Jump to content

Bavaria med bare en vinduspusser?


Astor

Recommended Posts

Da har vi nærmest en avtale om å treffes, dersom jeg ikke skulle ombestemme meg imorgen. Må jo innom et sted med WLAN for å ha kontakt med forumet. Å koble opp vha. mobil og 3G er svært så kostbart. Sea you!

Lars H.

 

 

Lytter på 77-16 også når vi ligger til kai og er ombord. Blir litt til og fra med vi møtes sikkert.

Bedik har trådløs wlan fra sin marina-butikk.

 

:seeya:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Og joda - jeg kan leve med en hvisker. Det er nok også grunnen til at Bavaria leverer med en visker.

Jeg tror ikke Bavaria var veldig opptatt av hva du kan leve med - men av rasjonalitet - da de gjorde valget :wink:

 

Jeg er faktisk bekymret over at det bare er en visker på Bavariaene - jeg liker ikke raske båter på fjorden som ikke har sikt til sidene. At mange Bavariaer også har sotede vinduer som dramatisk reduserer sikten i mørke og regn bekymrer ikke bedre. Jeg løser det ved å holde litt ekstra avstand selv.

 

Viskerne som Windy setter på er noe dritt - men de funker og det er 3 av dem. Eneste motorbåter jeg har sett som har skikkelig dobbeltarmsviskere er Nimbus/Storebro og NordWest.

 

Andre sikkerhetsmessige saker som også bør løses er refleks i frontrutene fra hvite dashbord. Også det er en stor sikkerhetsrisiko. Jeg fikk bort siste rest av reflekser med et stykke kunstskinn som Windy skjærte til for meg i vinter. Utrolig deilig å ha releksfri utsikt ut av frontruta

Link to post
Share on other sites

Jeg har en visker på min båt (ikke Bavaria) og jeg klarer fint å kjøre i hard sjø hvor det spruter over hele båten og i regnevær. Det opplevde jeg da jeg var i Horten i helgen og skulle over til Moss. Om Bavaria'en kun har en visker hadde ikke det hindret meg i å kjøpe en og jeg er enig med flere uttalelser om at Bavaria må være en av de bedre kjøpene man kan gjøre. Nesten 4 m brede båter og en 35 Sport for 1910000 med det meste av utstyr.. Den 35 Sporten i Horten var gedigen og lekker!

Link to post
Share on other sites

Ikke noe rart til at den er så billig da :wink:

Du skal ikke se bort i fra at kjølen mangler også - en krone her og en krone der - blir fort penger av slikt vet du

 

Har utgaven uten kjøl, har lest den sitter så dårlig. :lol: . Men uansett hadde en kongetur idag, utaskjærs Strømstad-Hvaler. Så kun en båt til. Store bølger/bra vind, det er Bavaria vær. 10 tonn som flytter seg elegant i det våte element.

 

La merke til att de andre som tok indre lei, hadde 2/3 viskere. :cool::lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

La merke til att de andre som tok indre lei, hadde 2/3 viskere. :cool::lol:

Jeg trodde de med nok viskere satt her å klaget på Bavaria og ikke var på sjøen... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

På Bavarian vår, er det ingen viskere :cool: . Grattis med nybåten Ludde.

 

Takk og takk Baatsmann, gilde saker dette. Var nede i båten akkurat nå og hang opp noen kroker slik at vi slipper å legge morgenkåpene med Bavaria logo på gulvet :wink:

 

At mange Bavariaer også har sotede vinduer som dramatisk reduserer sikten i mørke og regn bekymrer ikke bedre.

 

Stemmer det Bitteliten. De første båtene ble levert med dette, og det er helt på trynet. :puke: Jeg tror bare det var de aller første som ble levert sent i 2004/ tidlig 2005 som hadde sotede ruter, og heldigvis har verftet kommet til fornuft, slik at rutene er klare. Enten det eller så sparte de noen kroner ved å droppe sotingen, uansett; klokt gjort.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde de med nok viskere satt her å klaget på Bavaria og ikke var på sjøen... :wink:

 

 

Nå ble dette en helt annen diskusjon enn hva jeg regnet med. Artig det og.

 

Hadde den ære å få tittet under dekk på din Bavaria, Sydvesten, mens du lå på Koster i påsken. Mye båt du har der. mange fine løsninger og ikke minst mye fint treverk. Så dette med viskerne dag. De vil du nok ikke savne særlig.

Ha en fin båtsommer du og. :wink:

 

Kommer akkurat fra båten, fuen og jeg. En kaffekopp i havna på denne kveldstiden gir rom for ideer om ting som kan forbedres og fornyes. Det er det som er artig med en 23 år gammel båt. Man kan se hvordan andre båter har gjort sine løsninger og dermed vidreføre dem til egen båt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Viskerne som Windy setter på er noe dritt - men de funker og det er 3 av dem. Eneste motorbåter jeg har sett som har skikkelig dobbeltarmsviskere er Nimbus/Storebro og NordWest.

 

Det finnes en til - Aquador 25 Wae :wink:

 

Ellers er jeg enige i at viskerne til Windy er dårlige. Har tatt det opp med fabrikken flere ganger. Og vindusspylerne.... Langt framskredet prostata :yesnod:

 

aquador_viskere.jpg

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Det er dessverre ikke bare Bavaria som har én visker. Også et vanlig fenomen på endel middelhavsbåter.

 

I fjor var jeg med en kompis og kikket på en 2 år gammel Atlantis 47 (Gobbi). Denne hadde også bare visker på førersiden. Mener det er helt feil sted og spare noen usle kroner. Spessielt på en båt med nypris på over 5 mill.

Denne båten ble ikke kjøpt av flere grunner, bl.a viskeren.

Var nesten litt overrasket over at det ikke er påbudt ifm. CE godkjenning....

 

Har opplevd at viskeren på passasjersiden streiket i rufsevær med mye sprut, og jeg følte meg like hemmet som jeg ville gjort i bil på slapseføre uten visker på pass. siden.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Poenget som Astor tar opp er helt greit og alle som har kjørt båt i regnvær skjønner godt hva han mener.

 

Jeg har en Bavaria 29 Sport med 1 visker. Helt enig i at dette er noe tull. Dette er forøvrig min tredje båt med 1 visker (første Bavaria).

 

- Ikke nok med at det kun er en visker, viskerflaten er alt for liten.

- Dessuten er glassvinduets utsiktsvinkel for liten. Man vil derfor uansett ha behov for å se ut gjennom plastikkvinduene for å orientere seg skikkelig. Dette er et faktum på de fleste sportscruisere. Jeg har venner med dyre båter som Fairline og Sunseeker, det er ikke noe bedre der.

- Det vil derfor ikke hjelpe noe særlig å installere en visker til. Og det er heller ikke mulig uten en eller annen merkelig Petter Smart løsning som vil innebære montering ute eller at motoren ligger rett innenfor vinduet.

 

Min løsning har derfor kort og godt vært å installere RADAR. Kjører med radar overlay på kartplotter med en gang det er dårlig sikt. Mener selv at dette er en optimal løsning. Lett å se andre båter, staker og land i mørke og regn! Og med overlay er det lett å lære seg å tolke signalene.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 3 vindusviskere jeg :cool::wink:

 

Noe feil er det jo med alle båter. Når det diskuteres Bavaria så snakke jeg men en eier av en BMB 35HT. Tror den heter det. Båt til et par millioner med elektrisk drevet tak. Han opplevde at tak mm lakk som en sil da båten var ny i fjor. Dårlig sluttkontroll må vel det kalles? De har fått fikset det nå, sa ham.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min løsning har derfor kort og godt vært å installere RADAR. Kjører med radar overlay på kartplotter med en gang det er dårlig sikt. Mener selv at dette er en optimal løsning. Lett å se andre båter, staker og land i mørke og regn! Og med overlay er det lett å lære seg å tolke signalene.

Ikke glem å se ut også da. Det er jo ikke alt som synes på radaren. ingen elektronikk tar fra oss ansvaret om å ha tilstrekkelig utkikk og tilpasse farten til forholdene

 

o jag har ingen....... :sad: er det drittväder så er det linser som gäller :yesnod: men jag har 360 grader fri sikt, det ni "teltgubber" :lol: ..........

Ja si det du Gunga. Møtte i går to støre svenskproduserte, norskeide seilbåter som begge kom for motor fra babord for meg. Begge hadde radar, begge hadde bomteltet oppe - og ingen overholdt vikeplikten. Jeg visste ikke at jeg var så liten at jeg var like vanskelig å se som en kajakk på vannet :rolleyes: Mulig at det dugget på brillene deres.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...