Jump to content

ulike ankerdrammer


litt peiling

Recommended Posts

Det skal være Akevitt. Norsk Akevitt - og hvorfor ikke den som vel er det eneste "spritproduktet" vi lager i verdens klasse. Nemlig "Gilde Non Plus Ultra". Flaskene i hvert års produskjon gis eget nummer. På etiketten kan det stå: Dette er nr. 5631 av15000 produsert i 2003. Kan nytes på samme vis som Cognac. :flag:

Link to post
Share on other sites

Foretrekker Cognac og da helst Courvousier V.S.O.P, men jeg kan godt ta en Jeger hvis ikke Cognac av noe slag er tilgjengelig i øyeblikket.

Vet ikke hvor mange jeg tar til hvert ben, for jeg husker aldri hvor mange det ble :crazy: , tror det er en bivirkning av ankerdram og diverse annet drikke :lol: .

(Cognac er det en spesiell smak i, kalles mer smak) :yesnod:

Kos dere med anker drammen i sommer folkens. :seeya::cheers:

Link to post
Share on other sites

Ombord i Amica har vi også innført Captain Morgan som anker- eller fortøyningsdram. Det nytes av både rederen og rederinnen, og matrosene dersom de er med (begge er ferdig med tenårene). Skulle vi gå tom for rom, har vi alltids en Akevitt på lur. :drink: Ankerdrammen nytes selvfølgelig etter at maskinen er stoppet.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Ja, dette med ankerdram kan ikke tas seriøst nok.

Jeg har opptil flere ganger i mitt sjøliv sett at enkelte faktisk slurver grovt på dette punkt, legger til - fortøyer og står på, får så å sette seg akter med en kopp kaffe, kanskje te til fruen.

Slikt ødelegger veldig for miljøet, men jeg gjør jo min plikt og hiver ned en dram eller to, på vegne av de nyss ankomne. :smash:

Så, til saken.

Så fort ankeret er satt, baugen fortøyd og motoren har slokna, er det rett i barskapet.

Her er det som regel et godt utvalg i Svenska Nubbar. Noen er helt "konge", mens andre smaker mer "så där". Men effekten er den samme, de virker alle sammen.

 

Men fruen har også gjort sitt, og skal ha sin belønning. Her hos oss har rederinnen nå innført klare retningslinjer: Hun skal simpelthen ha en halv flaske Dopff & Irion Musserende. Korrekt avkjølt selvfølgelig. Aber schnell. (Blir nå irettesatt av sistnevnte, at denne lille flasken nytes over lengre tid og at hun ikke vil ha på seg at denne kan sammennlignes med en tradisjonell ankerdram)

Og slik går livet vider i sus og rus.

Sjølivet er herlig dere!

Kan forøvrig rapportere fra Kungshamn torsdag kveld: Har hatt en flott dag med mye sol, lange turer til bl.a. Smøgen, hvor vi har kost oss med Eriksbergs Pils, rekemakka og og en nydelig Rabarbramuffins.

Ligger nesten for oss sjøl, alt er stille, ingen havneavgift. :flag_sw:

 

Hilsen oss i Stjerna.

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Her er det som regel et godt utvalg i Svenska Nubbar. Noen er helt "konge", mens andre smaker mer "så där". Men effekten er den samme, de virker alle sammen.

Jeg har gleden av å omgås svensker ganske mange dager i året. En av de mindre gledene er når det er Kräftskiva og de absolutt skal synge Helangård og leke Små Grodarna og ikke minst "nyte" sine Svenska Nubbar. Ett år fikk jeg en slik 10 pk til jul. Jeg klarte ikke engang å få gitt de bort til svigerfar - han er gammal sjømann og har nok prøvd det meste - men her gikk hans grense.

 

Selv er jeg veldig trogen til det reneste av det rene. Single malt - og kanskje også en Single Barrell - litt sterkere og den har alt det vann den trenger i seg fra naturen av. Kanskje en liten isbit eller to faller i glasset for å kjøle strupen på en varm sommer kveld.

 

Den første Balvenie jeg prøvde

12_year.png

Ganske interessant ettersom den har ligget på portvinsfat noen år. Fås på de fleste tax free butikker nå.

 

I dag står denne i alle skap vi har slikt fludium:

15-_year.png

 

Har ikke får vane å ta en klunk når ankeret går. Men etter at ungene har lagt seg og roen senker seg ombord - da hender det jeg tar en liten en.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må nok innrømme at jeg har en forkjærlighet for disse svake, franske bordvinene av norsk herkomst - og da helst de hvor bokstavene X og O har en prominent plass på etiketten.

 

Men, en leken Laphroaig blir også hilst hjertelig velkommen av Gullstrupen. For ikke å snakke om Gammel Opland...

 

Ble litt tørst nå....

 

Fikk forresten tilbud om en Whisky ankerdram av et forummedlem jeg tilfeldigvis påtraff ved en flytebrygge i aften - men akk, bilen ville det ikke slik.....

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Ankerdram hos oss er blitt Capt. Morgan som flere har nevnt. Det finnes også en Capt. Morgan Spiced som fruen syns er god.

Hvis Morgan skulle være fraværende så blir det Norsk potet sprit. Da fortrinsvis Gammel oppland eller sommer akevit.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

I båten hos meg har det i all tid vært en flaske "Single malt"....1 fl. cognac (type ikke viktig - liker det aller meste), og en fl. fernet branca.

 

Ankerdram er derfor litt forskjellig, men favoritten er nok en god fernet sammen med en øl og et glass vann. Hvis det er slik at man kan ta en hver gang man "kaster ut" et anker..så er jeg herved en fan av "forkatting".

 

PS: Nå skjønner jeg også hvorfor Roaldbj skal forkatte hele tiden!!! :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hos oss er ankerdram(mer) hellig og vi foretrekker primært å holde oss til Norske eller Danske varer i følgende prioriterte rekkefølge:

 

1) Gammel Oppland

2) En enkelt

3) Dr. Nielsen

 

Etter dette tar vi det vi måtte ha av akevitt eller bitter og deretter det som måtte finnes ombord - sortert etter prosent eller promille. :drink:

 

For øvrig har jeg sansen for brunere varer, men da litt senere på kvelden når roen har senket seg. Har jo sansen for følgende sitat etter husken som jeg tror er fra Hasse og Tage...

 

"Av dom lättare franska vinerna tycker jag allra bäst om Courvoisier" :cheers:

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Ankerdram er vel og bra, men hva gjøres så når man ligger longside :eek: Svenskene har innført begrepet (rett meg nå gunga, dersom jeg tar feil) "En angörare". Dette sikrer alle eventualiteter og er for meg er bedre uttrykk. Har ikke funnet noen god norsk betegnelse ennå.

Den beste angöraren er for øvrig det jeg til en hver tid har i glasset. Det kan være Gammel Opland, en god whisky, gjerne èn liten Laphroig eller annet fra samme kanten. En Calvados kanskje aller helst, men er jeg i anglofilt modus så må jeg frem med en liten rom, eller en dobbeltrom om det skulle høve seg sånn.

Gaia tar heller en øl eller et glass vin i en eller annen farge.

 

Ellers har jeg som Astor en lei tendens til å få de par tre første i samme beinet, med påfølgende ujevn gange som resultat. Stygg sak som straks må rettes opp :crazy:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Takk til Miles Ahead!

Endelig kom gamle Dr Nielsenpå banen, eller for å si det som det er: Han er min Fastlege. Det fine er at han alltid har vakt og alltid er disponibel. Kjøper den på "Brugsen" i Danmark til en sympatisk pris. :flag_da:

 

For meg kommer Jegermeister i kategorien "kliss". Det skal være ordentlig dram. Alt annet synes jeg hører hjemme i en annen kategori enn ankerdram. Kos dere med hva dere vil, men ankerdram er ankerdram og den skal være ordentlig sterk. Etterpå kan man jo drikke hva man måtte ønske.

God Sommer!

Link to post
Share on other sites

Har noen prøvd vanlig kefir????
Å jada mange ganger... men som ankerdram, ikke en sjans :smash: Da måtte den ha gjæra L E N G E :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

ankerdrammen skal vel tas med det samme motoren er slått av. :drink: hvordan har da enkelte tid til å lage drinker ,kaffe og te. :eek:

cognac er godt, men det må stå xo på flaska. allt anna er vondt. :yesnod:

whiskey er heller ikke min favoritt, men :sailing: smaker captain black no annet enn tradisj.... whiskey.

Link to post
Share on other sites

I år skal det NYTES egenlaget og langtidslagret Slåpelikør. Som er laget på kystens egen drue, Slåpebær.

Denne vet jeg er glømt i skapet i 15 år så den er godt lagret, og det har lagt seg en god del bunnfall på flasken.Så den fremstår med en nydelig farge og en fantastisk smak. Denne skal dekanderes meget forsiktig over på dertil egnet flaske og nytes etter ankerslipp.

 

Men jeg har en mistanke om at den fordunster meget raskt, har en dendens til å rote bort transportsikkringen, så jeg har benyttet meg av taxfreekvoten og gått til innkjøp av eks antall B&G XO i literflasker.

 

Og dette skal nytes med en cigarr på akterdekket i sommer mens blondinerne svanser rundt i bikinier på fordekket.

 

God sommer...

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Det må være whisky, til hverdags en Famous Grouse eller en Upper Ten, men av og til smaker det godt med en skikkelig stram irsk som smaker litt av grilla sau (f.eks. Laprohaig), men jeg skjønner at jeg må prøve den Morgan-greia. Men husk, som jeg sier til barna, aldri is og brunt brennevin før kl. 12.00 om formiddagen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...