Jump to content

Batteritester


Espen C

Recommended Posts

Bruk ikke penger på dette her, legg heller pengene i gode batterier, lader og dynamo så slipper du å bekymre deg for utlada batterier.

.......eller for å si det sånn. Hva skal man egentlig med tankmåler i båten. Bruk isteden penga på å innstallere større tank så slipper du å bekymre deg for å gå tom for diesel. :crazy:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Batteritester !!

 

Vet ikke riktig hvordan jeg skal tolke kommentaren din rem, om du mener det du sier..... Håper ikke det. Ligger du utaskjærs over lengre tid er det alltid en betryggelse å vite resterende batterikapasitet. Dessuten er det veldig greit å kunne lese av hvor mye de forskjellige strømspiserene bruker og hvor mye du til enhver tid har i forbruk. Tror du også ser disse fordelene...............

Link to post
Share on other sites

Sorry, innlegget var ment som en sarkastisk kommentar i analogi med Fjordbuss' utalelse om at man ikke trenger å holde regnskap med forbruket hvis man bare hadde nok batterier. Ah-teller var forøvrig det første instrumentet jeg anskaffet meg etter å ha kjøpt nåværende båt for fire år siden. En svært nyttig hjelpemiddel som bidrar til å holde pulstakten på et behagelig lavt nivå når man ligger i uthavner.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

.......eller for å si det sånn. Hva skal man egentlig med tankmåler i båten. Bruk isteden penga på å innstallere større tank så slipper du å bekymre deg for å gå tom for diesel. :crazy:

:lol::lol:

 

Men på den andre siden,rem: du har heller ikke strømningsmåler i dieselrøret på vei til motoren, strømningsmåler i dieselreturledningen og enda en i tankfyllrøret pluss en datamaskin som legger alt sammen med riktig fortegn. Du har bare noe som viser hvor høyt dieselen står i tanken.

 

Tilsvarende er et bra voltmeter etter min mening absolutt nok, alt over er "duppedingseffekt".

Link to post
Share on other sites

Men på den andre siden,rem: du har heller ikke strømningsmåler i dieselrøret på vei til motoren, strømningsmåler i dieselreturledningen og enda en i tankfyllrøret pluss en datamaskin som legger alt sammen med riktig fortegn. Du har bare noe som viser hvor høyt dieselen står i tanken. Tilsvarende er et bra voltmeter etter min mening absolutt nok, alt over er "duppedingseffekt".

Vel en dieselforbruksmåler har i alle fall gitt meg endel nye erfaringer i en tidligere båt.Glek kan kanskje si noe om dette. Denne måler tilført diesel, returnert diesel, temperaturforskjell på tilført og returnert diesel, turtall på svinghjulet og fart fra GPS. En ganske hendig sak som fortalte meg forbruk av diesel per nm i forhold til ulike fartsområder.

 

Når det gjelder voltmeter deltok jeg i innkjøpsraidet som SveinHa organiserte og har fire stk for batteribankene. De er fantastisk pålitelige. Men forteller ikke om jeg har glemt å skru av en strømkrevende enhet.

Link to post
Share on other sites

Seatronic i Moss selger NASA batterimåler for kr 1690. Denne har innebygd en rekke funksjoner. Etter mine målinger er shunten nøyaktig. Shunten er på 100 A og skulle vel rekke for de fleste dynamoer. De har også Odelco batterimåler (jeg skriver dette i stedet for amperetimeteller) til kr 2980. Så vidt jeg har sett koster amperetimetelleren fra Mastervolt omlag kr 5000. Jeg har erfaring med flere amperetimetellere med shunt, og jeg har ingen motforestillinger til å anbefale Nasa BM-1 til kr 1690 - forutsatt at dynamoen ikke leverer mer enn 100 A og at batteribanken på forbrukssiden ikke er mer enn ca 650 Ah. Antar at du får dem billigere på nettet, men min filosofi er å kjøpe i Norge og dermed få lettere tilgang på bistand dersom noe ikke virker. Jeg har opp gjennom årene eksempelvis bare positive erfaringer med Seatronic i Moss.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal kjøpe meg et eller annet Batt-meter og synes nok både display og pris er mest tiltalende på NASA. Men, så det med 100A shunt. Min dynamo er på 115A. Skillediode i ladekretsen. 3x115Ah forbruk og 115Ah start. Siden shunten sitter i forbrukskretsen, er det da særlig sannsynlig at jeg noen gang kommer i nærheten av grenseverdien på shunten? ( baugpropell og ankervinsj er koplet til startbatteriet)

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om du har mulighet til å måle ladingen fra dynamoen med ekselpelvis et tangamperemeter. Jeg har et fra Claes Ohlson, Artikkelnummer 36-1203 som jeg forbausende nok erfarer viser det samme som NASA BM-1. Ved å bruke dette på plusskabelen fra dynamoen når batteriene på forbrukssiden har vært benyttet endel, får du en indikasjon på hvor mye dynamoen leverer. Dernest kan du måle hvor mye som går fra skilledioden til forbruksbatteriene. For å være litt spekulativ: Du har en skillediode. Denne trekker i seg selv endel spenning. Dernest lader du både batteriene på forbrukssiden og startsiden. Jeg setter 100 kr (som evt går til Båtplassen) på at lading til forbrukssiden din aldri vil overstige 100 A med ditt oppsett. Skal bli interessant å se hva andre sier. Og ikke minst hva målingene viser.

Link to post
Share on other sites

Veddemål hvor jeg nesten er sikker på å tape, står jeg over. Forrige båt hadde dynamo som skulle levere 65Ah. Tror aldri jeg så at Batt-meteret viste over 45A, selv om forbruksbatteriene var tappet ned til under 50%. Noen som vet om en batteribank på 3x115Ah i det hele tatt kan klare å ta til seg over 100A? (det er vel forskjell på hva man kan klare å ta ut, i forhold til ladestrøm inn?)

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at 3x115A batteri vil kunne klare å ta imot mer enn 100A. Jeg har 2x115A og et på 50A som forbruks bank og jeg har sett 85A i ladestrøm med et kloampermeter. 50A batteriet står i baugen og det er en relativ tynn kabel som går fram dit.

 

Glemte å si at jeg har 100A dynamo og skillediode og PDAR.

Redigert av Gladiator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gladiator, forstår det slik at du målte ladestrømmen fra dynamoen. Målte du også strømmen fra skilledioden til forbruksbatteriene. Shunten monteres vanligvis til minus fra forbruksbatteriene til forbrukssiden. Under lading vil vel endel av stømmen gå til startbatteri og andre strømkrevende forbrukere som kjøleskap, navigasjonsutstyr, VHF mv, slik at det er en noe mindre andel enn de 85 A som ble levert fra dynamo? Men det vil være interessant å se hva du registrerer inn på forbruksbatteriene med tangamperemeter.

Link to post
Share on other sites

Jeg setter 100 kr (som evt går til Båtplassen) på at lading til forbrukssiden din aldri vil overstige 100 A med ditt oppsett. Skal bli interessant å se hva andre sier. Og ikke minst hva målingene viser.

 

Du er ikke slepphendt med pengene dine ihvertfall. :lol::lol:

 

Hvor ofte greier en f.eks 100 A dynamo å levere 100 A?

Jeg tror meget sjelden, om noen gang i det heletatt.

 

Som en sa her, ga hans 65 A, kun 45 A.

 

Du må nok ha noen PDAR duppedingser eller lignende for å få så mye ut av dynamoen.

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Men tilbake til den måleren som er avbildet i første innlegg så er dette noe jeg ikke ville betalt mange kronene for. Var på Biltema i dag å så da på en som kunne ligne, det var kun rød og grønn skala uten noen tall. Et voltmeter gjør en bedre jobb.

12,8V = fullt.

11,8V = tomt.

Link to post
Share on other sites

.......eller for å si det sånn. Hva skal man egentlig med tankmåler i båten. Bruk isteden penga på å innstallere større tank så slipper du å bekymre deg for å gå tom for diesel. :crazy:

Hjelper lite med stor tank hvis den lekker som en sil, eller den ikke lar seg fylle opp. Hjelper heller ikke med "battmeter" hvis batteripakka di ikke tar lading...

Trodde det måtte være enkelt å forstå at vi her snakker om prioritering. (Trådstarter spør om råd til en rimelig løsning.) :smash:

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...