Jump to content

Dramatikk ved fiskebrygga i kristiansand

Janoho

Recommended Posts

At han er 18 og har "litt for mye penger" sier mer om oss enn om han. Hadde han vært Lotto millioær eller fotballproff hadde det vært greit. Lenge leve misunnelsen - det er en god erstatning for manglende egen lykke :wink:

Dette har jo ingenting med misunnelse å gjøre det her.. Det jeg mente var at han har kjøpt en større båt enn han klarer å håndtere.. Iflg Dagbladet idag visste han ikke hvordan han skulle starte den heller. Som nevnt tidligere i dette innlegget ville det gått veldig mye bedre på sjøen hvis alle kjente sin begrnesning i forhold til redskapet, og tok hensyn til andre "trafikanter" på bøljan den blå

Synes egentlig han fyren får mye ufortjent pepper jeg, Ikke har dette noe med sangstemmen eller person å gjøre og min mening er at mange av dere er direkte ufine og lite forståelsesfull(VERDENSMESTERE)

Spekulerer litt på hva som hadde blitt sagt hvis det var en av de faste medlemmene her som hadde hvert uheldig og gjort samme sak. La oss si at jeg hadde kjøpt meg ny 34 foter med 500 gamp, kræsjet i brygger og båter. Lagt ut en god forklaring om hvordan jeg gjorde feil og stresset førte til mere feil (snøball effekt) Jeg tror ikke jeg hadde fått så mye pepper men heller noen klapp på skuldra med informasjon om at slikt hender. Noen hadde vel kommet mede oppgulp men ikke nær dette hær.

Nei skjærpings og gå litt inn i oss selv før vi bomber i vei

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Tror ikke båtførerbevis hadde hjulpet noe her, går riktignok på sjømannskap, navigasjon, regler osv, men ikke på å manøvrere båter.

Man lærer holdninger. Og holdninger er viktig når man skal ut på sjøen i sin kanskje første båt.

I tillegg lærer man at man har ansvar for alle ombord. Dette har med sikkerhet å gjøre.

Alt dette kan forebygge nye ulykker på sjøen.

Dersom ulykkestallene er like store eller større i år blir obligatorisk båtførerbevis ganske sikkert innført i 2008.

Jeg kan fortsatt ikke skjønne hvorfor man er negativg til at nye båteiere får kunnskap før man kan føre sin egen fritidsbåt?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Nei skjærpings og gå litt inn i oss selv før vi bomber i vei

Riktig! Gutten har vel fått nok pepper fra BP nå. "Båtmannskap" / sjømannskap læres best ved en kombinasjon av literært og praktisk føring/stell av båt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Ja se der. Alle har gjort tabber men de fleste klarer å se sin begrensning, selv om det blir færre med tiden. Du mener vel ikke seriøst at selgerene skal stå for båtopplæringen?

Hvor skal man lære å håndtere sin første båt? Båtførerskolen :confused: hvor finnes denne?

Klart en seriøs selger spør om kjøper er fortrolig med å kjøre båten, eller om han vil ha litt instruksjon. Men havgaaapet er vel født med båtfører egenskapene :lol:

Jeg har alltid spurt kjøper av mine båter om de vil ha en ordentlig gjennomgang av båten, egenskapene og evt. andre ting før levering. Noen vil, andre vil ikke. kanskje det også er gjort i dette tilfelle. Jeg vet ikke, men mener bestemt at det bør man kunne forvente av selger. Da mener jeg ikke at selger skal lære bort et båtførerkurs, men en del praktiske ting med båten.

Synes også det holder nå.

Om noe har gjort meg betenkt ved å lese denne tråden så må det være elektroniske kontrollere. Eller rettere sagt hvordan dagens kontrollere fungerer. Det er helt uholdbart dersom man kan sette båten i gear og gi full gass bare med en sleivete bevegelse.

Er det slik må noe gjøres ellers vil ikke Ali bli den siste som tilsynelatende går berserk i gjestehavner.

Dette høres direkte livsfarlig ut.

Ikke bare det at en sleivete bevegelse kan gjøre dette. Flere manøversystem jeg har vært borti er veldig følsomme for jordfeil eller korte spenningsfall. Hva skjer da med disse kontrollene fra VP?, gir de full gass?? eller går de i nøytral possisjon???.

Men det er nok tilfelle, Ingar. Dessuten har mange ganske lang forsinkelse (kan justeres), som gjør at nybegynneren ofte tar i ekstra mye når han ikke får ønsket reaksjon med en gang.

Ingen unskyldining for å ikke ha kontroll, men en forklaring på at slikt kan skje nybegynnere i alt for stor båt, med for stor motor i for trangt farvann. En slik feil som han gjorde der burde han erfart på åpent hav. Så trent på og lært hvordan båt og motor reagerer og tatt steg for steg.... .

Lett å være etterpåklok, men dette er tilsynelatende en gedigen vurderingfeil av båtfører som han må stå til ansvar for.

Redigert av OLPI (see edit history)
Klart en seriøs selger spør om kjøper er fortrolig med å kjøre båten, eller om han vil ha litt instruksjon.

Er ikke dette logisk da. Selger av hurtigbåter bør bli stilt ansvarlig for å slippe ukyndige personer ut i farkoster som kan ta liv. Indirekte gir jo selgeren, kjøperen blanko fullmakt til å dundre i vei på sjøen. Kjøper bedyrer at han/hun har kunskaper og er båtvant. Viser båtførerbevis og alt er ok. Her kommer vel noen ganger også forsikringen og banken inn, som også er med på å yte blanko fullmakt. Det burde vel bli obligatorisk av selgeren å følge kjøperen i båten noen timer og med egne øyner se om kjøper har kompetansen innabords. Har personen ikke dette så bør selgeren holde farkosten igjen uansett om kontrakten er undertegnet. I motsatt tilfelle må selgeren påta seg sitt ansvar for hva som kan skje.

Noe moral må det vel finnes igjen hos selgeren og ikke bare tanken på god fortjeneste.

jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

til alle ......som ikke mestrer båten eller bilen sin. eller føler seg 100% trygg. gi da fa.. i å prøve.

kom ikke dit jeg er i sommer :nono:

ingen kan vel forsvare en slik "ulykke". Ali kan takke en viss ... for at det gikk såpass bra.

Noe moral må det vel finnes igjen hos selgeren og ikke bare tanken på god fortjeneste.

jawik

Tror ikke det byr på utfordringer, tror vel de fleste lev ser på dette som "good-will". Men om alle vil ha det, det er en annen sak. Ellers vi hentet vår båt i Danmark ifjor, sa jeg vi ønsket en skikkelig gjennomgang av båten, teoretisk/praktisk. Vi

prøveseilte, fant da en feil, storseilskjøte, samt propellbråk pga dårlig sliping fra Vovos side. Byttet kjapt til foldeprop uansett. Lærerikt. Båter oppfører seg forskjellig, tryggheten kommer med positive mennesker som blir med å tester ut.

Synes faktisk dette er forventet fra en levrandørs side.

Vi sees!

Ikke bare det at en sleivete bevegelse kan gjøre dette. Flere manøversystem jeg har vært borti er veldig følsomme for jordfeil eller korte spenningsfall. Hva skjer da med disse kontrollene fra VP?, gir de full gass?? eller går de i nøytral possisjon???.
Vil politiet finne tekniske feil etterpå da :confused: neppe :nonod:

Selger av hurtigbåter bør bli stilt ansvarlig for å slippe ukyndige personer ut i farkoster som kan ta liv. Indirekte gir jo selgeren, kjøperen blanko fullmakt til å dundre i vei på sjøen.

jawik

:nonod: :nono: Når var det en selger fikk myndighet til det da? ville du være den som sto der foran en annen og si at sorry mac. Du er nok ikke flink nok til å kjøpe båten min.

Jeg er også sikker på at hvis noen gjorde det i dag ble de nok betraktet som mildt sagt nokså arrogant :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Når var det en selger fikk myndighet til det da?

Les mitt innleg først :smiley:

Det burde vel bli obligatorisk av selgeren å følge kjøperen i båten noen timer og med egne øyner se om kjøper har kompetansen innabords.

Det er helt uholdbart dersom man kan sette båten i gear og gi full gass bare med en sleivete bevegelse.

Dette høres direkte livsfarlig ut.

Det er mulig å justere friksjonen på disse. (står i instruksjonsheftet hvordan)

Det må trenes med disse, som med alt nytt man tar i bruk.

En annen ting er jo at all elektronik kan svikte, da er det viktig å vite hva man skal skru/trykke på for å slå disse kontrollene av.

Da går motoren i fri og tomgang.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Man kan ikke pålegge selger å gjøre noen ansvarlig for en lovlig handel. Du har lov til å kjøpe deg en Porsche selv om du

ikke har lappen. Men kan selvfølgelig ikke bruke den lovlig.

Det samme gjelder på sjøen, men for å bruke båten skal en kunne kjenne/praktisere gjeldene regler som finnes. Disse gjelder selv om det ikke sertifikatplikt.

Vi sees!

Jeg syns ikke man kan legge skylden hverken direkte eller indirekte over på en selger.

Du kan føre hvilken bil du vil så lenge du har førerkort for den respektive klasse. Det er ikke sikkert du er egnet eller

har lært deg hvordan alle biler oppfører seg fordet. Overstyring, understyring, hvor er bilens hjørner osv.

Dette er noe man må lære hver enkelt bil å kjenne. Men har man fått praktisk opplæring ved en trafikkskole så har

man det som trengs for å få gjort dette på en så trygg måte som mulig.

Du kan kjøpe deg en bil uten førerkort og fint kjøre den fordet... men det er ULOVLIG.

Og nettopp DET er sakens kjerne. Det må på plass obligatorisk praktisk opplæring i å føre en båt for å unngå for mange slike hendelser.

Kan jo se for seg hvordan det hadde sett ut på veiene om vi kun hadde hatt teori på trafikkreglene og ingen pratisk opplæring.

Å skylde på selgerne er å dra det for langt. Hvor skal man stoppe?? Skal man kreve det samme av en som selger motorsager?

Når Ola Dunk har kjøpt ny motorsag for å felle en gran på 30 meter i hagen og ikke har snøring på felleskår eller noe som helst, da klarer å legge treet over naboens bil... skulle da selger tatt et kurs med han først?

Uten praktisk trening og erfaring blir feil gjort. Alle vil gjøre sine feil og lære på bakgrunn av disse. Hva ellers skal man gjøre???

Noen feil får naturligvis større konsekvenser enn andre.

De fleste skjønner vel likevel at de bør gjøre det de selv kan for at denne læringskurven ikke blir for bratt.

Jeg har ingenting å gjøre bak roret på en 40 fots båt for å si det sånn.

Selger har ingen forpliktelser juridisk til å skjekke ny eiers kompetanse. Men det kunne han hatt dersom man hadde et obligatorisk båtførerbevis i lomma når man la fra kai.

Jeg og mange med meg hadde vel ikke sluppet den nye eieren så langt av sted uten at vi hadde kostet på oss en kveld på fjorden slik at han hadde fått gått over det vesnentlige ombord. Deriblant å legge til ved en kai. Dette har jeg gjort ved alle mine salg.

Dette kommer vi garantert til å lese mere om fremover. Nye båteiere, uten kunnskap og stor fart med mange hester under dørkplatene. Desverre! :headbang:

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Les mitt innleg først :smiley:

Det burde vel bli obligatorisk av selgeren å følge kjøperen i båten noen timer og med egne øyner se om kjøper har kompetansen innabords.

Leste innlegget igjen. Kan ikke se du har skrevet noe om dette :wink:

Har personen ikke dette så bør selgeren holde farkosten igjen uansett om kontrakten er undertegnet. I motsatt tilfelle må selgeren påta seg sitt ansvar for hva som kan skje.

Men ja de bør bli med en tur som jeg også nevnte tidligere her

En ting er at selger godt kan ta deg med ut på tur og vise deg båten og dens egenskaper når man kjøper ny båt. Men selger har ingen myndighet til å vurdere min kompetanse.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Hvor skal man lære å håndtere sin første båt? Båtførerskolen :confused: hvor finnes denne?

Klart en seriøs selger spør om kjøper er fortrolig med å kjøre båten, eller om han vil ha litt instruksjon. Men havgaaapet er vel født med båtfører egenskapene :lol:

Ja hvor skal man lære det. Ihverfall ikke en i en trang havn på sørlandet i juni med en 34 fots båt med 500 hk motor og sytten år gammel. Forskjellen er at jeg begynte med ei jolle og gikk videre til ei tresnekke på 26 fot med 10 hk sabb og maks fart 6 knop og har tilegnet meg 26 års erfaring som båtfører. Det har for tiden blitt veldig mange båtfolk som begynner på topp Det kan være båtfolk som er i besittelse av store doser selvtillit, som penger ofte gir.

Hvordan vet du at selger ikke forklarte betjeningsspaker/kontroller ombord? Jeg tror et av problemene er at det er svært mange som ikke er klar av hva som forventes av en båtfører og hvilke krav som stilles. Noen tror man kan lære det ved et kort kurs med selger .

Jeg hadde aldri tillatt min datter på 17 år å føre en slik ekstrem båt i en gjestehavn full av andre båter. Det ville jeg betrakte som barnemishandling.

Det spørsmålet er det mange svar på. Noen av oss er vokst opp i familier som har hatt båt og fått det inn i små porsjoner med veiledning. Noen av oss har gått gradene fra liten til stor båt. Noen av oss har gått på praktisk kurs. Noen av oss har brukt mange timer og dager på å lære seg hvordan båten manøvreres i lite traffikert farvann.

Det er desverre ingen som kan lære deg å manøvrere din egen båt på den beste måten. I hvertfall ikke selgeren av båten. Hvor lang erfaring har han/hun med denne båten du skal kjøpe??. Sansynligvis veldig liten. Båten må du lære å kjenne selv. I fint vær er det jo bare å slenge ut en blåse eller liknende. Trene på å legge til ved denne i forskjellige vinkler. Svinge i forskjellige hastigheter for å se hvordan den reagerer. Gå i normal hastighet, og se hvor mye som skal til for å stoppe den, med og uten hjelp av motor. Hvor mye drifter den?. Hvordan reagerer den på sjø fra forskjellige retninger. Alle disse tingene er like viktige. Dette må du lære sjøl!!. Lære å kjenne båten. Dette lærer man ikke bare ved å legge til kai en eller to ganger. Skulle man måtte gå på ett kurs for dette måtte man brukt hele sommeren, på egen båt så klart. Båten på kurset kan være helt annerledes enn den du skal bruke. Da er det jo bortkastet!.

Så klart Astor har rett i sine påstander om at det vil komme liknende episoder i sommer som den vi så i Kristiansand. Men det kan vi desverre ikke gjøre noe med, så lenge ikke folk gidder å lære seg hvordan redskapen fungerer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...