Jump to content

Dramatikk ved fiskebrygga i kristiansand

Janoho

Recommended Posts

Brølet ble for flyelsmykt, på høyde med Julio Iglesias. Det var nok derfor det gikk galt.

Blææææææ! Poste for å poste? (talatrengt som vi sier hjemme?) Jeg trodde Lano var noe myyyykt og behagelig!

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det blir over mitt lik at jeg kommer til å ta D5L for å kjøre båten min. Jeg monterer heller større maskin slik at jeg kan kjøre i fra evt. kontrollmyndigheter. Jeg har kjørt båt siden jeg var en liten duttebass, er utdannet maskinoffiser og jobber til sjøss. Til dags dato har jeg enda ikke vært i nærheten av å gjøre skade verken på egen eller andres eiendom ved bruk av båt. I fra mitt ståsted i det profesjonelle maritime miljø ser jeg på D5L som en litt mer avansert båtførerprøve. Slutt å brisk dere med dette papiret.

For å være helt ærlig så har jeg møtt mange styrmenn med høyere utdannelse som er flinke å kjøre båt. Og da mener jeg store båter med sidepropellere og ubegrenset manøvreringsevne. Problemet dukker opp når de skal kjøre noe så simpelt som en livbåt eller MOB-båt i forbinnelse med en øvelse. Vel, uten thrustere og joystick så er det ingen ting som stemmer lengre. Rett og slett flaut å se på. Det viser seg faktisk gang på gang at det er matrosene og maskinistene som er de flinkeste til å manøvrere lettbåtene. Eneste måten å bli flink å kjøre båt er å skjønne hvordan ting virker.

Ved høyere maritim utdanning så får dere billigere forsikring. Den samme rabatten har jeg fått med min maskinistutdannelse, også en høyere maritim utdanning. Etter noen få argumenter om skade som følge av motorstopp var saken klar. Jeg har mye bedre forutsettning for å ha en driftsikker båt enn en med nautisk utdannelse. Jeg har også en bedre forutsettning for å få motoren i gang igjen om den skulle stoppe. Ergo så fikk jeg innfridd mitt krav om å få samme rabatt som dem med høyere nautisk utdannelse. Skulle bare mangle at ikke jeg skulle få nyte godt av relaterte fordeler med mine kunnskaper.

At det skal innføres obligatorisk båtførerprøve er helt ok og jeg tror dette vil hjelpe en hel del på folks holdninger. Læreboken til båtførerprøven inneholder gode doser med sunn fornuft og sundt bondevet. Godt sjømannskap mener jeg at man må tilegnes gjennom praksis, men det grunnleggende kan man lese seg til. Jeg har selv tatt båtførerprøven siden den skal bli obligatorisk og lærte et og annet nytt i samme slengen. Utlært blir man jo aldri. Men at jeg nok en gang skal pålegges å ta et sertifikat for å kjøre båten min synes jeg er for mye å forlange.

Lano var noe myyyykt og behagelig!

Ja, det stemmer det, og det var derfor jeg tok min første båttur vestover til et stort kai-anlegg, innenfor en trygg molo. ( Båly )

Der kunne jeg og madammen øve oss i 0 m/s vind på å fortøye på fine 50 m lange flytebrygger.

Jeg trengte til og med ikke ha solbriller eller gullenken på meg, fordi ingen andre enn måkene så oss. :cool:

Redigert av lano2 (see edit history)

Er ingen undskyldning at man ikke behersker utstyret.......... :nono:

En trang gjestehavn med mye trafikk er ikke plassen å lære seg manøvering med nytt redskap.

Man begynner ikke med bykjøring i rushtiden når man tar lappen heller. :crazy:

EVC er helt topp når man blir vant til det, men det må trenes som med alt annet. :yesnod:

Fikk selv en aha opplevelse når jeg kjøpte båt med EVC, den gikk 6 kts. på tomgang. :eek:

Trente mye før jeg la til til Bergen i høysesongen.

Man må lære å krype før man kan gå, uansett hvor lang båterfaring man har.

Har kjørt en del forskjellig redskap opp til 50 fot, og eneste jeg er 100% sikker på er at liten fart og god tid svarer seg ved trange brygger.

Men jeg har full forståelse for at man får hetta når ting skjærer seg litt, det skjer oss alle.

Er bare litt mindre farlig når man er i litt mindre traffikert farvann.

Nå gleder jeg meg til å fortsette treningen i min nye båt.

Skal legge meg i Bergen til helgen, og da for første gang alene ombord. :confused:

Har nok litt ekstra puls da :smiley:

Ha en fin båtsommer :flag:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

vel jeg kan godt innrømme å ha gjort det samme, glemme å koble fra giret da jeg skulle legge til. Da ble det ikke tid til å synge ut noe, bare suge tenner. Om lufta hadde gått andre veien hadde det ikke gitt noe grunnlag for logisk tenkning for dem som så på.

(hadde hatt båten i 1 og en halv dag)

Redigert av traust (see edit history)
Ja, det stemmer det, og det var derfor jeg tok min første båttur vestover til et stort kai-anlegg, innenfor en trygg molo. ( Båly ) Der kunne jeg og madammen øve oss i 0 m/s vind på å fortøye på fine 50 m lange flytebrygger. Jeg trengte til og med ikke ha solbriller eller gullenken på meg, fordi ingen andre enn måkene så oss. :cool:

Ikke så ulikt da jeg kjøpte min første båt (som jeg fremdeles har) i en alder av 45 år. Jeg våget faktisk ikke å ta båten den snaue n-milen hjem til havnen, fikk selgeren til å ta den turen! Lå så og gruet meg en time før jeg kastet loss (med de problemene, en snekke med rett aksling "rygger" har, ikke som en bil), før jeg kom utpå og utforsket manuvreingsmulighetene mot blant annet en nedlagt trebrygge! Stort sett går det bra nå, - men ikke alltid!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Til og med nå, med 13 tonn tung båt, så er det utrolig mye enklere å bruke litt håndemakt hvis man skal ut fra en trang plass.

Typisk plass hvor jeg gjør det, er Skagen en blikkstille sommerdag. Da er det bare å finne frem båtshaken, og trekker meg forsiktig ut, mens blondinen står på fordekket med en kulefender i hånden.

Jeg syntes synd på Ali, alle har gjort tabber eller kommer til å gjøre det, men få får slike presse oppslag som en kjendis. Jeg mener selger burde påtatt seg et ansvar for å lære opp en ny båteier. Mener det er slett arbeid av selger å sende en 19 åring ut med en 34 foter med 500+ Hk uten å ta en god og lang tur med kjøper, der man har god tid til å lære kjøper spesielle ting med båten og bruken.

Tror ikke båtførerbevis hadde hjulpet noe her, går riktignok på sjømannskap, navigasjon, regler osv, men ikke på å manøvrere båter.

Har selv prøvd å legge til på fiskebrygga, og båter kommer gjennom kanalen uten å ville slakke på farten mens en snur båten for å legge til. Så skal man parkere der så gjelder 2 ting, en gammel båt som tåler en trøkk eller gli rett på plass uten å slakke for mye på farten før man er 20 cm fra brygga, ellers kommer noen og dytter til deg. Ikke mye velvilje å få der fra andre båter som passerer, (alle ser vel opp på brygga, og ikke foran seg på sjøen).

Vel Ali, håper du har forsikring, siden du kjøpte båten på en Søndag, og krasjet på samme dag.

Detta med båtførerbevis er jo en grei ting men syntes at de som har hatt båt lenge kunne slippe... man burde legge mere vekt på alder og hk pr kg eller maks knop - selv har jeg lært meg fra en liten kjapp 20 foter til nå en 28 snekke som gjør maks 9-10 knop og jeg må si at det er litt betenkelig at man plutselig "kan" kjøre båt med en slik lapp...... det dummeste her med ulykker er KUN store motorer/ lav alder/ uerfarenhet sjenerelt - fyll eller rett og slett slapphet eller gi f mentalitet, det må jo gå an å bruke hue litt?? selv kjørte jeg rolig rundt og lærte litt og litt (gudsjelov) ikke hatt skader enda - sier ikke at jeg kan tabbe meg ut, det er fort gjort men å brase inn i andre folk i stor fart tviler jeg på kommer til og skje, grensene burde være klare med alder og knop evnt dok på tidligere erfaring (forsikringer???) Hvis en som har tøffa rundt i snekke i 50 år plutselig må ta båtførerbevis da er det noe galt ???

Alle gjør feil, men når kjendisene gjør dem blir det førstesidestoff av det. Det er selvsagt prisen for å være kjendis. Likevel må det sies at det lukter litt av utrent kaptein, men la oss nå la politiet få konkludere.

Opplevde selv å bli påkjørt på akkurat samme sted i fjor. Da var det ei tresjekte som skulle ta en "kjekk" sving rundt ved Fiskebrygga, men oppdaget litt for sent at svingradiusen ikke var helt slik en trodde...pang i badeplattformen min, men det gikk heldigvis bra med båt og mannskap.

Samme tenkte jeg. Det tar et sekund fra du setter motorene i gir til giret slår inn. Litt mye folk - litt liten erfaring - så tror man at noe er feil og feilberegner forsinkelsen i systemet. Vet om godt erfarne båtfolk som har gjort det samme. Det er også fort gjort at spakene ved uhell blir flyttet. Det skal ikke mye til,og det er etter min mening en svakhet VP har.

Hadde også samme tanke. EVC-kontrollene må en ikke bare venne seg til, det er også meget lett å ufrivillig komme borti dem. Har selv opplevd det flere ganger. Den lave friksjonen i spakene er både deres styrke og svakhet.

I fjor dundret vi på et skjær ved Koster. Astor tok inn vann bak i hælen, som ble knust av moder Svea.

Og jungeltelegrafen gikk fortere enn...

Det som skiller meg fra andre lignende uhell var at jeg kunne komme på nett og forklare hva som hadde skjedd.

Dermed fikk bildet en mer nyansert karakter.

:lol: Det er selvsagt alltid en fornuftig grunn til at vi erfarne båtfolk går på grunn og da er det viktig å få forklart det for massene :lol: . Har selv som alle ekte båtfolk selvsagt hatt "grunnberøring" og innrømmer åpent at det ene og alene var dumskap og dårlig konsentrasjon. Ingen behov for å forklare eller bortforklare for den del.

Jeg syntes synd på Ali, alle har gjort tabber eller kommer til å gjøre det, men få får slike presse oppslag som en kjendis. Jeg mener selger burde påtatt seg et ansvar for å lære opp en ny båteier. Mener det er slett arbeid av selger å sende en 19 åring ut med en 34 foter med 500+ Hk uten å ta en god og lang tur med kjøper, der man har god tid til å lære kjøper spesielle ting med båten og bruken.

Tror ikke båtførerbevis hadde hjulpet noe her, går riktignok på sjømannskap, navigasjon, regler osv, men ikke på å manøvrere båter.

Ja se der. Alle har gjort tabber men de fleste klarer å se sin begrensning, selv om det blir færre med tiden. Du mener vel ikke seriøst at selgerene skal stå for båtopplæringen?

Har selv prøvd å legge til på fiskebrygga, og båter kommer gjennom kanalen uten å ville slakke på farten mens en snur båten for å legge til. Så skal man parkere der så gjelder 2 ting, en gammel båt som tåler en trøkk eller gli rett på plass uten å slakke for mye på farten før man er 20 cm fra brygga, ellers kommer noen og dytter til deg. Ikke mye velvilje å få der fra andre båter som passerer, (alle ser vel opp på brygga, og ikke foran seg på sjøen).

Noen som har bilder fra stedet. Hva gjør det vanskelig å legge til. Er det strøm, trangt eller veldig mange båter. Husker

ikke helt hvordan stedet ser ut. Noen år siden.

Vi sees!

he he...

Blir mange "gode" historier av slike tabber. I alle fall så lenge det ikke er personskade...

"Kom kom, nå skal bestefar fortelle om da jeg knuste en jolle..."

Synes jeg hører det :yesnod:

Jeg har heldigvis ikke noen slike selvopplevde historier, men jeg husker da min far hadde kjørt på skjær med vår Fjord 27- og vi ble tauet fra Lyngør til Risør en solfylt lørdag midt i fellesferien av en Oslofyr med Pricess med flybridge. Vi nærmet oss Risør havna i romelig "stor" fart (ca 6 knop antar jeg), og typen gav beskjed til kona om å "kaste trossa". Vel, i 6 knop mot gjestehavna, og kun 100 meter unna, uten ror og propell (hadde gått på skjær må vite)... ..Da, ja da var det høy puls på kapteinen... :cryin:

Gikk bra, men det var på hengende håret. Vi traff mellom 2 seilbåter som dempet farten såpass at vi såvidt traff trebrygga...

Med glimt iøyet...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

ærlig talt :discuss:

det er ikke plass for å gjøre feil, i denne størrelsen :nonod: Prøv det i trafikken. :boxing:

Jeg begynte med en 19 foter og har gått gradene oppover.

ikke jeg eller dere har lov til å gjøre slike feil. skremmene å vite at slike IDIOTER er på samme hav som oss andre.

Det er ok å drive,dulte,komme borti,flere forsøk på å legge til osv. Men ikke dette :nonod::nonod::nonod:

tror det var på dagbladet det lå et videointervju med noen vitner...

uansett har han vært grovt uaktsom selv om han ikke makter å se det selv...

hvis jeg ikke klarer å betjene en farkost er det da for pokker ingen andre å laste...

hadde jeg sendt 2 til sykehus fordi jeg ikke visste hva jeg drev med hadde jeg blitt satt inn......

håper på en skikkelig instramming av fører retten på vannet..

6 eller 60 fot -5kr eller 5 mill spiller ingen rolle m ubruklig fører..

Ansvaret får fører bære ene og alene.

At det ikke skal være plass for å gjøre feil - også av denne størrelsen (uten at jeg egentlig vet hvor stor den var) - er forståelig at noen vil hevde.

Selv har jeg stor forståelse for at slike feil kan skje - det er ikke få biler som har kjørt utfor bryggekanten fordi bilen stod i feil gir eller en har tatt feil av gass/bremse.

Før en vet ordet av det er det en selv som er årsak til et uhell til lands eller vanns - hovmod står for fall.....

Alle gjør feil, men når kjendisene gjør dem blir det førstesidestoff av det. Det er selvsagt prisen for å være kjendis. Likevel må det sies at det lukter litt av utrent kaptein, men la oss nå la politiet få konkludere.

Gutten kunne blitt drapsmann, det er vel førstesidestoff vil jeg tro.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

grensene burde være klare med alder og knop evnt dok på tidligere erfaring (forsikringer???) Hvis en som har tøffa rundt i snekke i 50 år plutselig må ta båtførerbevis da er det noe galt ???
Helt enig (hele innlegget)men dette har vi diskutert til det kjedelige. En annen ting er at det er litt betenkelig at man skal begynne å mase om førerbevis når tilsynelatende helt uerfarne personer havner i ulykker med nye store raske båter. hva med å benytte de lovene som allerede eksiserer og skal de følge opp noe så kan man kanskje kreve at man går gradene. må bevise å ha hatt 15 fots båt en viss stund for å kunne kjøpe 18 fot etc. Kunne det vært noe kanskje? sikkert vanskelig det også.

Det er ialllefall mitt intrykk at det er dette som er problemstillingen.

Nå vil de jo legge dette ansvaret på selgerne. Det har ikke jeg noe tro på. En ting er at selger godt kan ta deg med ut på tur og vise deg båten og dens egenskaper når man kjøper ny båt. Men selger har ingen myndighet til å vurdere min kompetanse.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...