Figaro Startet 7.Juni.2007 Del på Facebook Startet 7.Juni.2007 Hei, har nettopp fornyet batteribanken, 4 forbruk,1 start og 1 til baugpropell. Det var en ganske dyr investering, så nå lurer jeg på hvor ofte man bør sjekke syrenivået på dem, og om det er absolutt nødvendig å kjøpe batterivann, eller om det holder med vann fra "springen"? Takknemlig for råd. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
avmønstret5 Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Det er vel nokså avh. av bruk og temperatur, dvs. plassering. Fra min tid i Marinen var rutinen ukentlig sjekk av syrenivå. Jeg vil vel si minst hver 14. dag når du bruker batteriene aktivt. Ja, du bør bruke "batterivann", springvann kan innholde div. ulumskheter. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Fire liter batterivann på Biltema koster den nette sum av 34,90, vel anvendte penger! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
olpi Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 (redigert) Bruk destillert vann (batterivann). Hvor ofte du sjekker kommer litt an på bruk og ikke minst lading. Har du en lader/dynamo som lader hardt (høy spenning) så bør man sjekke oftere. Jeg sjekker et par ganger i løpet av sommeren. Redigert 7.Juni.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Jeg satte inn nye batterier i fjor vår, og sjekket dem første gang nå i vinter . Men det gikk bra det, ikke noe behov for påfyll hos meg denne gang! Så lenge man holder ladespenning på max 14,4 volt så er vel fordampingen uansett relativt beskjeden! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ludde30 Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Jeg sjekket i går for første gang etter jeg overtok båten i fjor Det sto relativt bra til, men et par celler var det mindre vann i enn det burde. Jeg har ikke rare forbruket da kjøling foreløpig ikke går på strøm, men jeg har kjøpt kjølekompressor så snart blir batteriene min utsatt for større påkjenninger. Tror allikevel ikke jeg kommer til å sjekke mer enn et par ganger i løpet av sesongen, med mindre jeg får mistanke om at noe skulle være galt. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
SRA Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 i overmorgen, takk for påminnelse..... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Jeg sjekker batterivannet 2 ganger om sommeren - sikkert for lite. Sitér dette innlegget Link to post
kringeland Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 (redigert) Jeg skal iallefall sjekke oftere minst hver 14 dag. Sjekket og etterfylte batteriene før påske og på lørdag måtte jeg fylle 9 l vann på batteriene. Det gikk shit :https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=30797 Denne uken var det inn med 3 nye forbruk. Jeg lader med 3 stegs 25 amp lader og orginal volvo dynamo noe som ikke skulle være overkill. Bruker nok endel strøm men varta fritidsbatterier holdt kun 3 år Redigert 7.Juni.2007 av kringeland (see edit history) Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
roaldbj Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Det var opplysende informasjon fra kringeland - jeg har aldri opplevd så stort forbruk av batterivann og har seilt noen år. Hva er det som fører til at noen har stort forbruk av batterivann, mens andre nesten ikke bruker batterivann i det hele? Antar at ladestrøm fra dynamo og lader har betydning, men det er sikkert mange andre faktorer som har betydning. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Det er nok ikke så mange andre faktorer enn de som er nevnt her som har betydning. Vanntapet er funskjon av spaltingen av vannet til hydrogen og oksygen. Dette igjen er avhengig av ladetid og ladespenning. Med det bruket Hulda har, rampelading fra dynamoen og intelligent lading fra en 50 A tre-trinnslader fra Sterling (broder Jörg), så bruker jeg på mine omtrent 600 Ah batterier omtrent et par liter vann i året. Det blir fylling på forsommeren, omtrent i disse dager. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 7.Juni.2007 Del på Facebook Svart 7.Juni.2007 Sjekker syrenivå en gang eller to i løpet av sesongen, men følger nøye med på hvilespenningen. Faller den fort er det en indikasjon på mangel på vann eller andre ting. Fyller vel et 1-2 liter vann i løpet av en sesong på mine 3x140 Ah batterier. Viktig å gi skikkelig ladning etter at vann er fylt. Pleier å sette på landstrøm i et døgn når jeg har fylt på vann. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 9.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2007 Takk for alle svar---da er det vel ingen grunn til panikk, og jeg kommer vel til å sjekke syrenivået 2-3 ganger i løpet av sesongen. Og etterfylle med innkjøpt BATTERIVANN fra Biltema Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
roaldbj Svart 10.Juni.2007 Del på Facebook Svart 10.Juni.2007 Kontrollerte vannivået på forbruksbatteriene i dag (4 stk a 160 A). Jeg klarte å fylle på i underkant av 2 dl på hver av cellene (cellene er ganske store), dvs tilsammen 4 liter batterivann. Har nå brukt batteriene ganske mye i ett år uten tidligere påfylling. Har lading av batteriene stort sett hele året. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 10.Juni.2007 Del på Facebook Svart 10.Juni.2007 ........og om det er absolutt nødvendig å kjøpe batterivann, eller om det holder med vann fra "springen"?....... Ja det er nok best å ikke fylle rett fra springen. Vannnet du får på bensinstasjonen eller feks biltema er avionisert, mens vil du ha destillert vann må du antakeligvis innom apoteket eller produsere selv ved hjelp av en "hjemmehobbymaskin". Avionisert eller destillert, like greit begge deler. Kjøp deg ei fylleflaske med "auto-tupp" . Stopper fylling av seg selv ved korrekt nivå. Sjekk javnlig til du får erfaring med din egen bruk av batteriene. Ikke spar kroner på batterivann. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 10.Juni.2007 Del på Facebook Svart 10.Juni.2007 Sjekket batteriene i min nykjøpte bruktbåt, og fant til min smule forskrekkelse at det ene batteriet var temmelig uttørket. Måtte etterfylle en hel liter batterivann før elektrolytten kom over cellene ... Vet ikke hvor lenge dette har vært tørt ... Så leser jeg i "Strømmens Bibel", "Strøm om bord" av Jon Winge, på s. 41 følgende (sitat): Celleplatene tåler ikke å bli tørre. Skjer det, så ikke fyll på mer vann. Det hjelper ikke, men bare tynner ut syren, som nå er sterk. Bruk heller det som er igjen av platene Hva betyr egentlig dette? Er et "uttørket" batteri uopprettelig skadet, fyllinga neste? Ingen vits i å etterfylle batterivann? Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 10.Juni.2007 Del på Facebook Svart 10.Juni.2007 Hvor mye vann skal det egentlig være i en celle? Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Sigurd Svart 10.Juni.2007 Del på Facebook Svart 10.Juni.2007 Tja... det fins sikkert mange vitenskaplige svar på det her på forumet, men har du en cm eller drøyt det over platene er det helt ok. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Juni.2007 Del på Facebook Svart 10.Juni.2007 1. Vannivået skal aldri være lavere enn høyeste punkt på blyplatene. 2. Endel produsenter har et system med en nivåindikator over hvor høyt batterivannet skal stå. 3. Båter som krenger mye (seilbåter) vil i tillegg ha systemer som hindrer at batterivann (syre) renner ut av batteriet og skader miljøet omkring. 4. Baugen på båten er ofte den del som hopper mest opp og ned. Batteriene bør derfor ikke monteres i baugen uten at disse batteriene er "lukkede". Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 10.Juni.2007 Del på Facebook Svart 10.Juni.2007 Takker for svar. Da var det omtrent som jeg trodde. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Skvulpen Svart 10.Juni.2007 Del på Facebook Svart 10.Juni.2007 Men hva med Jon Winges ord om at det ikke er vits i å fylle på mer vann hvis cellene er blitt tørre? Nevnte bok, og nevnte forfatter, er jo etter hva jeg har lest flere steder, selve guruen og Bibelen for alt som har med strøm om bord å gjøre. Er det ingen som kan forklare hva dette betyr? Sitér dette innlegget Link to post
kringeland Svart 11.Juni.2007 Del på Facebook Svart 11.Juni.2007 (redigert) Stemmer nok det,da er det bare å kjøpe nye Redigert 11.Juni.2007 av kringeland (see edit history) Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
Skvulpen Svart 11.Juni.2007 Del på Facebook Svart 11.Juni.2007 Hva er da vitsen med å kjøpe / selge batterivann, når det ikke er noe poeng å etterfylle batteriet? Winge mener kanskje ekstrem (nesten fullstendig?) uttørking, mens det vel må være greit å etterfylle når vannet har sunket (tørket) bare litt? Når jeg måtte etterfylle nesten 1 liter batterivann på mitt batteri for å få nivået over cellene, er dette batteriet da kassabelt eller ikke? Noen som kan nyansere? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juni.2007 Del på Facebook Svart 11.Juni.2007 Winge må nok mene at batteriet er kassabelt når det er veeeldig lite vann igjen, jeg kan ikke forstå annet. Har nok glemt å etterfylle noen ganger selv slik at en halv til en cm av platene har vært tørre. Men da har jeg selvfølgelig bare etterfylt rent batterivann og ladet batteriene. Og mine siste batterier varte i 9 år. Men selv da var jeg i tvil om jeg skulle bytte de. Spørsmålet var da om jeg skulle være fornøyd med batterier som holdt i 3 - 4 døgn uten lading, eller 4 - 5 døgn. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Polistil Svart 11.Juni.2007 Del på Facebook Svart 11.Juni.2007 Hva er da vitsen med å kjøpe / selge batterivann, når det ikke er noe poeng å etterfylle batteriet? Winge mener kanskje ekstrem (nesten fullstendig?) uttørking, mens det vel må være greit å etterfylle når vannet har sunket (tørket) bare litt? Når jeg måtte etterfylle nesten 1 liter batterivann på mitt batteri for å få nivået over cellene, er dette batteriet da kassabelt eller ikke? Noen som kan nyansere? Startet enegen tråd på dette for et par uker siden...https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=30579 Måtte selv etterfylle omtrent 4 liter på mine 2 110A Varta-batterier. Blyplatene var da godt synlige over væskenivået. Etter oppladingen virker de nå helt ok, men kommer som flere andre skriver til å sjekke nivået oftere heretter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.