Jump to content

Hekksjø i solnedgang


JonnyBoy

Recommended Posts

Her er et par fra meg.

 

Tatt en kjølig dag i Januar på vei inn mot Oslo i ca -5c. Gåsøya, Ostøya og Askerlandet i bakgrunnen.

NW 390 ca. 24 knop

img_0311.jpg

 

 

 

Siste tur i fjor, 5. Oktober. Runder Gåsøya på vei til Sanvika for å møte lastebilen. Snarøya og Holmenkollen i bakgrunnen.

W 35 Khamsin ca. 47 knop

img_1935.jpg

 

 

 

Snart midtveis til Skagen fra Lyngør. Temp. 27 grader og solen nytes. Ray (autopiloten) styrer hele veien.

W 35, ca 29 knop.

img_1426.jpg

 

 

 

Tatt rett etter bildet over.

img_1427.jpg

Link to post
Share on other sites

Ingen solnedgang - men akk så morro de hadde det bak meg :yesnod:

 

Her ser vi Bella i sin Fariline 30 Targa og Erpet i sin Windy 33 bak meg ut av Son i går kveld.

hekkboelge_med_bella_og_erpet_1.jpg

 

Bella har overlatt roret til en overivrig svenske som ikke oppdaget at jeg lager større bølger når jeg svinger :lol:

hekkboelge_med_bella_og_erpet_2.jpg

Men Fairlinen har vist seg som en meget god sjøbåt og den taklet også dette fint.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Legger ved lite bidrag her jeg også... Er vel egentlig hekksjø i soloppgang men da er neppe motorbåtfolket stått opp ennå slik at slike bølger har de neppe sett noen ganger. Er tatt søndagsmorgen 19 august..

 

hekksjo.jpg

 

Som en kan se så er hekksjøen større fra gummibåten som ungene skl ombord i enn moderkipet.. burde muligens laget en egen tråd med hekksjø i soloppgang..

 

Legger ved et bilde til som passer mere til tråden... er tatt ved vest av Tønsbergtønne og fra Galdiatiors båt når vi var på til Oslo i forbindelse med Færderen hastigheten var litt over 6 knop da bildet ble tatt. Som den observante leser sikkert legger merke til så kan også seilbåter lage flott hekksjø..

 

hekksjo1.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke noen hekksjø i solnedgang, men trawler-hekksjø i trawlerfart (ca 9 kinop) i sol fra Horten til Son i dag. En flott tur.

 

trawlerfart.jpg

 

Det står i motormanualene at vi noen ganger må ha litt høyere turtall på motorene. Vet ikke hva det menes med høyt turtall, men her seiler vi for det vi kaller motor-rens fart, omlag 26 knop, men denne farta synes jeg ikke er noe koselig.

 

motorrensfart.jpg

Link to post
Share on other sites

Ben Sin, det forundrer meg ikke at du her har 40 knop. Imponerende bilde. Det kan virke ut fra detaljer i bakgrunnen at sjøen er ganske flat. Bildet er vel tatt så lavt at sprøyten fra løfterillene/flapsene akter kaster opp litt sjøsprøyt og hindrer et godt bilde av selve hekksjøen. Har du bilde tatt litt høyere i forhold til akterspeilet. Jeg synes det er interessant å se hvordan hekkbølgen brer seg, både med vinkel, høyde og form.

Link to post
Share on other sites

Stemmer at sjøen var helt flat. Dessverre lå kameraet igjen hjemme, så det er dårlig mobilkamera kvalitet. Denne båten har ikke flaps, så det er sprut fra propellen og roret vi ser. En trelist rundt akterpartiet og fremover lager også en del sprut. Den kaster også mye vann ut på sidene. Skal love deg dette er gøy.

 

Legger ut de to andre bildene jeg tok også.

 

hekksjoe_2.jpg

 

hekksjoe_3.jpg

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...