Jump to content

Toll &Tull, har de lov ?


Careka

Recommended Posts

Dette kan da ikke være så vanskelig... har du hatt 20 lovlige turer og fyllt opp kvoten din, ja da tar du bare vare på kvitteringene fra alle de gangene... Da slipper du å tilbringe dyrebare feriedager hos politiet, fellesnevner: Dokumentasjon :yesnod:

Nå synes jeg du høres ut som en skikkelig byråkrat. Dokumentasjon og dokumentasjon.

 

Her synes jeg du forenkler virkeligheten en god del. Mener du i fullt allvor at man skal ta med kvitteringer til enhver tid?

Jeg reiser en god del og har alltid med meg kvote hjem. Noe får jeg, noe kjøper jeg og mange steder i verden får man ikke kvittering. Skal man da etterhvert lage seg et spritkartotek og føre kjøps og innførselsdato, når man åpnet flasken og når man kaster den, slik at man ikke utnytter muligheten for at samme kvittering bringes med til flere flasker.

 

Inntil det motsatte er bevist vil jeg fortsette å tro på at tollvesenet må bevise at jeg har gjort noe ulovlig før de fjerner noe som helst.

Link to post
Share on other sites

Hele Norge innenfor territorialgrensen inkl. Svalbard, Jan Maien osv er norsk tollområde. I prinsippet kan du bli stoppet hvor som helst for tollkontroll. Det er derfor tollerne med loven i hånd kan drive å gjøre livet surt for båtfanter på søndagstur innenfor Drøbak. Hvordan de skal kunne dokumentere at du har smuglet inn ankerdrammen er imidlertid for meg en gåte.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Skyldig til det motsatte er bevist ?

 

Har hørt noen mumle i svarte øyeblikk at Norge er en av verdens aller siste kommunist stater.

 

Jeg tror nok ikke, med sans, samling og tro på virkeligheten, at man får nevneverdige problemer ved et tilfeldig "besøk" i normale norske farvann. Grensetrakter kan jeg jo forstå vil være litt mere interessant for tollere. På den annen side, så skal jo ikke dette gå unødvendig ut over Haldensere eller det flotte nabolaget rundt Grense Jakobselv heller.

 

Greit nok med statlige inspeksjoner, men man får håpe at "inspektøren" har sunn fornuft og beina på jorda.

 

Jeg har ikke lyst til å bo i et land, der jeg må kunne fremvise legitimasjon, fødselsattest, pass eller kvittering på at klokka er mi eller at gifteringen er gitt til meg av min kone, til to betjenter stående i High-Noon posisjon, klare til å legge meg i bakken om jeg nekter !

 

Noen som sa konspirasjonsteorier ? Uff nei, får holde godt på trua til at øvrigheta stort sett har vett i skolten.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Her synes jeg du forenkler virkeligheten en god del. Mener du i fullt allvor at man skal ta med kvitteringer til enhver tid?

Skal man da etterhvert lage seg et spritkartotek og føre kjøps og innførselsdato, når man åpnet flasken og når man kaster den, slik at man ikke utnytter muligheten for at samme kvittering bringes med til flere flasker.

Det er nok ikke nødvendig med noe kartotek eller noe annet vil jeg tro... mend ferdes man i grensenære områder så kan rekker det at kan sannsnyliggjøre at man ikke har vært i utlandet og handlet. En god ting er jo at man kontakter tollvesnet før man seiler i slike ormråder og gjør oppmerkeosm på hva man ombord med seg ut av landet...

 

Skal man være sikkret å ikke havne i problemer så er dette lettere om man kan dokumentere at det man har er ervervet på lovlig måte... men selvsagt er dette helt frivillig.... og om man havner i problemer etterpå så har man vel ikke andre enn seg selv å takke etter min enkel mening.

 

Jeg er ikke noen jurist, men mener at Tollvesnet benytter/kan benytte seg av noe som kalles omvendt bevisbyrde i slike saker... som muligens finnes i straffeloven § 34a tror jeg da.. Dette betyr at vel noe slikt som at vi må bevise at det som er ombord er anskaffet på lovlig vis i slike saker... Antar at Worse snart kommer med en rettende kommentar her...

 

Min kommentar til det med dokumentasjon var kun hvis en ikke ønsket å tilbringe dyrebar ferietid hos Tollvesnet eller politiet... og ikke noe annet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En god ting er jo at man kontakter tollvesnet før man seiler i slike ormråder og gjør oppmerkeosm på hva man ombord med seg ut av landet...

 

Nå gjaldt vel ikke dette i utgangspuktet noen som skulle til - eller hadde vært i utlandet - sydvesten. Det var en vanlig tur innved Drøbak eller noe sånt.

Mener du at man også skal ringe og fortelle tollvesenet at man har tenkt seg en tur fra f.eks Larvik til Oslo med båt i helgen og dessverre har med seg en treliters kartong med rødvin, samt en uåpnet flaske med rom til ankerdrammen?

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener du at man også skal ringe og fortelle tollvesenet at man har tenkt seg en tur fra f.eks Larvik til Oslo med båt i helgen og dessverre har med seg en treliters kartong med rødvin, samt en uåpnet flaske med rom til ankerdrammen?

 

mvh tuffff

Det har jeg vel aldri skrevet heller så vidt jeg kan erindre.. men siden en kan sannsynliggjøre at en har seilt fra f.eks Larvik til Oslo så er det ikke noe problem vil jeg tro og at den drikken man har ombord er ervervet på lovlig vis.

 

Dessuten så kan en ikke ringe Tollvesnet om en skal utenfor kongeriket en tur med varer en ønsker å ta med seg tilbake, en må personlig møte opp på et tollsted og få papirere stemplet. "Only paper with a stamp is valid" er min erfaring med Tollvesnet i Norge og utlandet...

 

Jeg skjønner at dette være litt difust for enkelte, og at man da gjerne innskrenker seilingsområdet slik at man kan fortsette diskusjonen på et annet grunnlag, men etter hva jeg kan se i denne tråden så har da båter vært både i kongeriket og utlandet i gitte situasjoner som er fremsatt...

 

Så for ordens skyld for de som ikke har fått meg seg hva jeg har skrevet...

 

Det som omhandler papirer som stemples ved utreise for senere tilbakeføring gjelder når man forlater norges grenser med intensjom å komme tilbake med samme varen.

Det som gjelder med å kunne sannsynligge at det man har ombord er skaffet til veie på lovlig vis gjelder forøvrig både innenriks og utenriks etter mitt syn. Det er forøvrig intet krav, men vil kunne hjelpe de som er bekymret for å tilbringe unødvdig ferietid hos myndigheter.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mener du at man også skal ringe og fortelle tollvesenet at man har tenkt seg en tur fra f.eks Larvik til Oslo med båt i helgen og dessverre har med seg en treliters kartong med rødvin, samt en uåpnet flaske med rom til ankerdrammen?

 

mvh tuffff

 

Er dere to ombord, så er det innenfor kvoten.... :cheers:

 

Ifjor er det som noen sier her, at Tollvesenets båt kruset rundt i Drøbaksund, og spesiellt på Søndager. De sjekket nesten alle småbåter.

 

Faxen :cryin:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Ifjor er det som noen sier her, at Tollvesenets båt kruset rundt i Drøbaksund, og spesiellt på Søndager. De sjekket nesten alle småbåter.

Faxen :cryin:

 

Nettopp. Og det var det som var spørsmålstillingen her - ikke eventuelle turer til utlandet, men det har visst noen tungt for.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener du at man også skal ringe og fortelle tollvesenet at man har tenkt seg en tur fra f.eks Larvik til Oslo med båt i helgen og dessverre har med seg en treliters kartong med rødvin, samt en uåpnet flaske med rom til ankerdrammen?

 

Høres fornuftig ut å gjøre det, om mange nok gjør det blir tollvesenet drittlei..

Link to post
Share on other sites

Jeg er usikker på stasjonering av tollbåten i Oslofjorden, men fikk opplyst i dag at politiet starter med patruljering av Oslofjorden i Folloregionen fra neste uke og dette vil normalt omfatte strekningen Drøbak - Son.

 

Har forstått at det vil bli koordinerte aktiviteter også i sommer med tollvesen, politi og kystvakten.

 

det har vært fokusert endel i denne tråden på alkohol, men vi bør være forberdt på at det er mange forhold som vil bli kontrolert som:

 

- fart

 

- promillekontroll (her er visstnok n oen resultater nedslående)

 

- antall redningsvester i forhold til personer ombord

 

- skipspapirer ( jeg kommer til å spørre om hvilket de ønsker, har etterhvert en god del ombord)

 

- alkohol medbrakt fra utlandet

 

og sikkert andre forhold, kanskje anhengig av dagsform

 

 

Jeg ble overrasket da jeg sist sommer registrerte at et vennepar med 20 år gammel snekke ble avkrevd skipspapirer ved Larkollen.

 

Jeg vet ikke hvor vanlig det er at båtførere av snekker kjører omkring med nødvendige skipspapirer?

Link to post
Share on other sites

Jeg ble overrasket da jeg sist sommer registrerte at et vennepar med 20 år gammel snekke ble avkrevd skipspapirer ved Larkollen.

 

I og med at det ikke er registreringsplikt på slike båter i Norge, lurer jeg på hva de kan kreve av skipspapirer?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

I og med at det ikke er registreringsplikt på slike båter i Norge, lurer jeg på hva de kan kreve av skipspapirer?

Jeg er ikke så sikker på at tollerne i det store utland er så opptatt av hva som er de norske kravene når en ankommer en utenlansk havn, jeg har mere tro på at de forholder seg til de krav som gjelder sitt eget land av en eller annen grunn... Det er vel omtrent som de norske tollerne vil jeg tro..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Larkollen, er vel så langt jeg kan erindre ikke det store utland. :lol:

 

Og skipspapirer på en gammel snekke tror jeg ikke mange seiler rundt med. Skulle bare mangle! :smash:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg deler vikers kommentarer både når det gjelder Larkollen og skipspapirer i en moden snekke.

 

Faktum est at våre båtvenner ble avkrevd skipspapirer utenfor Larkollen i august 2006.

 

Spørsmålet er da hva myndighetene mener med skipspapirer.

 

For min egen del er jeg nå så utstyrt med dokumentasjon ombord og vel også har så pass bra innsikt i disse, at en vanlig politimann eller toller skal få noe vansker med å svare på endel av mine spørsmål.

 

Men er de "sure" - så er de "sure".

 

Makta rår.

Link to post
Share on other sites

tj,

 

det er dette som er mitt poeng:

 

Jeg har ikke funnet noen generell veiledning når det gjelder eldre fritidsbåter i Norge,

 

som spesifiserer hva som mens med skipspapirer.

 

Kanskje du i tillegg til motorhåndboka også må vise at det er betalt HK-avgift for motoren? Ikke vet jeg.

Link to post
Share on other sites

Jeg samler på pokcet-ene, men stoppet på nr 300. Nå prøver jeg å tette hullene.

Ellers er jo Asterix, Lucky Luke, Sprint og Viggo kurante album.

 

...Til topic; det kan jo være at Politi/Toll har hatt noen båter under oppsikt, og tilfeldigvis kontrollerer dem når forholdene ligger til rette?

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...