Jump to content

FG-godkjent, hva er det?


Hallaron

Recommended Posts

Spørsmålet kan virke tilforlatelig, men det er ikke så enkelt som man skulle tro. Jeg har for første gang i år skaffet meg en Gummibåt som er ny, samt ny 10 hk påhenger til denne. Samtidig har moderskipet vokst i størrelse og verdi. Jeg tok derfor kontakt med Pantaenius, for å høre hva slags krav som stiltes med hensyn på låsing og kvaliteter på lås. Fikk da et svevende svar; tjaaa den må jo være skikkelig låst.... Ba om spesifikasjoner, fikk da beskjed om at båt og motor måtte være låst med gokjent lås. Spurte da hva som var godkjent og fikk beskjed om at det kunne de opplyse om hos låseleverandøren. Følte det hele var litt svevende, men tenkte dette var noe de kunne hos fagfolk, så jeg tok en tur til den lokale sjappa for slike tjenester Arve Karlsen. Dette er en butikk som kun jobber med lås og sikring, og de må betraktes som kompetente, om noen er det.

 

Jeg forklart problemstillingen til karen bak disken og han ble fort vag og svevende han også.... Jeg ba om å få litt info m.h.p. FG godkjenninger o.a. Dette resulterte i tja og ha og hei og hå..... Like klok. Jeg prøvde å formilde mitt ærend på nytt, jeg ville ha låser som var godkjent for låsing av moderskipet, gummibåten og motoren på gummibåten. Han kom da trekkende med noen monster av noen låser som kostet inn på en høvding for stykket.... Jeg spurte om jeg virkelig trengte så store/dyre låser for at de skulle være godkjent? Da ble ja og ha blaha igjen.... Det ble litt frem og tilbake og jeg sto der og følte meg ganske rådvill, men hadde etterhvert oppdaget at låsene som hang fremme var godkjent med FG 1 FG 2 OSV. Jeg var lei av det hele og tok en som var merket med FG1, en som var merket med FG2, samt litt annet småtteri av kjettinger og smålåser. Gikk ut av butikken 2000,- fattigere og like klok. Siden jeg så at Pantaenius skulle ha stand på båtmessa, tok jeg meg en tur ned og snakket med dem. Da ble det tjaha og blaha igjen..... Siden jeg nå var lei av svada gikk jeg litt på ham og krevde fakta. det kom da for en dag at det egentlig ikke var noe krav til låsen / waieren fra Pantaenius sin side. Den måtte være forsvarlig låst, men de krevde ikke noe a.la. FG godkjenning eller liknende. Forklarte hvillke kvaliteter jeg hadde kjøpt, han lo litt og fortalte at det var i alle fall mer enn tilstrekkelig...

 

Spørsmålet er derfor, finnes det noen eksplisitte krav / standarder i forhold til FG og hva de ulike klasser er godkjent for? Er dette med FG godkjenning noe ABUS og de andre låsgutta har funnet på? Er det noe unison enighet blandt norske forsikringsselskaper, med hensyn på hva som kreves for hvilke låsoppgaver?

Jeg har alltid hatt forståelsen av at FG godkjente låser kom som et krav fra forsikringsselskapene, men jeg er slett ikke så sikker lenger....

 

Noen som har noen harde fakta og komme med?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke er spesifisert i forsikringsavtalen hvilken lås/låsmetode som kreves brukt bruker man et fornuftig skjønn over hva som må til. Dvs. står det ikke at man må bruke FG godkjent lås / kjetting trenger man ikke nødvendigvis det, og en normal kjetting og hengelås vil være tilstrekkelig til å anse tingen som låst nok. Hvis noen har fått avkortning i erstatningen fordi man har brukt vanlig kjetting og hengelås, uten at slikt er spesifisert i avtalen, er det feil. Ellers er jo litt dyrere lås og kjetting ofte bedre i bruk, så hvis de er litt sikrere er jo det også greit.

 

Det samme vil gjelde dørlåser i moderskipet - intet krav om noe spesielt hvis det ikke er avtalt.

 

Det med FGgodkjente produkter er vel mer at man med disse stiller på den sikre siden i en eventuell diskusjon med selskapet om man har brukt gode nok sikringsmidler - pluss at godkjenningen gir/burde gi kunden/forbrukeren en pekepinn om hva som er gode sikringsprodukter. Men noe krav om å bruke dem er det ikke, og enkelte av produktene er både i dyreste laget, dominerende/lite pene/vanskelig å tilpasse. Det hadde vært folk i min båt under opplag i vinter, de hadde ikke gjort annet enn å gjennomgå skuffer og skap uten å finne noe interessant, men hvis jeg hadde en fin stor herdet FG-lås på døren hadde vel hele døren røket til.

 

Grunnen til at man ikke får presise/detaljerte svar er at de ikke finnes, de som selger dyre produkter vil selge dem, uten nødvendigvis å ville si noe helt feil til kunden, selskapene vil ikke være for presis i tilfelle de vil ha frihet til å mene noe annet når båten er stjålet osv. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke er spesifisert i forsikringsavtalen hvilken lås/låsmetode som kreves brukt bruker man et fornuftig skjønn over hva som må til. Dvs. står det ikke at man må bruke FG godkjent lås / kjetting trenger man ikke nødvendigvis det, og en normal kjetting og hengelås vil være tilstrekkelig til å anse tingen som låst nok. Hvis noen har fått avkortning i erstatningen fordi man har brukt vanlig kjetting og hengelås, uten at slikt er spesifisert i avtalen, er det feil. Ellers er jo litt dyrere lås og kjetting ofte bedre i bruk, så hvis de er litt sikrere er jo det også greit.

 

Grunnen til at man ikke får presise/detaljerte svar er at de ikke finnes, de som selger dyre produkter vil selge dem, uten nødvendigvis å ville si noe helt feil til kunden, selskapene vil ikke være for presis i tilfelle de vil ha frihet til å mene noe annet når båten er stjålet osv. :smiley:

 

Jeg har jo nå handlet det som skal til - og vel så det, så det er jo ikke et problem hva jeg skal velge. Men det jeg søker å undersøke er jo som sagt om det finnes noen standard / norm / kravspek disse FG låsene klassifiseres etter.

 

Om det du skriver i ditt sista avsnitt stemmer, er dette med FG godkjente låser bare svada.... Jeg tror egentlig ikke det, men jeg skulle gjerne sett at noen kom opp med en liste over egenskaper...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

er jo selvsagt ikke bare svada med FGgodkjenning - det gir en pekepinn på hva forsikringsselskapene ikke vil mene at er for dårlig, uten at godkjenningen på noen måte angir en nedre grense for hva selskapene vil måtte akseptere, og de gir/burde gi den ikke kjempekyndige kunde en pekepinn om at det finnes sikre og mindre sikre produkter. Hvis en finner nytte i å kjenne de detaljerte krav som stilles for å godkjenne de enkelte produkt er jo det greit nok, men ikke så nødvendig for å unngå problemer med forsikringsutbetaling. Ellers mener jeg at ordningen har blitt kritisert for ikke å ha presise nok godkjenningskrav - men alt er relativt - en godkjenningsordning som ikke er koblet til forsikringen som vilkår fordi man etter forsikringen må bruke skjønn og ikke presise faste kriterier blir gjerne også litt skjønnsmessig.

Link to post
Share on other sites

Om det du skriver i ditt sista avsnitt stemmer, er dette med FG godkjente låser bare svada

 

At FG godkjenning er bare svada er det desverre mye rett i. Når oppdaterer FG sitt regelverk på de forskjellige omerådene?? Dette varierer veldig og dette medfører jo at det kommer produkter som er mye bedre enn et FG godkjent produkt men trenger ikke bli FG godkjent pga av det det inneholder ting som er utviklet og forbedret slik at det burde vært FG men ikke er det! (meget ung setning men håper dere skjønner hva jeg mener)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Forsikringsselskapene skal altså kunne kreve fg godkjente låser uten at vi som kunder skal kunne skaffe oss oversikt over hvilke krav som stilles til en fg godkjent lås. FG-godkjenninger kommer i flere kategorier, men selskapene skal ikke opplyse om hvilke kategorier de krever til de ulike oppgaver? Dette virker på meg som en tap tap situasjon, man tvinges til å ta maximalt i for å være helt sikker på at selskapet ikke kommer trekkende med en eller annen definisjon i etterkant? hmmm.... dette virker ikke som en real og rettferdig situasjon....

Og til alt overmål er låseleverandørene lite villige (for ikke å si uvillige) til å opplyse om regler og krav som gjelder. De skal helst pushe "Fort Nox" låser til alle som er inne, bare fordi det ikke opplyses om retningslinjer/krav. For min del ville jeg gjerne ha låst gummibåten med en annen lås en deg jeg valgte, men tok ekstra i for å være sikker. Jeg ser nå i ettekant at låsen han mente var for svak (FG1) var markert med bilder av båt på eska... Betyr dette at den fyller krev til å låse en hvilken som helst båt?

Om min erfaring er gjengs, tvinges vi forbrukere til å kjøpe låser som i de fleste tilfeller er for store og sikkert i mange tilfeller ikke hensiktsmessige........

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

FG-godkjenninger kommer i flere kategorier, men selskapene skal ikke opplyse om hvilke kategorier de krever til de ulike oppgaver? [ - - - ] Om min erfaring er gjengs, tvinges vi forbrukere til å kjøpe låser som i de fleste tilfeller er for store og sikkert i mange tilfeller ikke hensiktsmessige........

Er helt enig i at dette er uoversiktilige greier. Et alternativ for å være trygg, er kanskje å kjøpe utstyr direkte fra forsikringsselskapenes egne "sikkerhetsbutikker". Gjensidige har en her

 

Her selger de (blant mye annet) kjetting og lås som er godkjent, til relativt rimelig pris (698 kr). Da bør det være vanskelig for dette selskapet i alle fall, å komme i ettertid ved ev. tyveri og stille spørsmål ved om sikringen var god nok. Om andre forsikringsselskaper har slike sikkerhetsbutikker på nett vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Henger meg på...

Har lest hjemmesidene til www.fg.no og er litt i tvil:

HVA er FG?

HVEM står bak?

NÅR og HVORDAN oppsto FG?

osv.

 

Er FG en "organisasjon" som ble oppfunnet av en eller annen "gubbe" som forretningsidé? Fordi forsikringsselskapene ikke hadde noe samlende på den tekniske siden å forholde seg til?

Er FG noe som ER der som et metafor, for at man skal kunne henvise til et eller annet (sammenlignet med EU-normer o.l.) hver gang man er i tvil?

Det er neppe noen europanormert organisasjon, eller??

Noen som VET?

Jeg bare spør i uvett :confused:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at dette med FG-godkjenning er noe vi her på berget har rappet fra svenskene.

I Sverige mener jeg bestemt dette systemet er mye mer gjennomført (du kan si hva du vil om svensker, men de er flinke til å sette ting i system..har til og med egne bolag som bare driver med system :cheers: ).

Nærmere 30 år siden jeg ramlet over de første ABUS låsene med FG godkjenning til motorsykkel.

 

Som så mye annet griper forhandlere tak i nye salgsargumenter, mens forsikringsbransjen da tydeligvis kommer etter med en "det kan nok være kjekt å ha" holdning. Så vi har adoptert produktene, men ikke systemet som var grunnlager for produktene.

 

Det tror jeg på helt til noen sier noe annet.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg vet ikke, men blir du noe klokere av dette Marwin?

 

FG - Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd

19.01.2005

 

Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd (FG) er et underkontor av Skadepolitisk avdeling i Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH).

I 1977 opprettet forsikringsselskapene i Norge FG, med formål å utarbeide regelverk og godkjenne sikringsutstyr og foretak for å redusere risikoen for brann- og innbruddsskader.

 

Representere medlemmene

 

FG har til oppgave å ivareta medlemmene i FNHs interesser i forhold til myndigheter, sikkerhetsbransjen og andre organisasjoner, samt representere medlemsbedriftene i internasjonale fora. Innad i næringen skal FG samle og koordinere medlemsbedriftenes innsats på det skadeforebyggende område der samarbeid er naturlig og tillatt.

 

Et FG-godkjent installatørforetak eller sikringsprodukt gir begge parter i et forsikringsforhold visshet om at det installerte sikkerhetsutstyret holder tilfredsstillende kvalitet.

 

Forsikringsselskapene krever i noen tilfeller ferdigattest fra det FG-godkjente foretaket, eller kontrollrapport fra utvalgt kontrollinstans for å sikre seg at både utstyr og installasjon er av god kvalitet.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sant nok Andreas, men det krever at man leser trådene og linkene først...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg vet ikke, men blir du noe klokere av dette Marwin?

 

FG - Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd

19.01.2005

 

Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd (FG) er et underkontor av Skadepolitisk avdeling i Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH).

I 1977 opprettet forsikringsselskapene i Norge FG, med formål å utarbeide regelverk og godkjenne sikringsutstyr og foretak for å redusere risikoen for brann- og innbruddsskader.

 

Representere medlemmene

 

FG har til oppgave å ivareta medlemmene i FNHs interesser i forhold til myndigheter, sikkerhetsbransjen og andre organisasjoner, samt representere medlemsbedriftene i internasjonale fora. Innad i næringen skal FG samle og koordinere medlemsbedriftenes innsats på det skadeforebyggende område der samarbeid er naturlig og tillatt.

 

Et FG-godkjent installatørforetak eller sikringsprodukt gir begge parter i et forsikringsforhold visshet om at det installerte sikkerhetsutstyret holder tilfredsstillende kvalitet.

 

Forsikringsselskapene krever i noen tilfeller ferdigattest fra det FG-godkjente foretaket, eller kontrollrapport fra utvalgt kontrollinstans for å sikre seg at både utstyr og installasjon er av god kvalitet.

 

:sailing:

Akkurat dette leita jeg etter, men fant det ikke. Sorry.

Men synes det var unødvendig å "gni det inn" slik.

At jeg ikke svarte UMIDDELBART skyldes at jeg har vært på jobb en tid...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...