Geir Kallevik Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Skjønner ikke helt hvorfor du har slike holdninger når det gjelder forsvaret.. Nå er det vel slik at kystvakten assisterer Tollvesenet og at det er Tollvesenet som forestår en ransaking. Forsvaret er et verktøy til og utføre denne kontroll. Ser derfor ikke helt forskjell på og slippe Tollvesenets inspektør ombord, men du vil hive den vernepliktige assistenten på sjøen.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Skjønner ikke helt hvorfor du har slike holdninger når det gjelder forsvaret.. Kanskje fordi noen tror at forsvaret er til for å forsvare landet? At deres oppgaver nå også er å plage uskyldige familier på båttur i oslofjorden er nytt for de fleste. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 (redigert) Nå kjenner ikke jeg dagens KV, men da jeg var der ett års tid en gang på begynnelsen av 90 tallet var vi vel ikke så veldig godt likt av fiskere med urent mel i posen, russiske spiontrålere eller smuglere. Men folk flest var ganske fornøyd med oss når vi fjernet garn fra propellene, sydde sprekte lepper, plukket opp folk fra sjøen når båtene deres sank, slepte de til 4 mils grensa ved motorhavari der redningssklyta tok over slepet inn til land, fraktet sprit og mat til Svalbard før isen m.m. KV har også en begrenset politimyndihget og tollmyndighet Synes vel generelt at man skal ha ganske stor respekt for det de gjør, og at de gjør jobben sin på en profesjonell måte. At de har sin stil må man respektere - de er mynighetsutøvere. Dvs at de skal være profesjonelle og myndige. Akkruat som politiet. Redigert 22.Mai.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Skjønner ikke helt hvorfor du har slike holdninger når det gjelder forsvaret.. Ikke tillegg meg meninger jeg ikke har og ikke har hevdet. Jeg har bare vært i litt for mange land med militære veisperringer for hver femte kilometer. Og slik vil jeg ikke ha det her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Kallevik Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Ikke tillegg meg meninger jeg ikke har og ikke har hevdet. Vel, du klarer godt å hevde dine holdninger, når din påstand er at du ville hive en vernepliktig på sjøen..Om ikke denne ytringen er negativt ladet, ja da vet ikke jeg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Falk Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Og slik vil jeg ikke ha det her. Hva tror du skjer den dagen offentlige tjenestemenn kastes på sjøen ? (jeg tror ikke du hadde gjort det, men dog...) Tror du det plutselig hadde blitt slutt på bruken av Forsvaret under bording, eller hadde det muligens blitt til det verre ? Man kommer langt med vennlighet, og det hjelper ikke å angripe det svakeste leddet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Vel, du klarer godt å hevde dine holdninger, når din påstand er at du ville hive en vernepliktig på sjøen..Om ikke denne ytringen er negativt ladet, ja da vet ikke jeg Hvis du må ha det inn med teskje. Jeg er STERKT for et troverdig forsvar. Og jeg er STERKT imot at det brukes mot egne borgere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 (redigert) Kystvakten Kystvakten er statens viktigste myndighetshåndhever på havet og utfører sitt virke i hele Norges ansvarsområde. Kystvakten er en del av Sjøforsvaret. Kystvakten er primær myndighetsutøver i norske jurisdiksjonsområder innenfor fiskerikontroll, og samarbeider nært med fiskerimyndighetene for å sikre best mulig ressurskontroll. Videre har også Kystvakten lovfestede oppgaver innen suverenitetshevdelse, tolloppsyn, miljøoppsyn, redningsaksjoner, anløpskontroll samt en rekke andre oppgaver som er nærmere definert i Kystvaktloven. For å kunne utføre disse oppgavene på en effektiv måte har Kystvakten politimyndighet med hjemmel i Kystvaktloven. dette er hentet fra mil.no Så det prinsippielle Mulligan mener er feil er at skipene er grå og at det er vernepliktige ombord. Vi har alle våre prinsipper - jeg synes det er helt greit at KV brukes som dette - mulig jeg er preget av ett år ombord på et av skipene. Mener man dette er feil bør man angripe lovgiver - ikke KV som utfører oppgavene de er pålagt Redigert 22.Mai.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjorngb Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Skulle gjerne sett Mulligan i skarp konkuranse med KV etter å ha hivd en av dem på sjøen :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 (redigert) Det er ingen tvil om at kystvakten har lov til borde båter for f.eks å foreta tollkontroll. Som innlegget til Bitteliten viser har de politimydighet på sjøen. Slike oppgaver fortaes imidlertid normalt ikke av vernepliktige såvidt meg bekjent. Jeg har selv vært fiskeriinspektør på Nordkapp klasse KV for mange år siden. Vi hadde politimydighet og det var kun befal som hadde slik oppgaver. Når det er sagt, mener jeg likevel at det er uheldig at Kystvakten regelmessig nå fungerer som ivrige tollere på grensen mellom Norge og Sverige. Tollkontroll er kun en av mange oppgaver som kystvakten har. Den bør utføres da den virkelig trengs, og ikke som regulær kontrollør av lystbåtflåten på vei mellom Sverige og Norge. Til det har de nok av andre oppgaver som bør prioriteres (f.eks tyvfiske som det er mye av). Redigert 22.Mai.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Poenget, OLPI er jo det at de ikke holder seg ved grensen. Hadde de ennå gjort det så ... De opererer langt unna grensen, og det kan sammenlignes med om tollvesenet hadde kontroller f.eks på Geilo Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjorngb Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Eller Gardermoen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Hvorfor sammenligner du oslofjorden med Gardemoen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjorngb Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 (redigert) Sammenligner Gardermoen med Geilo - fordi det er langt fra grensen. Sammenligner med Oslofjorden fordi det er før folk har fått satt foten på norsk jord. Redigert 22.Mai.2007 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Så man er ikk på norsk jord i Oslofjorden? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjorngb Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 (redigert) Kun hvis du er på bunn :-) Du er vel på norsk grunn før en går gjennom tollen på OSL og? Redigert: Poenget er vel hvis KV følger deg fra svensk farvann, men ikke stopper deg før Oslofjorden, så er vel det greit? Redigert 22.Mai.2007 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Selvfølgelig, men det gjør de ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjorngb Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Det vet jeg ingenting om, jeg er bare en enkel gutt fra provinsene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Det er ingen kriminell handling å lempe ut ubudne gjester.Det som er skremmende er at man bruker militære mannskaper til kontroll av sivile. Slikt skjer i diktaturer. Prøv! Kan garantere at du lærer noe nytt. Har hatt tilsvarende myndighet som disse "inspektørene" under tjeneste i forsvaret, og takk for at jeg aldri møtte noe i nærheten av slike kriminelle holdninger. Norge et diktatur? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tempest Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Sikkert noko eg ikkje forstår her, men: Er det ikkje bare å kaste kvitteringene på det man har kjøpt for så å påstå du kun har vært på Tjøme elns...? Er vel ikkje ulovlig å ha sprit/vin/tobakk i båten som man kan ha kjøpt på fleire flyreiser utenlands tidligere? Så lenge de stopper deg så langt oppe som i Drøbaksundet ser eg for meg det blir vanskelig for de å bevise at du har vært i Sverige/Danmark? Sitér dette innlegget Seiltur.no/Tempest Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 og pilsen i Nätamő er heller ikke så mye billigere at det lønner seg, men kjøttet kan man jo fortsatt spare noen kroner på da... Men Vodkaen over hos han Putin er vel rimelig fortsatt... Jada, men nå er jo spriten så pass rimelig i Finland at man kjøper ikke noe lugubre greier fra Russerne. Nätamő er jo i tillegg fast takst for å fylle drivstoff på dieselpurkene mine... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Dersom jeg ble stoppet i Oslofjorden, og jeg ikke hadde vært i utlandet, ville jeg nektet dem å komme ombord. Å forsøke seg på å stoppe noen med makt, er selvfølgelig bare tull og antagelig ikke bokstavlig ment. Jeg vill opplyst om de gikk ombord uten min tillatelse. Har disse maktmenneskene noen plikt til å oppgi navn? I såfall ville jeg notert navnene på dem som tok seg ombord mot min vilje. Fotoapparatet ville bli flittig brukt, men de kan vel sikkert nekte meg å ta bilder ombord i min egen båt også Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Dersom jeg ble stoppet i Oslofjorden, og jeg ikke hadde vært i utlandet, ville jeg nektet dem å komme ombord. Det er sikkert bare tull, kan ikke ta det bokstavelig. Eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Sikkert noko eg ikkje forstår her, men: Er det ikkje bare å kaste kvitteringene på det man har kjøpt for så å påstå du kun har vært på Tjøme elns...? Er vel ikkje ulovlig å ha sprit/vin/tobakk i båten som man kan ha kjøpt på fleire flyreiser utenlands tidligere? Så lenge de stopper deg så langt oppe som i Drøbaksundet ser eg for meg det blir vanskelig for de å bevise at du har vært i Sverige/Danmark? Der er jeg enig. Hvordan i huleste kan de bevise hvor man har kjøpt "Superbrugsen" pilsene ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjorngb Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Den beste løsningen er vel å få dem til å komme og inspisere båten før du forlater landet.... Blir sikkert mye å gjøre for dem da, men det setter de sikkert bare pris på Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.