Jump to content

Hvorfor må motorbåter bruke baupropell?


hei

Recommended Posts

Det å ha motoren gående i flere minutter etter en har lagt til har ikke engang JEG skjønt vitsen med.

Tusler jo tross alt vanligvis med moderat turtall i ei god stund før en har lagt til.

Like irriterende er når naboen starter opp makineriet 10 minutter før de tar fotøyningene.

Greier stort sett å filtrere det bort, men siden strengen handler om irritasjon så.

Neste ankomst adgangs irritasjon.

Hendte meg på Lesø sist sommer.

Lå litt knotete til. Så at folka i en båt som lå mye bedre begynte å gjøre seg klare til avgang. Gikk bort å spør om de skal gå, noe de da bekreftet. De skulle bare ordne litt så om en times tid skulle de være klare. Så hvis jeg ventet i båten så skulle de gi meg ett hint rett før avgang.

 

Satt i båten i nærmere 4 timer å ventet. Så skulle de handle, så skulle de dusje, så var det noe de hadde glemt i butikken. så skulle vist sønnen også dusje. Da var det på tide med lunch. Og så var det å ha en lengre samtale med folk på kaia, før de endelig fikk ut fingeren og dro. Ingen skal fortelle meg at de ikke viste at dette vil ta mer enn en times tid.

Sikker på at de bevist somla bare for å irritere oss.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg har ihvertfall begynt å stoppe motoren med en gang jeg går fra førerplassen! Hvorfor? Jo for noen år siden opplevde jeg at motoren ble stående i revers selv når spaken var satt i nøytral (elektronisk VP spak). Resultatet var at båten begynte å bevege seg bakover mens jeg var akterut for å hjelpe mannskapet med fortøyninger. Ikke morsomt da - men mer morsomt å tenke på etterpå :-) Årsaken var feil kalibrering av spaken. Etter dette har jeg tenkt at dette kan skje igjen, samt at både hund og barn kan komme borti spaken.

Noen hundre hester i fri utfoldelse når man ligger fortøyd kan ihvertfall bli en skikkelig historie å fortelle :-)

Har man ikke batterier nok til å kjøre thrustere så burde man kanskje kjøpt litt mindre thruster og litt mer batterier :-)

 

Og - baugthrustere? Ja de forbeholder jeg meg retten til å bruke - selv om jeg strengt tatt ikke trenger det!!!! Selvfølgelig prøver jeg å unngå å bruke de slik at de er til unødvendig sjenanse for andre. Men hvorfor i all verden skal jeg ikke bruke en så genial oppfinnelse som gjør livet enkelt for meg og som får resten av mannskapet til å slappe av og føle seg trygge? Jeg hørte en båtinstruktør som en gang sa at thrusterene var vel kjøpt for å brukes :-)

 

Jeg har faktisk reagert vel så mye på de som ikke bruker thruster, men satser på stor styrefart for så å bakke voldsomt opp rett før de braser inn i brygga. Denne typen manøver fungerer, men da foretrekker jeg helt klart heftig bruk av thrustere og lav fart!!!!!

 

En annen sak er at det er stooor forskjell på å manøvrere ulike båter. Jeg synes det er useriøst å sammenligne:

-en helplanende båt med strak aksling, et mikroskopisk ror og stort overbygg

-seilbåt med stor kjøl, stort ror og lavt overbygg

 

Et godt råd som flere har kommet med: Slapp av og nyt båtlivet og irriter deg mindre på andre -det er både sunt og deilig!

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner jo at den som kommer i plan eller halvplan helt i havnen kan ha behov for at motoren går en stund etter at de har kommet inn, men for de sem ankommer en havn i normal fart skulle ikke dette være nødvendig.. Men mitt inntrykk er de fleste stopper motoren rimelig raskt etter at de har fortøyd

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Får litt dårlig samvittighet når jeg leser denne tråden jeg. Må innrømme at jeg bruker baugpropellen, og lar båten gå på tomgang mens jeg fortøyer. Har blitt fortalt at det å kjøle turboer er veldig lurt. :smiley:

 

Jeg tenker vel at utstyret er til for å brukes, og håper ikke noen regner meg for egoistisk, lite empatisk, eller en dårlig skipper, bare fordi baugpropellen går litt når jeg legger til eller drar. Må jo innrømme at jeg er i lærefasen for å manøvrere med 2 motorinstallasjoner, og at tillegningen på Oscarsborg i Pinsen, var med bare en motor og baugvisper, for det har jeg god erfaring med.

 

Lover å øve, så skal vi se om ikke denne gutten vrir seg inn bare på motorkraft neste gang, stopper de grønne uhyrene straks, binder fast med den største selvfølgelighet, og sikrer båten med spring. :flag:

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Når jeg kommer til kai , fortøyer jeg skuta og gjør dette ferdig . Det tar vel noen minutter + - tipper jeg , så etter at den ligger trykt der den skal så slår jeg av motoren . Er vel ikke det luraste å ligge i marsjfart over lengere tid , og rett til kai for så å slå av motoren med turbo . Håper ingen gjør det på min båt vaffal , men ikke så mye som skal til for å irritere folk skjønner jeg .

Hvorfor må motorbåtfol bruke vispen hele tiden spurte du , hehe tru ikke det var en seiler som kom i havna i helgen fra torsdag til mandag uten visp ( litt store seilere ) . Og enda hadde flere store probler med å legge till , og gå igjen når dem skulle . Etter litt prat på bryggen der en kveld så lurte vi på om rett å slett folk har kjøpt seg for stor båt ? (var en som sa at 38 Bavaria var mest solgt nybegynner båten ifjor ? )

 

Et lite eksempel om en stor stålseiler som kom inn , kjørte vispen sin men hadde div problemer med og legge till . Til slutt gå han litt på , og det endte med at han nesten lagde kano av en lettbåt som lå londside på eier's båt . Nesten utrulig det gikk bra , men etter 2 dager så skulle han gå ut igjen . Trur det var 4-5 mann som hjalp til , og det var også rart at det gikk bra selvom dem fleste hadde reist . Så han hadde kansje litt for stor båt , kansje det er flere som har kjøpt litt større enn dem mestrer sånn med en gang . Kansje det kan være lurt å øve litt før du skal inn i trange havner , jeg veit ikke men trur det kan være litt lurt jeg da .

 

Jeg har som sagt visp jeg også , den hører du vel kansje ikke (litt til BB ) da den er hydraulisk . Men jeg bruker den når jeg må og når jeg føler at det kan være lurt med litt hjelp . Men er enig med flere her inne , det er litt mange som bruker vispen til å navigere med . Ser spesielt i havna når folk skal inn i båsen sin , rett før båsen så svinger dem skuta med vispen . Kan jo være dem er tunge på rattet , det veit jo ikke jeg .............

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Da jeg skrev mitt inlegg så tenkte jeg faktisk på Windy og på deg, men tenkte jeg skulle overlate den til deg! :yesnod: Men nå varer det vel ikke så lenge før tre, eller femfot-syken har fått herje og det blir en enda større Bitteliten, og kanskje ikke en Windy? Ekspertene spår jo ytterligere fire år med økonomisk fremgang, økte lønninger og ditto kjøpekraft. :rolleyes:

 

Fristende? :blush:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ekspertene spår jo ytterligere fire år med økonomisk fremgang, økte lønninger og ditto kjøpekraft. :rolleyes:

 

Fristende?

Kan nok bekrefte at det økonomiske dyret i meg lever - akkurat som hos de fleste andre. Det er vel få som sier nei til mer lønn..

Men mer båt sier jeg nei til. Er veldig fornøyd med det jeg har. Og selvom det i svake øyeblikk kan friste å tenke tanken på både seilbåt og annet lekkert fra Orust så er det bare drømmer. Slik det alltid er med større båt. Oftest våkner man opp morran etter og finner ut at det bare var en drøm - det vanskelige er å finne ut om det var et mareritt eller ikke

Link to post
Share on other sites

Jeg observerte i havna vår i Sonskilen i går at mange slet med å legge til som vanlig i båsen sin. Dette hadde blant annet sammenheng med en ganske uvanlig sterk strøm fra elva Såna som skulle lede vekk mye regnvann de siste dagene (sikten var kanskje 1 - 2 cm). Strømmen kom nordfra og førte til at flere uten baugpropell måtte slite ganske mye før de klarte å entre båsen sin. Jeg kalkulerte strømmen til å være minst 2-3 knop. I tillegg har antall båter med lengde lengre enn opprinnelig planlagt for avstanden mellom flytebryggene økt betraktelig. Dette har ført til at det enkelte steder i dag er nesten "umulig" å legge til i båsen sin uten både aktiv bruk av ror og maskinkraft forover/akterover, samt baugpropell. Det er mulig det hadde vært mulig å legge til uten baugpropell i absolutt vind- og strømstille, men selv da skal det jobbes mye om båsen ligger slik at propelleffekten motvirker dreieretningen. Det kan nok være at enkelte båtbrukere ikke har fått "tak i" hvordan ror og maskinkraft kan brukes for å dreie båten, særlig nye eiere, men stort sett synes jeg at småbåtførere er dyktige. Det er vanskelig å legge til. Selv har jeg dobbel motorinstalasjon og baugpropell. Med aktiv bruk av ror, motsatt retning på de to motorene og bruk av baugpropell kan jeg gå i nesten alle retninger - men i strøm og vind er det ved tillegging nødvendig å benytte spring eller gode hjelpere på land.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...