Jump to content

Hvor ofte sjekke batterisyrenivå?


Figaro

Recommended Posts

Hei, har nettopp fornyet batteribanken, 4 forbruk,1 start og 1 til baugpropell. Det var en ganske dyr investering, så nå lurer jeg på hvor ofte man bør sjekke syrenivået på dem, og om det er absolutt nødvendig å kjøpe batterivann, eller om det holder med vann fra "springen"?

Takknemlig for råd. :cheers:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post

Jeg satte inn nye batterier i fjor vår, og sjekket dem første gang nå i vinter :blush: . Men det gikk bra det, ikke noe behov for påfyll hos meg denne gang! Så lenge man holder ladespenning på max 14,4 volt så er vel fordampingen uansett relativt beskjeden!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg sjekket i går for første gang etter jeg overtok båten i fjor :blush: Det sto relativt bra til, men et par celler var det mindre vann i enn det burde. Jeg har ikke rare forbruket da kjøling foreløpig ikke går på strøm, men jeg har kjøpt kjølekompressor så snart blir batteriene min utsatt for større påkjenninger. Tror allikevel ikke jeg kommer til å sjekke mer enn et par ganger i løpet av sesongen, med mindre jeg får mistanke om at noe skulle være galt.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post

Jeg skal iallefall sjekke oftere minst hver 14 dag.

Sjekket og etterfylte batteriene før påske og på lørdag måtte jeg fylle 9 l vann på batteriene.

Det gikk shit :https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=30797

 

Denne uken var det inn med 3 nye forbruk.

 

Jeg lader med 3 stegs 25 amp lader og orginal volvo dynamo noe som ikke skulle være overkill.

 

Bruker nok endel strøm men varta fritidsbatterier holdt kun 3 år

Redigert av kringeland (see edit history)

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post

Det var opplysende informasjon fra kringeland - jeg har aldri opplevd så stort forbruk av batterivann og har seilt noen år. Hva er det som fører til at noen har stort forbruk av batterivann, mens andre nesten ikke bruker batterivann i det hele? Antar at ladestrøm fra dynamo og lader har betydning, men det er sikkert mange andre faktorer som har betydning.

Link to post

Det er nok ikke så mange andre faktorer enn de som er nevnt her som har betydning. Vanntapet er funskjon av spaltingen av vannet til hydrogen og oksygen. Dette igjen er avhengig av ladetid og ladespenning.

 

Med det bruket Hulda har, rampelading fra dynamoen og intelligent lading fra en 50 A tre-trinnslader fra Sterling (broder Jörg), så bruker jeg på mine omtrent 600 Ah batterier omtrent et par liter vann i året. Det blir fylling på forsommeren, omtrent i disse dager.

Link to post

Sjekker syrenivå en gang eller to i løpet av sesongen, men følger nøye med på hvilespenningen. Faller den fort er det en indikasjon på mangel på vann eller andre ting. Fyller vel et 1-2 liter vann i løpet av en sesong på mine 3x140 Ah batterier. Viktig å gi skikkelig ladning etter at vann er fylt. Pleier å sette på landstrøm i et døgn når jeg har fylt på vann.

Link to post

Kontrollerte vannivået på forbruksbatteriene i dag (4 stk a 160 A). Jeg klarte å fylle på i underkant av 2 dl på hver av cellene (cellene er ganske store), dvs tilsammen 4 liter batterivann. Har nå brukt batteriene ganske mye i ett år uten tidligere påfylling. Har lading av batteriene stort sett hele året.

Link to post
........og om det er absolutt nødvendig å kjøpe batterivann, eller om det holder med vann fra "springen"?

.......:cheers:

Ja det er nok best å ikke fylle rett fra springen. Vannnet du får på bensinstasjonen eller feks biltema er avionisert, mens vil du ha destillert vann må du antakeligvis innom apoteket eller produsere selv ved hjelp av en "hjemmehobbymaskin". Avionisert eller destillert, like greit begge deler. Kjøp deg ei fylleflaske med "auto-tupp" . Stopper fylling av seg selv ved korrekt nivå. Sjekk javnlig til du får erfaring med din egen bruk av batteriene. Ikke spar kroner på batterivann.

Link to post

Sjekket batteriene i min nykjøpte bruktbåt, og fant til min smule forskrekkelse at det ene batteriet var temmelig uttørket. Måtte etterfylle en hel liter batterivann før elektrolytten kom over cellene ... Vet ikke hvor lenge dette har vært tørt ...

 

Så leser jeg i "Strømmens Bibel", "Strøm om bord" av Jon Winge, på s. 41 følgende (sitat):

Celleplatene tåler ikke å bli tørre. Skjer det, så ikke fyll på mer vann. Det hjelper ikke, men bare tynner ut syren, som nå er sterk. Bruk heller det som er igjen av platene

 

Hva betyr egentlig dette? Er et "uttørket" batteri uopprettelig skadet, fyllinga neste? Ingen vits i å etterfylle batterivann? :confused::confused:

Link to post

1. Vannivået skal aldri være lavere enn høyeste punkt på blyplatene.

2. Endel produsenter har et system med en nivåindikator over hvor høyt batterivannet skal stå.

3. Båter som krenger mye (seilbåter) vil i tillegg ha systemer som hindrer at batterivann (syre) renner ut av batteriet og skader miljøet omkring.

4. Baugen på båten er ofte den del som hopper mest opp og ned. Batteriene bør derfor ikke monteres i baugen uten at disse batteriene er "lukkede".

Link to post

Hva er da vitsen med å kjøpe / selge batterivann, når det ikke er noe poeng å etterfylle batteriet? :wink:

 

Winge mener kanskje ekstrem (nesten fullstendig?) uttørking, mens det vel må være greit å etterfylle når vannet har sunket (tørket) bare litt? Når jeg måtte etterfylle nesten 1 liter batterivann på mitt batteri for å få nivået over cellene, er dette batteriet da kassabelt eller ikke? Noen som kan nyansere?

Link to post

Winge må nok mene at batteriet er kassabelt når det er veeeldig lite vann igjen, jeg kan ikke forstå annet. Har nok glemt å etterfylle noen ganger selv slik at en halv til en cm av platene har vært tørre.

 

Men da har jeg selvfølgelig bare etterfylt rent batterivann og ladet batteriene. Og mine siste batterier varte i 9 år. Men selv da var jeg i tvil om jeg skulle bytte de. Spørsmålet var da om jeg skulle være fornøyd med batterier som holdt i 3 - 4 døgn uten lading, eller 4 - 5 døgn.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Hva er da vitsen med å kjøpe / selge batterivann, når det ikke er noe poeng å etterfylle batteriet? :wink:

 

Winge mener kanskje ekstrem (nesten fullstendig?) uttørking, mens det vel må være greit å etterfylle når vannet har sunket (tørket) bare litt? Når jeg måtte etterfylle nesten 1 liter batterivann på mitt batteri for å få nivået over cellene, er dette batteriet da kassabelt eller ikke? Noen som kan nyansere?

 

Startet enegen tråd på dette for et par uker siden...https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=30579 Måtte selv etterfylle omtrent 4 liter på mine 2 110A Varta-batterier. Blyplatene var da godt synlige over væskenivået. Etter oppladingen virker de nå helt ok, men kommer som flere andre skriver til å sjekke nivået oftere heretter.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...