Jump to content

Batteritester


Espen C

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
Seatronic i Moss selger NASA batterimåler for kr 1690. Denne har innebygd en rekke funksjoner. Etter mine målinger er shunten nøyaktig. Shunten er på 100 A og skulle vel rekke for de fleste dynamoer. De har også Odelco batterimåler (jeg skriver dette i stedet for amperetimeteller) til kr 2980. Så vidt jeg har sett koster amperetimetelleren fra Mastervolt omlag kr 5000. Jeg har erfaring med flere amperetimetellere med shunt, og jeg har ingen motforestillinger til å anbefale Nasa BM-1 til kr 1690 - forutsatt at dynamoen ikke leverer mer enn 100 A og at batteribanken på forbrukssiden ikke er mer enn ca 650 Ah. Antar at du får dem billigere på nettet, men min filosofi er å kjøpe i Norge og dermed få lettere tilgang på bistand dersom noe ikke virker. Jeg har opp gjennom årene eksempelvis bare positive erfaringer med Seatronic i Moss.

 

Har noen erfaring med Odelco sitt battmeter?

Link to post
Share on other sites

Erfaring kan være både opplevelse med et produkt eller sammenligningserfaring. Det er vel bare de som selger et produkt som uttrykker optimisme og gir uttrykk for en sådan besittelse (Sammenligningserfaring med å rakke ned på andres produkter hører vi jo om).

Når det gjelder batterimonitorer, så er vel noen mer nøyaktige enn andre uten at dette nødvendigvis har så stor betydning i alle sammenhenger. (Bortsett hvis informasjonen avviker for mye da).

Vi er alle forskjellige både med hensyn til økonomi og interesse for tekniske dibbedutter. Det jeg opplever en del ganger ute hos kunder, er at mange lurer på hvordan monitoren egentlig virker. De spør om jeg kan lære dem hvordan de får frem den informasjonen som er nødvendig, hvilke knapper de skal trykke på osv.

Ser ikke helt poenget alltid, for noen har glemt det før jeg setter meg i bilen.

Jeg vil si at brukervennligheten og muligheten for å sette opp systemet korrekt er viktig.

Jeg ser også at mange rimelige monitorer avrunder litt vel mye data, og fremstår derfor som mer korrekte uten grunn. Batteriet viser 100 % med en spenning på 12,5 volt fordi ladespenningen har vært høy en gang i mellom. Det er her Paukert kalkulatoren og CEF kommer inn. Alle monitorene runder av mer på små strømmer enn for store strømmer, ved små spenningsavvik osv. Det er vel her man merker litt forskjell, spesielt i perioder hvor båten ikke blir brukt så mye.

Slike ting finner man ut ved å erstatte shunten og gjøre en labtest.

For de som ikke er interessert i å trykke på knapper, er vel Mastervolt verdt prisen vil jeg si.

Odelco hadde en DCC modell til ca 4000 kr. Denne var bra nøyaktig, men litt vanskelig å lese for de uten særlig interesse for annet enn ”NÅR MÅ JEG LADE”.

Så har Odelco en Batt man 2 som jeg ikke kjenner. Den Gamle Batt man som sikkert het 1, var ikke så bra. Unøyaktig og kronglete. Har fremdeles testmodellen som jeg kjøpte inn liggende. Ble brukt som et ekstra amperemeter på dynamotestbenken

Link to post
Share on other sites

Jeg har erfaring med tre forskjellige batterimålere, også kalt amperetimetellere basert på bruk av shunt og har hatt anledning til å sammenligne disse og dessuten måle strømforbruk med tangamperemeter. Jeg er ikke i tvil om at en amperetimeteller, eksempelvis av typen som nevnt fra Odelco, er en grei investering dersom man er opptatt av strømforbruket ombord. Amperetimetelleren viser eksempelvis også om det er stømforbruk ombord selv om man er av den formening at det meste er skrudd av. Jeg har lært mye om strømforbruk til kjøleskap, varmeapparater, vannkoking mv. ved å følge med på amperemeteret. Dette gjør at jeg har vært i bedre stand til å planlegge strømforbruket ombord før neste ladning av batteriene.

Link to post
Share on other sites

Shunten monteres i serie på minuskabelen til forbruksbatteriet. Det betyr at ingen flere minusforbindelser skal kobles til mellom shunt og minus på forbruksbatteriet. Det er kun minusen til selve monitoren som skal kobles direkte til minus på forbruksbank.

Alle minusforbindelser kobles da til på en koblingsskinne mellom shunt og minus på startbatteri. Man vil da ikke trekke startstrøm gjennom shunten.

 

Kobler man pluss kabelen til en forbruker til forbruksbatteriet, vil forbruksstrømmen bli målt gjennom shunten, kobler man den til pluss på startbatteri, vil strømmen ikke bli målt.

 

Men det er ikke noe problem å trekke store strømmer gjennom shunten som for eksempel strøm til seilvinsjer etc. Man må bare passe på å montere riktig shunt. De fleste monitorene kan levers med shunter som tåler 500 ampere eller mer.

Hvis shunten i korte perioder blir litt overbelastet, tror jeg dette ikke har noen betydning for annet at monitoren vil måle litt feil.

Et ubetydelig problem da slike store strømmer ikke er aktuelle.

Noen større båter har vært utstyrt med for små shunter. Jeg har sett 200 amp. Shunter som har brent opp, men aldri 500 amp.

Link to post
Share on other sites

Hei. Litt til. :smiley:

 

Men det er ikke noe problem å trekke store strømmer gjennom shunten som for eksempel strøm til seilvinsjer etc. Man må bare passe på å montere riktig shunt. De fleste monitorene kan levers med shunter som tåler 500 ampere eller mer.

Hvis shunten i korte perioder blir litt overbelastet, tror jeg dette ikke har noen betydning for annet at monitoren vil måle litt feil.

Et ubetydelig problem da slike store strømmer ikke er aktuelle.

Noen større båter har vært utstyrt med for små shunter. Jeg har sett 200 amp. Shunter som har brent opp, men aldri 500 amp.

Du begrenser jo problemet både allerede og riktig.

Men dette problemet angår vel stortsett bare produkter der produsentene "jukser" litt med betegnelsene.

Så skulle man spørre om verdien er angitt for korttids- eller permanent belastning.

En ekte 200A-shunt gir seg vanligvis ikke når man trekker 500A i løpet av god 10 minutter og i løpet av enda

mindre tid er heller ikke en større strøm et problem.

Men hva trekker så mye strøm og samtidig så lenge?

 

 

Erfaring kan være både opplevelse med et produkt eller sammenligningserfaring. Det er vel bare de som selger et produkt som uttrykker optimisme og gir uttrykk for en sådan besittelse (Sammenligningserfaring med å rakke ned på andres produkter hører vi jo om).

Vel.

Hvis det er rettferdig da er det nesten nødvendig at man fremstiller forskjellen, synes jeg.

Å rakke ned andre produkter som ikke kan det produsenten eller selgeren lover er del av renseprosessen på markedet

 

Ang. meg maser det mest at de fleste forhandlere ikke har nødvendig peil om det de selger,

men heier produktene sine uansett og dette bare for å fortjene (?) penger.

 

Jeg har da litt av en annen innstilling.

Er noe ikke bra (les verdt pengene) da blir det ikke solgt og produsenten får tilsvarend henvisning,

fordi det finnes mange alternativer man også kan tilbyr.

 

Litt stolthet og ærlighet mot seg selv er da viktig, synes jeg,

fordi noen ganger finnes det jo kunder som stoler på en.

 

Når det gjelder batterimonitorer, så er vel noen mer nøyaktige enn andre uten at dette nødvendigvis har så stor betydning i alle sammenhenger. (Bortsett hvis informasjonen avviker for mye da).

.........

Jeg ser også at mange rimelige monitorer avrunder litt vel mye data, og fremstår derfor som mer korrekte uten grunn. Batteriet viser 100 % med en spenning på 12,5 volt fordi ladespenningen har vært høy en gang i mellom. Det er her Paukert kalkulatoren og CEF kommer inn. Alle monitorene runder av mer på små strømmer enn for store strømmer, ved små spenningsavvik osv. Det er vel her man merker litt forskjell, spesielt i perioder hvor båten ikke blir brukt så mye.

Du kommer selv til en annen resultat hvis du forandrer stillingen av setningene dine bare litt.

Betydningen "batterimonitor" står eller faller med både nøyaktighet og bruksverdi, les "mulighet for bruk.".

Akkurat der ligger forskjellen i hvert fall for meg.

 

Hvis en batteri"-monitor" (jeg kommer å bytte dette ordet for Sterling PMP1 i mot "ladesystemmonitor") ikke er nøyaktig

da kan man likegodt la det være å bruke/kjøpe en.

 

Mange kjøper slik utstyr bare pga. utseende (les pyntevare for dashbordet), i tillegg ofte bare pga. "god anbefaling" fra andre,

men uten å sjekke verken hva instrumentet egentlig kan og hva egen behov er.

 

Heller vet de fleste ikke en gang hvorfor at man skulle ha mulighet for overvåkning,

fordi de fleste vet jo ikke en gang hvilken betydning "batterilading" & "systemovervåknig" ha og hvorfor

at det er både viktig og nyttig at man overvåker det.

 

Kort:

Veldig mange båteiere er ikke så helt klar over at de er på sjøen med en stykke plast/tre/stål som er stapfull med teknik

som er helt avhengig av fornuftig strømforsyning og også overvåkning av selve,

men oppfører seg som at de sitter på bilen sin der man kan ringe til Falk når noe "plutselig" ikke virker så riktig.

 

Akkurat det er både første og størrste feilen for min skyld.

Også at man tar fra seg en hver mulighet for skadeprevensjon hvis man ikke har noe mulighet for overvåkning,

eller hvis denne muligheten ikke blir brukt som den kunne brukes.

 

Men dette kunne forandres hvis ikke mange selgere ville være så opptatt av bare å selge noe,

men ville ta seg mer tid med å forklare detaljert om både hvorfor og hvordan man skal bruke en slik instrument.

 

Med det kommer jeg kort til det du skrev her.

... selv om jeg egentlig slettes ikke tror at du mener det "virkelig",

fordi jeg antar at du trives minst like mye med å forklare på ting som jeg gjør. :wink:

 

Det jeg opplever en del ganger ute hos kunder, er at mange lurer på hvordan monitoren egentlig virker. De spør om jeg kan lære dem hvordan de får frem den informasjonen som er nødvendig, hvilke knapper de skal trykke på osv.

Ser ikke helt poenget alltid, for noen har glemt det før jeg setter meg i bilen.

Jeg vil si at brukervennligheten og muligheten for å sette opp systemet korrekt er viktig.

Dette opplever man som selger, ja.

Men hvis ikke "du og jeg" forklarer til kundene våre hva mulighetene er og hvorfor at man skulle bruke disse,

hvordan ellers skal kundene våre skjønne

a) hvor alvorlig viktig dette er

b) hva man kan gjøre med en slik instrument og hvordan dette skal tydes

c) hva grenseverdiene er og hvordan kundene skal reagere.

:confused:

Bortsett av de som bare bestiller via nett får i hvert fall de der jeg monterer ganske lange "lytteorganer" av meg.

Dette gjør jeg akkurat pga. at man vet at "ingen" leser verken bruksanvisninger eller om muligheter nøye,

men så forsikrer jeg meg at kundene fikk med det det kommer an på.

Men som sagt, kjernesettningen din er sikkert ikke ment så som den høres ut ved "fortfort"-lesing.

 

Slike ting finner man ut ved å erstatte shunten og gjøre en labtest.

For de som ikke er interessert i å trykke på knapper, er vel Mastervolt verdt prisen vil jeg si.

Hvilket modell og hvorfor er dette virkelig "verdt" prisen.

Pga. av et navn man "kjøper", eller fordi man fortjener så mye med Mastervolt?

Mastervolt sine instrumenter gjør heller ikke mye mer enn andre, bare at de koster 3 ganger mer.

For det har jeg sluttet å tilby Mastervolt siden lenge,

fordi jeg kunne ikke forsvare forholdet mellom pris og prisverdighet lengre.

 

Odelco hadde en DCC modell til ca 4000 kr. Denne var bra nøyaktig, men litt vanskelig å lese for de uten særlig interesse for annet enn ”NÅR MÅ JEG LADE”.

Så har Odelco en Batt man 2 som jeg ikke kjenner. Den Gamle Batt man som sikkert het 1, var ikke så bra. Unøyaktig og kronglete. Har fremdeles testmodellen som jeg kjøpte inn liggende. Ble brukt som et ekstra amperemeter på dynamotestbenken

Også her:

Alt etter smak og behag, men vi snakker om kr. 4.000,- for noe som ikke tilbyr mer enn andre.

Men dette kan fås for gjennomsnittlig kr. 2000,- billigere også.

 

Jeg glemte å nevne følgende personlige mening: Alle båter med forbruksbatteri burde hatt batterimonitor. Det er i grunnen ganske lærerikt for man skjønner systemet på en helt ny måte.

Om DET er jeg helt enig med deg.

Bare at man kanskje skulle utvide den anbefalingen på "så sant man bruker batterien for mer enn bare å starte motoren".

 

Så litt oppsummering.

Jeg er absolut på oppfattningen at fornuftig kontroll av bordstrømsystemet er like viktig som motorinstrumenter.

Rett ved siden.

 

En båt på sjøen er som en fly i luften, helt avhengig i hele linien av systemet man har.

Virker noe ikke, da blir det flest bråk.

 

Men de fleste av alle problemer som kan oppstår varsler allerede med små tegn før problemene blir allvorlig.

Disse varslinger kan bare oppdages tidelig nok med både regelmessig og presis kontroll.

 

Derfor er jeg på uomstøttelig mening at en instrument skal være så presist som bare er mulig,

slik at den overhodet fortjener betegnelsen "instrument",

og at den tilbyr så mange muligheter som bare er mulig for målinger som overhodet tillater samlikning av tilstander.

 

Dette krever selvfølgelig at man medfølger alle hendelser på systemet, altså at man ikke bare forholder seg passiv,

men det er nå det som utgjør sikkerhet og funksjon.

 

Men... er ikke det akkurat det vi diskuterer om hver dag?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt en BM1. Jeg tenkte å bruke instrumentet også til å måle spenning både på start og forbruk via en switch. I så fall er alternativet å bytte medfølgene original 4-leder kabel med en på 5 ledere (eller å bare ta en ekstra leder fra startbatteriet i tillegg til original kabel).

Jeg ser en noe "merkelig" kobling på skjema. Det gjelder ledere fra batteri-enden av shunten til instrumentet. Fra shunten går det to parallelle ledere fra samme tilkoblingspunkt, jf. black & white leder på skjema. Men på den andre enden er det en note om at lederne ikke må kobles sammen. Synes dette er noe merkelig. Disse to kablene blir jo på en måte en og samme leder. Er det noen som har en forklaring? På forhånd takk for svar!

 

Skjema:

tilkobling_bm1.gif

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det gjelder ledere fra batteri-enden av shunten til instrumentet. Fra shunten går det to parallelle ledere fra samme tilkoblingspunkt, jf. black & white leder på skjema. Men på den andre enden er det en note om at lederne ikke må kobles sammen. Synes dette er noe merkelig. Disse to kablene blir jo på en måte en og samme leder.

Det blir de vel ikke.

Den ene er for antakeligvis minus av BM mens den andere er en av begge to målekabler for å måle på shunten.

Hvis man ville koble disse tilsammen før shunten (som en-leder) da stemmer måleresultatet ikke lengre.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nei, tror ikke det roaldbj. Den ene av de to ledningene er nok minus til voltmeterdelen av instrumentet, og den andre minusen til strømålingsdelen. At de er skilt helt frem til minus på batteriet(shunten), vil jeg tro er av støymessige årsaker. Dette tilsvarende slik det gjøres (burde gjøres) for det meste av følsom elektronikk i en båt der det også er best å føre separate minus(jord)ledninger helt til batteriminus.

 

Det kan også være at den ene av de to ledningene er hovedminus til battmeteret, og den andre måleledningen til shunten for strømålingene. Dette er kanskje det mest sansynlige. Men uten å vite hvordan innmaten i battmeteret, er det umulig å si dette helt sikkert.

 

Å ha en egen ledning via en svitsj til startbatteriet burde vel gå, men en er vel her litt avhengig av hvordan minus på batteriene er koblet sammen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt en BM1. Jeg tenkte å bruke instrumentet også til å måle spenning både på start og forbruk via en switch. I så fall er alternativet å bytte medfølgene original 4-leder kabel med en på 5 ledere (eller å bare ta en ekstra leder fra startbatteriet i tillegg til original kabel).

Jeg ser en noe "merkelig" kobling på skjema. Det gjelder ledere fra batteri-enden av shunten til instrumentet. Fra shunten går det to parallelle ledere fra samme tilkoblingspunkt, jf. black & white leder på skjema. Men på den andre enden er det en note om at lederne ikke må kobles sammen. Synes dette er noe merkelig. Disse to kablene blir jo på en måte en og samme leder. Er det noen som har en forklaring? På forhånd takk for svar!

 

Skjema:

tilkobling_bm1.gif

 

Jeg tror du kan gjøre regning med at løsningen din med en bryter for to spenningsmålinger kan skape problemer. Det er en prosessor som sviver inne i monitoren, og det kan være at denne mister data når plussen kobles om fra et batteri til et annet. (Monitoren beregner egentlig effekt basert på strøm og spenning, og når spenningen plutselig blir borte eller endrer seg, går det i surr).

Ellers er årsaken til at man må benytte to separate kabler ned til den ene siden av shunten følgende:

Signaler som sendes gjennom ledere med så lav spenning som shunten leverer tåler ikke avvik. Derfor så bør også lederne til shunten være tvinnet. Man vil da få lik støy inn på begge lederne som oppveier hverandre.

Derfor kan man heller ikke hente driftsstøm (minus) til instrumentet gjennom en av lederne til shunten på grunn av at signalet blir feil.

Link to post
Share on other sites

Tar poenget Lars H. - dette har du greie på. Kan forøvrig memorere fritt fra instruksjoneheftet for BM1: monitoren skal monteres og stå en stund uten lading av batteriene for at måleenheten skal foreta noen målinger av "tilstanden" til batteriet. Dette innebærer vel at man ikke kan skifte med bryter for måling av spenning på to forskjellige batteribanker. Det må vel være vel så greit å ha et lite separat voltmeter for måling av spenningen til startbatteriet ombord?

 

Redigert: her er manualen til BM1: http://www.nasamarine.com/Misc/Nasa__BM1_Booklet.pdf

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøper forklaringen om at dette er gjort for å hindre støy.

 

Med bruk av swith - eller en to-veis vender, vil det bli et øyeblikk med 0 (null) volt til instrumentet i vendesyklusen. Da er det meget sannsynlig at måling av strøm på forbruksbatteriet stopper og 0-stilles. Men så lenge jeg bare er interessert i å måle spenning på start- og forbruksbatteri, bør det funke ok. Og da trenger jeg ikke installere et ekstra digitalt voltmeter på startbatteriet. Dessuten er det vel mest når man ligger i havn og bruker strøm til forbruk at det er viktig å følge med forbruket, og lite aktuelt å måle spenning på startbatteriet.

Link to post
Share on other sites

Et viktig funksjon disse instrumentene har, er at de viser strømforbruk og at man dermed kan unngå dyputlading, som er svært skadelig og forkorter levetiden på batteriene.

F.eks er kapasiteten på et fritidsbatteri som regel oppgitt med "20-timers strøm". Da kan et 100ah. batteri brukes med 5 amp. i 20 timer.

Men anbefales max uttak 80% som da blir 80 ah. (i virkeligheten helst ikke over 50%?)

Hvis man øker forbruket til for eks. 30 amp. har man mye mindre batterikapasitet tilgjengelig før man har et skadelig dyputladet batteri.

Finnes som regel tabeller for hver batteritype som viser dette tydelig.

Er det noen av disse battmeter/monitorer som tar hensyn til dette slik at man kan unngå skadelig dyputlading, eller teller de bare antall ah. ut og inn direkte?

Link to post
Share on other sites

Kjøper forklaringen om at dette er gjort for å hindre støy.

 

Med bruk av swith - eller en to-veis vender, vil det bli et øyeblikk med 0 (null) volt til instrumentet i vendesyklusen. Da er det meget sannsynlig at måling av strøm på forbruksbatteriet stopper og 0-stilles. Men så lenge jeg bare er interessert i å måle spenning på start- og forbruksbatteri, bør det funke ok. Og da trenger jeg ikke installere et ekstra digitalt voltmeter på startbatteriet. Dessuten er det vel mest når man ligger i havn og bruker strøm til forbruk at det er viktig å følge med forbruket, og lite aktuelt å måle spenning på startbatteriet.

 

Jeg kjenner ikke så godt til den modellen monitor du har kjøpt. Det er allikevel verdt å ha i bakhodet at en prosessor som oftest må svive kontinuerlig hvis det ikke er noen form for flash som lagrer disse dataene under stans Det kan være et minne i enheten som logger running time og historiske data forøvrig, men jeg er ikke kjent med at real time data blir lagret og kan tukles med uten videre. Jeg tror du vil oppleve at hvis du veksler batteri med delvis utladet forbruksbatteri med en spenning på 12,6 volt for eksempel, så vil kapasiteten settes til 100 % når du veksler tilbake. Du vil da med stor sannsynlighet lade batteriet mer ned enn det monitoren gjengir.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Signaler som sendes gjennom ledere med så lav spenning som shunten leverer tåler ikke avvik. Derfor så bør også lederne til shunten være tvinnet. Man vil da få lik støy inn på begge lederne som oppveier hverandre.

Derfor kan man heller ikke hente driftsstøm (minus) til instrumentet gjennom en av lederne til shunten på grunn av at signalet blir feil.

Unnskyld, dette er en vanlig BM1 med vanlig shuntmåling (motstandsmåling).

Den sender spenning inn og måler spenningen som kommer ut shunten igjen.

Den flyttende strøm som ellers går via shunten utgjør en spenningsfall på måleledningen,

altså ikke noe spenning som sendes fra shunten.

Den spenningsfall igjen blir målt fra måleren og regnet opp først til Ampere, og så videre til Ah etter tid.

 

Jeg vet det ikke eksakt, mangler også tekniske data, men jeg at også BM jobber med mer enn faktor 1mV.

(ofte f.eks. 1A = 1mV).

Og pga. at slik lite spenning ikke takler minste avvik har man en egen pluss og minus også på målesiden,

ellers ville strømtrekk av instrumenten påvirke målespenningen.

 

Forresten jobber de fleste shuntmåler på samme måten.

Bare at det finnes noe målere som kan kompensere resultatet, som er viktig ang. nøyaktighet.

 

Nøyaktighet er forresten også en tema og er mye gøy hvis man tester og samlikner forskjellige målere.

Man skulle jo ikke tro hva noen produsenter gidder å tilby på markedet.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Er det noen av disse battmeter/monitorer som tar hensyn til dette slik at man kan unngå skadelig dyputlading, eller teller de bare antall ah. ut og inn direkte?

Enkle eller gamle Ah-målere teller bare det som går via shunten.

Men dette er gigantisk unøyaktig fordi mye strøm blir bare til varme.

Per i dag er det flere som tilbyr kompensert telling, bl.a. også BM som vi snakker om.

 

Men kvaliteten av denne "opptellingen" er også av stort forskjell.

Samlikner man "ikke bra" med "skikkelig bra" så er avvik med mer enn 20% ikke skjelden.

 

Mange Ah-tellere er allerede ganske brukelige for de fleste forhold.

Men de som er riktig bra kompenserer en trinn videre: og dette er batteriens tilstands.

Så svikter de fleste målere akkurat der, fordi de færreste klarer å kompensere mht. fysiske forhold av batteriens indre problematikk.

 

Enkelt fortalt: hvor mye strøm som batteriene kan lagre og det som står til rådighet effektivt,

altså det som kan brukes i realiteten.

Og senest der skiller seg "målerverdene", fordi de fleste målere er ikke særlig presis ang. den faktoren heller.

 

Alt er avhengig av fire faktorer.

- presis spenningsmåling

- presis strømmåling

- bra software som kan hantere dette

og ikke minst noen som holder øye med batteriene sine.

 

Fordi en ting kan ingen instrument per i dag: Og det er vedlikehold av batteriene :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Unnskyld, dette er en vanlig BM1 med vanlig shuntmåling (motstandsmåling).

Den sender spenning inn og måler spenningen som kommer ut shunten igjen.

Den flyttende strøm som ellers går via shunten utgjør en spenningsfall på måleledningen,

altså ikke noe spenning som sendes fra shunten.

Den spenningsfall igjen blir målt fra måleren og regnet opp først til Ampere, og så videre til Ah etter tid.

 

Jeg vet det ikke eksakt, mangler også tekniske data, men jeg at også BM jobber med mer enn faktor 1mV.

(ofte f.eks. 1A = 1mV).

Og pga. at slik lite spenning ikke takler minste avvik har man en egen pluss og minus også på målesiden,

ellers ville strømtrekk av instrumenten påvirke målespenningen.

 

Forresten jobber de fleste shuntmåler på samme måten.

Bare at det finnes noe målere som kan kompensere resultatet, som er viktig ang. nøyaktighet.

 

Nøyaktighet er forresten også en tema og er mye gøy hvis man tester og samlikner forskjellige målere.

Man skulle jo ikke tro hva noen produsenter gidder å tilby på markedet.

 

:seeya:

Jørg

 

For meg så er et spenningsfall gjennom en shunt med formål å registrere en strøm til et instrument absolutt et signal. Her stilles det spørsmål om noe som er helt unødvendig, og jeg lurer på hvorfor?

 

En batterimonitor bør gi riktig informasjon innen rimelige grenser, og dette vil jeg begrunne med at toleransen i slike systemer er relativt stor fra før. For det første så er ingen monitorer helt nøyaktige på sann energimåling i et batterisystem.

Dette betyr at hvis monitoren var bygget opp som et måleinstrument med krav om kalibrering, så ville man ha en avlesning med en eller to desimaler og en kalibrering til neste desimal. Kalibrering i hundredeler eller tusendedeler, man kan jo drømme når man i tillegg skal ta høyde for spenningsfall i kabler etc.

 

Nøyaktigheten kan man enkelt finne ut av ved å studere elektronikken på kortet, og komponentenes toleranse i tillegg til shuntens avvik. Så har man noe som heter Charge efficiency factor, (CEF) og til sist men ikke minst batterienes reserve capacity (RC) og Paukert verdi eller kalkulator.

 

Studerer man batterikjemien til flere batterityper og variasjonene i forhold til temperatur osv, så vil vel drømmen om et nøyaktig måleinstrument dø ganske fort.

 

Inntil for et år siden så var en del av aksjene i mitt firma eid av et firma som utvikler elektronikk og som skriver programvare for en mengde kunder. Vi var litt nyfikne og åpnet en rekke maritim elektronikk. På grunn av at mange fabrikater hadde store toleranser som ble avrundet i programvaren, så hadde en av utviklerne veldig lyst til å utvikle en ordentlig monitor.

Jeg måtte si stopp, for det har ingen hensikt. De som finnes på markedet i dag er gode nok.

 

Derfor er det etter min mening kun nødvendig med en del "on board" justerbare parametere i monitorens programvare som gjør det mulig for teknikerne å korrigere noen av de elementære og grunnleggene egenskapene i et batterianlegget.

 

Prisen på de forskjellige instrumentene ligger her, og jo mindre parametere man kan justere selv, jo mindre er både hardware og software utviklet.

 

Her vil jeg si at kundenes kunnskap, evne eller vilje til å sette seg inn i komplisere saker er avgjørende, for det er en brukerbestemt funksjon man er ute etter. Et logisk instrument vil for mange kunder være det beste valget, for de viser strøm inn - strøm ut, spenning og gjenværende kapasitet i tid og en grovindikator på samme tid uten at man må trykke på noe som helst. Man kan ikke bruke en påstand om en nøyaktighet som man ikke har bruk for og som er ureell målt opp mot pris etc.

 

For kveruleringens del kanskje, men dog liten nytteverdi.

Skal man først snakke om nøyaktighet og måle CEF og RC i et batterisystem fra forskjellige ladekilder, så må man gjøre helt andre ting. Bildene under viser prototypen for en testmodul vi har utviklet som tester batterier, dynamoer, regulatorer, solcellesystemer etc. På bildet til høyre viser en elektronisk strømmåling som erstatter shunten med en gang strømmen kommer under 100 ampere. Årsak, shunten er for unøyaktig når vi måler hvor godt en spenningsregulator virker når batteriene passerer 80 %.

 

img_24921.jpgimg_24922.jpg

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg så er et spenningsfall gjennom en shunt med formål å registrere en strøm til et instrument absolutt et signal. Her stilles det spørsmål om noe som er helt unødvendig, og jeg lurer på hvorfor?

Det har du rett i at dette hørtes litt kverulerende ut.

Men det ha ikke vært meningen.

Jeg hadde bare ønsket å føre de som er interessert i å lese dette bort fra ordet "signal".

Dette høres veldig "digitalt" ut, men det er det ikke fordi dette må være analog.

Altså er det riktig hvis du sier at det er en signal, men det er forvirrende i så fall.

 

Her vil jeg si at kundenes kunnskap, evne eller vilje til å sette seg inn i komplisere saker er avgjørende, for det er en brukerbestemt funksjon man er ute etter. Et logisk instrument vil for mange kunder være det beste valget. Ikke en påstand om nøyaktighet som man ikke har bruk for målt opp mot pris.

 

For kveruleringens del kanskje, men dog liten nytteverdi.

Dette er ikke kverulering, men påstand til det man kan forvente.

Jeg er aldeles på din side at vanlige målere av i dag er nøyaktig nok for de fleste forhold.

Men omvent krever jeg det beste for pengene man gir.

Og da tror jeg at vi begge kommer på en linie hvis man samlikner priser og det man kan får for pengene.

Som jeg skrev ovenfor: det behøves ikke at man betaler 4.000,- og mye mer for ingenting enn en kjent navn.

Bra funksjon, målrettet til det man trenger og funksjoner som er nyttige kan fås billigere enn det.

 

Det som man virkelig kan diskutere om er hva "målrettet funksjon" skal betyr.

For den ene er det at man kan se en hint for "Obs, nå skal du lade batteriene dine".

For det holder også en Voltmeter uten en hver videre funksjon og som kan kjøpes for en "50lapp".

 

Det som "femtilappingen" ikke kan vise er alt annet som vi ønsker å se,

hvis man er interessert i å få mest ut av batteriens liv.

 

Og så finnes det faktor komfort som kreves best mulig presisjon.

Dette utgjør at man får avlasting mht. gjetting om man øddelegger batteriene sine akkurat nå, eller ikke.

Det samme gjelder også med sikt på gjenopplading: Når er batteriene virkelig full?

Dette klarer man ikke med bare en Voltmeter, men det trengs enten en syremåler,

eller en høypresis måleinstrument.

Jeg foretrekker instrumentet mitt, fordi dette virker utmerket og sparer meg mange besøk "på kjelleren".

 

Og så kommer vi til tekniske delen og bruksverdighet av en instrument for de som ønsker litt mer.

Det er sikkert fint nok hvis man allerede kan se hvordan ladetilstands av batteriene er, "uten kjellerbesøk".

Men hva taler i mot hvis man samtidig også får mulighet for regelmessig sjekk uten søl på fingrene,

og dette på en måte som gjør gøy i tillegg ?

 

Å trykke på bare 4 knapper for å få en hel overblikk over ladesystemet, inkl. tilstands av batteriene,

synes i hvert fall ikke jeg at det er for avansert.

 

Men som sagt, aaaalt etter smak og behag. :yesnod:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Skal man først snakke om nøyaktighet og måle CEF og RC i et batterisystem fra forskjellige ladekilder, så må man gjøre helt andre ting. Bildene under viser prototypen for en testmodul vi har utviklet som tester batterier, dynamoer, regulatorer, solcellesystemer etc. På bildet til høyre viser en elektronisk strømmåling som erstatter shunten med en gang strømmen kommer under 100 ampere. Årsak, shunten er for unøyaktig når vi måler hvor godt en spenningsregulator virker når batteriene passerer 80 %.

Ja vel.

Men hva lader Dere med litt under 100A hvis det bare resterer 20%, fire u-båter ved hverandre?

Unnskyld, litt spøk.

 

Men ærlig talt, dette eksempel er ikke helt brukelig for det vi snakker om.

En vanlig ladestrøm på fritidsbåter dreier seg om noe mellom 3 og 18A maks ved kompensasjonslading.

At en slik Amperemeter ikke må skifte er vel klart, og lade(!)strøm som går oppover 100A er vel skjelden.

Likevel klarer en bra Ah-meter å løse dette opp til få prosent, og dette holder lenge fordi resten blir beregnet ved utladingen.

 

Man kan behandle dette veldig detaljert og komplisert, men vi behøver dette vel ikke.

I hvert fall ikke når man kan redusere dette, som også du sa,

på en nivå som allerede holder mange ganger for oss alle.

 

Bortsett av det er jeg igjen med deg: Mye bedre måling, enn det vi allerede har, blir det ikke.

I hvert fall ikke når normaldødelige skal kunne betale det.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...