Jump to content

Hvorfor må motorbåter bruke baupropell?


hei

Recommended Posts

Jeg fortøyer med spring både fra akter og foran, bare jeg skal inn og kjøpe is jeg. :blush: Enkelte synes at jeg overdriver en smule. Men jeg misliker å ligge og slenge langs brygga utsatt for bølger fra alle og enhver. Dette selv om det bare er for en kort stund.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Om jeg støvsuger hjemme eller banker i garasjen lager jeg ikke støy for andre.

 

Da er du vel motstander av sentralstøvsuger og da??.

 

Skjønner ikke at folk bryr seg om bagateller

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg thruser vil gjerne ha.... men så var det de hersens pengene da...

 

Men jeg har mange andre ting ombord i båten og felles for dem alle er at jeg aldri benytter dem unødvendig, skal jeg bruke dassen så er fordi det er påkrevd, bruker jeg ankervinsjen så det også påkrevd, bruker jeg motoren i båten så er det også påkrevd, bruker jeg dieselvarmerer så er det også påkrevd der og da... Andre kan selvsagt fritt mene at det ikke er påkrevd, men de er ikke skipper på min båt... så deres mening har i grunnen liten verdi for min vurderinger der og da... slik vil det også være med baugpropell..

 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg har tenkt tanken om emnet som trådstarter her, senest fredag kveld.... da med en seilbåt av god Bayersk kvalitet....men heldigvis så ble det kun med tanken, og jeg så ingen grunn til å kommentere det for alle andre....

 

Jeg er nå av den oppfatning av at ikke så mange kjører baugpropellen for morro skyld, men det finnes slikkert noen slike også... men de er nok unntakene etter min mening.... så heretter så er dette en båtlyd god som alt annet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

spes. nattetid när jag kommer in i havn så pröver jag o undgå o kjöre bogproppen

 

blir oxo litt 'impregnert' när store fritidsbåter legger til uten o kjöre m bogproppen

 

blir mindre 'impregnert' ner små fritidsbåter på relativt fritt vann bruker den eller bruker den til kurskorrigeringer på veg ut ur havnen.....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det er med baugproppel som med sex....jeg tror det er kommet for og bli,

Er baugpropellen et "substitute" for manglende sex damon tro :crazy:

 

Jeg er jammen meg ikke sikker på at alle som har gift i mange år er like enig i at "sex har kommet for å bli" jeg trodde dette var noe greier i begynnelsen for så å avta :lol: :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Javisst kan en pysevisp/kjerringvisp/baugpropell/truster bråke, men hva så? Det er ikke lydløst når det slippes ut ankerkjetting fra en Industi Lambertsetervinsj heller, eller når to digre grønne beist startes opp ved avgang under mottoet "smoke on the water"? Imponert blir vi når en selbåt kommer inn på havnen og går perfekt for seil nesten helt inn til kaien, men hvilket spetakkel idet han slipper tampene og seilene slår. Da kan en hoppe høyt og skvulpe over ankerdrammen. Men igjen, hva så? Slik er det i en havn der en ikke ligger alene.

 

Jeg har selv ikke baugtruster på min Saga 27, men skulle gjerne hatt det når en skal bakke i forbindelse med å komme seg ut av en trang havn når vinden ståååår inn fra "feil"! retning. Så jeg sjekker jevnlig lottokupongen. Vanligvis går alt greit, men en gang på Tjälsö (SW for Lysekil), hadde jeg svært gjerne hatt en slik visp. Det blåste opp en ufyselig vind fra NØ, og eneste måten å ikke drive inn i bunn av den lille og trange havnen ved avgang var med ekstra landtau over til en holme. Og det gjalt ikke bare meg!

 

tjalso.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er relativt få motorbåter som fortøyer med skikkelig spring.

 

 

Hei Lasse,

 

når jeg tenker tilbake på min tid i motorbåt, er det vel i bunn og grunn manglende kunnskap. Det er helt sikkert ikke viljen det står på, men i seilbåt ble jeg (jeg snakker for min egen del nå) med et mer interessert i å gjøre ting riktigere. Mer oppsøkende etter ny kunnskap. Knuter, sikkerhet og oppførsel. ....Så hvis flere er som jeg og min famile på tur var, er gode råd hjertlig velkommen. Spring er selvfølge for mange, men ikke alle. Når vi hadde fortøyd for storm, kunne det se ut som en gigantedderkopp hadde spunnet et nett over båten.

 

Den gang jeg var i motorbåt, hadde vi heller ikke nettverk og forum for å dele kunnskap og meninger. Motorbåtene klikket seg sammen hvor mennene beundret seilbåtene, og konene aldri i verden ville kjøre på skrå...

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse,

 

Den gang jeg var i motorbåt, hadde vi heller ikke nettverk og forum for å dele kunnskap og meninger. Motorbåtene klikket seg sammen hvor mennene beundret seilbåtene, og konene aldri i verden ville kjøre på skrå...

 

 

Vi kikker ikke på seilbåtene men på damene ombord!! :wink:

 

Det får da være måte på.... :smash:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi kikker ikke på seilbåtene men på damene ombord!! :wink:

Er damene i seilbåt så mye finere enn de i motorbåt? Kanskje det er tema for en ny krangel i god båtplassenånd. Enkelte temaer begynner jo å bli uttømte nå. :lol:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Helt greit at folk har installert baugpropell og klart at man har nytte av denne, men hvis folk gadd å lese trådstarters innlegg så vil man legge merke til (som jeg forstår det!) den bemerkede tilsynelatende unødvendige bruken av denne - værre er det ikke! :nonod:

 

Men at dette skulle ha noe med Janteloven å gjøre, vel det kan heller tyde på manglende kunnskap om denne, enn manglende sjømannskap! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er det deg, Mouche eller han/hun som styrer skuta som skal avgjøre dette?

 

Juridisk sett er det selvfølgelig fører av båten! Selv jeg, med mitt lånekort fra biblioteket, vet det, men hvis du vil, så skjønner du nok poenget? Ikke gjør det "værre" enn det er! :nonod: Hvis du også gadd å lese mitt innlegg så vil du se at ordet "tilsynelatende" er en del av dette.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Baugpropellen støyer - men jeg bruker den når jeg synes jeg trenger den.

Det elektriske toalettet støyer (og særlig om natta...) - men jeg går på do når jeg må. (men nå har jeg manuelt toa)

Ankeret m/kjetting støyer - men jeg hiver ut dreggen allikevel. (men har nå blytau)

Motoren støyer - men jeg bruker den allikevel. (men slår den av når jeg er vel i havn)

Ungene støyer - men jeg har dem gjerne med allikevel

Kj....a støyer - kan byttes ut :wink: men en kostbar løsning. Og det er hyggeligere å ha dem med enn å dra alene.

 

Viser vi litt hensyn på alle områder blir livet godt å leve for oss alle. Og enda bedre på sjøen :sailing:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

hva er spring?

Et (en?) spring er en fortøyning som går fra baugen og akterover, eller hekken og forover. Si at du ligger longside, med sterk vind blåsende langs brygga. Mange fortøyer bare med baugfortøyning forover, og akterfortøyning akterover. Hvis vinden kommer forfra, vil den presse båten akterover, og baugen inn i brygga. Med et spring fra hekken, vil du hindre båten i å blåse akterover, og dermed kommer ikke baugen inn til brygga heller. Båten ligger som om det er vindstille. Ligger du "i medvind" bruker du spring fra baugen. I båsen hjemme må jeg bruke spring for å hindre baugen fra å hogge i brygga.

 

Et sikkert partytriks er å gå fra en brygge når det er pålandsvind. Med baugpropell er det greit, men har du ikke det, er bruk av spring ofte det eneste som nytter. Du gjør fast en kulefender nesten helt i baugen. Så løsner du alle fortøyninger bortsett fra springet som går fra baugen (og akterover) Så setter du båten forsiktig i gir forover og gir fullt ror som om du vil kjøre baugen inn i brygga. Ta det forsiktig, og sett i fri med innimellom. Resultatet er at akterenden beveger seg utover pga propellstrømmen på roret. Ofte er det greit å ha en hjelper til å justere fenderen, og ta løs springet til slutt. På denne måten kan du få båten til å stå med baugen nesten rett mot brygga, og du kan bakke ut. Det krever litt prøving og feiling før du har funnet optimal lengde på springet, og plassering av fenderen. Men når det først sitter, kommer du aldri til å gå fra på noen annnen måte

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Da det var få som hadde kjerringvisp tror jeg at en god del brukte den unødvendig for å "vise seg frem". Men mener bestemt at dette har avtatt nå når "alle" har slik visp. I helgen lå vi på Kommersøy (som vanlig). Utpå dagen på lørdag kom fårt kjære baatplassen.no medlem Quantum sigende med kraftig sidevind. Jeg og et par andre gikk da frem for å ta tampen. Like før han var inne kom det høyt og tydelig fra han ved siden av meg: "Skal han ikke bruke baugpropellen i denne vinden, for han har vel det?" Like etter kom det en kort lyd fra nevnte visp for en aller siste finjustering, og Quantum var på plass. Og slik synes jeg at trusteren brukes av fler og fler.

 

Jeg ønsker meg pysevisp!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Helt greit at folk har installert baugpropell og klart at man har nytte av denne, men hvis folk gadd å lese trådstarters innlegg så vil man legge merke til (som jeg forstår det!) den bemerkede tilsynelatende unødvendige bruken av denne - værre er det ikke! :nonod:

 

:sailing:

 

Takk for det.

 

Unødig bruk er når motorbåt på 40 fot ankommer havnen kl 2300. Den siste kablen styres båten rundt med baupropell.

 

Om skipperen mener han er nødt til å bruke baupropell for å legge til en 20m lang kai i vindstille ja da bør han ta seg et kurs i manøvrering. Hva den dagen baupropellen ikke virker. Men som nevnt så er det jo den enkelte fører som bestemmer..

 

Det å ta hensyn til andre er for min del viktig. Unødig bruk av baupropell er ikke å ta hensyn. (på lik linje med den flytende barnevakten med 5 hk på til bruk i gjestehavnen)

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke i prinsippet noe i mot baugpropell, men vil vel tro at i noen og 90% vil jeg klare meg bra uten, og det burde vel de fleste. Derfor går sikkert bra å redusere bruket noe i store havner med mye trafikk, for dette er en utrivelig støykilde.

Jeg har blitt så påvirket av diskusjonene om baugpropell at jeg nå synes det er morro å se hvor langt jeg kommer sikkert uten baugpropellen. Men den står alltid på i trange havner. Men det er utrolig hvor langt vi kommer med to mortorer som til sammen stort sett kan gå båten til å gjøre alt bortsett fra å gå sidelengs. Først da trengs baugpropellen. Noen ganger også når vi skal rundt et trangt hjørne der jeg ikke kan bakke motsatt vei for å få dreid baugen rundt fordi det ikke er plass til å bakke. Jeg brukte baugpropellen mye mer da vi "bare" hadde en motor. Det er faktisk veldig stor forskjell å manøvrere en båt med to motorer kontra en motor.

 

Jeg har - senest lørdag morgen - tatt meg selv i å reagere på to båter i en trang havn som brukte baugpropellen på å vende båten 180 grader utelukkende ved hjelp av baugpropellen. Men de må jo få lov til det om de vil. Bedre det enn at de dunker borti andre. På den ene tenkte jeg at "nå går vel snart vispa varm" :smiley:

 

når jeg tenker tilbake på min tid i motorbåt, er det vel i bunn og grunn manglende kunnskap.

Nja si ikke det du - tror kunnskapen om å legge til på spring er like liten i begge leire. Jeg lærte det av kona som hadde vært på seilkurs på Normar. Men behovet for å bruke spring for å legge til er kanskje ikke like stort på en motorbåt med to motorer og kanskje en propell i baugen og en i hekken.

Ble fortalt av et annet medlem her hvordan en bekjent av han la til med sin Princess 21 (meter!). Han fendret godt og kjørte baug og hekktrøster mens han gikk i land - båten lå fint der inntill han og kona fikk fortøyd.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette evnet tok jeg opp for en stund tilbake. Ja det er "ille" når man må bruke baugproppen for å komme seg ut fra brygga når du ligger longside. og ingen båter hverken foran eller bak.

 

ang spring :fishing: det er enkelt for dere med seilbåt da. :smiley: den første som kommer til havna, legger seg longside. og deretter legger dere andre dere utenpå. slik

fungerer det iallefall i alle havnene jeg har besøk de siste 10 år. Hvorfor :confused::confused:

I strømstad i helgen..... det var masse bryggeplass, men det lå allikevel 4 seilbåter på hverandre. jeg hjalp til 7 ganger i pinsen da de innerste båten skulle reise.

ikke kan jeg skjønne at dere vil ha 20 føtter til å tråkke på dekket hele tiden, men...men.. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...