Jump to content

Bavaria med bare en vinduspusser?


Astor

Recommended Posts

I Horten lå det en Bavaria motorbåt av typen sportscruiser. Jeg har lite greie på denne båttypen, men det er en åpen motorbåt med kallesje over utepartiet og et større inneparti under dekk.

 

Båtfolk på brygga påsto at denne båtypen kun leveres med 1 stk. vinduspusser!

 

Hvis dette er riktig, så er vel båtprodusenten på feil kurs? Man kjøper vel ikke en kostbar motorbåt med sikt gjennom en frontrute når regnet eller sjøsprøyten står rundt deg?

 

Kan dette være riktig?

 

En så alvorlig mangel ville for en erfaren båtmann eksludert denne Bavaria fra ønskelisten?

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Så er vi i gang igjen! Joda, det er helt riktig. Selvsagt kjekt med en på babor-side også, men ingen katastrofe. Har kjørt i kraftig regnvær og visker på babord-side var ikke noe savn.

 

Skal vi ta for oss svakhetene på Joda, Saga, Marex eller kanskje Windy eller Hallberg Rassy?? Hvem vil starte en tråd?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Så er vi i gang igjen! Joda, det er helt riktig. Selvsagt kjekt med en på babor-side også, men ingen katastrofe. Har kjørt i kraftig regnvær og visker på babord-side var ikke noe savn.

 

Skal vi ta for oss svakhetene på Joda, Saga, Marex eller kanskje Windy eller Hallberg Rassy?? Hvem vil starte en tråd?

 

 

Heisann! Det var da svært så hårsår jeg var i dag da.

 

Her har vi hatt en svært så intressent diskusjon i gjestehavna i Horten, og som jeg gjerne ville bringe ytterligere klarhet i her på BP.

At en såpass dyr motorbåt leveres med kun 1. stk. vinduspusser kaller jeg og flere andre båtkolleger, en katastrofe.

At sikten nedsettes såpass under regn og stor sjø er et stort risikomoment for egen og andres båter.

 

Og nå lurer jeg på HVORFOR denne Bavaria-båten kun levers med 1. stk. vinduspusser?

Produksjonsmessig er vel denne en kurant sak for fabrikken.

Kan Bavaria levere 2. stk. vinduspussere som ekstrautstyr?

 

Regner med at denne båttypen bringer svært mange nye båteiere ut på sjøen. Og hvis så er tilfelle er jeg svært bekymret for å møte dem en regnfull dag/kveld i stor fart. redigert: eller stor sjø!!

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

vet ikke hvordan det er med bavaria, men noen ganger kan det se ut som prisen enkelte båtprodusenter reklamerer med, ikke inkluderer alt som bør være ombord. som feks en visker, ett batteri, primet og bunnsmurt etc. Samme som å tilby en bil uten vinterhjul.

 

vi vil bli lurt.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Heisann! Det var da svært så hårsår jeg var i dag da.

Her har vi hatt en svært så intressent diskusjon i gjestehavna i Horten, og som jeg gjerne ville bringe ytterligere klarhet i her på BP.
At en såpass dyr motorbåt leveres med kun 1. stk. vinduspusser kaller jeg og flere andre båtkolleger, en katastrofe.
At sikten nedsettes såpass under regn og stor sjø er et stort risikomoment for egen og andres båter.

Og nå lurer jeg på HVORFOR denne Bavaria-båten kun levers med 1. stk. vinduspusser?
Produksjonsmessig er vel denne en kurant sak for fabrikken.
Kan Bavaria levere 2. stk. vinduspussere som ekstrautstyr?

Regner med at denne båttypen bringer svært mange nye båteiere ut på sjøen. Og hvis så er tilfelle er jeg svært bekymret for å møte dem en regnfull dag/kveld i stor fart. redigert: eller stor sjø!!

Nei, nei, ingen hårsårhet. Vi som velger Bavaria vet hva vi har valgt og vet utmerket godt om svakheter og styrker med båtene våre - liksom vi vet om at de fleste andre båter også har sine svakheter.

Men Astor; vil ikke A-stolpene og mindre vindusflater både forover og akterut være en risko for oss andre når du farer rundt i din Nord West?? Jeg er oppriktig bekymret for å treffe på folk i Nord West, jeg :lol:
Link to post
Share on other sites

Hvem er ute i båt i regnvær????? :rolleyes::cool:

Litt utenfor emnet for denne tråden, men som et svar på spørsmålet fra Ben Sin:

 

Jeg!

 

Akkurat nå sitter jeg hjemme med fruen på besøk hjemme hos moren i Kr.sund og ergrer meg grønn over hvorfor jeg ikke er i båten! Har nå sett to dumme filmer på kabel-TV. Det silregner og er 12 grader ute, but who cares? Jeg har nytt varemapparat, montert ferdig igår. Så imorgen, dersom det ikke blåse for sterk kuling, blir det en tur innom butikken for en biff eller to og en six-pack øl før jeg og skipshunden tar en tur på fjorden. Jeg må bare være tilbake slik at jeg kan hente admiralinnen på Gardermoen torsdag kveld. Det er greit å være pensjonist, - er ikke helt fortrolig med mulighetene etter et år, men må komme igang og utnytte det.

 

Kanskje jeg kommer innom Sætre mandag eller tirsdag Astor?

 

Og obs, min Saga 27 ble også levert men kun en elektrisk visker og to manuele. Men det var i 1986. Nå har jeg sevføgeig tre elektriske. Det koster mindre å ettermontere enn å irritere seg her på forumet!

 

Lars H. :cheers:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
quote.gif
Nei, nei, ingen hårsårhet. Vi som velger Bavaria vet hva vi har valgt og vet utmerket godt om svakheter og styrker med båtene våre - liksom vi vet om at de fleste andre båter også har sine svakheter.

Men Astor; vil ikke A-stolpene og mindre vindusflater både forover og akterut være en risko for oss andre når du farer rundt i din Nord West?? Jeg er oppriktig bekymret for å treffe på folk i Nord West, jeg :lol:



Jeg skjønner din bekymring etter 14 dager i ny Bavaria. Gratulerer foresten. :flag:
Vi er i denne diskusjonen ikke på samme bølgelengde hva seriøsitet angår. :wink:

Etter 14 dager i ny båt har du sikkert full oversikt over din nye Bavaria. Jeg har hatt min NW endrøye 1 1/2 år og finner stadig nye svakheter og fordeler. Men til saken: Jeg har 3 stk. vinduspussere på min bår som har en toppfart på under 20 knop. Din båt har adskillig høyere toppfart, og i tillegg tilhører et segment nye båtførere gjerne velger. Derfor min bekymring.

Men for all del: Lykke til med valget av både båttype og merke. Redigert av rem (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Jeg skjønner din bekymring etter 14 dager i ny Bavaria. Gratulerer foresten. :flag:
Vi er i denne diskusjonen ikke på samme bølgelengde hva seriøsitet angår. :wink:

Etter 14 dager i ny båt har du sikkert full oversikt over din nye Bavaria. Jeg har hatt min NW endrøye 1 1/2 år og finner stadig nye svakheter og fordeler. Men til saken: Jeg har 3 stk. vinduspussere på min bår som har en toppfart på under 20 knop. Din båt har adskillig høyere toppfart, og i tillegg tilhører et segment nye båtførere gjerne velger. Derfor min bekymring.

Men for all del: Lykke til med valget av både båttype og merke.

:crazy::crazy: dette er noe av det mest arrogante jeg har lest her på båtplassen på en del år. Men slik er det jo - slipper en opp for argumenter må en jo ty til noe...

Selvsagt skaffer en seg oversikt over svakheter og styrker ved en båt FØR en kjøper! Det jo ikke slik at "osjsann her er det jo bare en vindusvisker!" Eller osjsann "her er jammen meg tre kraftig 140 Ah batterier" osv.

Og jeg lurer, og lurer; hva er det som gjør at noen blir så voldsomt provosert over Bavaria? Og jeg har en fandenivolds teori: De har sett en Bavaria liggende i havna og tenkt; hmmm… det var jammen meg en lekker båt, men det er jo irriterende at den er like stilig og like bra som den jeg betalte nesten dobbelt så mye for! Den må jo ha en masse feil og svakheter..hmmm.. la oss lete med lys og lykte… jo sannelig; den har bare en vindusvisker!
Link to post
Share on other sites

Jeg har kun satt fram ett spørsmål om denne Bavarian. Hvorfor leverses den kun med en vinduspusser?

At alt annet er i ship shape er jo fint.

Dette var første gang jeg oppdaget at en båt leveres med kun den ene pusseren. Og derfor dette enkle spørsmål. Etter å ha resonert litt så syntes jeg det er lite å ramle av hengslene for. :wink:

 

Jeg drar gjerne denne tråden fram igjen til høsten. Etter en båtsesong er jeg spent på om du sitter med samme oppfatning av problemet.

 

Ha i alle fall en god båtsommer du og dine.

Når vi møtes utpå er vi tross alt alle båtfolk. :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Jeg har kun satt fram ett spørsmål om denne Bavarian. Hvorfor leverses den kun med en vinduspusser?
At alt annet er i ship shape er jo fint.
Dette var første gang jeg oppdaget at en båt leveres med kun den ene pusseren. Og derfor dette enkle spørsmål. Etter å ha resonert litt så syntes jeg det er lite å ramle av hengslene for. :wink:

Jeg drar gjerne denne tråden fram igjen til høsten. Etter en båtsesong er jeg spent på om du sitter med samme oppfatning av problemet.

Ha i alle fall en god båtsommer du og dine.
Når vi møtes utpå er vi tross alt alle båtfolk. :cheers:

Litt sakligere tone, ja - et høver seg bedre.

Jeg stiller gjerne med erfaringer på godt og vondt - absolutt. Men jeg kjøper jo ikke båt ut i det blå. Jeg kjenner godt flere som har hatt Bavaria i flere år og de har samtlige hatt mindre problemer en de jeg kjenner med norske båter (og jeg har selv vært skeptisk!). Dette sammen med en vurdering av om båttypen var grunnlaget for å prøve Bavaria denne gangen.

Og joda - jeg kan leve med en hvisker. Det er nok også grunnen til at Bavaria leverer med en visker. Og jeg vil fremdeles påstå at "faremomentet" du trekker opp nærmest blir patetisk. Begrensingen i utsikten fra cocpit i de flybridgebåtene jeg har kjørt er betydelig verre en mangelen av en visker spør du meg. Vi avpasser selvsagt fart etter forholdene alle - gjør vi ikke?
Link to post
Share on other sites

Dette var første gang jeg oppdaget at en båt leveres med kun den ene pusseren.

Det er nok dessverre flere båter som leveres med kun en visker. Bl. annet noen amerikanske. Og det er ikke bare-bare å montere en til heller.

Ikke bra, etter min mening. :nonod: Jeg har selv tre stk. viskere på min båt, og hadde det ikke vært det, så hadde det blitt montert rimelig fort. Det skal være sikkert.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kun satt fram ett spørsmål om denne Bavarian. Hvorfor leverses den kun med en vinduspusser?

At alt annet er i ship shape er jo fint.

Dette var første gang jeg oppdaget at en båt leveres med kun den ene pusseren. Og derfor dette enkle spørsmål. Etter å ha resonert litt så syntes jeg det er lite å ramle av hengslene for.

 

Hei Astor

 

Enig i at det ikke er mye å engasjere seg i. Jeg har en Bavaria 35 Sport som jeg hentet i Horten forrige fredag, og jeg synes også det er utrolig kjipt med bare den en pusseren. Tror at dersom man vil ha en til må denne spesialbestilles/ ettermonteres i Norge. Vi vurderte masse båter før vi kjøpte denne og fant at denne var midt i blinken for oss, med masse praktiske løsninger og mye båt for pengene, men enkelte "billige" løsninger må man leve med dersom man, som oss, ikke kan legge ut en mill. ytterligere for noe annet.

 

Bavaria er masseprodusrte båter, med alt det innebærer. men virker solid og godt skrudd sammen, og med lite penger/ arbeidsinnsats kunne det vært helt glitrende. F. eks. ved å koste på 2 pussere, isolere motorrom fra fabrikk, og sette inn joystick til baugpropell som standard i stedet for bryterpanel. Jeg har etterisolert motorrommet, og bytte til joystick, og kostnaden ved dette var ca. 5.000,- gjort i Norge, uprutet med moms og full pakke. Konstnad på fabrikk? Tja, 200 Euro tenker jeg, ville neppe skremt noen fra å handle.

 

Leste i Aftenposten i dag at 1 times stopp i fabrikken koster 80.000 Euro så forklaringen ligger vel i at de velger mest kostnadseffektive produksjon, uten å tenke for mye på enkeltheter i forhold til hva enkelte av oss vill/ skal ha.

 

Sees på fjorden :flag:

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

:Og jeg lurer, og lurer; hva er det som gjør at noen blir så voldsomt provosert over Bavaria?

 

Dette lurer jeg også veldig på. Har aldri eid Bavaria selv, så jeg kjenner ikke produktet personlig, men vi har da mange Bavariaer i nærområdet som starter hver dag og har holdt seg flytende i mange år....

 

Jeg tror også den fandenivolske teorien til Swande kan stemme. Norskprodusert er for meg ihvertfall ikke ensbetydende med feilfri produksjon og suveren kvalitet. (kanskje vi var bedre på 70 tallet og litt inn på 80 tallet.)

 

 

Lykke til med nybåten Swande, og se bort fra alt oppgulpet som kommer om båtmerket ditt.

 

Ben Sin

 

(med en pusser, og sikt nok i massevis)

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte en god del timer på å inspisere motorbåtene til Bavaria på båtmessa i Lillestrøm nå i våres.

 

Når det gjelder mange detaljer knyttet til ledningsopplegg, pumper, slanger, slangeklemmer, brytere o.a.,

 

synes jeg at Bavaria i dag har imponerende produkter i forhold til prisen.

 

Jeg snakket sist sommer med flere nye eiere av Bavaria motorbåter som jeg traff både i Tyskland, Danmark og Sverige.

 

Hovedkommentarene var av positiv art sammenlignet med de motorbåtene de hadde eid tidligere.

 

Jeg synes eksempelvis at både tyske og franske produsenter av motorbåter har vært et friskt pust i produksjonskvaliteten av motorbåter.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder feil på nye båter, er disse oftest knyttet til utstyr levert av eksterne produsenter.

Eksempel på dette er elektriske komponenter, tekniske installasjoner, osv.

 

Importøren av Nimbus var i media for kort tid siden.

Her fremholdt han at å levere en 100% feilfri båt nærmest var en umulighet med tanke på

kompleksiteten og antallet installasjoner som er i en moderne bobåt.

Utfordringen er å ha et effektivt servicenett som på en hurtig og kvalitetsmessig måte

rettet opp feilene.

 

Kanskje dette bør være en bedre målestokk enn å telle småfeil ved levering?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg kommer innom Sætre mandag eller tirsdag Astor?

 

Lars H. :cheers:

 

Jeg har fridag på mandag, LARS: Denne dagen tilbringer jeg som oftest i havna.

 

Vi avpasser selvsagt fart etter forholdene alle - gjør vi ikke?

 

Selvsagt gjør vi det. Men som du sikkert vet så siktet jeg til NYE båteiere i denne båttypen og faremommentet rundt det.

Hvis du leser nøye hva jeg skriver, så kaster jeg ikke kritikk mot deg, men spørsmål hvorfor Bavaria leverer kun 1. stk. vinduspusser på en splitter ny båt. :wink:

Hei Astor

 

Enig i at det ikke er mye å engasjere seg i. Jeg har en Bavaria 35 Sport som jeg hentet i Horten forrige fredag, og jeg synes også det er utrolig kjipt med bare den en pusseren. Tror at dersom man vil ha en ......

 

Sees på fjorden :flag:

 

 

Godt svar! Noe slikt jeg ville fram til! :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har fridag på mandag, LARS: Denne dagen tilbringer jeg som oftest i havna.

Da har vi nærmest en avtale om å treffes, dersom jeg ikke skulle ombestemme meg imorgen. Må jo innom et sted med WLAN for å ha kontakt med forumet. Å koble opp vha. mobil og 3G er svært så kostbart. Sea you!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...