Jump to content

Batteritester


Espen C

Recommended Posts

En batteribank på 1200 Ah og en dynamo på 300 ampere.

Dynamo på 300 A, det var heftig.

Hvordan gikk det forresten med samarbeidet med Yanmar som dere annonserte med på hjemmesiden deres ?

Var det snakk om ekstra dynamo på ekstra brakett på motorene.

Eller var det snakk om forbedringer på eksisterende orginalt ladeopplegg ?

 

Jeg sliter selv med Yanmar 6LY2 440 med orginal 80A Hitachi dynamo.

Denne dynamoen går alldeles på høygir og den enkle 1/2" reimen har problemer med å dra lasten, med reimstøv og stadig ettersramming av reim som resultat.

Mindre Yanmar motorer f.eks 4LH har ingen problemer med å dra 80 A dynamoen grunnet mye mindre reimhjul på veiv.

6LY2 har dobbelt så stort reimhjul og utveksling og følgelig drar dynamoen med mye hørere effekt og last allerede på lavere turtall.

 

 

Link to post
Share on other sites

Så langt jeg har forstått de siste innleggene slutter jeg meg helt til vurderingen fra Mix.

Det er gangske uvanlig at de fritidsbåteiere jeg er i kontakt med har dynamoer som overskrider en kapasitet på 100 A. Hitachi dynamoene som Yanmar benytter på sine vanligste motorer for fritidsbåter er på 80 A.

Kunne være greit om noen opplyser om dynamostørrelsen til eksempelvis VP D6 motorene.

Det er nok sjelden at fritidsbåter har batterikapasitet på forbrukssiden som overstiger 1000 A. Dersom de forbruker 50% av kapasiteten er det maksimalt 500 A som skal lades opp. Det vil normalt ikke være begrensninger med en shunt på 500 A - i alle fall ikke i de årene jeg har benyttet slik shunt.

Link to post
Share on other sites

Dynamo på 300 A, det var heftig.

Hvordan gikk det forresten med samarbeidet med Yanmar som dere annonserte med på hjemmesiden deres ?

Var det snakk om ekstra dynamo på ekstra brakett på motorene.

Eller var det snakk om forbedringer på eksisterende orginalt ladeopplegg ?

 

Jeg sliter selv med Yanmar 6LY2 440 med orginal 80A Hitachi dynamo.

Denne dynamoen går alldeles på høygir og den enkle 1/2" reimen har problemer med å dra lasten, med reimstøv og stadig ettersramming av reim som resultat.

Mindre Yanmar motorer f.eks 4LH har ingen problemer med å dra 80 A dynamoen grunnet mye mindre reimhjul på veiv.

6LY2 har dobbelt så stort reimhjul og utveksling og følgelig drar dynamoen med mye hørere effekt og last allerede på lavere turtall.

 

Yanmar sliter med at etterlødingen som må til for å tilfredsstille avgasskravet trekker mye strøm, og i perioden før dynamoen blir varm lader den for fullt og sliter reimer og tapper ned startbatteriet. Er det en slik motor du har? 4LH har vel ikke ettergløding så vidt jeg husker, og derfor ikke problemet så stort kanskje.

Prisene hos båtbyggerne er vel så presset at det er vanskelig å få en løsning som passer de økonomiske rammene. Jeg gjør ikke noe uten en konkret bestilling, og der stopper vel saken. Jeg ville ha to dynamoer som samkjøres med en dual alternator controller. Kostbart og effektivt.

 

Når det gjelder størrelsene på dynamoene vokser disse av flere årsaker. I seilebåt på ofte på grunn av et ønske om nedkorting av ladetid og i motorbåt på grunn av økt utstyrsmengde og invertere. Tvilling installasjoner kommer fort opp i 150 - 300 ampere selv uten nye dynamoer. Vi samkjører dem bare.

Eks. saktegående Grand banks. 2 x 100 ampere effektiv ladning 180 ampere.

Eks. seilbåt. Volvo penta D2-55 og D2-75. 150 ampere erstatningsdynamo

100 ampere dynamo i det markedet jeg arbeider i, er ikke særlig stort.

Problemet er ofte reimhjulene, men det finnes jo mekaniske verksteder som ordner dette.

Link to post
Share on other sites

D6 leveres normalt med dynamo på 115A. Kan visnok fåes med en på 145 A(?) også. Jeg har førstnevnte. Skal kjøpe et batteriovervåkings-instrument. Tror det blir Nasa. Tviler sterkt på om jeg noen gang kommer i nærheten av 100A fra dynamo og til forbruksbatterier. (startbatteriet skal ha sitt, + strøm til både motorelektronik og andre forbrukere).

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

4LH har vel ikke ettergløding så vidt jeg husker,

Joda, 4LH har de samme 2 varme elementene som 6LY og 6LY2 har.

Nye 6LY3 har 4 elementer, og har nok problemet du referer til.

Men som sagt så er utvekslingen dobbelt så stor på reimhjulet på 6LY kontra 4LH, noe som fører til større last på lavere rpm.

Har dere noen ferdige løsninger for disse motorene ? Reimhjul, brakketter osv. ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har beregnet anlegget og laget noen skisser til en motor, men så virket plutselig ikke interessen så stor. Jeg ville ikke lage systemet hvis jeg ikke kunne lage det slik at effekten i begge dynamoene kunne benyttes til å lade forbruksbatteriene etter at glødingen var ferdig. Kanskje det ble for dyrt eller de fant en annen løsning? Nå holder jeg på å bygge om testbenken for å kjøre tvin installasjons tester automatisert inklusiv reservekapasitetstesting av batteribanker, og derfor ligger testavdelingen litt brakk til over nyttår.

Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å finne noen bedre reimer, for en 1/2 toms reim pleier å klare en 80 ampere dynamo uten problemer. Prøv Gates. Har du lite anlegg på reimen eller for liten klaring i bunnen av kilsporet? Blir momentet på reimhjulet for stort fordi hjulet på dynamoen er for lite i forhold til dynamoens rotordiameter? Er reimhjulet på dynamoen noe tynt blikkskrammel med en fals i bunnen av anlegget til reimen eller et ordentlig støpt reimhjul?

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En batteribank på 1200 Ah og en dynamo på 300 ampere. De siste 20 prosentene før batteriene er fulladet dreier seg om fra ca 100 ampere og nedover hvis regulatoren er justert riktig.

2 volt rørceller.

Hei igjen.

Når man bruker enkle 2V-celler med stor kapasitet er ladehastigheten prinsipiell bedre, det stemmer.

Det er jo "gaffeltruck"-prinsipet der man heller ikke bruker annet.

Bare at man da stortsett ikke går ut i fra 100% lading, men rask mellomlading.

 

Men jeg henger fortsatt på 100A etter 80%.

Egentlig ville jo ikke jeg bore lengre, men når noe begynner å surre rund i hodet mitt mens jeg ser på TV

da er det dags.

Altså noen spørsmål til.

 

Jeg måtte jo snakke med Exide-mannen min i Tyskland om det, fordi jeg mangler erfaring med enkeltstående celler.

Ang. testen dere ha kjørt snakker du vel ikke om disse Gelceller som dere tilbyr på websidene deres?

Hvis jeg skjønnter "fortfort"-fordragen hans riktig, så skulle maks. ladestrømmen ikke overstige 10A effektivt per 100Ah i så fall,

og dette utladet.

 

Dette er tillatt, noen ganger, men skulle både helst og gjennomsnittlig holdes på en verdi som er lavere pga. oppvarming.

Som er jo kjent problem for alle Gelbatterier at det ikke er bra.

Så ville man altså havne på maks 120A tillatt ladestrøm ved 1200Ah kapasitet på tømt batteri.

 

Nå sa han også at det i så fall ville være viktig å redusere tilført strømmen tydelig,

når disse batterier kommer til kompensasjonsladingen, som ligger ved senest 85% avhengig måte utladingen fra før.

Da snakter han om en verdi av absolut maksimalt 5A per 100Ah og bedre mye mindre, som også tilsvarer bruk av vanlige Gelbatterier igjen.

Glemmer vi da "mye mindre" så havner vi på maks. 60A ved 12V-blokk,

som gjelder som skadelig grense hvis man ikke ønsker å spille på levetiden av batteriene.

 

Så forutsatt at dette stemmer alt:

Hvorfor regulerer dere dynamoene deres så langt opp, bare for å teste grensen eller regulær?

W-regulatorer (lading med en dynamo) klarer det ikke uten å lade med kraftig opphøyt spenning,

hvilken ladekarakteristikk bruker dere mht. at ladesluttspenningen ikke skal overstige 14,4V på Gel?

Og, fordi man vet jo aldri om det finnes noe som er bedre: Hvilken type regulator bruker dere?

 

Håper at jeg ikke maser for mye, men du skjønner sikkert at det er interessant for meg.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skjønnter "fortfort"-fordragen hans riktig, så skulle maks. ladestrømmen ikke overstige 10A effektivt per 100Ah i så fall,

og dette utladet.

Da har jeg sjekkt akkurat det en gang til fordi det hørtes litt usansynlig ut for meg.

Dette her må vel redigeres fordi slike celler skal lades med noe mellom 10 og maksimalt 50A per 100Ah

hvis cellene er utladet.

I hvert fall kan dette leses på en datablad jeg har.

 

Så venter vi på Ole Petter som jobber med disse celler.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det finnes mange typer eller serier rørcelle og andre traksjonsbatterier. Noen av dem kan ha et lademottak på 50 % av kapasiteten. I ”starved electrolyte” batterier kan sluttfasen bety mye for batteriets levetid, for det er ofte her man får en ”thermal runaway” (Tilført energi blir til varme, og man får en stigende temperaturutvikling som til slutt kommer ut av kontroll)

En temperaturkompensert ladning med en tilpasset ladekilde og en reguleringsteknikk med field control elimineres slike farer. (Batteriene styrer også mye av ladeforløpet både på godt og vondt)

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er flere ganger referert til ditt (Ole Petter) sitt firma og websider. Jeg har kanskje ikke fulgt helt med i timen, men hvilket firma og hvilke websider er det det henvises til? :confused:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skal kjøpe et batteriovervåkings-instrument. Tror det blir Nasa.

Ikke for å blande meg, men kikk heller på PMP1 fra Sterling.

Du får 4 stk Ampermeter, 4 stk. Voltmeter + Ampertimeteller i dette instrumentet.

Kan ikke skjønne annet enn at PMP1 gir absolutt mest for pengene.

 

Lars H: Sjekk Electromarine.no

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Har inte i datalj läst alla inläggen ovan så det är möjligt att jag skriver något som redan diskuterats, men jag har i alla fall några erfarenheter i detta sammanhang.

 

Jag har en Princess 40 som vi gärna använder som 'sommarstuga'. Vi tycker om att vara i båten och på havet och därför kör vi gärna långsamt om vi inte /för ovanlighetens skull/ har bråttom. Vi vill gärna ha ljust och varmt omkring oss och vi - och inte minst en tonåring ombord - vill gärna ha Internet kontinuerligt (= två 'hemmadatorer'). Allt detta betyder strömförbrukning, och då har mitt koncept varit att 'producera' istället för att snåla. Vi har nominellt ungefär 930 Ah servicebatterier ombord förutom 350 Ah till start och 'tuffa' förbrukare som thrusters och ankarspel. Ett normaldygn i naturhamn kan det mycket väl handla om 300 Ah i förbrukning.

 

Som strömproducenter (förutom Onan 6,6 kW elverk som körs i nödfall) har jag standard Volvo 60A generatorer på motorerna plus en Mastervolt 130A generator som jag monterade förra sommaren. Den senare fungerar liksom Mastervolt inverters och en Mastervolt MICC monitor jag har ombord alldeles suveränt och har gjort underverk när det gäller energibalansen. Två kilremmar och växlad så att den varvar tillåtna 8000 rpm när motorn gör maximala 2800 så ger den över 100 A när motorn går på tomgång! Och den sägs tåla 125 grader!

 

Jag planerar att under kommande vinter installera ytterligare en likadan Mastervolt 130 A generator på den andra motorn så att jag kan få min 2 kW inverter att ge både värme ljus och komfort ombord plus rikligt med laddning till batterierna under motorgång.

 

Hade tidigare en Nimbus där jag installerade en 1200W Mastervolt inverter, och jag var mycker nöjd även med den. Den knotada överhuvud taget aldrig hur mycket jag än lastade på med dammsugare, hårtorkar och annat. Och som det stod i bruksanvisningen det behövs inga överbelastningsskydd, dom är inbyggda!

Link to post
Share on other sites

Har inte i datalj läst alla inläggen ovan så det är möjligt att jag skriver något som redan diskuterats, men jag har i alla fall några erfarenheter i detta sammanhang.

 

Jag har en Princess 40 som vi gärna använder som 'sommarstuga'. Vi tycker om att vara i båten och på havet och därför kör vi gärna långsamt om vi inte /för ovanlighetens skull/ har bråttom. Vi vill gärna ha ljust och varmt omkring oss och vi - och inte minst en tonåring ombord - vill gärna ha Internet kontinuerligt (= två 'hemmadatorer'). Allt detta betyder strömförbrukning, och då har mitt koncept varit att 'producera' istället för att snåla. Vi har nominellt ungefär 930 Ah servicebatterier ombord förutom 350 Ah till start och 'tuffa' förbrukare som thrusters och ankarspel. Ett normaldygn i naturhamn kan det mycket väl handla om 300 Ah i förbrukning.

 

Som strömproducenter (förutom Onan 6,6 kW elverk som körs i nödfall) har jag standard Volvo 60A generatorer på motorerna plus en Mastervolt 130A generator som jag monterade förra sommaren. Den senare fungerar liksom Mastervolt inverters och en Mastervolt MICC monitor jag har ombord alldeles suveränt och har gjort underverk när det gäller energibalansen. Två kilremmar och växlad så att den varvar tillåtna 8000 rpm när motorn gör maximala 2800 så ger den över 100 A när motorn går på tomgång! Och den sägs tåla 125 grader!

 

Jag planerar att under kommande vinter installera ytterligare en likadan Mastervolt 130 A generator på den andra motorn så att jag kan få min 2 kW inverter att ge både värme ljus och komfort ombord plus rikligt med laddning till batterierna under motorgång.

 

Hade tidigare en Nimbus där jag installerade en 1200W Mastervolt inverter, och jag var mycker nöjd även med den. Den knotada överhuvud taget aldrig hur mycket jag än lastade på med dammsugare, hårtorkar och annat. Och som det stod i bruksanvisningen det behövs inga överbelastningsskydd, dom är inbyggda!

 

Generatoren du har fra Mastervolt er en medium frame med relativt stor rotordiameter. Denne konstruksjonen gir ganske mye ladestrøm i forhold til omdreining fordi periferihastigheten på magnetfeltet er stor. I tillegg så har denne dynamoen god kjøling av dioder og statorvikling.

Dette er en dynamo som leverer mye strøm selv om rotorviklingen har relativt stor motstand. (En ideell konstruksjon for en dynamo til ditt bruk).

I og med at rotorspolen trekker relativt lite strøm, kan du styre to dynamoer med feltet fra en regulator. Man legger da opp en styring som slår av og på feltet til hver dynamo i takt med om den ene eller andre motoren går.

Man kan altså koble begge dynamoene sammen og lade inn på en bank og styre det hele med en med en regulator. Fordelen med å bruke en regulator foran to regulatorer er at man får mer strøm ut av dynamoene.

Hvis du ser på hvor mye strøm du får ut av de originale dynamoene til sammen, så leverer disse til sammen i underkant av 50 %.

Med en regulator vil du få ut 80-90 % av summen til begge dynamoene. 230 ampere kanskje.

Hvis du har en kraftig lader i tillegg bør du tenke litt på hvordan du justerer setpunktet til regulatoren. Det kan være at det oppstår en konflikt hvis du kjører begge motorene og AC generator samtidig. Det kommer litt an på hvor fort spenningen kommer opp på batteriene under ladning med flere kraftige strømkilder samtidig. Lar seg som regel justere enkelt hvis du er klar over problemet og kjenner komponentene.

Link to post
Share on other sites

Generatoren du har fra Mastervolt er en medium frame med relativt stor rotordiameter. Denne konstruksjonen gir ganske mye ladestrøm i forhold til omdreining fordi periferihastigheten på magnetfeltet er stor. I tillegg så har denne dynamoen god kjøling av dioder og statorvikling.

Dette er en dynamo som leverer mye strøm selv om rotorviklingen har relativt stor motstand. (En ideell konstruksjon for en dynamo til ditt bruk).

I og med at rotorspolen trekker relativt lite strøm, kan du styre to dynamoer med feltet fra en regulator. Man legger da opp en styring som slår av og på feltet til hver dynamo i takt med om den ene eller andre motoren går.

Man kan altså koble begge dynamoene sammen og lade inn på en bank og styre det hele med en med en regulator. Fordelen med å bruke en regulator foran to regulatorer er at man får mer strøm ut av dynamoene.

Hvis du ser på hvor mye strøm du får ut av de originale dynamoene til sammen, så leverer disse til sammen i underkant av 50 %.

Med en regulator vil du få ut 80-90 % av summen til begge dynamoene. 230 ampere kanskje.

Hvis du har en kraftig lader i tillegg bør du tenke litt på hvordan du justerer setpunktet til regulatoren. Det kan være at det oppstår en konflikt hvis du kjører begge motorene og AC generator samtidig. Det kommer litt an på hvor fort spenningen kommer opp på batteriene under ladning med flere kraftige strømkilder samtidig. Lar seg som regel justere enkelt hvis du er klar over problemet og kjenner komponentene.

 

Stort tack Ole Petter för mycket värdefulla sunpunkter!

Menar Du att det blir ok att helt enkelt parallellkoppla generatorernas fältanslutningarna och ansluta till befintlig Mastervoltregulator?

 

En liten komplikation kanske blir att den så kallade reg on anslutningen som öppnar regulatorn får ström via ett 61-anslutet relä på den ena motorn. Men man kunde ju sätta ett 61-relä på den andra motorn oxå så att regulatorn startar när någon av motorerna startat (eller båda). Eller kanske styra befintligt 61-relä via dioder från 61 anslutningen på vardera motorn?

 

 

Jag prövar att lägga in en bild på installationen, men jag vet inte om jag gör rätt...

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/15/15276/dcp02543.jpg

Link to post
Share on other sites

Dynamoenes B+ kobles i parallell. Dynamoenes B- kobles i parallell. Feltet fra regulatoren splittes i to, og så monterer man to releer som slår av / på feltet til hver sin motor. Det er også viktig at reg on signalet til spenningsregulatoren er koblet til den batteribanken som lades av dynamoene. Dette ordnes også med rele som styres av tenningslåsene eller et elektronisk rele som jeg har utviklet og produseres for Mastervolt.

Du kan også gjøre endringer på de originale dynamoene og koble disse via en eller to Battery mate. Hvis du bruker en regulator med lavere regulator setpunkt på disse, for eks. 14 volt, så vil du få ca 50-80 ampere mer strøm inn på batteriene i bulkfasen og korte ned ladetiden. Når spenningen i batteriene har kommet opp så tar 3 trinn regulatoren over. Dette pleier å gå bra hvis du har batterier som tåler 14 volt float.

Du vil da få en total ladestrøm fra motorene på 300 ampere, noe som stemmer mye bedre til den batteribanken du har. Jeg regner at ladestrømmen fra motorene bør være mellom 25 og 40 % av batterikapasiteten for at batteriene skal oppnå gassespenning. Avhenger litt om du har simultan last.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
NASA (NASA Battery monitor BM-1)

 

I nåværende båt bruker jeg BM-1 hvor jeg har forbruksbank på 4 x 160 Ah batterier.

 

BM-1 har store tall og det er lett å se på avstand om det er lading eller utlading av batteriene.

Roalbj !

 

Jeg har kjøpt en slik sak som du har her.

Jeg har 3stk 65amp batterier og lurer da på om jeg etter at jeg har installert denne skal lade batteriene helt og så justere på monitorn at det nå er 195amp inne på banken eller er dette noe dingsen finner ut selv ?

Link to post
Share on other sites

Hei. Etter at du har fått strøm til BM-1 må du foreta justering av amperetimetallet til batteribanken din, dvs. 195 Ah. Dette gjør du ved å holde inne ILLUM tasten noen sekunder, inntil du ser at det på displayet står ENG. Når du nå trykker på tasten merket V&A flytter du deg mellom tre innstillingsalternativ, henholdsvis Ah, batteritemperatur og null-innstilling. Når du ståt i alternativet for batterikapasitet, forandrer du Ah med opp og ned tasten. Still inn 195 Ah. Deretter velger du temperaturområde. Jeg tror dette kan innstilles mellom minus 20 grader til pluss 40, eller noe deromkring. Dersom du er sikker på at du verken forbruker strøm eller lader batteriene skal forbruket være 0 - dette kan evt justeres når du er inne i null-innstillingsområdet. Nå kan du trykke inn ILLUM tasten har du lagret de innstilte verdiene, og du er inne i måle-modus.

Vent med å sette batteriene til lading inntil BM-1 har foretatt endel kalkulasjoner av batteriene. Det kan være greit å tenne noen lamper/forbrukere under denne operasjonen. Deretter kan du sette batteriene til lading. Du vil nå kunne avlese ladespenningen (V) og ladestyrken i Ah. Når batteriene er helt toppladetladet (nærmest 0-verdi på "charging", kan du nullstille BM-1. Du kan til enhver tid nå lese av spenningen på batteribanken, aktuelt forbruk eller lading, og hvor stor kapasitet som er igjen på batteriene samt tid til neste lading bør iverksettes. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Når batteriene er helt toppladetladet (nærmest 0-verdi på "charging", kan du nullstille BM-1.

 

Glimrende og tusen takk for at du skrev dette lettfattelig ned , den siste der som jeg har quotet , altså når batteriene har stått på landstrømmen så lenge at de bør være toppladet da skal jeg inn i ENG igjen og velge siste alternativet der og sette det til null eller misforsto jeg litt her ?

Link to post
Share on other sites

Nei, når batteribanken er toppladet, dvs ladningen er omlag 0 - 0.3 Ah trykker du på tasten det står A-Hr på. Dersom tallet her er større enn null, nullstiller du verdien ved å holde den samme tasten inne ca 3 sekunder. Den vil da bli 0. Det er vanlig hos meg (har testet to BM1) å måtte nullstille denne fra tid til annen ved lang batteriladning. I bildet helt til venstre ser du spenning og forbruk på batteribanken. Dette er den innstillingen jeg benytter til vanlig. I bildet i midten vises hvor mye som er forbrukt fra batteribanken, og i bildet til høyre vises prosentmessig forbruk av batteribanken samt anbefalt tid til neste ladning. Jeg har sjekket verdiene ganske mye og forbruket er identisk med det jeg måler med tangamperemeter.

 

 

bm1a.jpg

Link to post
Share on other sites

Når batteriene er helt toppladetladet (nærmest 0-verdi på "charging", kan du nullstille BM-1. Du kan til enhver tid nå lese av spenningen på batteribanken, aktuelt forbruk eller lading, og hvor stor kapasitet som er igjen på batteriene samt tid til neste lading bør iverksettes. Lykke til.

Ligger i uthavn og må lade batteriene etter en tid med å starte motoren. Vil da BM-1 ta hensyn til denne ladingen slik at det blir litt mere "å gå på" iflg. Ah-telleren i BM-1. Eller må det 0-stilles igjen for å starte målingen på nytt? Dette vil imildertid være avhengig av at batteriene blir fulladet for at BM-1 skal vise riktig, men sjelden at jeg lar motoren gå mer enn "nødvendig" når jeg ligger havn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...