Jump to content

ulike ankerdrammer


litt peiling

Recommended Posts

Efter at jeg med stor interesse har belest denne eminente traad maa jeg med beklagelse bemerke at den klassiske ankerdram, nemlig Genever ennu ikke er nævnt. Det beror sikkert bare paa en misforstaaelse.

 

Du har helt rett. Det var pinlig å glemme genever!

Link to post
Share on other sites

Etter en natt men noen engelske marinefolk har jeg slått fra meg tanken på rom som ankerdram (og de gutta der drikker ikke Capt'n Morgan, nei).

 

Til ankerdram mener jeg at akevitt, whisky eller cognac er vinnere.

Slett ikke. Jeg serverer for tiden kun Norsk urtedram i norske farvann, eller Faun dersom det har vært mye vind og vannsprut. Ved juletider kan det hende jeg trekker fram en Vianvang, men det er det ene unntaket.

 

Ankerdrammen kommer på bordet når maskinene er stoppet. Alt annet kan vente ...

Trist for dem med strømaggregat :lol:

 

Single Malt Whisky ...

Tja, lenge siden jeg har seilt i britiske farvann, men sist var det scrumphy og potcheen. Jeg tror jeg holder meg til god whisky neste gang, og da er det bare Knockando som teller. :wink:

 

Det jeg virkelig lurer på er hvor det er blitt av Arak punch. Det var også noe som smakte etter kalde dager på sjøen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

..blander dere den med noe...
Skal kun blandes med magesyre :lol: Passer ikke smaken deg får du finne noe annet... Halve poenget er jo at det skal smake godt. Smaken er som kvinnebaken....nydelig :cool: Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg smakt på denne ankerdrammen som flere skrøt av men jeg syns nå ikke den var noe god å drikke bar, blander dere den med noe eller drikker dere den som den er :confused:

 

Skal ikke blandes med noe ! :nonod:

Har du nå gjort dette riktig ? Det nytter jo ikke å sitte seg ned i godstolen i heimen for så å prøvesmake :nono:

Denne skal nytes i forholdvis små doser (Kapteinens dosering) etter en lang dag på sjøen og når roen senker seg i sjelen.... :wink::drink:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Ankerdram er vel og bra, men hva gjøres så når man ligger longside :eek: Svenskene har innført begrepet (rett meg nå gunga, dersom jeg tar feil) "En angörare". Dette sikrer alle eventualiteter og er for meg er bedre uttrykk. Har ikke funnet noen god norsk betegnelse ennå.

 

mvh tuffff

 

Dette er da vel ikke noe problem. Her nord (alt er relativt), tar vi oss en en Land-dram ved fortøying av ymse slag. Kan til og med benyttes om man har gått på grunn :lol:

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Det nytter jo ikke å sitte seg ned i godstolen i heimen for så å prøvesmake :nono:

Denne skal nytes i forholdvis små doser (Kapteinens dosering) etter en lang dag på sjøen og når roen senker seg i sjelen.... :wink::drink:

 

Ja den smaker kanskje bedre ute i båten en hjemme i godstolen,

jeg får prøve igjen til helgen i små doser man kan vel skylde den ned men en øl også kanskje :drink:

Redigert av Espen C (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var innom Skagen i Påsken. Der kjøpte jeg AnkerDram laget i Skagen. Den var på 50%, og en mellomting mellom Jäger og Gammel Dansk med Anis smak. Den smakte meget fortreffelig og varmet godt. Dessverre kjøpte jeg bare en flaske og smakte ikke på den før etter vi hadde forlatt Skagen. Forsøkte å få kjøpt den andre plasser i Danmark uten å lykkes. Skal kjøpe en kasse neste fang jeg kommer til Skagen.

 

Om bord i Ark Mari drikker vi det vi har for hånden, men det bør være alkohol i drikken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...