Jump to content

Biltemas olje på drev


olabåt

Recommended Posts

Har brukt Biltema oljen du henviser til på gearet til flere påhengsmotorer i mange år, dette har fungert helt fint. Oljen motorfabrikanten anbefaler koster gjerne over 100kr for 2dl og når oljen fra Biltema øyensynlig gjør samme nytten er valget enkelt for meg.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Har ikke prøvd akkurat den oljen du henviser til, men andre motoroljer fra biltema som var langt dårligere enn andre dyrere oljer, t. eks VP sin olje for dieselmotorer. Gikk med glede tilbake til originalolje og betaler mer enn gjerne det det koster for å vite at det fungerer som det skal.

Link to post
Share on other sites

Kan du skjønne hvorfor motorprodusenter og oljeprodusenter klassifiserer oljer i kvalitetsklasser og tar seg bryet med å finne ut hvilken oljeklasse som skal brukes på de forskjellige motorene, når det i følge enkelte her bare er å lese navnet på utsiden av emballasjen for å se om den er god nok eller ikke... :cool:

 

Min Galant har nå ruslet over 350 000km med Biltema helsyntestisk olje uten antydning til øket oljeforbruk eller andre negative effekter. Det er en dårlig skjult hemmelighet at det er Statoil som leverer olja til Biltema. Men Statoil tar helt sikkert sjansen på å levere noe dritt til Biltema som ikke holder API-klassen som står trykket på utsiden....Det er det jo ingen som finner ut.... :headbang:

Biltema har solgt olje i en del år nå, burde ikke de ha stått til knærne i søksmål og forbrukerklager hvis oljen ikke holdt mål?

Men betalt gjerne 150,- ekstra for en tøff plastkanne med fine farger og stilig navn hvis det er viktig for sjelefreden... :wink::cheers:

Link to post
Share on other sites

Men betalt gjerne 150,- ekstra for en tøff plastkanne med fine farger og stilig navn hvis det er viktig for sjelefreden... :wink::cheers:

 

Ja, jeg gjør det. Som vanlig forbruker har jeg hverken mulighet, tid eller interesse av å sette meg inn i alle detaljer vedr. biltemas oljekvalitet. Oljen til biltema kan være bra den, for all del, men er jeg villig til å ta sjansen? Spare noen hundrelapper og kanskje utsette meg for en risiko?

 

Nei.

 

Betaler heller ekstra for "tøffe plastkanner" både når det gjelder bil og båt.

For båtens del er jeg også opptatt av å støtte opp om nærbutikken i marinaen.

Link to post
Share on other sites

Kjør i hvert fall produsentens olje i garanti tiden.

Billige gearoljer har en lei tendens til å skumme, dette er ikke heldig. En "billig" olje kan også ta knekken på tetningene ved å gjøre dem glasshard. Da sliter de fortere spor i akslinger og når sporet er dypt nok lekker det.

Skal jeg bruke noen annet enn oljen i fra mercruisr på drevet mitt kommer jeg til å bruke olje i fra Shell, Mobil, Castrol, kjennte merker. Disse har servicenettverk og kan anbefale oljetype opp mot produsentens kvaliteter, gjerne bedre. Kan ikke akkurat påstå at jeg stoler på en fjortis med "Biltema" t-shorte, hva vet han om oljer?

Link to post
Share on other sites

De fleste oljeprodukter følger API-standard, bl.a som et NATO-krav for oljer og drivstoff. Dvs at i praksis er det ingen kvalitetsforskjeller når en kjøper olje produsert etter API-standard, enten en kjøper den hos Biltema eller andre. Hvilken standard en skal bruke på sin motor eller gearkasse, det er spesifisert i håndboken - les og kjøp. Om en så vil betale noe ekstra for gilde plastkanner, lett tåpelig reklame og andre "tilleggsytelser" er det en smakssak.

.

Link to post
Share on other sites

Så du stoler mer på Shell-dama... To pølser i brød og en liter olje... Tror du hun vet mye mer.. :lol::wink:

Nei, over hode ikke. Men det finnes andre innstanser hos de store oljeselskapene man kan forhøre seg hos. Leverandøren av oljer til hun som selger pølser bland annet. Folk som jobber på bensinstasjoner sitter ikke på disse kunnskapene. Du må høyere opp i systemet.

Link to post
Share on other sites

...Leverandøren av oljer til hun som selger pølser bland annet. Folk som jobber på bensinstasjoner sitter ikke på disse kunnskapene. Du må høyere opp i systemet.

Akkurat, Hydrox! Men det var jo du som brakte fjortisen i T-skorte fra Biltema som argument i debatten...

Link to post
Share on other sites

Nei, over hode ikke. Men det finnes andre innstanser hos de store oljeselskapene man kan forhøre seg hos. Leverandøren av oljer til hun som selger pølser bland annet. Folk som jobber på bensinstasjoner sitter ikke på disse kunnskapene. Du må høyere opp i systemet.

 

For å slippe alle disse spørsmålene til de høyere opp i systemet, har man laget ett klassifiseringssystem som er greit å forholde seg til.

Men siden du har kontakter i høyden kan du jo spørre dem om den samme API-klassen har forskjellige egenskaper avhengig av om det er Shell, mobil eller Reginol som "lager" oljen.

Kommer du høyt nok opp i systemet skulle jeg ikke bli forundret om det viser seg at det bare er 2-3 produsenter av smøreolje, og at alle salgskanalene bare har hver sin kanne...

 

Reginol kjøper sin olje fra HydroTexaco, ett tankbillass i slengen, og så tapper det på "billige" kanner.

Felleskjøpet har tilsvarende olje tappet på FK-kanner. Ca samme pris som Biltema og Reginol.

 

Tror du det produktet holder lenge i en turbomatet dieseltraktor som trekker tungt 8 timer om dagen hvis det man selger bare er dritten som ligger igjen i sila etter at man er ferdig med å koke dinosaurusene, og at API-klassen stemplet på kanna bare er ett salgstriks.. :wink:

 

Jeg tror de fleste har oppfattet at det finnes flere oljeselskaper/bensin-selgere enn det finnes raffinerier her i landet. Så noen må tappe fra samme krana. Kanskje det gjelder olje også... :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...