Jump to content

Hvorfor må motorbåter bruke baupropell?


hei

Recommended Posts

Da jeg tok opp dette med spring var det hverken ut/inn fra brygga eller båter utenpå jeg tenkte på.

Båten ligger mye roligere med spring.

 

Har foreslått spring for flere som ligger å "skvalper", og som klager over all plaskinga, men får sjelden gehør.

Link to post
Share on other sites

Baugpropell bruker jeg når jeg har god bruk for den. Joda, man kan ofte klare seg uten, men hva er egentlig vitsen å la være å bruke den når den er til stor hjelp?

Jeg trener imidlertid av og til uten thruster i litt kinikige situasjoner for å lære båten å kjenne. Problemet med båter med fast aksel er at de styrer dårlig akterover og har ofte stor vindfang (driver lett av). Noen båter hiver akterenden den ene eller andre veien når man bakker opp. VP hver hekken til styrbord og Yanmar til BB. Andre får liten virking av dette.

Å manøvrere en snekke er oftest mye enkler enn en halvplaner. Brodern bytte fra Årø 28 til SAGA 315 og selv den overgangen er stor selv om Sagan`n har ganske stor kjøl.

 

Når det gjelder bruk av spring:

Ikke alle skjønner bruk av spring til tillegging, fralegging og fortøyning. Kom nylig inn å skulle legge til i en brygge i kraftig vind ut fra brygga. Festet en fangline i pullerten midt på båten og skulle sett i land kona for å feste tauet. Fendring var ordnet. Deretter la dette fungere som spring som holder båten inntil med motorkraft fremover og hardt babord (styrbord side til kai). Så feste resten av fortøyningene. Planen var grei, men da kona skulle hoppe iland kom det et dame og insisterte på å ta tauet. Det var greit nok og jeg ba henne gjøre fast i brygga. Bare fortøy, ikke stram sa jeg. Dama ble stående med is i hånda å prøvde å holde igjen båten. Det er umulig i slik vind og jeg ba henne gjentatte ganger å gjøre fast tauet. Det gikk til slutt at hun fikk fortøyd helt i tampen av tauet, og jeg fikk kjørt inn mot brygga med motor og hjelp av spring hold båten seg inntil.

Vi har lært at det i slik situasjoner kan være best å takk høflig nei til hjelp og gjøre jobben selv.

Det finnes flere alternative løsninger. Noen av dem krever at man er rask og besluttsom med både båt og fortøyninger.

Link to post
Share on other sites

Dette "fenomenet" må du nok bare finne deg i.

 

Prøv å si til en båteier at du syns ikke at han skal bruke baugpropellen...

 

Mest sannsynlig har du en liten båt uten slik propell? Kanskje vil du en dag få deg en båt med baugpropell....og vil erfare bruken og nytten av den.

 

Dette hjelpemiddelet er snart blitt allemannseie, sågar også på båter ned til 20 fot, og ikke minst på flere og flere seilbåter. Det blir mye bråk det!

 

Personlig har jeg sidepropell både foran og bak, og bruker dem når jeg føler for det, men ikke mer enn høyst nødvendig, der og da. Ikke så mye pga støyen, men pga at jeg ikke vil bruke mer strøm enn jeg trenger å bruke.

 

Det som irriterer meg mer, er at mange ikke slår av motoren når de har ankommet, men lar motoren gå mens de legger ut og ordner alle fortøyningene, med spring og det hele. Først da blir motoren slått av.

Link to post
Share on other sites

Det som irriterer meg mer, er at mange ikke slår av motoren når de har ankommet, men lar motoren gå mens de legger ut og ordner alle fortøyningene, med spring og det hele. Først da blir motoren slått av.

Lar du ikke motoren gå en sturnd på tomgang for å kjøle seg ned litt før du stopper den? Gjør heller det en å ta hensyn til nabobåten hvis motor har vært kjørt hardt.

Link to post
Share on other sites

Ja det ser iallefall jeg på som standard prosedyre, motoren får gå seg ned samt at du er ikke fortøyd før tampene er iorden

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Et sikkert partytriks er å gå fra en brygge når det er pålandsvind. Med baugpropell er det greit, men har du ikke det, er bruk av spring ofte det eneste som nytter. Du gjør fast en kulefender nesten helt i baugen. Så løsner du alle fortøyninger bortsett fra springet som går fra baugen (og akterover) Så setter du båten forsiktig i gir forover og gir fullt ror som om du vil kjøre baugen inn i brygga. Ta det forsiktig, og sett i fri med innimellom. Resultatet er at akterenden beveger seg utover pga propellstrømmen på roret. Ofte er det greit å ha en hjelper til å justere fenderen, og ta løs springet til slutt. På denne måten kan du få båten til å stå med baugen nesten rett mot brygga, og du kan bakke ut. Det krever litt prøving og feiling før du har funnet optimal lengde på springet, og plassering av fenderen. Men når det først sitter, kommer du aldri til å gå fra på noen annnen måte

 

Det kan gå med noen båttyper, og er nærmest standard prosedyre på skøyter og skip, men det er viktig å si at dette fungerer ikke på alle småbåtyper. Det har med plassering av ror og propeller, dvs propellstrømen på roret, Det har også med skrogformen å gjøre, f.eks. vil seilbåtens smekre forskip gi en dårlig vinkel. En anne sak er at det krever minst to personer - passe fender og hive springen.

Jeg vil heller ha moblisert partyet til å dytte ut baug eller akterende.

Link to post
Share on other sites

seilbåtens smekre forskip gi en dårlig vinkel.

Jeg har seilbåt. Har ikke problemer med å komme ihvertfall 60° ut fra brygga, gjerne mer, hvis jeg bruker spring. Men du må bruke en stor kulefender, ikke en liten søt en.

En anne sak er at det krever minst to personer - passe fender og hive springen.

Med litt trening klarer du det alene. Etter litt trening vet du hvor fenderen skal sitte. Og hvis du legger fortøyningen dobbelt, kan du kaste den løs mens du står på baugen. Hvis det blåser liten storm, kan det kanskje være greit å spørre om noen gidder å hjelpe deg med akkurat dette.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det kan vel kanskje være greit for noen å ha sånn propell på tvers i baugen.

Selv har jeg det ikke.

Og skal ikke ha det.

Det er altfor dyrt i forhold til nytten, båten min er for liten og det er aktfor tungt.

Men jeg benytter ofte Hermanmetoden. Har et langt tau som jeg trekker fra kryssholt akterut (egentlig tredjerevet mitt) gjennom kryssholt på baugen gjennom ring ellerhvadetnåmåvære på land og så tilbake til genoavinsjen. Ikkeno problem å vri båten så mye ut med hekken at jeg får bakket ut. Så er det bare å trekke inn springet. Funker nesten uansett hvor mye det blåser.

Ekstra imponatorfaktor har denne manøvren dersom den gjøres aktenfra. Med spring fra kryssholt akterut og forover på brygga. Litt turtall akterover, og baugen svinger seg fint ut. Funker ikke hvis det blåser mye.

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilbåt. Har ikke problemer med å komme ihvertfall 60° ut fra brygga, gjerne mer, hvis jeg bruker spring. Men du må bruke en stor kulefender, ikke en liten søt en.

 

Med litt trening klarer du det alene. Etter litt trening vet du hvor fenderen skal sitte. Og hvis du legger fortøyningen dobbelt, kan du kaste den løs mens du står på baugen. Hvis det blåser liten storm, kan det kanskje være greit å spørre om noen gidder å hjelpe deg med akkurat dette.

 

Ja, som sakt går det på noen båter, dvs når du god propellstrøm på roret, men det går f.eks. ikke på min båt. Men som en nyttig metode i en samling ulike manøvermetoder for oss trøstelsløse er det nok :yesnod:

Link to post
Share on other sites

:confused: motorer med turbo, skal etter belastning gå i noen små min før den slåes av.

det å stoppe motoren med en gang er feil. hva hvis tauet glipper eller du må gi litt mere gass. :nono:

jeg tok som sagt opp dette temaet for litt siden. det som gjorde at jeg ble irritert var at denne båteieren brukte "vispen" kanskje 15 ganger a 40 sek.

+ at han brukte "vispen" å turne båten med :sailing: (snu ca 180gr).

men det er mange ting man kan irritere seg over. jeg tror at vi overlever de fleste.

Redigert av litt peiling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Holder på å montere baugpropell som drives av hydraulikkmotor og i den forbindelse lurer jeg på om den vil støye like mye som en elektrisk. Er selv veldig tolerant når det gjelder lyder fra båter enten det er thruster, motor el.lig. Men for sarte sjeler må det taes hensyn og valgte derfor hydraulisk som jeg håper er mere lydløs. Er det noen som har erfaring med baugpropell med hydraulisk drift?

Link to post
Share on other sites

:confused: motorer med turbo, skal etter belastning gå i noen små min før den slåes av.

det å stoppe motoren med en gang er feil.

Bare husk på at denne nedkjølingen av motor begynner allerede når du drar av gassen og stikker baugen inn i en uthavn eller gjennom moloåpningen i en gjestehavn! Tar gjerne noen minutter fra turtallet er redusert til ankeret sitter og/eller tampen er gjordt fast i land. :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

.......

Det som irriterer meg mer, er at mange ikke slår av motoren når de har ankommet, men lar motoren gå mens de legger ut og ordner alle fortøyningene, med spring og det hele. Først da blir motoren slått av.

 

De som ikke slår av motoren med en gang etter de har lagt til tenker kanskje litt lenger :rolleyes:

 

Har man brukt thruster en del så bør man la den gå en liten stund for å være litt snill batteriene før man stopper motor.

Link to post
Share on other sites

De som ikke slår av motoren med en gang etter de har lagt til tenker kanskje litt lenger

 

Siden denne tråden handler om å irritere seg over andre så kan jeg opplyse at det kan være ganske plagsomt å få all eksosen inn over middagsbordet fra nabobåten som lar motoren gå et kvarter etter tillegging.

Link to post
Share on other sites

Siden denne tråden handler om å irritere seg over andre så kan jeg opplyse at det kan være ganske plagsomt å få all eksosen inn over middagsbordet fra nabobåten som lar motoren gå et kvarter etter tillegging.

 

Et kvarter er lenge, ja :lol:

Jeg snakker om et par minutter for at spenningen skal tas seg opp etter bruk av thruster. Er det i bryggeanlegg med landstrøm er det selvsagt ingen vits i det. Jeg tenker mest på i uthavn.

Har man plagsomt mye eksosutslipp får man heller vurdere det :wink:

 

Ser av og til motsetningen som kjører baug og hekkthruster flittig for så å kubbe motoren med en gang. Det er etter min mening ikke smart hvis man da ikke har tilgang til lading i en eller annen form når man ligger fortøyd.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...