Jump to content

Toll &Tull, har de lov ?


Careka

Recommended Posts

Når vi kom fra ferie i 2006, mellomlandet vi i en utehavn på H-øya. Der ble det fortalt at alle båtene som lå i havn der torsdag uken før ble undersøkt av tollvesenet, politi og havnevesenet. Det ble i samtalene spekulert i hva som var lov og hva som ikke var lov.

 

I stede for å spekulere ringte jeg for moro skyld å spurte tollvesenet.

Det er vel i utgangspunktet to mulige forhold.

1. Det som er om bord etter å ha vært en tur i utlandet.

2. Tur som er innenfor Norges grenser.

 

På 1. fikk jeg følgende svar:

Har man krysset grensen og kommer tilbake har man ikke lov til å ha med mer en kvoten som om man kommer med f.eks. fly fra utlandet. Det man har med seg ut og tilbake er med i kvoteberegningen. Det spiller ingen rolle om det er kjøpt på polet i Norge.

 

2.

Er man i Norge (uten å krysse grensen) og har lastet om bord i Norge har man selv plikt til å bevise at varene er anskaffet på lovlig vis med f.eks. kviteringer. Dette gjelder kun når man har mer en innførselskvoten.

 

De fortalte at de kunne kontrollere når som helst, men la litt pent til at de ser litt mellom fingrene. Da svarte jeg at det finnes alltid noen som ikke gjør det. Jeg kom i meget god dialog med en hyggelig å vennlig person som svarte bekreftende på det, og fortalte litt mer en jeg har lyst til å skrive i et åpent forum. ( Negativt i mine øyne og tilsynelatende i hans)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

I båten?

Neida Lasse, Donald-bladene er i boden men ikke så langt fra

en boks Seajet for båt. De grønne eskene er stappfulle av Donald!

 

donald.jpg

Lars H. :cheers:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser at noen har båter har blitt entret av tollere og følt at" det er noe med meg" som gjør at tollerne har fattet mistanke til noe.

 

Kan berolige alle med at tollerne ikke er noe å bekymre seg over i det hele tatt. Medmindre du har utført en gjerning som ikke er lovlig i henhold til Norsk Lov.

F.eks tatt med en kasse Whiskey for mye fra Sverige og over grensen til Norge.

 

Kan berolige alle med at jeg ikke har blitt entret av noen tollere, derimot har jeg selv entret ei toller i noen år. Helt ufarlig.

 

De gjør ikke stort annet enn å håndheve regler og lover som er vedtatt av lovgivende myndighet. I dette tilfellet Stortinget.

 

Det blir nærmest som på Rimi. Hvis du betaler for det du har kjøpt på butikken slipper du ut uten noen problemer. Hvis du derimot har tilegnet deg varer som du prøver å skjule og ikke har til hensikt å betale blir det straks verre. Du blir anmeldt og varene blir inndratt og du blir tiltalt og sannsynligvis blir du straffet for det.

 

Det skjønner alle.

 

Hvorfor er det vanskeligere å skjønne at det samme må gjelde hvis du har innført en avgiftspliktig vare til Norge uten å melde fra om det ved grensepassering.

 

Dessuten så har tollvesenet nærmest uinnskrenket mydighet når det gjelder kontroll av kjøretøy eller fartøy som befinner seg innenfor Norges grenser, eller gjerne tollsonen, spesielt hvis det forekommer mistanke om at varer blir forsøkt unndratt fortolling eller beskatning.

 

Forøvrig så kan jeg opplyse at det ikke medfører riktighet at noen er nødt til å ha kvittering for alt av fluidium som til enhver tid befinner seg ombord.

Rent flisespikkeri.

 

Nå ser jeg at de som tidligere meldte om pent eller stygt vær har begynt å melde om gamle og nyere Donald blader. Uten at jeg skjønner meningen med det.

 

Redigert:

Fikk en mail om at de som melder om gamle og nye Donald blader prøver å ødelegge en diskusjon som de selv ikke liker.

 

Det kan jeg ikke skjønne helt heller.

 

Redigert 2:

Fikk enda en mail om saken og nå mener avsenderen at de som melder om for mange gamle Donadblader sannsynligvis har drukket for meget

 

Og det kan nok stemme.

Redigert av Anton H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har selvføgelig helt rett i forbindelse lov rett og håndheving. Donnaldblader er for meg uten interesse.

 

Problemet er vel at lovene kan slå helt feil ut om det kommer en som er helt firkanta når man er i situasjon 2 som er beskrevet i innlegget mitt.

 

Jeg drikker svært lite, men det står alltid noe i båten som er for bruk til godt selskap. Liker å ha et sortiment i barskapet. Det betyr i praksis mer en kvoten. Siden jeg drikker lite står det der lenger en den tiden jeg f.eks. er i Sverige. Det betyr i praksis at jeg må passe på å fjerne flasker når jeg reiser dit. (Har aldrig kjøpt noe på Systembolaget) Regner med at det er strengere når grensen er passert. Dette er selvfølgelig i henhold til norsk lov, men for min del gjør loven det unødvendig komplisert og virker ikke i den hensikt den er tenkt.

 

NB! kvota ( Norsk lov ) er ikke en kasse, men en flaske+ litt vin per pers over 20.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Du får kanskje lese hva som ble skrevet da, Anton H. Donaldbladene gjelder skipspapirer som det ble påstått at man måtte vise ved politikontroll, og har ingenting med tollere å gjøre.

 

Hvilke skipspapirer skal man vise? Jeg har ingen skipspapirer.

 

Jeg tror ikke noen er i tvil om at det er forbudt å ha med mer enn kvote når man kommer fra et annet land (f.eks Sverige). For oss dødlige er det da helt naturlig at dette kontrolleres i nærheten av norsk grense. Det er ikke like naturlig at slike kontroller foregår ved Drøbak, som tross alt ikke ligger i nærheten av noen landegrense. Jeg antar at disse kontrollene gjøres fordi det er mer bekvemt for dem som skal kontrollere. Da slipper tollerne å reise dit de burde ha vært - i nærheten av grensa.

 

Nok om det ...

 

Det saken dreier seg om er varer man har ombord men som man ikke har tatt inn fra utlandet. I følge den artikkelen som startet denne tråden var en båteier blitt fratatt fludium han hadde i båten uten at han hadde vært utenfor landegrensene. Hvis dette medfører riktighet, så er det på tide at noen begynner å bruke hue.

 

I følge prin435 gjelder følgende:

 

Er man i Norge (uten å krysse grensen) og har lastet om bord i Norge har man selv plikt til å bevise at varene er anskaffet på lovlig vis med f.eks. kviteringer. Dette gjelder kun når man har mer en innførselskvoten.

 

Dersom dette medfører riktighet, så betyr det at man i følge norsk lov ikke har lov til å være i besittelse av mer vin eller brennvin en det som tilsvarer en "utenlandskvote" dersom man ikke kan vise kvitteringer for det man har med seg.

 

Så hvis jeg får en flaske cognac av tante Olga, og en flaske wiskey av onkel Teobald, og jeg bærer disse to flaskene i ryggsekken min, så gjør jeg noe ulovlig.

Link to post
Share on other sites

I stede for å spekulere ringte jeg for moro skyld å spurte tollvesenet.

 

2. Tur som er innenfor Norges grenser.

2. Er man i Norge (uten å krysse grensen) og har lastet om bord i Norge har man selv plikt til å bevise at varene er anskaffet på lovlig vis med f.eks. kviteringer. Dette gjelder kun når man har mer en innførselskvoten.

 

De fortalte at de kunne kontrollere når som helst, men la litt pent til at de ser litt mellom fingrene.

Dette var en ryddig og grei avklaring på diskusjonen etter mitt syn på saken. Takker for en fin avklaring om hvordan dette er.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Signaturen "Anton H" skriver litt om dette, kan jeg tolke det slik at du selv er toller/politi eller har jobbet med slikt? Da mener jeg vi fåt tillegg dine uttalelser en viss tyngde. Du skriver bl.a.

 

"Dessuten så har tollvesenet nærmest uinnskrenket mydighet når det gjelder kontroll av kjøretøy eller fartøy som befinner seg innenfor Norges grenser, eller gjerne tollsonen, spesielt hvis det forekommer mistanke om at varer blir forsøkt unndratt fortolling eller beskatning."

 

Da vil jeg gjerne spørre, har tollvesenet lov å borde en båt og forlange å få inspisere den innvendig og utvendig, uten annen grunn enn at de tar en stikkprøve? - Altså ikke noen spesiell grunn til mistanke om at båten har vært utenlands. Jeg hadde nok aldri nektet tollen å inspisere båten min, men jeg mener alle bør forholde seg til det samme settet med regler og derfor mener jeg det er av interesse å få klarlagt dette. Kan man rett og slett si: "Desverre, du har ingen grunn til å mistenke at denne båten har vært utenlands, og jeg ser derfor ingen grunn til å la deg inspisere båten?

 

Kan tollvesenet, slik som situasjonen er i dag kreve noen form for dokumentasjon av båtfører/båteier - gitt at båten er mindre enn 15 meter.

 

Du skriver videre:

"Forøvrig så kan jeg opplyse at det ikke medfører riktighet at noen er nødt til å ha kvittering for alt av fluidium som til enhver tid befinner seg ombord.

Rent flisespikkeri."

Dersom jeg da er ute og seiler på sørlandskysten og har 2-3 flasker brennevin og noen liter vin ombord skulle bli stoppet og konfrontert med dette, er det da jeg som har bevisbyrden for å bevise at dette er "lovlig"? Dersom man ikke har kvitteringer er det vel vanskelig å bevise noe som helst..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

[/b][/i][/color]

Dersom jeg da er ute og seiler på sørlandskysten og har 2-3 flasker brennevin og noen liter vin ombord skulle bli stoppet og konfrontert med dette, er det da jeg som har bevisbyrden for å bevise at dette er "lovlig"? Dersom man ikke har kvitteringer er det vel vanskelig å bevise noe som helst..

 

I følge telefonsamtalen jeg hadde med tollvesenet i fjor er bevisbyrden din i henhold til loven, men som jeg skrev, sa de at praksis er at de ser mellom fingrene å bruker skjønn. Det er sikkert riktig i de aller fleste tilfellene, men det finnes helt sikkert petimetere. Jeg har ingen erfaring med Tollere, men antar at det er samme blanding som i Politiet med en betydelig % andel av petimetere. De har jeg opplevd. Skal man følger man alle regler i Norge til punkt å prikke blir livet lite preget av utagerende adferd. Jeg ønsker meg en om bord for å se hvordan de gjør dette.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

2.

Er man i Norge (uten å krysse grensen) og har lastet om bord i Norge har man selv plikt til å bevise at varene er anskaffet på lovlig vis med f.eks. kviteringer. Dette gjelder kun når man har mer en innførselskvoten.

 

Her har det stort sett vært fokusert på brennevin og vin.

 

Tør minne om at innføringskvoten av øl til kongeriket er 2 ltr pr person over 18 år

Så har du handlet en 6 pack med 05 ltr bokser på Rimi. så ikke kast kviteringen, vent til du har drukket opp 2.

Selvfølgelig flisespikkeri, men sånn forstår jeg lovens bokstav.

Pleier vanligvis å handle en kasse øl i av gangen, men får kanskje begynne med daglig supplering.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Beklager så mye at jeg nevnte mine Donald blader (og til og med hadde med et bilde). Det var absolutt ikke for å ødelegge en diskusjon som jeg selv ikke skulle like. Det skal ikke gjenta seg. Diskusjonen er interessant den. Når det gjelder skipspapirer (som Donaldbladene refererte til), regner jeg med at registreringskortet fra Redningsselskapets register med nummer på båten og mitt navn skulle være greit? Jeg har også det gamle gule kortet med det gamle reg.nummeret (og regnummer fra forrige eier) utstedt av politiet liggende ombord.

 

Mye sprit har vi aldri ombord, men det er gjerne et par flasker, Whiskey for meg, og Vodka for fruen. Men jeg kunne da ikke i min villeste fantasi tenke på å legge igjen "fruen sin flaske" i bilen om jeg skulle en tur utpå Oslofjorden alene? For fremtiden kan jeg selvfølgelig sørge for å ha med kvittering (jeg skal ikke være vanskelig for å være vanskelig). Men jeg vil ikke unnlate å ta med en flaske jeg har fått i gave (med ukjent innkjøpssted) i fremtiden heller. "Es gibt ja Grenzen" som tyskerne sier. Skulle en overivrig tjenestemann lage bråk om en slik flaske langt inne i fjorden, får han/hun heller gjøre det. Smil og vær glad, det er vår og snart sommer også!

Lars H. donald3.gif

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så har du handlet en 6 pack med 05 ltr bokser på Rimi. så ikke kast kviteringen, vent til du har drukket opp 2.

Selvfølgelig flisespikkeri, men sånn forstår jeg lovens bokstav.

Pleier vanligvis å handle en kasse øl i av gangen, men får kanskje begynne med daglig supplering.

Nå forstår heldigvis ikke jeg lovens bokstav slik, handler man inn sinn drikke i Norge så er det ikke noen problemer siden det på six packen som kjøpes i Norge tydelig er merket at den er tappet i Norge, samt at det er pantemerket på denne. Dette rekker for å ovebevise tollerne, men neppe for å oveveise de som ønsker å kverluere om dette videre. Det samme gjelder også fir vin, der er det merket med importør til Kongeriket.... Så det at kvitteringen er et must for lovlige varer kjøpt inn i Norge er bare tull og tøys.. Det handler om at man skal kunne sannsynliggjøre at varen er kjøpt i Norge, og det kan man på gjøre på flere måter... selv om de som ikke vil forstå innser dette...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå ser jeg at de som tidligere meldte om pent eller stygt vær har begynt å melde om gamle og nyere Donald blader. Uten at jeg skjønner meningen med det.

 

Redigert:

Fikk en mail om at de som melder om gamle og nye Donald blader prøver å ødelegge en diskusjon som de selv ikke liker.

 

Redigert 2:

Fikk enda en mail om saken og nå mener avsenderen at de som melder om for mange gamle Donadblader sannsynligvis har drukket for meget

 

Og det kan nok stemme.

 

 

Av alle skrullete påstander :nono: ...håper dette er en slags form for humor.

...At du får mail fra forumet beror antagelig på innstillinger i kontrollpanelet ditt, ikke på at en eller annen hemmelig agent :cool: synes det er fornuftig å rapportere til deg. :lol: :lol: :lol:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Det handler om at man skal kunne sannsynliggjøre at varen er kjøpt i Norge, og det kan man på gjøre på flere måter.

Dette blir for enkelt. Ombord har jeg en salig blanding av drikke. Noe er kjøpt på Vinmonopolet, og noe er kjøpt i utlandet. Selv om jeg bare har handlet lovlig kvote hver gang, kan jo resultatet være at antall liter som er kjøpt taxfritt er større enn en enkelt kvote. Det hjelper ikke at jeg kan sannsynliggjøre at noen av flaskene er kjøpt i Norge, så lenge resten overstiger lovlig kvote. Forøvrig står det ikke noe merke på brennvinsflaskene som viser at de er kjøpt i Norge.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hvis man har kjøpt taxfree så har man vel som oftest etterlatt seg noen "spor" i form av billetter med fly eller båt og sånn sett skulle det vel være enkelt å sannsynliggjøre at man har rent mel i posen? Sånn som diskusjonen har dreid så virker dette mere og mere som et ganske søkt problem, eller kanskje i realiteten et "ikke-problem"?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Oppgaven med å bevise at jeg seilte til Shetland for 4 år siden, og at vi har hytte i Sverige, og ofte tar med kvota hjem i bilen er herved overlatt til deg! Det kan sikkert bevises, men enkelt er det ikke.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

min tanke om å ta vare på kvitteringer for flere turer og ha masse sprit og vin ombord holder kansje ikke mål, jeg vil tro at hvis vi tar vare på masse kvitteringer over flere turer og i virkeligheten tømmer lasten hjemme også deretter fyller på i båten i sverige med ny fludium og har "kvitteringer" og "lovelige" varer ......nei den tror jeg ikke går...... ??!!

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle like å se en slik sak komme for retten. Jeg tenker altså på beslag av alkohol fra båt i indre Oslofjord, og påfølgende bøtelegging.

 

Så vidt jeg vet, påviler det myndighetene å bevise at noe ulovlig har funnet sted, og det tror jeg de skal slite med, om man ikke har vært lenger enn til Drøbak.

 

Fortsatt er det vel slik i dette landet, at man ikke kan bli dømt uten bevis, eller særdeles klare indisier.

 

Det er vel bare i den suspekte nye rasismeloven at det er omvendt bevisbyrde, altså at man må bevise at man er uskyldig.

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Det er vel bare i den suspekte nye rasismeloven at det er omvendt bevisbyrde, altså at man må bevise at man er uskyldig.

Samt tolloven og skatteloven...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er viktig at diskusjonen ikke utelukkende dreier seg om drikkevarer.

 

Disse kan tømmes ut og erstattes, og representerer vanligvis ikke noen vesentlig økonomisk ressurs.

 

Jeg har hørt - men ikke fått det verifisert - at det også har blitt stilt spørsmål om teknisk utstyr ombord.

 

For min egen del er det meste av elektronisk utstyr enten registrert hos båtprodusent, eller i datasystemet til Seatronic.

 

Dette innebærer at dersom tollerne ønsker å vite hvor jeg har kjøpt kikkert, radar, kartplotter, og andre kostbare artikler ombord, så kan dette dokumenteres ved databaseinformasjon.

 

Jeg vil nok anbefale at de som hyppig krysser grensene Norge - Sverige - Danmark om å scanne kvitteringer og ha disse tilgjengelig på en database ombord eller på land.

 

Med mobilt kontor har jeg tilgang på de aller fleste scannede kvitteringer nærmest uansett hvor jeg er i Europa.

 

Dette "sikrer" at jeg ikke kommer opp i tilsvarende vanskeligheter som i forrige sesong med de tyske tolerne i Kiel.

 

Dersom man bruker litt tid er det enkelt å lage et system for scanning av kvitteringer til en landbasert database.

 

Ellers må vi antagelig være foreredt på at myndighetene (toll/kystvakt/politi) iverksetter et "stunt" på vårparten, før fellesferien, og like før fellesferien slutter.

 

Vær ellers forberedt på at bdet er en del kontroller i Smøgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...