Jump to content

Hvorfor må motorbåter bruke baupropell?


hei

Recommended Posts

Hvorfor er det slik at motorbåter må bruke baupropell under fortøyning/manøvrering, dette om det så er blikkstille ingen strøm. Er det tøfft, mestrer de ikke båten.

 

Er ikke mye elegant dette.

 

Det er jo pinadø et spetakkel uten like i havner.

Har de ikke lært å manøvrer. Om ikke, ta et kurs.

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig baupropell.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Redigert av hei (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg vet ikke hvilke andre erfaringer du har med motorbåter enn at du har hørt trusteren noen ganger..

For folk som er uvant med båten de fører bør full kontroll prioriteres før stillheten.

Jeg bruker selv truster når jeg finner det for godt og trives med det.

Mye artigere å se (og høre) en som bruker trustere, spring og om nødvendig varpanker og taubåter enn en som skal være tøff og klarer seg uten, men tilfeldigvis knuser lanterna di og skraper opp båtene i nærheten.

 

God sommer

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kan man ikke få bruke det hvis man har det? Her i Norge er jantaloven helt ekstrem, skulle tro folk ikke hadde annet å gjøre en å irritere seg over andre. Jeg regner med du ikke har oppvaskmaskin, støvsuger, kaffetrakter, elektrisk verkøy og andre ting som bråker hjemme. Det er jo mye mer elegant å banke tepper for hånd og bore hull med en manuellbor.

 

Hadde ikke folk likt å gjøre ting enklere og bekvemere hadde vi fortsatt vært i steinalderen. Synes synd på folk som irriterer seg over småting som dette, hva med å bosette deg på en øde øy uten andre mennesker? Da kan du gjøre som du vil og du slipper all støyen!

 

Det var dagens lille utbrudd, men er litt lei av folk som irriterer seg over at andre gjør det de har lyst til.

 

PS! Har ikke baugpropell selv, men hvis noen hadde spandert hadde jeg gjerne tatt imot.

Redigert av kentandresen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes ihvertfall at det er langt fra amatørmessig, det viser at man ikke er redd for å bruke nye ting. Og hvorfor gjøre ting vanskligere enn det er? Går du rundt en stor pakeringsplass eller skrått over? Jeg går ihvertfall skrått over. Og hvis du ikke tåler støy når du er utendørs, ja da bør du nok holde deg innendørs.

 

Såklart du skal få mene hva du vil, men heldigvis så tror(og håper) jeg at de fleste ikke deler dine meninger.

Redigert av kentandresen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes jeg det virker kjeitet og amatørmessig og rotere rundt i havnen med en baupropell så er jo jeg i min fulle rett til å synes dette.

 

..du er også i din fulle rett til å holde det for deg selv, og hadde du gjort det hadde du heller ikke fått svar på tiltale som du gjør nå..

 

Er enig med de som skriver over her. Det er klart, selv jeg kan bli litt irritert hvis en eller annen kjører trusteren time etter time, men det har jeg heldigvis ikke opplevd enda :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke i prinsippet noe i mot baugpropell, men vil vel tro at i noen og 90% vil jeg klare meg bra uten, og det burde vel de fleste. Derfor går sikkert bra å redusere bruket noe i store havner med mye trafikk, for dette er en utrivelig støykilde.

Vi bør vel helst ikke komme der at dårlige vidusviskere erstattes med radar og manglende forståelse for vind og strøm må kompanseres med propeller i alle rettninger. Det betyr ikke at jeg også kanskje vil anskaffe baugpropell, men jeg vil helst ikke bruke den unødig, men i de kanskje 10% tilfeller hvor det er nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Men som jeg skriver i første innlegg, unødvendig å bruk i stille vann og vind.

 

Dette må da være opp til den enkelte skipper å vurdere! Synes det er litt merkelig å se at mange mener det er helt OK å ha thrustere, men at de helst ikke skal brukes. Jeg verken har eller har hatt thruster selv, og greier meg stort sett fint uten. Men om jeg hadde hatt dette montert synes jeg det virker for dumt å ikke bruke den, bare fordi det ligger en båt der fra før med en eier som misliker lyden av thrustere! Har man først tatt investeringen i denne type utstyr stiller man da fritt til å bruke det når man føler at det vil være til hjelp. Slevfølgelig skal man ikke lage unødig støy ved tillegging, men et par støt i thrusteren for å få baugen inntil brygga burde være helt uproblematisk om man innehar denslags utstyr.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En ting er sikkert: Den som greier å lage en støysvak baugpropell som virker like bra som dagens modeller . :flag:

Har en dubbel hydraulisk jeg og den hører du så godt som ikke noe til , feilen er vel bare prisen .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Mange tenker nok som trådstarter når de ser og ikke minst hører alle de som bruker trøstere i tide og utide.

 

Etter et langt båtliv monterte jeg i vinter trøster foran på 30 foteren min. tankene om andres bruk av et slikt hjelpemiddel har nok svevet rundt i hodet mitt endel ganger.

 

Det å manøvrere har for egen del alltid vært sett på som lystbetont. Og ikke minst bygger dette på erfaring gjennom mange år. Bytter man båt må man lære det nye fartøyet å kjenne.

 

I år der i mot har jeg når vind og strøm har vært lei følt meg som en konge der jeg dytter pinnen på trøsteren mot styrbord eller babord. Du verden så lett dette går.

 

Noe leketøy er det der i mot ikke. Jeg er enig at det syndes mye i unødig bruk rundt omkring. :headbang:

 

Et tips: Ikke legg så mye merke til dette uvesenet.(Hjelpemiddelet) Livet er for kort til å erge seg over noe slikt. :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Men siden man er inne på "hvorfor folk gjør som det gjør" har jeg alltid lurt på hvorfor så få motorbåteiere benytter spring når de ligger fortøyd langs ei brygge. Mange ligger veldig urolig pga manglende spring.

 

Det syndes like mye i begge leire, Lasse! Du har sikkert ikke lagt merke til det. :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...