Jump to content

Batteritester


Espen C

Recommended Posts

men er usikker på om jeg klarer meg med en shunt på bare 100A. (dynamo gir i teorien 115A,

Hei BEG.

Hvis en allerede har et instrument, men bare at shunten blir for liten, da kan man godt bytte bare shunten.

Gjelder det fleste av alle shuntmålere, men ikke for alle.

Det dreier seg her stortsett om strømmen den takler uten å bli varmt, men varmgang av shunten kan ha påvirkning på nøyaktigheten også.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg vurderer seriøst å anskaffe en PMP1 da det er artig å følge med på hva som skjer.

Jeg leste imidlertid spesifikasjonene, og oppfatter det slik at denne bruker 50 mA uansett om den ikke er i bruk.

Dette blir i så fall 1,2 Ah pr dag. Dersom båten skulle bli liggende en mnd uten lading så ville denne dingsen ha brukt over 37 Ah. :eek:

Dette kan umulig være bra for batteriene eller...?

 

Har jeg forstått dette riktig? :confused:

 

Hilsen

Jens

Link to post
Share on other sites

Hallo Jens.

Det er riktig at PMP1 trekker litt mer strøm enn noen andre.

Men du har en feil på regningen din, kommaen må da være en siffre lengre til venstre.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk til alle som ha vært obs. :flag:

Det er selfølgelig 0,5mA.

Feilen blir korrigert om ganske litt.

 

Da er alt klart, Jens?

Unnskyld for bryderiet.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ble litt usikker her, skal dette forstås slik; I en forbruksbank er det bedre å ha 4 x 75Ah enn å ha 2 x 150Ah? (forutsetter at batteriene ellers har samme "kvalitet")

 

Takker ellers for oppklaringen du og Jorg ga rundt spørsmålet om batterimonitor er "verdt pengene". For egen del har det aldri vært et spørsmålet om jeg skal ha eller ikke. Min usikkerhet ligger på hvilket merke. Hadde BATT2 og var fornøyd. Ser at PMP1 koster rundt det samme, men det argumenteres for at den er bedre rent teknisk. Synes NASA's versjon er mer leservennlig, men er usikker på om jeg klarer meg med en shunt på bare 100A. (dynamo gir i teorien 115A, men tviler sterkt på om forbruksbanken noen gang vil få i nærheten av 100A etter at startbatteri og forbrukere ellers har fått sitt). Prisforskjellen merkene i mellom spiller mindre rolle.

 

Mvh. BEG

Kanskje jeg forklarte dette med Paukert verdi og sammenkobling av batterier litt kronglete.

Paukert var en vitenskapsmann som fant ut at kapasiteten i et batteri varierer avhengig av hvor mye strøm man belaster batteriet med. Enkelt forklart så inneholder batteriet mindre strøm hvis man har en stor belastning enn en liten belastning.

 

Vel, med hensyn til Paukert verdi, så har forskjellige batterityper forskjellige verdier, derfor velger vi også batteritype alt etter hva de skal brukes til. (Kapasitet, Paukertverdi og kaldstarteffekt).

Hvis vi ser på et datablad, finner vi spesifikasjonen for et batteri, men man kan ikke matematisk regne seg opp til en ny verdi ved å legge sammen tallene på hvert enkelt batteri, for verdien eller egenskapen i den totale batteribanken endrer seg annerledes akkurat på samme måte som batteriets kapasitet endrer seg med variert belastning.

 

NB! Ikke bry deg så mye om dette hvis du ikke forstår det. Jeg antar du ikke har spesielle behov, og at det derfor ikke har så stor betydning. En monitor som er utstyrt med den rette prosessoren og programvaren vil lære seg dette selv hvis grunnoppsettet er ca riktig.

 

Hvis noen skulle være totalt forvirret etter det jeg har skrevet, så var det ikke intensjonen min. Den totale forvirringen vil komme den dagen jeg blander meg inn i ladernes reguleringsteknikk, noe jeg har bestemt meg for å styre klar. (Markedsføringskreftene fra billigprodukter kan etter min mening aldri overvinnes uansett. De to siste tallene i prisen representerer markedsandelen og tallene foran representerer kvaliteten og mottoet er "løp og kjøp").

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ble litt overasket over ...

Når du sier det da er jeg det og.

Jeg har heller ikke særlig lagt merke til det, men batteriet skulle jo være tomt.

Fortell, det er deg som er spesialist på dette området.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dere kan kan kanskje også gi noen råd om hvor ofte man bør måle syrevekt og sjekke væskestanden i batteriene under to forutsetninger:

1. Båten brukes hovedsakelig i perioden fra mai til oktober med jenvlig lading både med dynomo og landstrøm.

2. Båten har ikke strømforbruk i løpet av opplagstiden.

Link to post
Share on other sites

Hei Roald. Slike spørsmål er det ikke alle som ønsker svar på, for man får ofte et problem med om man skal velge et 100 % system- et 75 % system eller lavere. Det kommer litt an på om noen har hatt designansvaret fra begynnelsen eller om deler er kjøpt inn uten tanke for et ferdig system.

Men når du først har spurt, så får du velge om du liker svaret.

 

Når et system er 100 % konfigurert med riktig regulatorer på dynamoene og eventuell spenningsstyrte kretser til alle batteriene, går dette automatisk. (Når ulike batterityper blir benyttet skal alle ladespenningene være tilpasset hvert enkelt batteri).

 

Så vidt jeg husker fra dine tidligere innlegg så har du åpne syre bly batterier til forbruk og rørcelle batterier til start og div. andre tyngre forbrukere.

Nå holder du på med å oppgradere dynamoene dine med regulatorer som har forskjellige batteriprogrammer, inkludert et program som utjevningslader forbruksbanken. (Utjevningsladning er en del av batterivedlikeholdet for noen batterityper). Dette er en automatisk funksjon så vidt jeg har forstått uten å kjenne regulatorens egenskaper.

Spørsmålet er om det nye ladeskille du har bestilt håndterer dette med hensyn til rørcelle batteriene som ikke tåler utjevningsladning. Hvis ikke må denne prosessen gjøres manuelt.

 

Her må Jørg på banen, for det er han som kan svare deg på om dette vil føre til konfigurasjonsproblemer. Vi får ta første del og avklare dette først og se på konfigurasjonen av laderen og ta leksjonen om vinterlagring av batterier etterpå

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg, Ole Petter.

100% er jo grunn av at man tilbyr forskjellige systemer.

 

Utgående av det jeg vet blir det 100% med det Roald får.

Bare at ikke jeg vet noe om forskjellige type batterier hos Roald og trenger litt mer input om det, hvis så.

Du, Roald, kunne sende meg noe detaljerte opplysninger i så fall.

 

Men bortsett av det dreier seg det her om batteritester/monitorsystemer.

Så synes jeg at vi kommer oss for langt bort denne tråden hvis vi går lengre inn på dette temaet akkurat her.

 

Ønsker fortsatt en fin kveld så lenge.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Enig i at det bør gis råd til forskjellige systemer ombord. Det bør kunne gis råd til de som eier båt med:

1) ett batteri som utelukkende er ment til oppstart av motor, og kankje noen lanterner (3 glødelamper)

2) startbatteri og forbruksbatteri, og som både bør lade batteriene og overvåke at de har rimelig brukbar kapasitet

3) startbatteri og forbruksbatteri og som i tillegg bruker båten så pass mye at det er grunn til å vurdere hvor lenge batteriene gir brukbar komfort ombord.

Link to post
Share on other sites

Punkt 1).

Startbatteri, SLI (Start light and ignition) er beskrevet i standarder både på forbruk og ladning. Informasjonen er veldig godt begrunnet og beskrevet. Problemet er at anbefalingene fra blant annet batterifabrikantene og motorleverandørene ikke følges. Motorprodusentene har i alle år blitt kritisert for at dynamoene på motorene er for dårlige. Vi må huske på at hvis hver motor var utstyrt med en høyeffekt dynamo og regulator, så hadde mange startbatteriene kokt i stykker. Ja her bør noe gjøres, og dette er det primært båtbyggeren og motorleverandørens oppgave å finne ut av sammen på nye båter.

 

Punkt 2).

Startbatteri er allerede dekket under punkt 1. Problemet er ofte at når endringer gjøres på forbrukssiden så ødelegges ladekurven for startbatteriet. Derfor må vi ikke omtale start og forbruksbatterier i samme ”setning”. Det er to forskjellige ting.

Hvis man har spesielle behov hvor man ønsker å benytte kaldstarteffekten i startbatteriet til andre forbrukere, gjøres nye beregninger for startkretsen og en nødstartkrets legges opp.

 

Punkt 3).

Forbruksbatterier skal lades og brukes som et forbruksbatteri. Noe av problemet er at teknikkene diskuteres uten tilstrekkelig kompetanse i stedet for behovet. Det er noen viktige ting her som må avklares før man setter i gang med å beregne anlegget.

Her er det vel mange som har et ansvar for å gjøre en bedre jobb, og jeg mener det viktigste er å kutte ut alt snakket om teknikk innen ladeskiller og alskens dibbedutter og heller snakke et språk som den generelle båteiere har en forutsetning for å forstå.

 

Hvor mye strøm bruker båten pr. døgn? Spør om hjelp.

Hvor mange døgn skal båten klare seg uten aktive ladekilder?

Hvor kort ladetid ønsker man for å etterfylle batteriet?

Hvor stort er normalbelastningen på batteriene?

Hvor stor er maks belastning skal batteriene tåle?

Hvor lav spenning takler forbrukerne?

Skal det tas høyde for oppgradering av flere forbrukere senere?

Hvor lenge levetid skal batteriene ha?

Etc.

Når man har funnet ut av behovene, så kan man eventuelt begynne å diskutere batterityper, reguleringsteknikker, monitor og alarmsystemer etc. Det er her jeg tror Ctek, biltema og mange andre detter av lasset, for når en batterilader ikke lader batteriet slik batterifabrikanten har foreskrevet, så kan laderen gjerne virke isolert sett, men for meg er systemet defekt hvis det ikke virker etter kunden ønske eller behov.

Kanskje et tankekors for diskusjonene fremover.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når du sier det da er jeg det og.

Jeg har heller ikke særlig lagt merke til det, men batteriet skulle jo være tomt.

Fortell, det er deg som er spesialist på dette området.

 

:seeya:

Jørg

Beklager Jørg. Jeg så ikke dette innlegget.

 

Dette er typisk syrevekt for mange ”ordentlige” forbruksbatterier. Legg også merke til at tykkelsen på platene også er oppgitt. Hvis vi ser på dette fenomenet i et historisk perspektiv, så fantes det mange slike eller lignende batterier for mange år siden, til og med produsert i Norge. (Norsk akkumulatorfabrikk).

Disse batteriene begynte å tape terreng til fordel for markedskreftene og vår iver etter billige varer. Utvanning av kompetanse ble vel et faktum etter at vi begynte å sammenligne prisen på startbatterier med prisen på forbruksbatterier.

 

Det finnes fremdeles noen produsenter som har utviklet egenskapene i disse batteriene til Excellent performance fullt på høyde med nyere batterityper med Gel og AGM teknologi til forbruk.

 

Problemet er vel nå at historien er i ferd med å gjenta seg. I stedet for at vi løste problemene med hensyn til å bruke batteriene riktig i takt med at strømforbruket i båtene øker, så mottar vi nye batterityper med takk og betaler dobbelt så mye for disse.

 

Reglene er allikevel de samme, for det står ikke noe på de nye batteritypene at vi skal fortsette å lade dem feil og bruke dem feil slik vi har gjort til nå med de ”gamle” batteriene i 30 år +.

 

Sett opp fordeler og ulemper med de forskjellige batteritypene og finn ut hva som svarer seg. Da er plutselig ikke forskjellen så stor i praksis. (Bortsett fra et disse batteriene er mye billigere og at kanskje ingen våger å importere dem til Ola dunk).

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje et tankekors for diskusjonene fremover.

God morgen.

Tja, denne preken er 100% i alle trinn, logisk og fin tydelig også.

Men det er ikke første gangen man henviser på det og er antakeligvis på feil plass/tråd igjen.

 

Hvis man leser gjennom slike tråder som f.eks. "batterilading, hva er det?" m.m.,

og det på hvilken forum som helst, da finner man mange henvisninger til denne rekkefølgen.

 

Men så finnes det jo først akkurat det som (også) du sier.

Finnes det ikke noe ekte standard, enn den man får tilbudt og som kjøpes tilsammen med båt/bil/buss m.m.,

da blir det ikke noe andre standard-tankegang mht. faktor "optimalt per forhånds" heller.

 

Ellers kan man også diskutere "hva er optimalt og hvorfor?".

Også da finnes det flere trinn igjen, mange inni mellom, og husk at alt også må kunne betales.

Og så havner man igjen på det som kalles "individuellt" og det som er standard per i dag.

Og med det finnes det oss, som forklarer, som finpusser og som henviser på både det som kan gjøres og er ønskelig at det skulle gjøres.

 

Under streken kan man diskutere dette lenge, som vant, men en ting er klart.

Verken "du eller jeg" får gjort at det finnes en standard som gjelder for alle.

Heller klarer ingen av oss å sette ett punktum , unntatt at flere husker standard-henvisninger om det som er mest viktig.

 

Men omvent finnes det jo alt som er nødvendig for å holde lengst mulig liv i det som vi har per dags dato.

Som f.eks. er

- komplett proffløsning som inkluderer alle faktorer inkl. overvåkning individuellt per pers. og fra bunnen opp

- eller punktuelle løsninger som f.eks. regulatorer, ladestyringer, batteri til batteriladere m.m. som kan tilpasses individuellt til enkelte behov.

Man behøver bare å velge.

 

Ellers, og om det er vi vel alle enig, "100% alt i alt" finnes verken nå eller framtidelig.

Men for å komme nærmest mulig 100%, for det finnes jo oss og flere andre.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

:smiley: om 143.

Ja, også 100% enig.

Det er virkelig bare et regnestykke.

 

Problemet er kanskje at det finnes alt for mye på markedet og at det finnes alt for mye reklame i tillegg.

Ville man nå sette opp lister, bare med både tekniske data og (forståelig) detaljert bruksanbefaling men uten reklame som forvirrer,

da kunne sikkert mange batterileverandører stenge og mange problemer ville bare forsvinne fra kloden.

Men da vær det jo denne saken med "konkurens" igjen som skulle styre priser.

 

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Et lite spørsmål om shunter til ampertimetellere.

Om man har en ampertimeteller som bruker en shunt med verdiene 200a=200mv

i mitt tilfelle en Sterling pmp1.

Kan man da til de kanalene som ikke har amphr teller bruke en shunt med verdiene 100a=50mv

for så å multiplisere resultatet med 2 og få korrekt resultat? :crazy:

Redigert av Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da har jeg fått brukt denne NASA batterimonitoren min litt.

Jeg har 25A landstrømlader og satte den på landstrøm i et par døgn.

Når jeg kom i båten så var batteriene 105% fulle ?

Tok av laderen og etter et par døgn uten forbruk så viste den 90%.

 

Jeg hadde justert den til at banken er 190ah , noe som er feil den er på 185ah.

 

Slo på noen lys og diverse i dag noen minutter og da viste den 70% , slo av alt og den begynte så smått å telle oppover igjen ,er dette normalt ?

Når jeg kobler til landstrømladeren igjen så står det at den lader 1-2ah , den samme ladingen kommer inn om jeg starter motoren.

 

Dette har jeg lite peiling på men høres det normalt ut ?

 

Laderen er en 3stegs lader av typen Cristec CPS300-1A

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...