Jump to content

Dramatikk ved fiskebrygga i kristiansand


Janoho

Recommended Posts

Cabincruiser på 30 fot braser inn i småbåter som ligger fortøyd.

http://www.fvn.no/nyheter/kristiansand/article484028.ece

Er vel stor sjangs for at dette dreier seg om skikkelig fyllekjøring :cryin:

Idioter..

Når du ser ditt startinnlegg, og tar med det at du hevdet at båtfører stakk av....., og så tar de faktaopplysninger vi har.

 

*båtfører er ikke mistenkt for promille, sier politiet.

*båten ble vel lagt til ved bryggen, for så å bli fraktet bort? (dette vet jeg ikke, men vil tro at politiet ville ha denne da det var personskade)

*Fuentes har etter hva jeg har sett/hørt av ham ikke vært en idiot, mener jeg. Ser ut til å være en trivig kar på 18 som ville vise frem båten sin til venner.

 

Da synes jeg at "kjedelige" faktaopplysninger er å foretrekke. Det å meske seg i andre ulykker er ikke noe jeg finner tilfredstillende, og med innlegg som ikke har fakta i seg, og en ordlyd som ditt første - så gjør man nettopp dette. Dette er nok leit for Fuentes vil jeg tro....å bli kalt for "idiot", antatt fyllekjørt etc.. bedrer nok ikke dette.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hva mener du egentlig? Først bør vi holde oss for gode til å uttale oss om ting vi ikke vet noe om. Deretter nevner du selv at 14 personer i båten ikke er forsvarlig selv om du ikke vet hva slags båt det var.

Neida, min gode Baatmannen, nå må du lese hva jeg skriver! Jeg skriver ikke at dette er uforsvarlig, jeg stiller spørsmålstegn ved det! Netopp fordi jeg ikke vet noe om båttypen, og hva som står på CE-skiltet. Jeg har selv en båt på 27 fot, og den er godt og vel fyllt opp med halvparten så mange ombord.

Hva jeg egentlig mener? Jo: Vi bør holde oss for gode til å uttale oss om noe vi ikke vet noe om. :nono:

 

Noe som er uklart?

Link to post
Share on other sites

Uklart. Neida.

Bare det at enkelte her inne på Baatplassen tror de er noen såkalte bedrevitere som har sine egne grunner til hvorfor folk ikke får lov å si enkelte ting her inne.

Det er dette Moderator er til for. Skulle ting gå litt hett for seg så bryter han nok inn. Vi kan ikke ha enkeltpersoner her inne som skal bestemme hva andre skal si og hvor lista skal ligge.

Nei, la forumet fortsatt være friskt som det er nå (mulig enda friskere). :flag:

Du mener at vi skal holde for gode til å spekulere i denne saken. Det er din mening. Jeg mener noe annet.

Link to post
Share on other sites

Baatmannen: Mener du at de tre første innleggene i denne tråden er spekulasjoner? Og at dette er hva BP skal være..+ gjerne dra det enda litt lengre?

 

Jeg er også åpen for at vi skal spekulere i årsakssammenhenger, men da helt uten at vi slenger om oss med personskarakteristikker av verste sort.

Mulig at Fuentes er idiot, fyllekjører og at han burde bli fratatt båt og skamprylt, men jeg ville aldri hevdet dette i et internettbasert forum. Til det holder jeg meg til hva jeg kan lese av faktaopplysninger....for så å diskutere disse....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg mener ikke at BP skal bli et spekulasjonsforum. Dette vil forekomme uansett.

10-12 av innleggene foran vil jeg se på som spekulasjoner. Ser ikke det helt store problemet.

Folk må få si hva de vil så lenge de står for det.

Moderator får gripe inn hvis folk går tramper over forum-reglene.

 

Vi sporer kanskje litt av ifht topic her. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Uklart. Neida.

Bare det at enkelte her inne på Baatplassen tror de er noen såkalte bedrevitere som har sine egne grunner til hvorfor folk ikke får lov å si enkelte ting her inne.

Det var da svært! Jeg kan ikke se at dette har noe med å være "bedreviter", men dersom jeg har tråkket noen på tærne, beklager jeg dette!

 

Nei, la forumet fortsatt være friskt som det er nå (mulig enda friskere). :flag:

For all del! La forumet være friskt! Men: Det er sansynligvis lite hyggelig med slike antydninger/beskyldninger dersom de ikke er berettiget!

 

Du mener at vi skal holde for gode til å spekulere i denne saken. Det er din mening. Jeg mener noe annet.

Nå var det ikke ekslusivt denne saken det gjaldt, men OK, så sier vi det!

Link to post
Share on other sites

...

Moderator får gripe inn hvis folk går tramper over forum-reglene.

 

Vi sporer kanskje litt av ifht topic her. :smiley:

De fleste BP-tråder tåler å spore av litt. :yesnod:

 

At moderator griper inn i alvorlige brudd på nettiketten her er ok, men jeg føler ikke at det er å gripe inn det som er skrevet her i tråden. Det er ytringer mot andre innlegg som er skrevet.

 

BP er et sted hvor du finner kunnskap, info og masse hjelp i båtlivet. Med grove personangrep mot kjente personer så bidrar ikke dette til å bedre forumet...det blir litt "Se & Hør" midt inne i "Seilas", "Båtliv", båtmarkedet eller andre blader som tar for seg båtliv på en grei måte.

 

At noen skriver at "vi bør holde oss for gode til dette" er ikke en inngripen, men en anbefaling og en ytring som ikke er basert i nettiketten, men i egne følelser over hva forumet her skal være.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Så sist sommer, 2006 en godt voksen og sannsynligvis erfaren mann (50år ++) ved Esso i Risør, komme bort i trottel på fullt bakover. Han hadde en Hydrolift 24-30 fot med stooor maskin.

Båten rasa bakover og heldigvis inn i brygga og traff gummidekkene som funker som fendere. Så det er tydeligvis ikke mye som skal til. Denne saken i Kristiansand søndag er sannsynligvis det samme at gutten kom borti trottle og var noe uheldig. Samtidig som han var uerfaren. La han bli tørr bak øran, og få litt fartstid. Vi er jo ikke fødte verdensmestre , selv om noen tror det.

Link to post
Share on other sites

Dette med at det var lett å komme borti kontrollen hvis den er elektronisk var noe som båtmagasinet hadde noe om på lederplass i siste nummer. (Les. Manglende sperre for gear)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Her blir det påpekt at utstyret ombord er en av årsakene til ulykken. :eek: En kjendis kjørte for noen dager siden på land og da var det styringen. Her antydes det kontrolleren.

 

Her må Lotus komme på banen å forklare oss på en skikkelig måte hvordan det skal bli trygt å spise frokosten sin i en gjestehavn ,uten å risikere å få en 35 foter inn på frokostbordet.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke utelukke at litt panikk og EDC/EVC kontroller må ta en del av skylden her.

Samme tenkte jeg. Det tar et sekund fra du setter motorene i gir til giret slår inn. Litt mye folk - litt liten erfaring - så tror man at noe er feil og feilberegner forsinkelsen i systemet. Vet om godt erfarne båtfolk som har gjort det samme

 

Det er også fort gjort at spakene ved uhell blir flyttet. Det skal ikke mye til,og det er etter min mening en svakhet VP har. Vet om en ulykke for et par tre år siden i Kragerø der en av de mer kjente "milliardærfruene" brakk armen visstnok pga dette.

Link to post
Share on other sites

Det stilles ingen dukumenterte krav til ferdigheter vedr. manøvrering , kunskap om båt / utstyr........heller forstå at dette er et uhell som følge av mangelfull opplæring.

 

Et nærliggende spørsmål; obligatorisk båtførerbevis inneholder vel ikke noe av det du har nevnt over?

 

Jeg hadde tenkt å kjøre gjennom Gravane i går på tidspunktet for ulykken, men valgte heldigvis å ta veien rundt Odderøya.

 

Alle vet at i området ved Fiskebrygga/ Gravane er alt annet enn tomgangskjøring uforsvarlig. At et eller annet fatalt uforutsett har skjedd er opplagt, men overlater til politiet å finne årsaken til dette.

Link to post
Share on other sites

Alle vet at i området ved Fiskebrygga/ Gravane er alt annet enn tomgangskjøring uforsvarlig.

Vet ikke helt hvordan denne båtens utveksling er - men min båt med samme motorer gjør ca 5,5 knop på tomgang når begge motorer driver fremover. Prestige 34 er en lettere båt - kan fort være at den gjør 6 knop på tomgang. Er man ikke vant til at man må kjøre på en motor (som da gjør at båten ikke går rett frem - min drar ca 6 grader motsatt vei av motoren - dvs mot stb om bb motor går) og at man kanskje må "jukke" seg litt fremover ved å ta båten inn og ut av gir kan det fort bli stressende.

 

Inni Gravane går jeg med gummijolle - men sist sommer var jeg ganske overrasket over hvor fort en del snekker kjørte i tranga der.

 

Jeg synes det er fryktelig tris at slike ulykker skjer. Og presset på Ali er nok ganske stort nå. Han hadde eid båten i ett døgn - og så skjer dette med full mediadekning. Tror ikke det skader med litt medfølelse :smiley:

 

Fra Nettavisen:

Kastet seg til siden

TV 2 Nyhetene har pratet med et vitne som satt om bord i båten som Fuentes kjørte. Vitnet forteller at det var 15-16 personer om bord i båten, da de kom kjørende inn mot Fiskebrygga i Kristiansand.

 

Like ved brygga gjorde båten en u-sving, og kom inn i en annen båt.

 

Fuentes skal da ha gitt gass, og båten skal ha skutt fart rett mot restauranten Bølgen & Moi som ligger ved den kvadratformede fiskebrygga.

 

Like før brygga, traff cabincruiseren til Fuentes en annen båt. Dette førte til at tre av passasjerene musikkjendisens båt falt i vannet. En av dem ble klemt mellom båtene, og ble kort tid senere fraktet til sykehuset.

 

Kjenner meg igjen i tilsvarende situasjon. Det blir trangt - man gir litt gass - og kanskje litt for mye. Ikke morro i det hele tatt. Og disse D4 motorene er ikke akkurat noen sinker. De reagerer kvikt. Båten min gjør 0-20knop på 7-8 sekunder i følge en test Windy /VP har gjort. Man kjenner trøkket ganske godt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal ikke utelukke at litt panikk og EDC/EVC kontroller må ta en del av skylden her.
Det tar et sekund fra du setter motorene i gir til giret slår inn. Litt mye folk - litt liten erfaring - så tror man at noe er feil og feilberegner forsinkelsen i systemet. Vet om godt erfarne båtfolk som har gjort det samme.

Nå skal jeg ikke spekulere i hva som skjedde i akkurat denne saken, men å si at avansert utstyr i båten må ta en del av skylden blir helt feil dersom ikke dette utstyret sviktet.

 

Dersom båten har avansert utstyr som krever mer av fører så er det fører som har ansvaret for å lære å beherske dette. Kravet er helt klart, fører av enhver fritidsbåt ha nødvendig ferdighet i bruk av båten slik at navigering og behandling av den skjer i samsvar med godt sjømannskap.

 

Har du kjøpt en båt som er vanskelig å manøvrere i 5 knop eller mindre fordi propeller og motor er giret slik at båten går fortere enn 5 knop på tomgang så går det heller ikke an å skylde på båten. Det er førers ansvar, og det er fører som må leve med det heft og plunder en slik båt medører i farvann med fartsgrense.

 

Hva som skjedde ved fiskebrygga i Kristiansand i helga får vi sikkert vite etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Båten er forøvring en Jaennaeu Prestige 34 med 2x D4-260.

 

Skal ikke utelukke at litt panikk og EDC/EVC kontroller må ta en del av skylden her.

 

tenkte jeg skulle være høfflig nok til ikke å skrive at regningen nok burde vært sendt til Volvo... men siden tanken og har streifet andre her så....

Link to post
Share on other sites

Sjøtummel - nå drar du det langt. Jeg forsøker å belyse hva som kan ha hendt - ikke skyldspørsmålet.

 

At EVC kontrollene til VP er litt uvante har selv meget erfarne båtfolk erfart. De velger jo da ofte å ikke gå i trange situasjoner med en båt som de ikke føler de mestrer. Andre, kanskje litt mindre erfarne, erfarer at neste gang kan det være en god ide å vente med å gå i trange situasjoner til de kjenner båten. Learning by doing :wink:

 

Kanskje vi skal få Alehandro som æresmedlem her slik at han kan bli like klok og ikke minst bedrevitende - slik vi alle her er :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Drivanker :rolleyes: eneste vannbremsen jeg vet om - bortsett fra å bakke da

Men har ikke noen av dise VO båtene bremser slik at de ikke skal minste kontrollen i surfer?

 

Det er ganske naturlig i en situasjon der det blir trangt og man mister styrefarten at man gir litt gass. Problemet er at D motorene til VP nok har en annen definisjon på litt gass enn mange andre har. Særlig når man har 520 hk på en 34 fots båt. Det krever tilvenning.

Jeg husker fortsatt meget godt da fattern som er vant til seilbåt var ombord hos oss - og jeg bakket inn i båsen. Jeg bremset vel en meter eller så for tidlig - hvorpå fattern sa " jeg tar den inn jeg" Ikke f... ropte jeg. hold deg borte. Lykkelige var vi for det - alle sammen

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uten å forhåndsdømme eller noe..... hva skjer egentlig hvis man gjør en slik brøler????? hvis man er uerfaren og panikken brer seg.... får han bot??? blir man satt inn hvis noen hadde blitt hardt skadd?? litt glad jeg har snekke som gjør hele 10 knop på virkelig full gass :rolleyes: nei det kunne vel vært greit å prøvd båten i litt flere dager?? hadde grua meg for å gått inn der med snekka jeg.........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...