hermansen Startet 10.Juni.2007 Del på Facebook Startet 10.Juni.2007 Båten er en Sea Ray 315 med KAD300 motor. Begge er 2004 modell. Oppdaget en ting denne sesongen. Når jeg gir gass går turtallet helt ok opp til 2500 RPM. Båten går til ca 12 knop og deretter går det veldig langsomt opp til 3000 RPM og da kommer "draget" og båten går til den farten den skal (ca 21 knop med 3000 RPM og 25 knop med 3400 RPM). Men fra 2500 RPM (12 knop) og til den passer 17-18 knop (omkring 3000 RPM under aksellerasjon) går det VELDIG SENT. Jeg snakker om 20+ sekund å gå fra 12 til 17-18 knop. Må i tillegg bruke flaps og trippe drev aktivt slik at fronten senker seg. Ellers går den aldri opp i plan og blir værende "og ploge sjø" i omkring 12 knop og 2500 RPM. Jeg kjøpte båten brukt i fjor og la ikke merke til dette under prøvekjøringen. Merket det først i vår og det var ekstra ille i helgen. Men nå har jeg da også fullt opp dieseltank og vanntank på tilsammen 500 liter (370 til 106), men begge disse tankene ligger omkring midt i båten og burde ikke påvirke tyngden bak. Kan det være problemer med kompressor ? Den skal jo sørge for "krefter" til turbo kobler inn. Og det virker som når denne kobler inn at kreftene kommer (omkring 3000 RPM). Hvorrdan kan jeg sjekke om denne fungerer korrekt ? Kan det være noen sikringer som er gått ? Noen som har noen tips her ? Kan det være noen annet ? Takker for alle råd. Øystein H Sitér dette innlegget Link to post
gsg Svart 10.Juni.2007 Del på Facebook Svart 10.Juni.2007 Hei. Har du sjekket sikringen til kompressoren? Det sitter 2 sikringer på venstre side den ene går til EDC en og den andre går til kompressoren. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 10.Juni.2007 Del på Facebook Svart 10.Juni.2007 Har en KAD44 og regner med at denne har nogen lunde samme karakteristikk som KAD300. Hos meg slår kompressoren inn ved 1.700rpm og kopler ut ved ca. 2.700. Da har turboen oppnådd et trykk tilsvarende eller høyere enn det kompressoren gir. Om det er slik på din motor også, skulle man vel heller tro at feilen kan finnes i turboen enn i kompressoren. Et annet tips kan være å sjekke luftfilteret. Det er lufting fra bunnpanna som er koplet til luftfilteret og jeg har hørt at noen sliter med at oljedampen tetter filteret allerede etter 30-40 timer. Da får motoren lite luft, et problem særlig når du trenger kreftene som mest. Det kan selvsagt være så enkelt som at prøvekjøring ble gjort med tilnærmet tom båt og at du nå har fått fyllt opp så mye at du har fått mangel på krefter. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Karla Svart 11.Juni.2007 Del på Facebook Svart 11.Juni.2007 PÅ min KAD300 slår kompressoren inn ved ca. 1400rpm. Det hører du tydelig. Det lyder som en ku begynner å raute i motorrommet. Den kobler ut igjen ved ca 2700- 2800rpm, men det er ikke så lett å høre pga mere motorlyd ellers. K Sitér dette innlegget Link to post
mosteen Svart 11.Juni.2007 Del på Facebook Svart 11.Juni.2007 Samme her med KAD44-C, kompressoren min slår inn ved ca. 1600 o./min. med tydelig endring av lyden. Sitér dette innlegget - Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill. - Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein. Link to post
hermansen Svart 12.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Takker for alle svar. Det er nok ikke feil med kompressor. Har sjekket opp mer og testet. Det er mest sannsynlig at det bare er motoren som er underdimensjonert for båten når det er mye last. SeaRay'en går så dypt ned i vannet (1m) at du må bruke flaps og drevtrimming aktivt for å få den i plan. KAD300 bruker tid på å bygge opp dreiemomentet og det kritiske her er når motoren skal øke fra ca 2400 rpm til 2900 rpm. Dagens SeaRay 325 (etterfølger av 315) leveres med D6-310/350 eller D4-260. Leste et sted at Nidelv 300 med KAD300 har samme problem/utfordring som SeaRay 315. Den er så dyp (kraftig V-bunn på 21-22 grader) at det tar en 15-20 sekund å få båten i plan. D4-260 skal vistnok være en bedre motor for disse båtene. Du får litt lavere toppfart (1-2 knop) men betydelig bedre aksellerasjon fordi dreiemomentet har sin topp på rett over 2000 rpm og ikke på 3400 rpm som for KAD300. Har hørt at det skal være mulig "å chippe" en KAD300 slik at den får mer diesel, og derfor også mer moment, i området mellom 2500 og 3000 rpm. Noen som har gjort dette ? Erfaringer her ? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Jeg har litt erfaring med en gammel Skagerakk 21 m/VP 140Hk. Den fungerte greit når man var få i båten, men med hele familien samt feriebagasjen på plass var den tung å få i plan. Trikset var da hvis omgivelsene tillot det å legge båten i en slakk sving med fullt pådrag. Den la seg over på den ene skrogsiden, og i praksis ble den som en mer flatbunnet båt. Du kan jo prøve det neste gang hvis du kommer fram til at motoren fungere som den skal men er litt liten i enkelte tilfeller. De gangene det var helt umulig å få den i plan rett fram, klarte vi å lure den opp sideveis Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bitteliten Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 (redigert) Har hørt at det skal være mulig "å chippe" en KAD300 slik at den får mer diesel, og derfor også mer moment, i området mellom 2500 og 3000 rpm. Noen som har gjort dette ? Erfaringer her ? Jeg har litt erfaring med det du snakker om - har hatt en Nidelv 300 med D6 310 og prøvekjørte N300 Med KAD 300 før jeg bestemte meg. Det er kjempestor forskjell mellom disse to motorene. KAD 300 har maks dreimoment på ca 3400 Omin. D6 310 har maks dreimoment på ca 2000 rpm. D4 260 som du ogsp nevner har jeg i båten i dag - har maks dreimoment på ca 1500 rpm - ettersom den har kompressor. Kjempestor forskjell fra D6 310 Jeg ville vært forsiktig med i chippe en KAD 300. Det er allerede tatt ut 285 hk av en 3,6 liters blokk - en blokk som startet med mindre enn halvparten av hk'ene. Kjøling kan bli et problem. Tenk også på drevet. VP tok frem nye drev til D motorene (de er dobbelt så tunge) nettopp for å klare et høyere dreimoment. Jeg er i tvil om drevet ditt blir veldig lykkelig over mer dreimoment. Mitt forslag: prøv å endre til en litt mindre propell. Du mister kanskje 1-2 knop i toppfart - men den bruker man jo egentlig ganske sjelden. Derimot får du raskere aksellerasjon når båten er tungt lastet. Et annet alternativ kan være å bygge om drevet til en togiret sak - har bare lest om dette i båtblader - men det finnes et engelsk selskap som lager slike morsomme girkasser som passer på VP drevene Redigert 12.Juni.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 (redigert) Mitt forslag: prøv å endre til en litt mindre propell. Hmmm, skeptisk.. Nå er jeg på ingen måte noen ekspert på noe som helst, men hvis han vil øke akselerasjonen på bekostning av toppfart går man vel OPP på diameteren og NED på pitchen, men det var kanskje det du mente, bare med færre ord.. Redigert 12.Juni.2007 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Blue_Dragon Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 (redigert) VP operer gjerne med standardstørrelser f.eks C5, C6 Derfor sier man opp og ned, eller større og mindre. Jeg regner med du har hatt båten på land, rengjort den under (gjerne vannsliping) og lagt nytt bunnstoff? Groe gjør fort båten tung og få i plan og mindre fart. Redigert 12.Juni.2007 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 12.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Har hatt båten på land. Den er helt fin under. Ingen problemer her. Men det med propeller kan jeg sjekke ut. Motoren topper i dag på ca 3750 rpm, og avhengig av strøm har jeg da 29 eller 30 knop (GPS målt). Jeg pleier å legge meg på 3300 rpm og marsjer da på 23-24 knop (igjen avhengig av strøm). Har lest at KAD300 skal toppe på 3900 rpm så det kan jo tyde på at propellene på duopropdrevet kanskje har et hakk for stor stigning. Hører dette fornuftig ut ? Øystein PS. Jeg er litt skeptisk til tuning selv også. Sitér dette innlegget Link to post
Karla Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Dagens SeaRay 325 (etterfølger av 315) leveres med D6-310/350 eller D4-260. Leste et sted at Nidelv 300 med KAD300 har samme problem/utfordring som SeaRay 315. Den er så dyp (kraftig V-bunn på 21-22 grader) at det tar en 15-20 sekund å få båten i plan. D4-260 skal vistnok være en bedre motor for disse båtene. Du får litt lavere toppfart (1-2 knop) men betydelig bedre aksellerasjon fordi dreiemomentet har sin topp på rett over 2000 rpm og ikke på 3400 rpm som for KAD300. Har hørt at det skal være mulig "å chippe" en KAD300 slik at den får mer diesel, og derfor også mer moment, i området mellom 2500 og 3000 rpm. Noen som har gjort dette ? Erfaringer her ? Vi har KAD300 i Marex 330. Den er ca 5t + utstyr/bagasje/diesel/vann. Vi topper ferielastet på 27-28kn (ca 3900rpm), vi marsjer på ca 22kn (3400rpm). Vi bruker nok tid på å komme på planet, men så er det kunsten å være fornøyd da, og det er vi på sjøen. Da vi fikk ekvipasjen sjekket vi dette med "boks"trimming. Vi fant at svenske KCR sa deres boks økte effekten fra 285 til 330 hk. Dreiemomentet skulle øke 17% ved 3400rpm. Så snakket vi med mekanikeren som sa at vi ikke måtte finne på å øke dreiemomentet påDP-G drevet. Vi var nær nok grenseland for drevet likevel. Dermed fortsatte vi å være fornøyde med det vi har. K Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Uansett så synes jeg du skal sjekke om kompressor fungerer som det skal. Rus motor i fri. Du skal tydelig se og høre at komressor slår inn på rundt 1700rpm. Anbefales å bytte drivreim til komressor på KAD motorene hvert år. Er det mye reimstøv i forkant av motor? Skal ikke store vannlekkasjen til i pakning mellom termostathus og pumpe før reimen begynner å slure heller. Videre er det ikke uvanlig at kompressorrele smelter på KAD motorene. Koster i underkant av 3000.- Sitter under koplingsboks i forkant av motor. Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Går ikke ann og ruse en kad 300 til mere enn 1500 omd... og kompressoren slår jo inn når motoren er kald? Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Som andre skriver så sjekk ved hvilket turtall kopressoren kobler inn. Var borti tilsvarende problem med en scand 9200 dynamic den brukte hele fjorden på å komme i plan. Det viste seg at kompressoren koblet inn på ca 2500 o/min. Etter vi justerte kompressoren til å koble inn ved ca 1600 o/min formelig spratt båten i plan. Når kompressor skal/bør koble in kan variere fra båttyper og kan derfor justeres på motstand som ligger i hovedkoblingsboksen. Jeg mener det er mulig å justere innslaget fra ca 1400 o/min til ca 2650 o/min. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Juni.2007 Del på Facebook Svart 13.Juni.2007 Dette var veldig interessant -visste ikke at man kan justere innslaget på kompressoren. Er det slik at utkoblingsstedet (dvs antall rpm) er fast eller er det en tidsbegrensning? Det man må tenke på er at man ikke vil at kompressoren skal slå inn og ut hele tiden om man går i sakte fart. Det kan bli slitsomt både for kompressor og mannskap. Sitér dette innlegget Link to post
bmb Svart 13.Juni.2007 Del på Facebook Svart 13.Juni.2007 Jeg ville definitivt forsøkt med mindre propell siden du mangler ca. 150 rpm på topp. Jeg hadde samme problem på min KAD43. Gikk ned en størrelse på propell (fra B5 til B4). Båten gikk da mye lettere opp i plan og jeg fikk 3950 rpm på topp. Toppfarten gikk ca. 1 knop ned, men det er uten betydning. Sjekk også som foreslått at kompressoren slår inn på riktig turtall. Det er enkelt og kontrollere under fart. Hvis du ikke hører det, kan du få en medhjelper til og gløtte på motor-luken og følge med på kompressoren. Du ser når den starter og gå. Sitér dette innlegget Link to post
Draco/stvg Svart 7.Januar.2011 Del på Facebook Svart 7.Januar.2011 Går ikke ann og ruse en kad 300 til mere enn 1500 omd... og kompressoren slår jo inn når motoren er kald? På min D4-260 kan jeg ikke ruse motoren:-( Derimot kamd43/kad43 så er ikke kompressoren feilen utenom hvis den går varm eller lekker fra røret. Da må kjøling/luft sjekkes:-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Januar.2011 Del på Facebook Svart 7.Januar.2011 [quote name='Draco/stvg' timestamp='1294434851' post='1074924' På min D4-260 kan jeg ikke ruse motoren:-( kommer an på hvor rusa du vil bli Max 1500 rpm med N knappen aktivert. Sitér dette innlegget Link to post
Krigern Svart 12.August.2012 Del på Facebook Svart 12.August.2012 Har Sea Ray 315, 2004 med Kad 300. Siden 2009 har jeg hatt de samme peoblemene som andre der det er tungt å få båten opp i flyt. Går greit til ca 2850 omsreinger (ca17 - 18 kn) Da fisker motor og de hjelper ikke hvor mye flaks og annet som brukes. For 2 uker siden får jeg total havari på drev (DP 90), så blir det reportasjen. Trodde først jeg hadde treft noe da det skjedde i ca 25 kn. Nei det viste seg at propellene var monter feil, dvs, avstandshylsemellom propellene var plassert feil slik at den ene (fremre) jobbet inn i den bakre. Nå. Er det fikset og båten er ikke til å kjenne igjen. Går rett fra 0 til 25 kn in no time. Så til alle dere som lurer på hvorfor, sjekk propellmontasjen. Mange der ute gjør feil, jeg har hat et firma som har hatt service påmin båt siden 2009, den sommeren dett oppleves første gang. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 12.August.2012 Del på Facebook Svart 12.August.2012 Jeg har en Marex 290 Sun Cruiser m/KAD300, kompressoren slår inn på 1500rpm og kobler ut ved 2700rpm. Jeg merker en liten dropp i "draget" fra 2700 til 3000rpm men det er minimalt. Vil tippe at det går ca. 5 sekunder fra 2700 til 3000rpm. Maks turtall på min båt er 3750rpm. I boka til KAD300 så står det at maks turtall skal ligge mellom 3700 og 3900rpm så hvis du har 3750rpm så er det riktig ihht. VP. I følge VP så skal kompressoren koble ut ved 2800rpm så det virker kanskje som om kompressoren din kobler ut for tidlig. Hvis du har mulighet så legg båten i plan med motorluka åpen, se så om kompressoren kobler ut ved 2500rpm. Det ser du veldig lett på reimhjulet på kompressoren. Hvis den kobler ut ved 2500rpm så er det noe feil og ikke veldig rart at den er treg i plan. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.