Jump to content

Batteritester


Espen C

Recommended Posts

Denne gir deg kun et hum om hvordan det står til med batteriene. Om du måler spenningen med et multimeter så kan du sammenligne det med det ustlaget du får på det fastmonterte panelet. Om vilespenningen er 12,7 V på batteriet med multimeter så kan du lese av testeren og notere deg hvor måleren står.

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært fint med et bedre nærbilde av batteritesteren.

 

For meg ser det ut som at testeren måler spenningen på batteriet i form av volt.

 

Videre ser det ut som at den venstre delen av måleskalaen er merket rød og høyre del merket grønn.

 

Dette skal i så fall vise om spenningen er gunstig (grønn) eller svak (rød).

 

Jeg klarer ikke å se hvor testeren skiller mellom rød og grønn spenning.

 

I tillegg synes det å være en bryter som kan skille mellom to batteribanker.

 

Et bedre nærbilde, eller opplysninger om produsent og type kan hjelpe oss mer til å gi svar.

 

Jeg oppfatter at denne måleren ikke er noe annet enn et vanlig voltmeter som måler spenningen på bateriene.

 

Den viser ikke forbrukt strøm (dvs amperetimeteller).

 

Jeg anbefaler alltid å koble til en amperetimeteller til det elektriske forbrukssystemet ombord.

Link to post
Share on other sites

Amperetimetellere har ofte flere funksjoner.

 

De brukbare benytter en shunt (en kjent motstand) som kobles mellom forbruksbatterienes minus pol og hovedledningen til forbrukssiden.

 

Det finnes flere typer.

 

Jeg har brukt to utgaver produsert av Odelco (bl.a. Batt-Meter 2)

 

Batt-Meter 2

Viser forbruk, strøm til/fra batteriet, batterispenning, viser gjenstående utladingstid ved aktuelt forbruk, viser batteristatus med 5 segmenter øverst i displayet..

Leveres med shunt.

500A Kun kr: 2 980

 

og en produsert av NASA (NASA Battery monitor BM-1)

 

Viser forbrukte Amperetimer,

viser strømmen til og fra batteriet,

viser batterispenningen,

viser gjenstående utladningstid ved aktuelt forbruk,

viser batteriets ladningsstatus grafisk.

For batteribanker på inntil 650Ah.

Mål: 110x110mm

 

Leveres med 100A shunt.

Kun kr: 1 690.-

 

Begge opplysningene er kopiert fra Seatronic i Moss.

 

Jeg anbefaler gjerne Seatronic som leverandør - det er aldri problem å få reparert defekte instrumenter/deler hos dem.

 

I nåværende båt bruker jeg BM-1 hvor jeg har forbruksbank på 4 x 160 Ah batterier.

 

BM-1 har store tall og det er lett å se på avstand om det er lading eller utlading av batteriene.

Link to post
Share on other sites

Nei,

 

shunten kobles i serie,

 

dvs at all strøm som går via batteriene må passere shunten før de går videre til forbrukssiden.

 

Jeg har målt nøyaktigheten på disse batterimålerne flere ganger, og de er svært presise.

 

Når du slår på en lanterne, kjøleskap, VHF eller annet, får du med en gang en presis verdi på Ampere, samt akkumulert Ah.

 

Når motoren går ser du hvor mye batteriet lades samt ladespenning.

 

Etter mitt skjønn er amperetimeteller like viktig som drivstoffmåler ombord.

Link to post
Share on other sites

Nei,

 

shunten kobles i serie på minus-siden, hvor minuskabelen føres videre til minus på alle forbrukerne.

 

To ledninger, en festes til den ene siden av shunten og den andre til den andre siden måler spenningsfallet over shunten, og det er dette spenningsfallet amperetimetelleren/amperemeteret kalkulerer.

 

Jeg fant ikke noen tegning i øyeblikket, men det følger svært gode instruksjoner med både til NASA instrumentet og de fra Odelco.

Link to post
Share on other sites

På forbrukssiden bruker jeg 100 A shunt.

 

Jeg har ingen store strømbrukere på denne kretsen (dvs. verken baugpropell eller vinsjer).

 

I praksis hos meg er 100 A shunt mer enn nok.

 

Når det gjelder spørsmål om billigere amperetimeteller med shunt (som er en nødvendighet om bord pga relativt mye forbruk og lading) har jeg sjekket litt men ikke kommet over noe hittil.

 

Vi har tidligere hatt fellesinnkjøp av voltmeter her på BP og det er mulig at et fellesinnkjøp av amperetimeteller kunne gi brukbar pris.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Vurderer også å innvestere i en skikkelig måler for batteri status.

 

Display messig likte jeg BM-1 best, men har en 140A dynamo så den blir vel litt i snaueste laget.

 

Noen som kjenner til noe liknende BM-1 men med større kapasitet enn 100A?

 

Hvor stor margin bør en ha på shunten med 140A dynamo?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Matservolt BTM III nettopp innstallert og tatt i bruk i helgen... er under utprøving for tiden... Ser grei ut sålangt og sikkert en fin kjekt å ha duppedings ombord... Denne har en 500A shunt om jeg ikke husker helt feil... sikkert rimelig overkill for mitt bruk... men det var nå den fulgte med..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare erfaring med 2 amperetimetellere fra Odelco og Nasas BM-1. Begge fra Odelco hadde 500 A shunt, mens Nasa visstnok bare er kalibrert for 100 A shunt. Jeg vet ikke om jeg hadde tatt sjansen på en 100 A shunt på din store dynamo. Selv om vi nå har generator ombord, er fremdeles amperetimetelleren et viktig instrument. Når vi ligger i ro gir den et meget pålitelig bilde av strømforbruket ombord. Funksjonsmessig virker Odelco Batt-meter 2 og BM-1 ganske likt.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er helt enig med Roald. Tidligere så jeg ikke behov for ampèrtimeteller. Nå har jeg det og og ville ikke vært det foruten. Et "must ". Det er meget betryggende å hele tiden vite hvor mye av batterikapasiteten du har brukt og hvor mye du har igjen til disposisjon. Men husk på en viktig ting ::: 100Ah vil ikke si det samme som at du har 100Ah til disposisjon. Der er blitt meg fortalt at 50% forbruk er maks av hva du bør ta ut av et batteri. Det er mange faktorer som reduserer effekten. Dette er omtalt flere steder i BP. Dette er det mange som kan mye mer enn meg om her på BP. Spør du,får du svar.....

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme instrument som Sydvesten og lano2, nemlig Mastervolt BTM-III.

Det stemmer at det er 500A shunt til BTM-III ja.

 

Dette er rett og slett knallbra, og har mye god statistikk lagret, men det er også et par små softwarebugs i min, sannsynligvis er det få som har dette.

 

Kan dere andre som har samme instrument sjekke softwareversjon, og gi meg svar på hvilken dere har? jeg har versjon 1,01, og får 28V som høyeste på bank1, noe høyt på et 12v-system..

 

Softwareversjon finner man ved å hold SELECT, trykke gjentatte ganger på SELECT til man kommer til Settings, trykke SET, og så velge med SELECT helt til man får opp Software ver.

 

Staubo er også satt på saken, og de har hittil vært meget flinke hver gang jeg har hatt behov for å kontakte de, Mastervoltproduktene funker veldig bra!

 

Jeg har Leoch-batterier, Mastervolt-lader, og BTM-III, alt kjøpt fra Staubo.

 

BTM-III koster forøvrig 4875,- veiledende for 12-24V versjonen, og 6413,- for 48V-versjonen.

 

Dette er veiledende hos Staubo, og er på ingen måte å regne som faste priser, man får ofte gode rabatter der, meget gode.

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fins det ikke noen enklere og billigere utgaver av amperetimetellere å få kjøpt en disse som er nevnt her :confused:

Bruk ikke penger på dette her, legg heller pengene i gode batterier, lader og dynamo så slipper du å bekymre deg for utlada batterier.

Helt sikkert kjekt og ha, men dette står laaaaaaaangt nede på lista... :smiley:

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post
Share on other sites

Bruk ikke penger på dette her, legg heller pengene i gode batterier, lader og dynamo så slipper du å bekymre deg for utlada batterier.

Helt sikkert kjekt og ha, men dette står laaaaaaaangt nede på lista... :smiley:

 

Klart, for motorbåtmenneskene er det av mindre relevans enn for seilerne, det er det ingen tvil om.

 

Men for meg som gjerne seiler er det veldig fint å vite hvor mye strøm jeg har tilgjengelig underveis, og om jeg bør starte opp for å lade litt innimellom..

Link to post
Share on other sites

Klart, for motorbåtmenneskene er det av mindre relevans enn for seilerne, det er det ingen tvil om.

 

Men for meg som gjerne seiler er det veldig fint å vite hvor mye strøm jeg har tilgjengelig underveis, og om jeg bør starte opp for å lade litt innimellom..

 

:yesnod::yesnod::yesnod:

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...