Jump to content

MorMajor bordet av kystvakten


ter-av

Recommended Posts

- Vi vil ombord, sa to karer fra Kystvakten og fra Tollvesenet. Kunne vi annet enn å ønske dem velkommen ombord...?

 

Når man leser om kontroller hvor tollere tar "flæskesteg" og ei flaske portvin fra pensjonister på danskebåten, har jeg etterhvert fått samme innstilling til tollere som hunder har til lyktestolper.

Fa

Link to post
Share on other sites

Det fortjente jeg virkelig. Det er jo jeg som holder liv i dette forumet. :lol:

 

var det ikke en Skipper som en gang sa :

den som opphøyer seg selv, skal selv fornedres. (hva nå det kan bety) :nono:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Kjempe forslag om å bruke K 77 til å si at gummibåtane suser rundt her , hjelper kansje lite men morro hadde det vært . Som alle andre på BP jeg kjenner så står altid vhf på K 77.

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke at det er noe å hisse seg opp for, er det sannsynlig at du kommer fra et annet land så er det vel deres oppgave å sjekke dette. Tollere og kystvakt har da full rett til dette. Kanskje de er på jakt etter noe spesielt, tror neppe det er så ille med den ene flaska for mye. Men her går det nok narkotika, og andre ting i store monn. Er det ikke bare bra at noen prøver å redusere denne trafikken da :confused:

 

Det går båter som vi betaler avgift på her hjemme, som kjøpes over en lav sko i Sverige uten moms og HK avgift. Jaggu på tide at de skjelver litt i buksa.

Link to post
Share on other sites

Om en blir plutselig bordet på uakseptabel måte av slike krabater så kan en selvsagt bruke K16 til å lekse dem opp litt, eller be tollbåten/kystvakten komme på en annen kanal.... for en behørlig lekse i godt sjømannskap

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Seilte regatta i går, mellom 3 MTB'er. De kjørte vel over 30 knop helt inn til 5 knops skiltet i elvemunningen. :cryin: Kan ikke slike fartøy gå senere enn 30 knop ? :confused:

 

De kan nok gå noe seinere ( men de e no en og annen landkrabbe ombord som vil til land).

Men hvis de har begge maskinene koblet inn, kan de ikke gå saktere enn 13 knop!! ( og en maskin bruker de sjeldent)

og de gidder som regel ikke drive å koble inn og ut hele tiden, anna enn når de skal til kai ( heldigvis... Det e ett helvte ombord når de gjør det... bare rykking hele tiden...)

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest alle innleggen på denne tråden lurer jeg på en ting.

 

Vi er vel ikke kommet dit her i landet at vi uansett er pliktig til å legitimere hvem vi er? Vi kan vel ferdes på fjellet, i skogen, i byen, i båt, hvor som helst hvor menigmann kan ferdes, uten å få bot eller straffereaksjon om vi ikke kan legitimere oss på stedet?

 

Når vi ikke har plikt til å legitimere oss, da blir det vel noe meningsløst å kreve at vi kan dokumentere der og da, et sted på sjøen, i norsk farvann, at vi eier båten?

Redigert av Teodor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det handler ikke om å legitimere seg eller der og da ha dokumentasjon på båten, men det handel om å kunne sannsynligjøre hvem du er og at er den rettmessige eier... om en oppgir nummer og navn så kan politiet sjekke dette om mot folkeregitser at dette stemmer.. Dette er vanligvis god nok dokumentasjon... For båten så kan f.eks opplysning om forsikrinsgselsp være en mulighet om båten ikke er registrert..

 

Personlig så tror jeg ikke dette vil medføre noen store problemer med mindre man ønsker at det skal være det :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Ikke bare det; på toppen av alt får de fri bolig, 30.000 i måneden og ubegrenset med advokathjelp for å få bli her. Forstå det den som vil ... snart får de vel fri båt også? For å bli ordentlig "integrert"

Var det opp til meg ble de ikke stoppet, men høflig vist og forklart kursen lengst mulig bort herfra!


gale er at dette stemmer bra...

Tror Skipper Worse er min neste statsminister kandidat. Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjempe forslag om å bruke K 77 til å si at gummibåtane suser rundt her , hjelper kansje lite men morro hadde det vært . Som alle andre på BP jeg kjenner så står altid vhf på K 77. Tine III

 

Det hadde jo vært morro å få flere kommentarer til dette forslaget. Jeg kan ikke se at det skader noe om medlemmer på BP opplyser at "Gummibåter suser omkring ved (tolkontrollsted)". Det ber vel ikke bra å oppfordrfe til å bruke kanal 16, men kanal 77 burde vel gå bra - eller hva?

Link to post
Share on other sites

Deler selvfølgelig forslaget til Lasse. Det er vel ikke ulovlig å meddele til båtkollegaer at det er tollkontroll? Jeg hører alltid på kanal 77 og 16. Hva hindrer at opplysningen kan gis på kanal 16. Kanal 16 brukes svært mye i Oslofjorden hvor fritidsbåter kaller hverandre opp og deretter går over til annen kanal. Jeg har ikke registrert at myndighetene har uttalt at kanal 16 misbrukes?

Link to post
Share on other sites

Det blir mye synsing og morro i dene tråden, så jeg sendte følgende spørsmål på mail til toll og avgiftsdirektoratet:

"Hei.

Hvis jeg er på seiltur til Strømstad og kjøper mer enn tollfri kvote, hvor skal jeg da fortolle varene? Har seilbåt og går nødig opp i glomma til Fredrikstad for å fortolle der. Passere også ofte grensen på tider som ekspedisjonen er stengt. Kan jeg ta med varene helt hjem, og oppsøke tollsted i Oslo i åpningstiden etter turen eller må jeg bli i båten til kontoret åpner for så å kjøre direkte til tollekspedisjonen? Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Har merket meg at det er mye kontroller for tiden og vil nødig gjøre moe galt.

 

Vennlig hilsen"

 

Jeg fikk i dag følgende svar:

"Hei!

Ved eventuell kontroll på sjøen, må du straks angi varene til fortolling.

I tilfeller hvor du ikke blir kontrollert, møter du opp hos Tollvesenet på hjemstedet (for eksempel Oslo) så snart som mulig etter ankomst.

 

Du må ikke losse varer fra båten før varene er tollbehandlet.

 

Vennlig hilsen

 

Infosenteret, Tollregion Øst-Norge"

 

Så er det avklart!

 

:flag:

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...