Jump to content

Toll &Tull, har de lov ?


Careka

Recommended Posts

Bare lurer; jeg er sjelden innom systembolaget. Er flaskene fra SB 1L eller 0,7? Er det kun taxfree som selger litersflasker?

 

Er ikke sprit på SB like dyrt som på polet, eller har jeg gått glipp av noe vesentelig?

 

Både Svensk og Norsk pol har vel litersflasker vist du ønsker det, de fleste varene er billigere i Sverige med noen unntak av f.eks svake likører på rundt 17%.

Redigert av Espen C (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Hei.

Skulle jeg en tur sydover langs Hvaler langs grensen mot Sverige, tror jeg nok det ville være lurt å ikke ha for mye sprit ombord.

Men sett at jeg skulle fra Son i Oslofjorden på ferie på Sørlandet. I løpet av vinteren hadde jeg kanskje vært flere Harryturer i Sverige og kjøpt kvoten, vært på polet hjemme og kjøpt den helt spesielle Whiskey'n de ikke hadde i Sverige pluss en kartong rødvin de heller ikke hadde i nabolandet og Cognacen jeg fikk til fødselsdagen (som jeg ikke aner hvor er kjøpt). Dette tar jeg med i båten på vei ut Oslofjorden mot Sørlandet. Og så kommer tollen ombord ved Færder for "rutinekontroll"! Med god samvittighet ville jeg selvfølgelig sluppet dem ombord, men hvordan ville dette utartet seg? Måtte jeg bevise at jeg kom fra Son og ikke Strømstad? Og kunne dette skjedd hjemme på Skjetten ved lillestrøm med huset fullt av sprit og vin i vinkjelleren? Kanskje en sur nabo ville "ta meg"? (og obs, dette er tenkte tilfeller, så mye drikkevarer har jeg aldri hverken hjemme eller i båten).

Lars H.

---------
Ja det begynner jo å bli endel båter som har vinkjeller ombord,
Må de nå vise kvittering på at varene er kjøpt i norge.
Lano2 har vel vinkjeller ombord kjenner jeg han rett :cool:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok ikke det hadde skadet situasjonenen ved Færder om du kunne sannsynliggjort hvordan du hadde fått denne "medisinen" om bord i skuta på lovlig måte.

 

Det er vel også rimelig klart at om en har en stor vinkjeller i heimen og ikke kan rediggjøre for hvordan man har fått den, så er det nok flere enn tollvesnet som ville fattet interesse, sikkert både politi og gjerne skattemyndigheter om den hadde stor verdi...

 

Så lenge man alt sitt på det tørre og kan rediggjøre for det på en troverdig måte er det ikke noen store problemer vil jeg tro..

 

Personlig så er jeg ikke så redd for det jeg kan rediggjøre for, det som bekymrer meg mere er det jeg ikke kan rediggjøre for på lovlig måte etter en tur til Strømstad..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

---------

Ja det begynner jo å bli endel båter som har vinkjeller ombord,

Må de nå vise kvittering på at varene er kjøpt i norge.

Har du kjøpt varene i Norge så er de gjerne merket med Arcus eller noe slikt, eller importørens merke... Dette er vel god nok sannsynliggjøring etter mitt syn..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva om jeg har hatt flere lovlige turer til sverige, så tar jeg med meg varene -som totalt overstiger norsk kvote- og reiser på ferie i Oslofjorden. Der blir jeg stoppet, og tollerne/politiet finner (la oss si) 10 eller 20 flasker vin som er kjøpt i Sverige.

 

Hvilken grad av mistanke, i mangel av bevis, er nok til å tømme innholdet på sjøen og bruke tid av min dyrebare ferie på politistasjonen?

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Dette kan da ikke være så vanskelig... har du hatt 20 lovlige turer og fyllt opp kvoten din, ja da tar du bare vare på kvitteringene fra alle de gangene... Da slipper du å tilbringe dyrebare feriedager hos politiet, fellesnevner: Dokumentasjon :yesnod:

 

Er det ting som du ikke like har like god dokumentasjon på, som kan være samlet opp gjennom årenese løp eller er handlet inn i Norge, ja da deklarer man enkelt og greit dette ut av Norge hos Tollvesnet før en forlater kongeriket.. Fungerer helt uten problemeler dette.. Fellesnevner: Dokumentasjon :yesnod:

 

Har man dokumentasjon eller på annen måte kan sannsynliggjøre at dette er ervervet på lovlig måte så slipper man store problemer.... Har man ikke det eller ikke ønsker å ha dokumenatsjon, ja da tar man konsekvensen av det.. Fellesnevner igjen: Dokumentasjon :yesnod:

 

Er i grunnen helt rett frem dette her... og ikke noe hokus pokus.... men ønsker man å kvelurere med Tollvesnet så er nok ikke det noe problem det heller, tror ikke de går av veien for en diskusjon...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Selv ble jeg stoppet et par ganger i fjor. Hjalp jo litt å ha kvitteringen fra siste kontroll :smiley: Og et par flasker hevdet vi var kjøpt i Norge. Helt greit. Virket som om tollerne syntes det var like bortkastet tid som oss. Klart de er ute etter storsmuglere, men en ussel seilbåt med moderat over-kvote mengde gir ikke stort i statskassen. Mener å huske at jeg måtte betale 70 kr. Tollerne var enige i at de kunne tatt mer ved Svinesund (bil-trafikk). Og tolleren innførte et nytt begrep. Reisebrennevin! Så det som var åpnet var reisebrennevin. Hyggeligt gjort. Men de fortalte at de i løpet av helgen hadde stoppet (sammen med politiet) rundt 150 båter. Kun 5 båter blåste alkoholfritt! Så det så de mere alvorlig på.

Link to post
Share on other sites

Dette kan da ikke være så vanskelig... har du hatt 20 lovlige turer og fyllt opp kvoten din, ja da tar du bare vare på kvitteringene fra alle de gangene... Da slipper du å tilbringe dyrebare feriedager hos politiet, fellesnevner: Dokumentasjon :yesnod:

 

Jo, jeg finner dette vanskelig: Å ta vare på alle kvitteringer fra småinnkjøp. Kanskje jeg i utgangspunktet ikke hadde tenkt å ha med varene i båten?

 

 

 

Er det ting som du ikke like har like god dokumentasjon på, som kan være samlet opp gjennom årenese løp eller er handlet inn i Norge, ja da deklarer man enkelt og greit dette ut av Norge hos Tollvesnet før en forlater kongeriket.. Fungerer helt uten problemeler dette.. Fellesnevner: Dokumentasjon :yesnod:

 

Her var det, så langt jeg forstår (ref. min post nr #19 eller var det #20) en generell kontroll av store båter i indre solofjord - altså ikke ved grensen norge/sverige.

 

Til og med jeg forstår at ferdsel ved grensa innebærer en risiko for å bli kontrollert, og at det derfor er fordel å ha papirene i orden...

 

:diving:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Reisebrennevin! Så det som var åpnet var reisebrennevin. Hyggeligt gjort. Men de fortalte at de i løpet av helgen hadde stoppet (sammen med politiet) rundt 150 båter. Kun 5 båter blåste alkoholfritt! Så det så de mere alvorlig på.

 

Det må være det man før kalte slappen/slappkista. Skulle være stengt under land. Tanta mi, som var sjømann, betalte 'ingenting' for røyken når de var i rom sjø. I havn måtte de betale nesten 20% for kartongen av det vi betaler i Norge. Hun gikk mellom Østen og USA.

 

Ellers så må vi nok holde oss til morgenpils ikke overstigende 2,8%. Tidlig morgen, ingen oppe, litt kjølig og sol som varmer. Og MORGENPILS, det er kremen av min ferie. Etter pils, rulle over rekka for morgenbadet. Jeg gleder meg helt hysterisk for de to/tre månedene i året det går an. Resten av året går med til å vente....

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og tolleren innførte et nytt begrep. Reisebrennevin! Så det som var åpnet var reisebrennevin. Hyggeligt gjort.

 

Reisebrennevin, var vel mest å forstå som hjelp for humør og helse. I marinene var det også en gammel lov fra 1800 eller før den tid som tillot å ta ombord en reisekone når en var langt fra hjemmet, det skulle vist være helsefremmende, og vil neppe komme inne under tollbestemmelser, da dette var lovhjemlet. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Tollmannskapet på tollbåten ved Drøbak trenger åpenbart opplæring åkunne borde en båt.

 

Flere ganger er Astor bordet. En gang da vi lå i 6 knop inn fjorden ved Drøbak sammen med en kompisbåt i samme fart. Tollbåten kommer i høy fart og kommer inn midtskips form oss. Tollbåtens hekkbølger treffet Astor , som den gang var en Elwaro 30. Vi ruller noe voldsomt og alt som kan flytte på seg av ting og tang blir slengt hulter til bulter. Seansen ender med at tollbåtens baug støter i vår båt midtskips. (Som tatt ut av filmen Deilig er fjorden)

 

Er dette en måte man skal møte en innhentende båt på? To yngre tollfunksjonæerer blir tydeligvis noe brydd. I våre 6 knop hadde vi ingen hensikter å frakjøre deres targa-båt. Resultatet blir at vi kommuniserer på VHF og jeg blir sur. Kona blir enda surere og tar en telefon til tollsjefen i Oslo og referer episoden.

 

Slikt skaper ikke tillit!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det å bli stoppet i Drøbaksundet av tollere er jo helt høl i hue. Et tenkt eksempel. Reiser av gåre på ferie. Plukker opp noen venner som ligger på hytta på Valer og reiser en ukestur i Sverige. Alle vil ha med seg kvota hjem og det er jo greit.

Slipper vennene av på Valer og for å være grei tar du med kvota deres videre for de det er enklere for dem og hente den hjemme.

Hva da?? når du blir stoppet :confused:

Link to post
Share on other sites

Ellers så må vi nok holde oss til morgenpils ikke overstigende 2,8%. Tidlig morgen, ingen oppe, litt kjølig og sol som varmer. Og MORGENPILS, det er kremen av min ferie. Etter pils, rulle over rekka for morgenbadet. Jeg gleder meg helt hysterisk for de to/tre månedene i året det går an. Resten av året går med til å vente....

 

Så enig så enig. Den stillheten som rår før alle andre er våkne er fantastisk. Morgensol. Morgenkaffe eller morgenpils, stillhet. morgenbad. Når vi ikke er i båten så er vi på hytta om sommerene( Skåtøy). Morgenbad er obligatorisk der også..

 

Mvh

Pjolter

Redigert av Pjolter (see edit history)

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

hulda og Pjolter!

Jeg er så enig så enig. Stillheten på morran er opium for kropp og sjel.

En morgentukkert, ny kokt kaffe, stillhet, noen måker som skvaldrer litt. En fiskebåt som tøffer forbi med dagens fangst. Kan det bli bedre. :sailing:

 

Forøvrig så har morgendukkert sesongen startet. 9 grader i vannet på Bolærne i helga. Kaldt, men det klarnet hodet og kropp etter en litt fuktig kveld.

 

Så til tråden. Dessverre så er det i alle yrker noen som er mer ærekjære enn andre. I tollvesenet så er min erfaring at det værste å komme ut for er nyuteksaminerte og blandt dem så er hunnkjønna værst.

Har aldri blitt stoppet i fritidsbåt. Men i jobb sammenheng så har jeg mye med tollere å gjøre. Stort sett så er de Norske noe av de bedre. I Europa så er Tyske og kanskje spesielt Hollanske ofte noen store R...høl.

 

PS. jeg driver slappkista ombord. har ikke alkohol men eller så er prisnivået på sigaretter ca. 12% av Norske priser. :flag:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tro at det finnes noen høyesterettsdommer i Norge som sier noe om "hvor langt tollere kan gå"?

 

Dersom tollere stopper meg ute på Oslofjorden og ber om dokumentasjon om at gifteringen er betalt, vil nok mange synes at dette kravet strider mot alminnelig rettsoppfatning.

 

Om tollerne ønsker dokumentasjon på at kikkerten min er kjøpt av meg selv og fortollet/ betalt moms - uten at jeg kan fremlegge kvittering på dette, vil jeg tro at vi kanskje ferdes i et grenseland.

 

Noen båter selges i dag med integrerte navigasjonssystemer ombord som kan komme opp i et 6-sifret beløp. Man får gjerne kvittering på kjøp av båten, men kanskje ikke på navigasjonsutstyret?

 

Hvordan ser tollerne på dette?

 

Jeg har undret litt på montering av generator ombord i båten:

 

Jeg var i utgangspunktet "engstelig" for fabrikk-montert generator på utenlandsk produsert båt - idet jeg ikke visste hvordan dette var håndtert moms-messig.

 

Jeg ettermonterte derfor egen generator hvor jeg har dokumentert betaling av moms.

 

Når det ellers gjelder utstyr ombord:

 

- det er vel liten tvil om at tollere her kan gå langt i å kreve dokumentasjon av at klær, mat mv virkelig er kjøpt - men det må vel fines n oen dommer som viser hva som er en alminnelig forståelse?

Link to post
Share on other sites

Jeg var i utgangspunktet "engstelig" for fabrikk-montert generator på utenlandsk produsert båt - idet jeg ikke visste hvordan dette var håndtert moms-messig.

 

Hvordan vet du at "resten" av båten er riktig håndtert momsmessig?

 

Du hadde vel ikke hatt noe mer å være redd for mht fabrikkmontert generator i båten.

 

Som vanlig forbruker har vi liten kontroll på hvordan firmaene behandler dette, utover kvitteringen/ fakturaen vi mottar.

 

Har du eksempler på tilsvarende kjøp som i ettertid har skapt problemer for kjøperen?

 

Ellers er det en prisverdig innstilling; å gjøre alt riktig mht jungelen av lover og regler...

Link to post
Share on other sites

Hvordan vet du at "resten" av båten er riktig håndtert momsmessig?

 

Det er jo dette jeg lurer på.

 

Antar at det må finnes noen høyesterettsdommer som er retningsgivende for hva vi må være forberedt på som ferdes mellom flere land i sommerferien og ellers.

 

Husker at jeg første gang ved utreise til Asia måtte gå gjennom omfattende tollklarieringer i Norge for å hindre å bli fortollet i innreiselandet og tilbake til Norge.

 

Dengang var svaret fra tollerne at desto mer jeg registreerte ved utreise, dess mndre problemer fikk jeg under veis

.

 

På spørsmål om hvor mange og av hvilket fabrikat trusene skulle registreres, fikk jeg svar om at dette ble vurdert ut fra "rimelig forbruk" av truser og ikke krevde detaljert registrering. Men dette var i 1986 på oppdrag i Filippinene.

 

Senere har jeg ikke hatt problem med kjøp av klær i utlandet, men ut fra noen av innleggene i denne tråden, må jeg kanskje være forberedt på det meste denne sommeren?

Link to post
Share on other sites

Det er jo dette jeg lurer på.

 

Jeg går ut fra at du kjøpte båten av forhandler i Norge. Og registrert i Skipsregisteret med de nødvendige dokumentkrav i den forbindelse?

 

Lurer du på om bilen er riktig mva-behandlet av importør/ forhandler?

Hvilke følger har det for oss forbrukere dersom de gjør feil? Jeg har aldri bekymret meg for problemstillingen. Ser likhet i problemstillingen bil/båt kjøpt av forhandler.

Apopos ble det feil behandling av en del US-biler registrert som lastebil. Importør var ansvarlig og måtte dekke ekstraavgiftene.

 

Men ville hatt dokumentasjonen tilgjengelige når overivrige tollansatte av ulike nasjonaliteter viser interesse. Du har vel blandete erfaringer med sådanne........

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har blandede erfaringer mked tollere, selv om jeg i noen sammenheng bistår dem faglig.

 

Sist sommer, 27. juni 2006, måtte jeg betale mer enn 1400 euro kontant til ivrige tollere i Kiel.

 

Når man har blitt utsatt for mer enn fem timer intens behandling fra 5 - 8 tollere, så blir man noe skeptisk på hva som kan skje i fremtiden.

 

Nå, omlag ett år etter, har halvparten av pengene kommet tilbake.

 

Men dengang truet tollerne med å borre seg gjennom dekket for å ta prøve av dieselen ombord - så dette er grunnen til at jeg etterlyser dommer på hva tollere kan og ikke kan gjøre.

 

Det er for sent å være forberedt på dette spørsmålet når tollerne entrer fritidsbåten.

 

Jeg tror man skal være noe forsiktig med å sammenligne biler og båter.

 

Det er ingen tvil om at biler er mye mer regulert rent avgidtsmessig enn båter.

Link to post
Share on other sites

Slipper vennene av på Valer og for å være grei tar du med kvota deres videre for de det er enklere for dem og hente den hjemme.

Hvis du har utfører et slikt stunt får du nok problemer ja. Det blir jo nesten som å bære bagasjen til en annen gjennom tollen.

 

En (blåøyd) jente jeg kjenner gjorde det en gang. Kom med fly fra Thailand og bar kofferten til den snille mannen på setet ved siden av seg gjennom tollen. "Han hadde jo så vondt stakkars". Det gikk bra, men det gikk lang tid før hun skjønte hva hun egentlig hadde gjort, og hvor flaks hun hadde hatt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...