute ved moloen i mørket.

Vi fikk låne ei jolle så vi fikk hentet båten. Vi anmelde dette til politiet i Strømtad.

Hvis man opplever slike ting, tror jeg det kan være lurt å anmelde det med en gang.

Selv om politiet ikke kan gjøre noe der og da, så blir de hvertfall oppmerksomme på problemet

Link to post
Share on other sites

Dette var en tanke vekker for begynne og låse fast båten når en ligger vad kai med kjetting.Skulle gjerne hatt tak i sånne pøbler,var noen år siden jeg gikk med hunden og noen kastet flaske ut fra bilvinduet.De kastet dette bak meg liksom tøffe jeg sprang etter bilen og tok nummeret,men like etter snudde de og plukket opp glass skårene de var stille som mus angret nok sa ikke en døyt? :smash: MvhBjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Hørte desverre om en tilsvarende historie i indre havn i Strømstad i fjor eller kanskje det var et tidligere år.

 

Dersom vi omtaler samme episode, så skjedde det for 3 år siden midt i fellesferien.

 

Vi lå "i svingen" i innerste havn. Samtlige båter i nærheten av vår ble løsnet. Imidlertid var våre venners båter fortøyd i vår, tilsammen 4 båter så vi lå stabilt. Ikkeno skjedde med våre båter.

 

Den ene kompisen pratet imidlertid med en av de andre båteierene, hvor denne fortalte at han hadde våknet, og stusset fælt på hvorfor "badet" i Strømstad seilte forbi, før han skjønte sammenhengen. Han fikk heldigvis hevet seg rundt tidsnok før der ble skader.

 

Etter denne episoden, fortøyer jeg stort sett alltid med tautampen ombord, dvs ført tau til ring/fortøyningspåle med retur til båt.

Link to post
Share on other sites

Det samme skjedde i Halden (mener det var i fjor) langs bryggene i elva. Flere båter var løsnet.

 

Viktig å låse båten fast, da unngår du slike "fyllefanter" som ikke har bedre å ta seg til. Det "morsomme" er sikkert å løsne å "sparke" båten utover. Låser du og de likevell kaster alle fortøyningene, så risikere du at båten blir liggendes å slå mot noe i lang tid, noe som kan være vel så skadelig som å sende den av gårde. Noen som har opplevd, hørt om tilsvarende (at fortøyningene er løsning men at låsen fortsatt sitter igjen? I så tilfelle, så må man jo snart begynne å låse båten på minst 3 punkter.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom jeg overnatter om bord, kommer jeg aldri til å låse fast båten med kjetting eller wire - det er for risikalbelt i en nødssitusjon, f.eks brann.

 

At det finnes skruppelløse idioter blant oss, må vi ta med i beregningen. Vil anta at dette er fjortis pluss, som ikke helt har fått kontrollen med ungdommens drifter, nykker og forstand på verdier.

 

Mitt råd er som følger:

  • ved overnatting, sett på ankervakta på ekkoloddet.
  • Har du alarm med GPS-sporing, gir denne beskjed ved avdrift innenfor +/-10m. Denne kan også brukes når du ligger om bord ved å kople ut de andre alramsonene om bord.
  • Som sagt før, meld fra til politiet prompte.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Etter denne episoden, fortøyer jeg stort sett alltid med tautampen ombord, dvs ført tau til ring/fortøyningspåle med retur til båt.

 

Absolutt å anbefale, og ser mye ryddigere ut.

 

Det er mye lettere å bli fristet av en knop på bryggen når man skal "tøffe" seg for kompisene.

 

Som et apropos:

Har seilt i Hellas, og der ser de stygt på deg om du ikke tar tauet ombord. :nono:

Ligger det på kaien, får du vennlig beskjed om å fortøye med style. :cool:

 

Enklere å gå fra kai også om du har ene enden fri for spleis eller øye.

Jeg bensler ene enden, og spleiser inn øye på den andre.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Hva er bensler? Er det en endespleis eller takling??

 

Med referanse til Sjøfartsleksikon, Claviez, blir ofte bendsling og takling brukt om en annen. Ordet bendlsing brukes i flere betydninger:

  1. Tynn line (snor) med et tverrsnitt mindre enn 5 mm, brukt til å surre (bendsle) med.
  2. Ca. 2 cm brede remser av seilduk som surres rundt trosser o.l. for å beskytte mot filing

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...